שי ניצן: יתכן ועדים מדליפים חומרים לתקשורת - סרוגים

שי ניצן: יתכן ועדים מדליפים חומרים לתקשורת

במסגרת ראיון לאונ' תל אביב, פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן התייחס למתקפות ראש הממשלה על מערכת המשפט, לתופעת ההדלפות, למשבר האמון בפרקליטות, לפרשת רומן זדורוב ולעתידו האישי

שי ניצן: יתכן ועדים מדליפים חומרים לתקשורת
  יונתן זינדל/פלאש 90

פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, התייחס במסגרת ריאיון לאגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב אותו קיימו פרופ' עמרי ידלין וד"ר תמר קריכלי-כץ, למתקפות ראש הממשלה על מערכת המשפט, לתופעת ההדלפות, למשבר האמון בפרקליטות, לפרשת רומן זדורוב ולעתידו האישי.

ניצן טען כי פרקליט המדינה הבא צריך להתמנות מתוך שורות הפרקליטות: "אני חושב שזו תהיה טעות גסה להביא מישהו שלא היה בפרקליטות. להיות פרקליט זה מקצוע. בדיוק כמו שלא נביא עורך דין פרטי ונשים אותו דקאן הפקולטה למשפטים".

עוד באותו נושא

פרקליטי נתניהו: אינדקציה שהמדליף הוא אילן ישועה


16

לשאלה האם נכון לקדם מערכת משפט נפרדת שתטפל רק בנושאים בעלי השפעה פוליטית, אמר: "המערכת שלנו טובה מאוד. גם אם היה לנו את הפיצול הזה, לצערי הרב, כשאני רואה מה קורה היום בציבור, ואת ההתקפות, שאני לא יודע איך להגדיר אותן של ראש הממשלה על מערכת המשפט".

"האם אתה באמת חושב, נניח שהמערכת שלנו לא הייתה דנה באותן שאלות ציבוריות והיינו רק מעמידים לדין את ראש הממשלה, האם אתה באמת חושב שראש הממשלה לא היה תוקף ככה?".

בנוגע להגשת כתבי האישום, אמר: "אני כפרקליט לא אגיש כתב אישום אם אני לא חושב שיש סיכוי ברמה גבוהה ש-99 אחוז התיק הזה ייגמר בהרשעה. זה המבחן".

"שיעור ההרשעות הגבוה בישראל נובע מכך שהפרקליטות סוגרת בעצמה 80% מהתיקים ולכן התיקים שמגיעים לבית המשפט עם סיכוי גבוה להרשעה. הפרקליטות מגישה כתבי אישום רק במקרים שבהם הסיכוי להרשעה מאוד גבוה".

"רוב הטענות נגד הפרקליטות הן פייק"

ניצן התייחס לשחיקה באמון הציבור בפרקליטות: "גם אני מרגיש שיש שחיקה באמון הציבור בפרקליטות. ממה זה נובע? "בואו ניקח מתכת שיביאו אותה לא לנפח אחד, לעשרים נפחים ואני אחשוב שבבסיס מתכת היא חזקה, אבל עשרים נפחים במשך חמש שנים יכו עליה בקורנסים יום יום. בכלי התקשורת, בכל מקום ואחרי חמש שנים יתברר שהמתכת קצת רועדת ואז תגיד לי 'תגיד לא אמרת שיש לך מתכת חזקה? איך אתה מסביר שפתאום נוצרו סדקים?'".

"בשנים האחרונות זה פשוט מדהים – גופים חזקים, פוליטיקאים שיש להם כל במה תקשורתית אפשרית, ולא רק פוליטיקאים, לפעמים זה בעלי הון, אנשים עם השפעה, רבנים, מנהיגי ציבור, קאדים – חובטים בפרקליטות".

ניצן הוסיף: "רוב גדול של הטענות, לא הכל – הרוב, הן פייק, הן טענות מופרכות. אנשים אומרים את זה כדי להגן על עצמם, כי זה הדבר הכי טוב".

"תשמע, יושב ציבור במדינת ישראל, שומע את הדברים מאנשים הכי בכירים, לאו דווקא מהפוליטיקה, ממנהיגי ציבור, מעיתונאים – או לפעמים כאלו שמתקראים עיתונאים ולפעמים מעיתונאים אמיתיים, גם הם חוברים, אז ברור שאמון הציבור ייפגע".

צילום: נאור שוורץ

"אם אחליט לפי כמות הלחץ הציבורי, אהיה פושע"

בנוגע לטענות למשפט חוזר בעניין רומן זדורוב אמר ניצן: "למדתי את התיק הזה היטב והשתכנעתי שההרשעה מוצדק. אחרי שהוגשה בקשה למשפט חוזר לקחנו פרקליטים אחרים שלא עסקו בתיק הזה וגם הם הגיעו למסקנה שההרשעה מוצדקת".

"תמיד תמיד טעויות יכולות לקרות. אם בית המשפט העליון יחליט שמגיע משפט חוזר ויתנהל משפט זה יחייב כמובן חשבון נפש רציני מאוד ולראות איפה טעינו".

בנוגע ללחץ הציבורי בפרשה אמר: "יש בפרשה הזו קמפיין תקשורתי מטורף שמוזן ע"י ארגונים שונים. אם אחליט האם אדם חף מפשע לפי כמות הלחץ הציבורי, אני אהיה פושע. לעולם לא אחליט בגלל לחץ ציבורי, גם לא במחיר כבד שהפרקליטות משלמת של פגיעה באמון הציבור. בסוף יש ערכים יותר חשובים מאמון הציבור".

עוד באותו נושא

משפט נתניהו | מנדלבליט נפל לבור נוסף, הפעם בבג"ץ


43

"ההדלפות – תופעה חמורה וחרפה"

ניצן התייחס לשיטת מינוי השופטים: "אני חושב שהשיטה בישראל היא שיטה טובה. היום 4 מתוך 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים הם פוליטיקאים. אני מאוד הייתי מוטרד אם הפוליטיקאים בלבד היו ממנים את השופטים. מאוד".

בנוגע להדלפות מהפרקליטות, אמר ניצן: "נקודת המוצא שלי היא שגם מהפרקליטות ומהמשטרה דולפים דברים. בהחלט. אני חושב שזו היא תופעה חמורה והיא חרפה וצריך לעשות את המקסימום כדי להילחם בה".

"יחד עם זאת, שמעתי מכתבי משפט ומשטרה שכמעט כל ההדלפות מגיעות מהסניגוריה. לא אני אמרתי את זה. הם אמרו, הכתבים. לפעמים ייתכן שמי שנתן את החומר זה העד עצמו מאינטרסים שלו".

ניצן התייחס לעתידו האישי: "עסקתי 35 שנה בעולם המשפט ודי מיציתי. הרבה יותר מעניין אותי להקדיש לצדדים אחרים של החברה הישראלית שיש מה לקדם, אם זה בצד החברתי, החינוכי התרבותי. לקחתי לי שנה הפסקה. אני בוחן הצעות ואם תהיה הצעה טובה בדברים האלו, אני ממש אשמח, וממש לא מה שאני קורא בעיתונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
איך אתם נותנים...
עמי | 23-09-2020 19:43
איך אתם נותנים לחלאת המין האנושי שהרס כל חלקה במדינה הזאת,המזוהם הזה צריך חבל תליה בכיכר העיר ולתת לו להרקב על העץ, זה האסון הכי גדול שהיה לנו במדינה, בגלל כל המניפולציות שעשה בפרקליטות והרבה אנשים ניפגעו מאותן החלטות,מאחל לו שילך לכל הרוחות ומיד
.. שי...
יוסי כהן | 25-09-2020 17:26
.. שי ניצן הכלב הגדול ביותר המנוול הרשע ביותר חלאת המין האנושי צריך כיסא חשמלי י
לא מתבייש!!!...
גד | 25-09-2020 16:58
לא מתבייש!!! המגפה בכל העולם! השנאה שלך מעבירה אותך על דעתך!
הסחר בניפטרים...
גורן | 24-09-2020 13:33
הסחר בניפטרים שאתה מנוול בן של מנוול עושה הוא חמור רק מנוול כמוך ועוד מנוולים שממשיכים להפגין הם האשמים העיקריים בהפצת המחלה,וחבל שאתה לא במיניין הניפטרים,פחות זיהום מדביק
... מהחלטות...
האסון הכי גדול במדינה ... ראש ממשלה נאשם בפלילים ... | 24-09-2020 8:23
... מהחלטות הממשלה בראשות ביבי יש כבר עכשיו 1300 מתים והיד עוד נטויה ... רובם דרך אגב דתיים וחרדים ... אתה מוטרד מזה ?
2
כמה שקרים אפשר...
יעל | 24-09-2020 1:19
כמה שקרים אפשר להכניס בכתבה....אי אפשר כבר להכיל את האדם הזה,למד את התיק של זדורוב?????איש לא הגון ולא ראוי אדם בעל דרכים עקלקלות וראיה מעוותת הוא צריך להיות מאחורי סורג ובריח חייט ברמה הכי נמוכה תפירה סינטטיט תודה לאל שהלך הבייתה וכעת בורא עולם יטפל בו אט אט
3
לא מאמין למילה...
יוכי | 25-09-2020 8:03
לא מאמין למילה אחת שיוצאת מפיך,
4
ניצן משקר במצח...
רוני | 25-09-2020 13:26
ניצן משקר במצח נחושה ההדלפות נגד נתניהו היו מגמתיות ארסיות ומרושעות לאורך שנים עכשו הוא מסית את ההדלפות לעורכי הדין? עליו להתבייש שהוא היה ראש המערכת המושחתת ביותר במדינה.
5
האדם הזה שי...
יוספטל | 25-09-2020 13:49
האדם הזה שי ניצן אות קיין על מצחו ...דמו בראשו ....הוא בקרוב ישלם את שילומיו על חטאיו הרבים ....גדול תופרים התיקים בישראל ...מעוות דין ...חבל שאין עונש מוות בישראל....
6
שקרן נוכל רמאי...
אילן | 25-09-2020 17:39
שקרן נוכל רמאי בעל שררה מושחת אינטלגנט אתה צריך לשבת בכלא יומך יגיע אני מבטיח לך
7
יתכן ועדים מדליפים,...
משה ביתן | 26-09-2020 9:03
יתכן ועדים מדליפים, אבל בטוח שהוא והפרקליטות הרקובה והיועמש המושחת מדליפים כרוניים.
8
למה אתה לא...
אלון | 26-09-2020 19:57
למה אתה לא מתראיין אצל אלה שישאלו שאלות קשות .זה לא ראיון זה הטפה .
9
מושחתים הפרקליטות ...
בשם הצדק | 26-09-2020 21:16
מושחתים הפרקליטות ובית מישפט עליון תופרים תיקים והם עצמם עברינים מותר להם הכל הציבור מאס בכם תעופו או שיעיפו אותכם בכח
10
אליהו שקרן בין שקרן כל...
אליהו כהן | 28-09-2020 15:46
אליהו שקרן בין שקרן כל המשפחה שלו שקרנים צריך שישב בכלא השי ניצן הזה ארס את המדינה עם השקרים שלו.