חג סוכות ויום הכיפורים מציבים לי שאלה מאוד גדולה, וחקירה קצת מסוכנת על יחסי גברים ונשים.

ביום כיפור. מה היה בתוך קודש הקודשים? מה הכהן הגדול פגש שם? – כרוב וכרובית (!), כרוב אחד זכר ואחד נקבה, מעורים זה בזה. איזו מן הדמיה זאת?? זאת הצורה לבטא את הקשר הבריא עם ה'?? כרובים המעורים זה בזה?

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2020-09-30 at 16.08.43

בסוכות. המשנה אומרת שבמוצאי יום טוב ראשון לקראת שמחת בית השואבה, עשו בבית המקדש "תיקון גדול", ומסבירה הגמרא שעשו מרפסת בעזרת נשים למעלה כדי שהנשים תהינה למעלה והגברים למטה.

בסדר, זה היה שבוע אחד, ומה קרה בבית המקדש ביום חול סתם באמצע השנה? – היתה שם תערובת של גברים ונשים. מה פשר הדבר?

למה כששלמה המלך רוצה בשיר השירים לתאר את שיא הקדושה ואת שיא האהבה בין עם ישראל לה', הוא משתמש במשל של איש ואשה?? זה חידוש של שלמה, לפניו אף אחד לא התבטא כך.

כשמסתכלים על בית המקדש הראשון היו גברים ונשים מעורבים בעזרת נשים, הכרובים בקודש הקודשים היו זכר ונקבה מעורים זה בזה, מה הדבר הזה מלמד אותנו?

ברור שאחרי בית המקדש הראשון, בשלבים מאוחרים יותר של ההיסטוריה, נוצר הצורך האדיר של הפרדת המינים, וזהו "התיקון הגדול" שעשו בסוכות.

אבל מה היה מאז ימי משה, במשך מאות שנים לפני "התיקון הגדול"?

יתכן שהכל נעוץ בהשראת השכינה בקודש הקודשים על ידי ארון הברית: אם ארון הברית נמצא במקומו – יש השראת שכינה, ולכן כל הסיפור הזה של גברים ונשים מקבל פרצוף אחר לחלוטין מכל המיניות שאנחנו מכירים היום.

אולי זה היה משהו ברובד אחר, היתה קדושה גדולה יותר בנושא.

מעניין מאוד, כמעט בשום מקום הנביאים לא נותנים תוכחה לעם ישראל על יצר המין, יש פסוק אחד בירמיהו ופרק אחד בישעיהו, ועל מה מוכיחים הנביאים בעשרות הפרקים ואלפי הפסוקים האחרים? – על שחיתויות חברתיות, על עבודה זרה, על רצח, אבל לא מוכיחים על פריצות, זה לכאורה נעלם.

ברור שהיתה פריצות בעם, אנחנו לא המצאנו את "מעשה ארץ מצרים", אבל כנראה היחס היה אחר. במה בדיוק? – אני לא יודע, אבל חג סוכות שאנחנו עומדים לפתחו מזכיר לנו את שמחת בית השואבה, ואת "התיקון הגדול" שעשו במקדש, ולאן אנחנו אמורים לשאוף עם "התיקון הגדול" הזה? לאיזה סוג של מיניות? לאיזה סוג של קשר? – אני לא יודע. נקודה למחשבה.