את לא יודעת שאת בסכנה עד שרוצחים אותך

את לא יודעת שאת בסכנה עד שרוצחים אותך

מאז הרצח חקרתי באינטנסיביות את התחום. היום אני יכולה לומר שאת מיכל אפשר היה להציל. אפשר היה להצילה אילו היו משאבים המופנים למניעה, מודעות ועירנות. לילי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, בטור לסרוגים

הרצח של אחותי, זה תסריט שלא עלה על דעתי
  מיכל סלה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

הרצח של אחותי הקטנה, מיכל סלה ז"ל (32), היה כרעם ביום בהיר. זה תסריט שלא עולה על דעתך בשום סיטואציה. מיכל לא ידעה שקנאה אובססיבית יכולה להוביל לאלימות קטלנית וחשבה שהיא יכולה להיפרד ממנו בכוחות עצמה.

שעה וחצי לפני הרצח האכזרי, מיכל הורידה אותי בביתי ונהגה לביתה, מרחק דקות נסיעה. מיכל אהבה את החיים ולא היה לה מושג שהיא בסכנה.

עוד באותו נושא

בתוך שעתיים: שני מקרי רצח של אישה בידי בן זוגה

זהו צורך בסיסי של אדם לדעת האם יש סכנה. בכל תחום אחר בחיים, אנו נחשפים לידע מציל חיים: אם נראה שומה חדשה בזרוע– נלך להיבדק מפני סרטן. בגן למדנו לחגור חגורת בטיחות. אנו יודעים לזהות חפץ חשוד, יודעים מה זה היימליך ומהם התסמינים לקורונה.

למרות שאנחנו משפחה קרובה ומגובשת, לא ידענו מה עובר על מיכל. אילו מיכל היתה משתפת אותי במתרחש בזוגיות שלה, בשתלטנות והקנאות האובססיבית שלו, הייתי נחרדת ומציעה לה שלמחרת אלווה אותה לעו"ד על מנת להפרד ממנו. היא היתה הולכת הביתה, מדברת איתו על זה והוא היה רוצח אותה. מי מתארת לעצמה שפרידה מבן זוג יכולה להיות סכנת חיים?

הידע קיים שם במשרדים של הקרימינולוגים והמומחים לאלימות במשפחה. כן, הם יודעים שאסור להפרד לבד במקרים של קנאה אובסיסיבית.

את צריכה שירצחו אותך כדי שתדעי

בעולם המקצועי יש ידע נרחב ומהימן על סימנים מקדימים המעידים על התפרצות אלימה ואפילו קטלנית. אבל זו נחלת המומחים. נשים לא יודעות את זה. את צריכה שירצחו אותך כדי שתדעי שאת בסכנת חיים. בתחום הזה- אין מודעות ציבורית. וזה למרות שידוע למומחים שרוב הנרצחות – נרצחות סביב הפרידה.  כמחצית מהנרצחות – נרצחות לאחר אלימות לא פיזית.

מאז הרצח חקרתי באינטנסיביות את התחום. היום אני יכולה לומר שאת מיכל אפשר היה להציל. אפשר היה להצילה אילו היו משאבים המופנים למניעה, מודעות ועירנות הציבור. אילו התחום הזה היה מקבל יחס כמו כל יתר התחומים הכרוכים בסכנת חיים; בדומה ללוחמה בטרור, קורונה או זהירות בדרכים.

המשפחה לאחר הרצח המזעזע (צילום: פלאש 90)

בישראל התחום הזה כל כך מפגר שאפילו צו הרחקה, לאדם ששופט הכריע שהוא מסוכן לאשתו, שולחים היום בפקס. התחום הזה כל כך מפגר, שאין מילה בעברית בעבור התופעה השכיחה "גזלייטינג", במסגרתה הוא מטיח בך שאת אשמה בכל, גם בדברים שאינם קשורים אליך, עד שאת מתחילה לפקפק בעצמך (וכן, פניתי לאקדמיה ללשון בנדון. הם השיבו לי שאין צורך במילה כזו).

התחום הזה כל כך מפגר שהרוצח של מאסטאוול אלאזה – הצליח לרצוח אותה למרות שהוא איים על חייה, הכה אותה מכות רצח, היא התלוננה למשטרה, הוא ריצה זמן בכלא ועם שחרורו לא בוצע אחריו אף מעקב. וזאת למרות שידוע שעבירות האלימות הן מהעבירות הרצידיביסטיות ביותר מבין העבירות הקיימות.

התחום עומד קפוא מאז המצאת הפקס

התחושה, כמי שהצטרפה למעגל השכול, שהתחום של רצח נשים ואלימות במשפחה עומד קפוא מאז המצאת הפקס. כל הפתרונות הקיימים הם רק בדיעבד מקרה אלימות קשה וכולם מושלכים רק על כתפיה של הקורבן (פניה לרווחה או למשטרה או למקלט). אין מניעה.

אין פתרונות בזמן אמת. לתוקפן לא פיתחו כלים. גם לא לסביבה שלו או שלה. גם המודעות הציבורית לזיהוי האלימות השקטה – נמוכה.

מיכל והרוצח היו נשואים שנה אחת בלבד והם לא היו מוכרים למשטרה או לרווחה. גורם בכיר במשטרה, שחקר את המקרה של מיכל, מסר לי שאילו מיכל היתה מגישה תלונה – היא הייתה יודעת שהיא בסכנת חיים. למשטרה יש כלי מתוקף להערכת מסוכנות – כחמישים שאלות שנשאלת אשה שמתלוננת על אלימות במשפחה. כך ניתן לדעת האם היא בסכנת חיים.

נאמר לי שבמקרה של מיכל – כל הסימנים היו שם, למרות שלא הייתה קיימת אלימות פיזית .נדהמתי ושאלתי מדוע השאלון הזה לא מונגש לציבור? מדוע לא מונגשים תמרורי האזהרה?  התשובה שקיבלתי היתה: "היו רעיונות לעשות את זה. אבל זה טרם קרה".

בעקבות הסיפור של מיכל, אלפי פניות הגיעו אלינו, ללא הגזמה. הרגשנו הזדהות אדירה. קיבלתי החלטה: לא הצלחנו למנוע את הרצח של מיכל – נמנע את הרצח הבא. הקמתי את עמותת "פורום מיכל סלה".

פורום מיכל סלה נוסד במאי 2020 במטרה להציל חיים ולמגר אלימות במשפחה באמצעות חדשנות ופתרונות טכנולוגים, "חשיבה מחוץ לקופסא", יחד עם דגש על סולידריות חברתית. הצלחנו לרתום שחקנים חדשים למגרש מיגור אלימות במשפחה, בהם בכירי התעשייה והיי טק בישראל, להצלת הנרצחת הבאה. לצד היזמות, הפורום מקדם שינוי שפה ותודעה: החלפת שיח הבעיות והקורבנות, בשיח של פתרונות יצירתיים, עוצמה וערבות הדדית. בדומה ללוחמה בטרור.

 

לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, מייסדת ויו"ר עמותת פורום מיכל סלה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
השאלה הגדולה היא מה דעתך על
אני | 21-10-2020 21:52
המין הגברי. האם הוא בסדר? האם זה בסדר להיות גבר? או שגבריות היא גסות ואגרסיביות - וצריך למגר אותה מהעולם, וגברים צריכים להתחיל להיות רגישים ועדינים?
לא יודע...
רפי | 22-10-2020 12:14
לא יודע מי זה בעלך אבל אשתי מאוד אוהבת אותיכנראה שגברים הינם רגישים ועדינים
2
מרגש מאוד
ר. | 21-10-2020 22:35
הרצח הזה, כמו כל רצח, הוא כואב וכל כך נורא, אבל כמי שהשתתפה בהאקתון של מיכל סלה שארגנת, אני כל פעם מרגישה נפעמת כל פעם מחדש מול דרך ההתמודדות הכל כך חזקה שלך, בכך שאת מנתבת את הכאב הנורא לעשיה ברוכה, כדי להציל נשים אחרות מגורל איום. עלי והצליחי!
3
מעוררת הערצה. כל...
אחת | 21-10-2020 23:26
מעוררת הערצה. כל הכבוד!
4
הרוצח
שניאור | 22-10-2020 12:17
השאלה היא מדוע הרוצח לא נענש בחומרה
5
התשובה של האקדמיה ללשון - מזעזעת ומדהימה.
מישי | 19-03-2021 10:47
לצערי, זה לא מפתיע. צריך להחליף בדחיפות את כל מי שיושב שם, או לחלופין, להפסיק כל מימון של המוסד הזה.