לכבוד פרשת 'וישלח', הזמרת אודהליה ברלין מחדשת הפעם את השיר "מנעי קולך מבכי", של עידן רייכל.

את השיר הקדישה ברלין לכוכבת הפרשה רחל אמנו, מתוך הפרויקט שלה "סופ"ש עם שיר", במסגרתו מידי שבוע מבצעת שיר בהתאם לנושאי פרשת השבוע.

(מילים ולחן: עידן רייכל / הקלטה עריכה וצילום: שקד לוטן)

אודהליה מספרת על הפרשה: "בפרשה אנו נפרדים מרחל אמנו שמתה בלידת בנה השני בנימין ונקברה בדרך אפרתה בבית לחם. המדרש מספר כי כשרחל הבינה שאביה לבן מתכוון להחליף אותה בלאה בליל הכלולות, היא מסרה ליעקב סימנים כדי שיזהה אותה, אך לאחר מכן ניחמה בדעתה והחליטה שלא לבייש את האחותה ומסרה לה את הסימנים על מנת שלא תתבייש.

המדרש ממשיך ומספר שכשיצאו בני ישראל לגלות, באו אברהם יצחק יעקב ומשה לבקש מהקב"ה שירחם על בני ישראל, ולכולם הקב"ה סירב עד שקפצה רחל ואמרה: "מָה אֲנִי שֶׁאֲנִי בָּשָׂר וָדָם עָפָר וָאֵפֶר לֹא קִנֵּאתִי לַצָּרָה שֶׁלִּי וְלֹא הוֹצֵאתִיהָ לְבוּשָׁה וּלְחֶרְפָּה, וְאַתָּה מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, רַחֲמָן, מִפְּנֵי מָה קִנֵאתָ לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים שֶׁאֵין בָּהּ מַמָּשׁ, וְהִגְלֵיתָ בָּנַי? מִיָּד נִתְגַּלְגְּלוּ רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר, בִּשְׁבִילֵךְ רָחֵל אֲנִי מַחֲזִיר אֶת יִשְׂרָאֵל לִמְקוֹמָן" הקב"ה התרצה רק לרחל מכיוון שלא קינאה לאחותה.

לעומת זאת בפרשה הקודמת כתוב: "וַתֵּ֣רֶא רָחֵ֗ל כִּ֣י לֹ֤א יָֽלְדָה֙ לְיַעֲקֹ֔ב וַתְּקַנֵּ֥א רָחֵ֖ל בַּאֲחֹתָ֑הּ" אז האם רחל קנאית או לא קנאית? אני חושבת שרגש הקנאה לא היה זר לרחל, כן , היא קינאה, אבל הצליחה לא לפעול מתוך הקנאה וזו גדולתה. כשאני מתבוננת על הפסוקים אני חושבת שרחל קינאה באחותה לא כי עינה היתה צרה בלאה אלא כי היא הרגישה שייכות מאד גדולה למהות של האימהות והיא כל כך כל כך רצתה גם. מעניין לראות איך למרות שבסיפורי המקרא לאה היא ה"אם הבוכיה", בראי הנצח – הדמות של רחל היא "האם הבוכיה" וכמו שמכנים אותה בחיבה "מאמע רוחל", רחל על אף עקרותה והקושי שלה ללדת כשהיתה בעולם הזה, היא האם הנצחית".