פנימיות בקטנה: החשיבות של 'חנוך לנער על פי דרכו' - סרוגים

פנימיות בקטנה: החשיבות של 'חנוך לנער על פי דרכו'

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת תולדות איך יצא שעשיו ויעקב, שקיבלו אותו חינוך, יצאו כל כך שונים בעבודת ה' שלהם, ואיך יתכן שיצחק לא ידע על מעשיו הרעים של עשיו

author-image
פנימיות בקטנה: החשיבות של 'חנוך לנער על פי דרכו'
  ChameleonsEye / Shutterstock

בפרשתנו כתוב: "ויגדלו הנערים ויהי עשיו איש ידע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אהלים, ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אהבת את יעקב" (בראשית כה ,כז-כח)

יעקב ועשיו גדלו ביחד בבית המדרש של שם ועבר, ובכל זאת בהיותם בגיל 13, יעקב הלך לבית המדרש ועשיו הלך לבית עבודה זרה. הדגשה זאת נראית כמיותרת, כי המדרש מספר לנו שעוד בהריונה של רבקה בעוברה על יד בתי עבודה זרה היה עשיו מפרכס לצאת, אז מדוע ההדגשה נאמרה?

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: איך לבחור בן או בת זוג מוצלחים?


7

המדרש מביא את דברי רבי אבא בר כהנא ,שכיון שראה שמואל את דוד אדמוני נתירא ואמר 'אף זה שופך דמים'? אמר לו הקב"ה: עם יפה עיניים. עשיו מדעת עצמו היה הורג, ודוד היה הורג על דעת הסנהדרין.

מוסבר בספר מוסר התורה שמי שיש לו תכונה קשה, בידו לתקן את עצמו. כמו שכתב הגר"א, שמי שטבעו טוב דומה לרוכב על סוס טוב, ומי שטבעו רע דומה לרוכב על סוס רע. לפי זה דוד המלך עבד על מידתו והפך אותה לטובה כשהשתמש בה רק בהוראת הסנהדרין. גם עשיו היה יכול לנצח את היצר הרע, אם היה רוצה. תכונה מולדת אפשר לשנות, דבר שעשיו לא עשה.

הרש"ר הירש כותב שהניגוד העמוק בין יעקב לעשיו, לא רק היה בתכונותיהם. כל עוד היו קטנים לא שמו לב להבדלי תכונותיהם הנסתרות. תורה אחת וחינוך אחד ניתנו לשניהם, ושכחו כלל גדול בחינוך; חנוך לנער על פי דרכו.

יש לכוון את החינוך של כל ילד בהתאם לדרכו המיוחדת בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו, ובכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה האנושית והיהודית כאחת.

התפקיד  היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ורבגוניות. אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשיו, היו יכולים להטות את הכוחות האלה לעבודת ה'. כמובן, אין פרושו של הרש"ר הירש על האבות הקדושים, שאין לנו השגה במעלתם, אלא כל זה ללמד אותנו על חשיבות ה'חנוך לנער על פי דרכו'.

איך יצחק לא ידע על המעשים הרעים של עשיו?

הזוהר מקשה: איך יצחק לא ידע את מעשיו הרעים של עשיו, והרי השכינה הייתה איתו, כי אם השכינה לא  הייתה איתו איך היה יכול לברך את יעקב  בזמן שברך אותו? הזוהר עונה שבאמת השכינה הייתה עם יצחק, אבל לא הודיעו לו משמים על מעשיו של עשיו, כדי שיעקב יתברך שלא על דעתו של יצחק. ולפי זה, אם יצחק היה יודע את הדברים, יעקב לא היה מתברך בברכות שהתברך.

עוד כתוב בזוהר שיצחק אהב יותר את עשיו כי כל מין אוהב את מינו. כל אחד אוהב יותר את הדומה לו, ועשיו בא מהצד של הגבורה שזהו הצד של יצחק.

הנתיבות שלום מסביר שיצחק רצה לברך את עשיו, כי הוא חשב שמדתו מידת הגבורה היא המידה העיקרית שעל ידה ניתן להתקרב לה'. יצחק חשב שיש שני שיטות בעבודת ה'. השיטה האחת איש תם יושב אהלים, שהיא מותאמת ליחידי סגולה, ואילו שיטת עשיו המתאימה לרבים לעבוד את ה' בתוך עניני העולם הזה, להכניס אלוקותו בתוך עניני העולם הזה.

רק כאשר 'ויחרד יצחק חרדה גדולה', הבין יצחק שעשיו עושה את מעשיו שלא בקדושה, ולכן אמר על יעקב גם ברוך יהיה, בדברים הגשמיים.

ה' העלים מיצחק את מצבו האמיתי של עשיו, שיחשבהו לצדיק, כדי שעל ידי כך יבוא  יעקב ויטול גם את הברכה הגשמית. יצחק ידע את מעלתו הרוחנית של יעקב ולולא ההסתרה היה יצחק מברך את יעקב רק בברכות הרוחניות. וכך קיבל יעקב את הברכות הגשמיות והרוחניות.

עלינו לדעת שגם שאנחנו לא מבינים את דרכי ה', כל מעשיו הם לטובה, וגם אם כרגע זה לא נראה לנו טוב, בעתיד נראה שהכל היה לטובה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יפה מאד.נהנה לקרוא...
חיים כהן | 20-11-2020 7:52
יפה מאד.נהנה לקרוא את דברי הרב בלוך