למה אין מתמודד אמוני לראשות עיריית תל אביב? - סרוגים

למה אין מתמודד אמוני לראשות עיריית תל אביב?

המלחמה התרבותית בישראל מתרכזת כיום בתל אביב. נכון לעכשיו עיר חילונית-שמאלנית, שבראשה עומד איש שמאל מובהק ממפלגת העבודה. למה שלא נחליף אותו?

למה אין מתמודד אמוני לראשות עיריית תל אביב?
  ראש עיר אמוני בת"א (פלאש90)

מלחמת התרבות – המערכה על העיר תל אביב!

את הדברים הבאים אני כותב על רקע הגשת מועמדותו של ניצן הורוביץ ממפלגת מר"צ לרוץ לראשות עיריית תל אביב.

מיותר לציין כמעט, שהרצת מועמד אמוני לראשות עיריית תל אביב הוא קריטי וחשוב מאוד, דבר שעשוי לתת צדק ואיזון בתכני התרבות בעיר, וכן תקצובם ותגבורם של אירועים בעלי אוריינטציה יהודית-אמונית ויקרב את מליון ומשהו החילונים והמסורתיים הגרים בגוש דן והסביבה להתוודע ולהפתח לתרבות יהודית-ישראלית בלתי אמצעית.

למה צריך ראש עיר אמוני? די אם נזכיר אירוע שקרה לפני כשנתיים וחצי בתל אביב, כשחברי מועצת העי, כמובן אנשי שמאל, ניסו לבטל הופעה רשמית של הזמר האמוני יניב בן משיח בהיכל התרבות בתואנה מוזרה של ההתנגדות להפרדת נשים וגברים.

לא עזר שהקהל והאמן רצו בהפרדה מתוך זכותו הדמוקרטית הבסיסית לנהוג כך. אבל אותם אנשי שמאל כל העת מנסים לחפש סיבות מ'המותן' למה לבטל הופעות והרצאות תרבות בעלות חשיבה יהודית-ישראלית ואמונית.

הסיפור שקרה כ-10 שנים קודם לכן בעיר עם הרב אמנון יצחק לבדו יעיד כמאה עדים. גורמים שונים בעירייה ניסו למנוע ממנו אז מלקיים את ההרצאה שלו ב'היכל התרבות' בעיר, שוב בטענות מוזרות, ללא הצלחה. בית המשפט פסק לטובת הרב אמנון יצחק שאי אפשר לבטל הסכם שנחתם בין הצדדים.

כן גם הדרתה של המוסיקאית, המשוררת והמלחינה נעמי שמר והפסקת הופעותיה במועדון 'צוותא' (שאותו אגב הקימה תנועת הנוער 'השומר הצעיר') ברחוב שאול המלך בתל אביב ע"י הנהלת המקום בגלל שהעיזה לומר את דעתה בעד ארץ ישראל ובעד המתנחלים בזמן הסכם השלום עם מצרים בשלהי שנות ה-70' הן דוגמאות בודדות לאותה סתימת פיות שעשה השמאל במשך השנים.

מלחמת התרבות מתרכזת בתל אביב

למי שעדיין לא הבין, או מתעקש לא להבין – המלחמה התרבותית בישראל מתרכזת כיום בתל אביב. נכון לעכשיו עיר חילונית-שמאלנית, שכיום בראשה עומד איש שמאל מובהק ממפלגת העבודה.

כמאזין וכמוסיקאי, שמלווה את המוסיקה היהודית המקורית בשני העשורים האחרונים, וב-5 השנים האחרונות גם נכנס לעובי הקורה בנושא זה מבחינה תרבותית בארץ, אני רוצה להגיד שמצב התרבות והמוסיקה היהודית-ישראלית בתל אביב הוא הרבה פחות טוב מאשר בירושלים לדוגמה.

אני יכול לומר בהערכה זהירה ש-98% מאירועי התרבות בעיר הנמצאים בלו"ז צפוף ביותר מהווים אירועים חילונים-שמאלניים שחלקם אפילו אנטי יהודיים כמעט (מצעד הגאווה התל אביבי הוא רק דוגמא אחת), או סתם אירועים ריקנים מתוכן אידאי או תרבותי מהותי ומשמשים להנאה בעיקר (פסטיבל הבירה ודומיו). רק כ2% מהאירועים שייכים לאגף לתרבות תורנית בעירייה ומהווים את 'אירועי היידישקייט' המסורתי כקישוט ונספח לחילוניות – מעין תבלין מפד"לי של פולקלור יהודי אך ללא הנחלת תרבות חלופית יהודית-שורשית לתרבות השוררת בעיר.

בתחום התרבות היהודית המתחדשת פועלים בעיר כמה גופים פרטיים, קטנים, כמעט שוליים ונטולי השפעה ממשית וגם ללא שום תמיכה פוליטית-מוניציפלית כמו למשל: "ראש יהודי" ברחוב בר-כוכבא, מ.א.מ.י הפקות-מוסיקה יהודית ('מרכז שמים') ברחוב מלצ'ט, 'מרכז ברודט לתרבות יהודית' שנמצא ברחוב צייטלין, ו'המקום' ברחוב ברנר. כולם מנסים לפעול בעיר זעיר פה וזעיר שם, בשיווק יהדות (שנתפסת בהרבה מקרים כפולקלור יהודי ולא כאלטרנטיבה תרבותית לשמאל ולתכנים החילוניים השולטים מזה כ-80-100 שנה בארץ), בין היתר אותם גופים פועלים להפקת אירועים תרבותיים יהודיים-ישראליים כגון: הופעות מוסיקה והרצאות תורניות ואמוניות מגוונות. אותם גופים פועלים באמונה ומסירות, אך לצערנו, עדיין ללא השפעה תרבותית ממשית ומהותית על העיר שכאמור נשלטת כמעט בצורה מוחלטת בידי הכוחות המעוניינים לראות פה מדינת כל אזרחיה.

אני פונה בעיקר לציבור האמוני שארץ ישראל ותרבות יהודית-אמונית היא מרכז חייו: נכון, ירושלים היא בירת ישראל ולב הארץ, אין חולק; יישובי יש"ע הם עיקרה של ערש התרבות של הארץ-הליבה המרכזית האידאולוגית שבזכותה הקמנו מערך אמוני ותפיסת עולם תרבותית אמונית שבעז"ה עומדת להחליף את ההנהגה הוותיקה של מפא"י והשמאל בממסד המדינה.

אך אנו צריכים להבין ולהפנים שדבר זה לא ייעשה אלא אם כן הוא יכה שורש בעיר תל אביב! דרוש לנו שידוד מערכות תודעתי והחייאת הרוח היהודית-ישראלית במדינת ישראל ובתל אביב. אנחנו צריכים לשלוח מועמד אמוני לראשות עיריית תל אביב למען תרבותה, אופייה ועתידה של מדינת ישראל.

==

אהד שגב הוא מוסיקאי, מוסיקולוג ומבקר מוסיקה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
תרוץ, נצביע בעדך
תושב תל אביב | 03-06-2013 18:15
הנני אדם דתי הגר בתל אביב ומסכים לכל מה שכתבת, בטוח אני שאם אחד כמוך ירוץ אז אלפי אנשים יצביעו בעדו, אולי לא תעלה לכס העירייה אבל יידעו שבעיר הזאת יש רבים וטובים הרוצים משהו אחר, יש אוכלסייה גדולה מאוד של דתים וחרדים והרבה מסורתיים שרוצים שינוי בעיר הזאת, יכול להיות הפתעות ענק. השם עמך גיבור החיל, ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש. אתה כתבת המכתב אז לך. בלשון התלמוד, קריינא דאיגרתא בך להווי פרוונקא
2
עורו ישנים מתרדמתכם
איתי | 03-06-2013 18:30
אם יש מישהו שבאמת צריך קריאת השכמה זה הציבור הדתי-לאומי בתל-אביב, שכמה שזה נראה מוזר, הוא אחוז לא מבוטל מהאוכלוסיה שם. יש שם בנוסף 4 ישיבות, של הרב גנץ, הרב מיכה הלוי, הרב מישאל כהן והרב אליהו מאלי ביפו, שמוסיפים שם עוד קצת אברכים. ראש עיר אמוני לא יהיה שם בשנים הקרובות, אך הדתיים שם כן צריכים להתאגד יחד לפעילויות משותפות ולזקוף את קומתם.
3
מאד מרתק, מאחל לכם בהצלחה
אברך | 03-06-2013 22:09
לנו לטעמי אין מה לחפש שם
4
מה עם רב שישקיע וישנה את העיר?
| 03-06-2013 23:02