שימוש במיקרופון של צומת בימים נוראים - סרוגים

שימוש במיקרופון של צומת בימים נוראים

רב אחד התיר להשתמש במיקרופון של צומת בימים נוראים בזמן הזה של התפשטות נגיף קורונה, כדי לאפשר מניינים גדולים של ברוב עם הדרת מלך. מה דעת הרב?

שימוש במיקרופון של צומת בימים נוראים
  (צילום: נעם רבקין פנטון\ פלאש90; תמונה קטנה: יונתן זינדל/פלא90)

א. בתשובתו על השתלת לב, הגאון הגדול הרב משה פיינשטיין אסר, וכתב: הורגים שני אנשים: התורם שעוד לא מת, והנתרם שלא נקלט בו השתל (אך מאז עברו שנים רבות, הרפואה השתכללה, והפוסקים מתירים), לכן אסור ואיני מנמק, כי יתווכחו איתי (שו"ת אגרות משה חו"מ א עב).  פעם הזכרתי תשובה זו בפני רבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק, ורבנו אמר: תגיד עוד פעם.  חזרתי על הדברים. ורבנו אמר: יפה. לפעמים הנמקה מקלקלת, כי אדם מתחיל לפלפל. האמת היא שצריך להגיד שהדבר הזה אסור, ודי והותר, אבל משום חשש התפשטות של העניין הזה, נכתוב בקצרה.

ב. שמענו מתלמיד חכם שיודע בדבר שמכון צומת המציא את המיקרופון שלו, לא כדי להכניס מיקרופון בתוך מקומות ששומרים תורה ומצוות, אלא כדי להציל קהילות שכבר משתמשות במיקרופון חשמלי. לכן מכון צומת לא מוכר את המערכת הזאת אלא מוכן לספק אותה רק במצבים יוצאי דופן. לכן ודאי זו לא כוונת המחוקק.

ג. מה שכתבו שהג"ר שאול ישראלי התיר את המיקרופון הזה, לא הורה זאת, אלא רק אמר שהוא מניח את הרעיון לפתחם של הפוסקים.

ד. הרב ברוך אפרתי סיפר לנו שאמר לו הגאון הגדול הרב אביגדור נבנצל שליט"א שלקריאת התורה ולשופר, פשוט שאסור להשתמש ברמקול של צמת.  ולגבי תפילות בשבת, הוא אמר שהוא לא מכיר היתר שאומרים בשם הגרש"ז אוירבך.

ה. רבני אמריקה כבר לחמו בכל תוקף לפני יותר מחמישים שנה נגד שימוש במיקרופון, כחלק מהמלחמה נגד הרפורמים, כולל הג"ר משה פיינשטיין (שו"ת אגרות משה יו"ד ב, ד) והגרי"ד סולובייצ'יק (נפש הרב עמ' קסט).  אמנם לא דיברו על מיקרופון חשמלי, ובכל זאת, ודאי לא יעלה על הדעת להתיר דבר שדומה לרפורמים.

ו. אמנם כלל "ברוב עם הדרת מלך" הוא מעלה, אבל לפעמים הוא נדחה משום דברים אחרים כגון לולא גזירת המלכות היינו תוקעים בשופר בשחרית משום זריזין מקדימין למצוות (ראש השנה לב, ב), ועדיף להתפלל בבית המדרש מאשר בבית הכנסת, כיון שביטול תורה חשוב מרוב עם הדרת מלך (מג"א צ ס"ק לב).  ודאי אין להתיר דבר שמפוקפק או אולי אסור לגמרי.

ז. כשהייתי  בבית הכנסת הגדול בטהרן בשבת, בשליחות המוסד, היה שם רמקול שהופעל על ידי בטריות, שהודלק לפני שבת, בהיתר של הג"ר עובדיה יוסף, אמרו לי שזה פיקוח נפש, כי אחרת אין לקהילה איפה להיפגש, רק נפגשים בשבת בבית הכנסת.  לכן יש לזה היתר.

אבל בנידון דידן, במקומות שיש אנשים יראי שמים רבים שיכולים לשמש כשליחי ציבור ובעלי תקיעה, ודאי אין לעבור על שום דבר משום כך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הבעיה שאין צוות של גדולי ישראל
צחי | 17-08-2020 15:43
שיישב על הבעיה של הימים הנוראים בעיקר בחסידויות ששם לא יודעים בכלל להתפלל לא עם האדמור וכן כלל הציבור בימיםם נוראים בתי הכנסת בתפוסה למעלה ממאה אחוז מה עושים
2
שימוש במירופון של צומת בימים נוראים
בן אור | 19-08-2020 15:45
מי שהתיר כנראה מבאי בית המדרש של מי שהתירו את השימוש בהפעלת אפליקצית זום בליל הסדר שהתפרסם כפסק הזום וכן מי שהתיר טבילת נידה באמבטיה ביתית.על כאלה ושכמותם נאמר מהרסיך ומחריבייך ממך יצאו.