הסכנה האמיתית היא לא כמות הדת"לשים/תגובה - סרוגים

הסכנה האמיתית היא לא כמות הדת"לשים/תגובה

מעבר לשאלת הכמות; כמה דתלשי"ם יש בין בוגרי החמ"ד, יש כאן תופעת עומק רחבה יותר שחובה עלינו לשים אליה לב ולחשוב כיצד משנים כיוון. הרב אלי קפלן מגיב

author-image
הסכנה האמיתית היא לא כמות הדת"לשים/תגובה
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

לפני ימים אחדים פרסמו שניים מבוגרי החמ"ד מאמר נוקב ב'סרוגים' בו טענו כי הסיבה לכך שישנם רבים מבוגרי החמ"ד שנעשים דתלש"ים איננה 'יצר הרע' המסיט אותם מדרך התורה כפי שחושבים רבים מן המחנכים והרבנים, אלא חוסר לימוד מעמיק של אמונה מצד אחד, ומן הצד השני חשיפה לתכנים המנגחים את התורה שבכתב ושבעל פה ברשת – בהם מועלות טענות שאין להן מענה. לאחר שיחה עם כותבי המאמר, בחורים רציניים ועמוקים חשבתי להגיב.

מעבר לשאלת הכמות; כמה דתלשי"ם יש בין בוגרי החמ"ד, יש כאן תופעת עומק רחבה יותר שחובה עלינו לשים אליה לב ולחשוב כיצד משנים כיוון.

לכאורה, תמונה זו עומדת בסתירה לתחושה הציבורית הגורסת כי הציונות הדתית נמצאת בפריחה ובניה נמצאים היום בעמדות הובלה והשפעה כפי שלא היה מעולם. גם החינוך הממלכתי דתי נמצא בגידול מתמי, אז להגיד שיש משבר נשמע ,לכאורה, מופרך.

מן העבר השני, החברה החילונית האידיאולוגית נמצאת גם היא במשבר גדול. בבתי הספר הממלכתיים עוסקים ללא חשש בתכנים יהודיים בעלי אופי מסורתי, גופים המזוהים עם הציונות הדתית מבוקשים אף הם בחינוך הממלכתי ללא חשש וללא פחד, בתי כנסת בהם מתפללים מנחה קיימים היום בהרבה בתי ספר ממלכתיים, סיורי סליחות ואירועים כמעמד סליחות מושכים אליהם קהלים עצומים שאינם דתיים ,שיעורי תורה הולכים ומתרבים ,ובכלל הצימאון ליהדות מורגש בכל מקום.

תופעה נוספת הקשורה לכך היא תתי המגזרים הקיימים בחברה הדתית לאומית. לא מזמן נחשפתי לקבוצת שידוכים בה ישנה חלוקה בין שלושה סוגים: דתי תורני, דתי לאומי ודתי לייט. שלושת תתי המגזר הללו חיים יחדיו ומחוברים זה לזה למרות שקיימים פערים גדולים ביניהם במידת מחויבותם להלכה (אגב,תופעה זו קיימת גם בחברה החרדית בצורה רחבה ביותר, אבל מוסתרת הרבה יותר).

אם כן, מצד אחד ישנה תופעה של היחלשות למחויבות התורנית ומצד שני ישנה התחזקות והתקרבות. היתכן?

אני נפגש יותר ויותר עם צעירים שאינם רוצים למקם את עצמם במקום מחייב. נוח להם עם הרצון והשאיפה לרוחניות יחד עם חוסר מחויבות. בצבא אפשר לראות בצרה בולטת ביותר את התופעה של חוסר רצון לקחת צד אחד מחייב לשני הכיוונים מחד ולהדגיש את המכנה המסורתי הרחב המאחד את החיילים.

תופעה תרבותית זו נובעת מהתפיסה הפוסט מודרנית השולטת היום בתרבות המערבית כולה. תפיסה הגורסת שאין אמת אחת מוחלטת ואין מחויבות אחת מוחלטת. לא לעם שלי, לא לאישה שאני חי איתה ולא למקום העבודה או לחברה שבתוכה אני חי.

כידוע, הקשר שבין עם ישראל לקב"ה נמשל לקשר שבין איש לאישה. אני חש שהמשבר בחברה המודרנית ביחס למושג המשפחה ולמושג הזוגיות :האם אנחנו בבחינת 'זכר ונקבה בראם ויקרא שמם אדם', או סתם איש ואישה שמחליטים לחיות ביחד? האם המשפחה היא ערך מקודש או מסגרת חברתית שבאה לסייע לפרט? תפיסה זו משפיעה בעומקה גם על התפיסה האמונית של הדור הצעיר. כי היא גורסת שהאדם הפרטי הוא במרכז ואין הוא חייב לקבל על עצמו מחויבות אחת לתמיד.

מרן הראי"ה קוק זצ"ל ניסח את הדברים בצורה עמוקה במאמרו 'יסורים ממרקים' (ובעוד מקומות) בהם תיאר את המצב הנפשי המבולבל בו שרוי מי שאיננו חי את מושג האלוקות באופן עמוק ואישי: "כל סיבוכי הדעות שבבני אדם וכל הסתירות הפנימיות שכל יחיד ויחיד סובל בדעותיו באים רק מפני הערפילים המצויים במחשה על דבר המושג האלקי ,שהוא ים שאין לו סוף…"

על מנת לבנות עולם אמוני בו ירגיש כל אדם מחובר לאלוקיו יש צורך בלימוד מעמיק, שיח פתוח והקשבה, יחד עם מענה תרבותי וחברתי ראוי, בדיוק כמו בבניית זוגיות ומשפחה אוהבת וממילא מחייבת .

נדמה לי שרבים מהמחנכים והרבנים מדברים בשפה אחרת,שאמנם נותנת מענה ראוי לתלמידים רבים אך איננה נותנת מענה ראוי לרבים רבים אחרים. חובה עלינו להקשיב להלכי הרוח ולנסות ולתת להם מענה ראוי. כי בנפשנו הדבר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
יופי של מאמרים פילוסופיים
אני | 03-11-2016 10:38
שניהם מתעלמים מן העובדה הכואבת שהציבור הסרוג מאבד רבים מבניו ומנהיגי ציבור זה בורחים מהמסקנה האחת שהיא שציונות ודת לא הולכים ביחד. אין גבולות ואין שיעור לדת ולציונות ורבים מהסרוגים הצעירים שוכחים את מרכיב הדת. תפיסת עמדות חשובות במדינה ובצבא רק מרחיקה מהדת את אלו שהבסיס שלהם רעוע, בתי הספר הממד מלאים בחילונים כי אלו שיש להם קצת יותר ערכים שולחים לרשתות הפרטיות. עד שלא יקומו מנהיגים סרוגים ויצהירו שיש לשנות דרך באופן מהותי, ההידרדרות תמשיך וחבל. אני גרה בעיר שבה ציבור סרוג גדול ומביטה באימה בהתדרדרות שלהם. תתעוררו, די לתירוצים!!!!!!!
2
ל-1 תפיסתך החרדית היא שגרמה לחילונות לכתחילה
| 03-11-2016 13:45
3
התשובה שלך היא עמומה מאוד
עכבר היזהר | 03-11-2016 14:58
המאמר שפורסם העלה אמיתות כואבות, והמאמר הזה לא הצליח באמת להתמודד עם הנתונים המרים
4
לפי דעתי הרב איחר באבחון. נא להיכנס.
משה | 03-11-2016 15:38
כיום התופעה היא של הפוסט פוסט מודרניזם. ז''א חיפוש אמת אחת. ולכן רואים עליה באחוזים. היום הבחורים רוצים אמת בלי חרטוטים ותירוצים. דור האינסטנט הוא נקרא. וכשמו כן הוא. רואים את התופעה הרב לאומית הזו. כפירה עצומה במערב. ופאנטיות בדתות. כל זה משקף את ההליך החדש.... לפי דעתי הרב איבחן תופעה של לפני כ 4-5 שנים. ולא מעודכן לימנו.
5
לא מבין את המאמר
אבי | 03-11-2016 21:42
מחילה אך אני באמת לא מבין מה אתה מנסה לומר במאמר הזה. ההתייחסות לטענות של הכותבים איננה עניינית. הם העלו נקודה חשובה ונכונה. כבוגר ישיבת הסדר וכסטודנט שכרגע במהלך הלימודים אני רואה בבירור שלא רק חבר'ה מבתי ספר ממ"ד ותיכונים דתיים בוחרים לצאת אל החילוניות אלא גם בחורים רציניים שלמדו בישיבות/מכינות ובנות שלמדו במקומות תורניים כאלו ואחרים חוסר הבירור של האמונה מול העולם המודרני ושטף המידע שהוא מציע גורם להתמודדיוות קשות שלא היו בעבר (כן, גם לפני 10 שנים זה נחשב עבר..ואפילו רחוק) ולכן יש צורך בפתרונות שלא היו בעבר. כמובן ניתן לשאוב השראה מכלים מסויימים אך זה לא פותר אותנו מלתת מענה ישיר ונקודתי לבעיה. כל הנסיון לגמד את הבעיה או למצוא לה פתרון שמבוסס על רעיון יפה אך לא יורד לפרקטיקה סופו נידון לכישלון.
6
החיבור לציונות ולהוויה החילונית היא שורש הבעיה
| 03-11-2016 21:55
ולמספר 2 - מי החברים שלך ? יותר חרדים או יותר חילונים? כאן ההסבר להתרסקות של הציונות הדתית
7
אם(לפי נתונים ישנים) 25% עוזבים את הדת לפני הצבא
ואחרי הצבא..ה' ירחם | 06-11-2016 23:23
וזה עוד לפני השפעת האינטרנט שרק מחמירה מן הסתם את הנתונים- אז אני לא הבנתי את מאמר התשובה הזה במה הוא נותן תשובה. בכמויות מבהילות כאלה של חוזרים בשאלה אפשר בקלות להגיד את האימרה שהכמות עושה את האיכות וזה במובן השלילי. במה הוא מתנחם? בקצת זיקה ליהדות אצל החינוך החילוני? בקצת התחרדות בקרב הדתיים לאומיים?