אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דתל"שים – בין נתונים למסקנות/תגובה לרב אליהו

במשך שנים שכנעו את ההורים שאם "רק" נפריד בין בנים לבנות, נפתח בית ספר "טהור" עוד יותר, נחנך ל"דרך ברורה באמונה" וכדומה – אז נצליח בחינוכנו. אלא שהמציאות אחרת והתוצאות מראות שבניית גדרות אינה מעלימה את האתגרים

דתל"שים - בין נתונים למסקנות/תגובה לרב אליהו
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90; תמונה קטנה: נועם פיינר)

במאמר שפורסם השבת בעלון 'עולם קטן' מביא הרב שמואל אליהו נתונים המראים לדעתו על תופעת דתל"שיות של 42% בציבור הדתי, ובהתאם הוא מנסה לטעון שאנו חייבים לשנות את שיטת החינוך הציונית דתית. הרב אליהו כותב למשל כי "החברה המעורבת שיש בסניפים היא גורם עצום בתהליך החילון".

בדברים הבאים אבקש לחלוק מכל וכל, הן על ניתוח המציאות והן על מסקנותיו. אתחיל מהסוף.

הרב אליהו מסיק שעזיבת הדת נובעת משום שלא הגבהנו מספיק את החומות ומביא כראיה את החינוך החרדי. זו פרשנות לגיטימית, אך היא חסרת כל בסיס מספרי.

האם החברה המעורבת בסניפים היא אכן הגורם לחילון? או אולי דווקא להיפך – זהו הכלי החינוכי שמסייע בהתמודדות חינוכית למניעת החילון?

מניתוח ראיונות רבים עולה כי עזיבת חיי תורה ומצוות ומאיסה בהם, נובעת דווקא בשל חוסר הכלה, סגירת שערים, חינוך מסתגר שאינו מתמודד עם המציאות הסובבת וכדומה. אם אכן זו הסיבה לעזיבת הדת הרי שעלינו לעשות דברים הפוכים לחלוטין ממה שמציע הרב אליהו.

למען האמת, קשה מאוד לבודד ולמפות את הסיבות הרבות לעזיבת הדת. לכן מסקנתו של הרב אליהו איננה משקפת אלא את עמדתו האידאולוגית, כפי שגם מסקנותיי בנויות כך.

יתרה מכך, הקורא את דבריו של הרב אליהו עשוי להבין שהחינוך הדתי כיום הינו פתוח, מעורב וליברלי. אלא שזו כלל אינה המציאות. החינוך החרד"לי קיים כבר עשרות שנים. למעשה, כמעט מחצית מבני העשרים של הציונות הדתית התחנכו לפי תפיסת עולם חרדית לאומית הכוללת הפרדה כבר מכיתה א'.

עוד באותו נושא

הסכנה האמיתית היא לא כמות הדת"לשים/תגובה


7

האם זה באמת יצר שינוי משמעותי? האמנם בישובים הרבים בהם הילדים לומדים בתלמודי תורה והולכים רק לתנועת נוער נפרדת, המציאות בהכרח שונה?

במאמרו של הרב אליהו, וכן בפרסומים דומים של רבנים מהזרם החרדי לאומי המתפרסמים חדשות לבקרים, עולה הזדעקות על הדתל"שיות תוך הסקת המסקנה שזהו התוצר של החינוך הדתי ליברלי. לדעתי, סגנון הדברים אינו מעיד על מה שקורה במוסדות הדתיים ליברלים, אלא דווקא על המשבר הפנימי אותו חווה הציבור החרדי לאומי. אם הבעיה הייתה בעיקר אצל של מי שמכונה "הדתיים הליברלים", הרי שהרבנים החרד"לים לא היו עוסקים בה. קא משמע לן.

גם הנתונים שציטט הרב אליהו משקפים מציאות מורכבת בהרבה והראינו זאת באריכות, למשל בסקירה של אריאל פינקלשטיין אשר התפרסמה באתר של נאמני תורה ועבודה.

אין זה מספיק לקרוא את מסקנותיו של מחקר. חייבים להבין ולבדוק מה גיל הנשאלים, מהי תקופת המדידה של המחקר, מהם הקריטריונים שנבחרו לסימון מי נחשב ליברלי ומי נחשב תורני.

עוד באותו נושא

סכנה: התופעה שמאיימת על הציונות הדתית


107

אני למשל, בחלק מהמחקרים הללו, ודאי הייתי מחשיב את עצמי כתורני ואילו רבים מחבריי אשר ילדיהם לומדים בחינוך חרדי לאומי, ודאי היו מחשיבים עצמם כלייטים ונקראים ליברלים.

לא מדובר רק על הגדרה עצמית אלא על התנהלות הלכתית יומיומית ותפיסות הלכתיות והשקפתיות. תורניות איננה מונופול חרד"לי. ישנן משפחות תורניות רבות שהשקפת עולמן כוללת פתיחות לעולם הכללי, הרואות יתרונות חינוכיים בחברה מעורבת, בהשכלה כללית ועוד.

יתרה מכך, סיבת אי הגידול בחינוך הדתי נובעת במידה רבה מהעובדה שמוסדות רבים שהיו בנויים מלכתחילה לציבור המסורתי, הגביהו את חומותיהם והביאו לעזיבה מסיבית של ציבור זה. במילים אחרות, בניגוד למצג החד והברור לכאורה שמנסה להציג הרב אליהו, המציאות, מורכבת ומלאה בסימני שאלה שבלתי ניתן להרכיב מהם מסקנה ברורה אחת.

במשך השנים שכנעו את ההורים שאם "רק" נפריד בין בנים לבנות, נפתח בית ספר "טהור" עוד יותר, נחנך ל"דרך ברורה באמונה" וכדומה – אז נצליח בחינוכנו. אלא שהמציאות אחרת והתוצאות מראות שוב ושוב שבניית גדרות אינה מעלימה את האתגרים אלא רק מעבירה אותם למקומות חדשים ויוצרת אתגרים נוספים.

עוד באותו נושא

הציבור הסרוג משמר את החילוניות בחברה הישראלית


81

יתרה מכך, דרך זו הביאה לפער אדיר בין הבית הדתי הפתוח, לבין מערכת החינוך החרדית לאומית, דבר שיצר עבור התלמיד דיסוננס חינוכי שתוצאותיו חמורות עוד יותר.

דרך ההתמודדות עם סוגיית עזיבת הדת, חייבת אם כן להיות מתואמת בין הבית וערכיו לבין המערכת החינוכית. מן הראוי שהציבור הדתי ליברלי יתמודד באומץ עם אתגריו החינוכיים בכלים שלו, הכוללים יכולת גיבוש זהות דתית בעולם פוסט מודרני.

בימים הקרובים למשל, נשיק בעז"ה את פרוייקט "חדר השאלות להורים" אשר מציע עבור הדתיים המתונים, דרכי התמודדות והעצמה, דווקא לאור עולם הערכים התורני הפתוח בו הם מאמינים.

במקביל, מן הראוי שהציבור החרדי לאומי יתמודד באומץ עם אתגריו החינוכיים בכלים החינוכיים שלו. הדבר הכי לא נכון חינוכית לעשות, הוא להכות אלו על החזה של אלו.

=======

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אתה מוזמן לבית...
אמיתי.ג. | 30-08-2020 16:53
אתה מוזמן לבית אל ב' ישוב שהונהג שנים בדיקטטורה רבנית עויינת שרק מי שמקורב לסמכות הרבנית ומקבל את מרותה הוא קיים והתוצאות הם ברורות סחף של חזרה בשאלה ועזיבת הדת של רבים מבני הנוער כולל בני רבנים ומשפחות רבות המזוהים עם אותה סמכות רבנית המסקנה היא ברורה ככל שהדת היא יותר עויינת ויותר דיקטטורית הנוער יותר ויותר מואס בה הנוער מחפש אמת מחפש יושר מחפש הארת פנים ולא תורה עויינת מרחיקה ומנוכרת
בלי בבלת
מאמר מעולה | 31-08-2020 8:45
כל הכבוד צדיק
רגע, על סמך הנתונים,
רק רגע | 30-08-2020 20:00
רגע, על סמך הנתונים, יש 8 אחוזים נוספים שנשארו שומרי מצוות מתוך ה-50% שהיו רגילים לנשור. או במילים אחרות, 16% מתוך הנושרים של פעם נשארים היום דתיים בזכות ההקפדה על הפרדה בין בנות לבנים וכל ההתחרדות של מערכת החינוך. ו-16% מתוך הנושרים שבוחרים לא לנשור אלא להמשיך בתוך הדת זה נתון משמעותי ביותר.
מי היא...
יהודי | 30-08-2020 17:04
מי היא הדמות הרבנית והאם תוכל להרחיב יותר??!
2
אתה תורני?
אני אני | 30-08-2020 17:05
תראה איך את סולד מהמושג חרדי. אתה מי שעומד מאחורי הפרדת הציבור הדתי לאומי בין חרדים לאומיים ודתיים נורמלים. היחידים שמשתמשים במושג חרדי לאומי הם הליברלים (והם הגו אותו), שחרדה לדבר ה' מאוסה בעיניהם. כשהנתונים לא מוצאים חן בעיניך אתה לפתע משתייך לצד השני? כפיים
ממש לא....
תשובה | 31-08-2020 15:42
ממש לא. גדלתי בבית של בני עקיבא, עם ערכי בני עקיבא וישיבות בני עקיבא. וזה לא מה שיש היום. היום ההורים שלי נחשבים לחרד''ל, כי הרוח נשבה והגיעו הלייטים, והנורמלים, והמגזר, וכו' וכו'. והם לא חלמו על הפרדת סניפים. ואני למדתי כבר מכיתה א' נפרדת. יש איזון שאמור לעזור לי לילד לקראת חייו הבוגרים המאד לא נפרדים. לי זה לא עבד, אני פרקתי בתיכון וחזרתי רק אחרי הצבא. ההגדרות נחמדות אבל השיטות השונות לא תמיד עובדות. צריך לראות את הילד, ולהתפלל הרבה. ללמוד וללמד תורה, כי היא תמיד נשארת, היא לא עוזבת, ואז יש לאן לחזור
תלמד לפני שאתה מגיב
יוחאי ג'רבי | 30-08-2020 17:32
המושג 'חרדי לאומי' נולד בתנועת עזרא ובמספר בתי ספר ששייכים, הפלא ופלא, לזרם הזה. כיום, כולם משתמשים במושג הזה (חלק לגנאי כמו בתעמולה של כחול לבן, וחלק לשבח, כמו הרב אליהו).
3
ככה זה שמקבלים משכורת מהקרן החדשה לישראל
אחראי | 30-08-2020 17:31
מאני מאני מאני מזומניייי
כדאי להגיב עניינית. זו אינה דרכו של בן תורה
חבר נאמני תו"ע | 30-08-2020 18:27
מסגנון התגובה המכפישה שלך אפשר להניח שהודות לך אולי יש עוד כמה דתלשים בעולם
4
אין צורך להגיב ובכך לתת לגיטימציה לזומביבים
לכותב התגובה | 30-08-2020 17:39
.
5
אנחנו לא מקשיבים...
דתי לאומי | 30-08-2020 18:26
אנחנו לא מקשיבים לרפורמי
או שאתה לא יודע מה זה רפורמים או שאתה לא יודע
מכיר את הכותב | 30-08-2020 21:34
מה זה 'אורתודוכסי'. הכותב הוא דוס מצוי. רק לא קווניק..
צודק. צריך לבדוק את העובדות
חסיד האמת | 30-08-2020 20:41
האמת היא מעל לכל. אמת זה עובדות. לא תמיד יודעים את כל הנתונים .לכן תמיד צריך לנתח את הנתונים שישנם כדי להגיע למסקנות נכונות. איני יודע מהם הם נתוני האמת ומה הן המסקנות הנכונות. אני יודע שצריך לבדוק את הנתונים ולנתח אותן בצורה נכונה , גם אם המסקנות אינן עולות בקנה אחד עם השקפתך. וזה לא קשור לגדול בתורה או לגדול בכתיבה .
ואני לא רוצה לקרוא לשון הרע.
סלחן | 30-08-2020 19:27
על סמך מה קבעת שהוא רפורמי כשהוא באמת אינו כזה. רבונו של עולם , העובדות והאמת כבר לא חשובות?!!!! תבדוק ואחר כך תגיב.
6
שמירת הלכה לצערי...
א | 30-08-2020 18:39
שמירת הלכה לצערי נושא כאוב בציבור שלנו. מי שמנסה לשמור הלכה נחשב דוס בעודהשזה הבסיס שבבסיס. שורת הדין ולא חומרות. זה מתחיל מהחצאיות הקצרצרות והחולצות קצרות שרוולים ולא צנועות.. גם אצל דור ההורים... זה הבסיס של קבלת עול. אומרת בצער מרגישה כמו החבר שאמר למלך כוסר מצאת מקום חרפתי..
התחלת לדבר...
יונתן | 31-08-2020 15:36
התחלת לדבר על הלכה, ואז נשאבת למוסרניקיות של האולפנה. הלכה היא א' ב', לכי ללמוד תורה לכי ללמוד הלכה
7
איזו הזייה. איך...
גונתן | 30-08-2020 18:39
איזו הזייה. איך אפשר לעשות כזה שקר בנפשנו? ״משפחה שמגדירה עצמה תורנית ולא רואה בעייה החינוך מעורב״ אה אוקיי. היא הגדירה את עצמה תורנית. אז מי אני שאתווכח נכון? הרי אנחנו מחוייבים לכל סל ההגדרות וההמשגות של תרבות המערב - פלורליזם, חופש, מי אתה יא חרד״לי שתגיד מי יותר תורני? יש לך דתומטר?? לא. אין לי דתומטר. רק אשאל. בשחצנות חרדלית, אך באמת בבורות - מכל גדולי ישראל , ישנם אילו שהתירו חברה מעורבת? ממתי זו החלטה של משפחה מה נכון או מה לא? שיחליטו לעצמם - בכיף - לא לעם ישראל. זה לא תורני. נקודה. אה סליחה, אברהם סתיו ועוד כמה נאמני תורה ועבודה מסוימת החליטו שחברה מעורבת זה בסדר. סליחה. צודקים. הזייה. צביעות. סוף הקודש והאמת לנצח. יש סבלנות להכל.
עד שאתה שואל אם יש מתיר, שאל אם יש אוסר
אהוד | 30-08-2020 21:37
בכל תולדות ישראל לא מצינו חברה נפרדת. לא בבית המקדש, לא אצל התנאים ולא אצל האמוראים, לא באשכנז ולא בצפון אפריקה. כמובן שיש פה ושם סיבות עניניות להפריד, אבל הבסיס הוא שהחברה מעורבת. רוב מחלט של הרבנים חי בחברה מעורבת.
8
שטח, תתמודד עם הטענות של הרב אליהו
אבי | 30-08-2020 19:33
כל אחד רואה שהמצב הדתי אצל הלייטים וילדיהם על הפנים, לא צריך מכון מחקר בשביל זה, הבעיה לא בהגבהת החומות אלא בזלזול בהלכה ונהירה אחרי התרבות המערבית, הילדים שלכם בועטים בערכים שלכם כמו שאתם בעטתם בערכים של הדור הקודם ואין לכם דרך לעצור את זה.
אצל החרדלים...
אלחנן גולד | 30-08-2020 20:10
אצל החרדלים המצב הכי קשה משפחות תורניות ששולחים את הילדים למוסדות חינוך הכי נחשבין ואחד אחרי השני עוזבים את הכל וזורקים את הכל תבוא למעוזים של החרדלים ותראה איזה התפרקות יש שם
9
הספר שלי הספר שלי
יצחק | 30-08-2020 20:13
תזכיר לי כמה אתה מודע לציבור הדתי לאומי מר שטח?????????
10
אחי עזב את הדת בגלל החברה המעורבת
כדאי שנסתכל במראה | 30-08-2020 21:21
צודק הרב.
11
לא הבנת את הרב שמואל אליהו בכלל
דוד | 30-08-2020 22:24
הרב שמואל טוען שצריך לחנך לאהבת התורה, לקיום המצוות בשמחה, בדיוק כמו שחינך הרב מרדכי אליהו. הדבר הזה חסר בגדול ב'נאמני תורה ועבודה' , הדבר הזה חסר בחלק גדול הציונות הדתית הקלאסית. והנשירה זה התוצאה... כאשר הדרך ברורה וחדה, נוצר גאוות יחידה שתדביק את הילדים לתורה.
12
סליחה , אך נראה שכותב המאמר אינו מתמצא בשטח
אליעזר- בית אל | 31-08-2020 0:35
איני יודע מהו אחוז כזה או אחר של דתלשים, אך ברור שהינו גבוה מאוד. מכל מקום ניתן לראות מבחינה מספרית די בקלות מה קורה בבתי הספר המעורבים ,לעמת ישיבת בני צבי בבית אל, או מקור חיים ודומיו, מהו אחוז של יוצאים לשאלה בקרב ישיבות אלו לעומת התיכונים הדתיים????? להכניס את כולם תחת כיפה אחת , אינו נכון כלל , זה לא אותו ציבור, ואינו דומה ראי זה כראי זה , גם במקומות אלו יש חוזרים בשאלה , אבל מהו המינון?? אין ספק שמבחינת תורנית , התיכונים המעורבים נכשלו כישלון מוחלט, וגם בישיבות תיכוניות יש הרבה מה לתקן ,אבל יש גם מקומות שדווקא הוכיחו שאפשר אחרת, ואולי שם יש מה ללמוד. אם הרמה התורנית והישארות עם ערכים יהודים ודתיים הינם בראשינו
13
הבית ,הגורם העיקרי לאמונה ולאהבת התורה והחסד
חינוך | 31-08-2020 1:09
הבית היה דתי . למרות שלמדתי בבית ספר חילוני ,נשארתי דתי. את אהבתי לתורה קיבלתי מאבא עה ומהגבאי בבית הכנסת, שגם נתן שיעורי תורה. לכן, כל מקרה לגופו .יש הרבה גורמים ומרכיבים בנושא הזה. נדמה לי שהרב עובדיה יוסף זצל ישב ליד רעיתו בחתונות ואהב לשמוע את אום כלת'ום. נדמה לי שההחמרות על הדברים החיצוניים גברו בדורות האחרות.
14
כתוב יפה ...
כנה | 31-08-2020 15:33
כתוב יפה
15
שלום לשולי שלום...
אליריס | 04-09-2020 8:50
שלום לשולי שלום למה את חושבת שצריך לעבור לליכוד למה שם אנשים ישרים אז לצערי שמה זה רק כיסאות גובים וסידור עבודה לא ראיתי אפילו חכ,,שהוא מקיים את מה שהבטיחו לציבור לפני הבחירות ולכן זה לא לעזוב ולחפש סידור עבודה אלא לעבוד קשה ולהבטיח רק מה שאתה מסוגל לקיים וזה מה שיכול לקדם את המפלגה
16
הרב אליהו ציין נתונים מאוד ברורים,
נתונים | 04-09-2020 11:42
הוא בפירוש לא הסתמך על השקפת עולמו אלא התבסס על נתונים של גוף לא תלוי. אתה כותב מהבטן. הבדל ענק!