בלניות מסורות בקו הראשון: אבל מה עם שירותי הדת? - סרוגים

בלניות מסורות בקו הראשון: אבל מה עם שירותי הדת?

אחד מעמודי התווך של העולם הדתי היהודי הוא שמירה על טהרת המשפחה, הקורונה חשפה בפנינו שהמשרד לשירותי דת והמועצות הדתיות עדין לא ערוכים להתמודדות עם תרחישי חירום

בלניות מסורות בקו הראשון: אבל מה עם שירותי הדת?
  צילום: אורי לנץ/ פלאש 90

בחודשים האחרונים, עמדנו דום בן רגע אבל החיים המשיכו. עולם התורה היה צריך להתמודד עם סוגיות הלכתיות מורכבות וחדשות. לאחרונה עוברות בי תחושות שאפילו היוונים לא הצליחו לעצור אותנו כמו הווירוס הקטן הזה שנקרא קורונה.

בעקבות המצב עלתה וצפה השאלה עד כמה המערכת של שירותי הדת ערוכה לתפקד במצבי חירום. המצב החדש הכריח רבני קהילות וערים להתמודד עם דילמות של רצון לקיים התקהלות הלכתית לעומת שמירת היחיד ופיקוח נפש, עד שהעיקר פתאום הפך טפל ולהיפך.

עוד באותו נושא

מתן כהנא: "אני רוצה להיות שר הדתות"


15

אחד מעמודי התווך של העולם הדתי היהודי הוא שמירה על טהרת המשפחה. אין נערה דתית שלא למדה סיפורי גבורה -שבמשך הדורות מצאו כל דרך לקיים את טהרת המשפחה למרות סיכונים שלא יתוארו. אפילו בתוך תקופות קשות ואפלות נשים העבירו לבנותיהן את המסר: "לא לשכוח את  המקווה" – בכל מצב נתון נשים יהודיות מצאו דרך לקיים את המצווה להיטהר מטומאת הנידה ולקיים יחסי אישות.

המשמעות של טהרת המשפחה היא בלב ליבה של משפחה יהודית – ללא טבילה אין קיום חיים נורמטיביים ומשמעותיים ואין לנו המשכיות.

הווירוס חזק מהיוונים? (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

כחברת מועצת העיר, הגיעו אליי קולות מודאגים רבים מתוך הקהילה של גברים ונשים שמוטרדים מהשאלה כיצד ניתן לשמור על טהרת המשפחה ולבקר במקוואות, בזמן שביקור כזה עשוי לחשוף את הקהילה לסכנה בריאותית משמעותית. זה הגיע לידי כך שהיו מי שאמרו: "לא נלך למקווה בכל מחיר בשל חשש לסכנת חיים".

מתוך אחריות ציבורית החלטתי לבקר בכמה מקוואות כדי לבחון ולבדוק בעצמי מה קורה בפנים בזמן אמת. ברור שבדיקה אחת לא יכולה להוות חוות דעת רשמית מקצועית, אבל היה לי חשוב להכיר מקרוב  ולראות בעצמי.

המנגנון הארצי לא מוכן למצבי חירום

ביקרתי במקוואות העיר כדי להכיר מקרוב את המצב. בשטח ראיתי בלניות מסורות, בקו הראשון, יודעות את ההנחיות ומקפידות לקיים אותן גם בתנאים מורכבים.

הביקורים, השאלות, וגם ההתרעמות על ביקור הפתע כיוונו אותי לברר איך המועצות הדתיות מתפקדות בערים אחרות. מתברר שכל מועצה דתית או רשות מקומית מתנהלת כראות עיניה והמנגנון הארצי לא מוכן למצבי חירום בכל הנוגע  לקבלת החלטות הקשורות לשירותי דת , ובכך נשים טובלות ובלניות כאחד נחשפות לסיכון.

איך הגענו למצב שהמועצות הדתיות הפכו להיות הרגולטור של עצמן? בחוק שירותי הדת היהודיים התשל"א 1971 המועצות הדתיות מוגדרות כ"גוף ציבורי אוטונומי" ומשמעות של החוק היא שהן אינן נותנים דין וחשבון באופן ישיר לאף גורם חיצוני להם.

אחד מעמודי התווך הוא שמירה על טהרת המשפחה (צילום: גרשון אליסון/ פלאש 90)

בזמן משבר הקורונה, הציבור שהמועצה הדתית משרתת כבר לא סומך עליה שהיא תוכל לדאוג לבריאותו. ההוכחה לכך היא שרבני קהילות, "ארגון פועה" ואחרים התחילו לבנות  מנגנונים חיצוניים ממש כמו חנויות פופ אפ (חנויות זמניות שניתן להקים ולפרק בזמן קצר) כדי לתת בטחון רוחני ופיזי לטובלות, שמא נשים יעדיפו לוותר על המקווה כדי לשמור על הבריאות.

יש בישראל  131 מועצות דתיות המהוות גוף עצמאי אשר באחריותו לספק שירותי דת.

הקורונה חשפה בפנינו שהמשרד לשירותי דת והמועצות הדתיות בניגוד למשרדי ממשלה אחרים עדין לא ערוכים להתמודדות עם כוח עליון, אסונות, פגיעות במזיד, מלחמות ואירועים לא צפויים ולכן לא יצרו מערכת להערכות סיכונים ופעולה בשעת חירום.

במסכת עבודה זרה (ג,א) כתוב "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת". ואכן השבת תמיד מגיעה. זה הזמן לבנות מתודולוגיה למצבי חירום בשירותי הדת כדי לקבוע  קריטריונים ונהלים מטעם המדינה המחייבים את כל המועצות הדתיות ומחלקות הדת ברשויות השונות.

ברנדה הורביץ פרוור, חברת מועצה מעלה אדומים- יו"ר לענייני ביקורת העיר ויו"ר העירונית למניעת אובדנות 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מי מממן את...
מה זה?????? | 05-07-2020 21:29
מי מממן את הבלניות? לא הגיע הזמן להפריט את המקצוע המוזר והדי מיותר הזה? למה הציבור צריך לממן בלניות? פה זה רוסייה הקומוניסטית שהמשטר ממציא עבודות?
2
טהרת המשפחה זה לא שמירה על נידה
יוכבד | 07-07-2020 22:52
טהרת המשפחה זה רגשות טהורים, אמון, נאמנות, לא תנאף.