נס בטרמפ

ש: עליתי על טרמפ עם ערבי בטעות והוא נגע בי והטריד אותי מינית, בנס זה נגמר כך. האם אני צריכה לעשות סעודת הודיה או לברך הגומל?

ת: לתת צדקה. ואם ניתן, לפרסם הסיפור ולהזהיר את הבנות שמאוד תיזהרנה אצל מי עולות בטרמפ.

טבילה במקלחת

ש: האם גבר יכול לטבול במקלחת?

ת: כן, אם הזרם חזק, זה נחשב ט' קבין (עי' שו"ת דברי יציב או"ח יג. שו"ת מנחת יצחק ד כא. ט לד. שבט הלוי ח כד. פסקי תשובות שכו הערה 14. אמנם הגרח"ק אמר בשם החזו"א שמקלחת לא מהני לט' קבין דהוי כג' כלים).

הצעת נישואים

ש: מה הטכס המדוייק של הצעת נישואים?

ת: אין שום טכס. זו המצאה חדשה.

חינה

ש: מה המשמעות של טכס החינה לפני החתונה?

ת: אין משמעות. זה מנהג גם אצל הגויים בארצות אלה.

מזון נחש

ש: האם מותר להאכיל נחש בעכברים חיים?

ת: כן, זה כמו בג'ונגל שהוא אכזרי.

בגד שנקרע בחנות

ש: אם בגד נקרע לי בחנות תוך כדי מדידה, עליי להודיע?

ת: יש לשלם אם זה באשמתך.

ברכה סמויה מן העין

ש: כיון שאין ברכה שורה אלא בדבר סמוי מן העין, האם כששואלים אותי במה אני עובד, אין לי לענות?

ת: הכוונה שנס נסתר יותר מופיע מנס גלוי.

סיפורים לא אמיתיים

ש: האם לצורך חינוכי מותר לספר סיפור לא אמיתי?

ת: בתנאי שבסוף מגלים את האמת.

שידוך

ש: אני נפגש עם בחורה למטרת שידוך. כדי להתקרב רגשית, כדאי לשחק יחד באולינג?

ת: חלילה. רק להכיר על ידי שיחה. ולשמור הלכות צניעות.

תואר רב

ש: מי הוא האדם שיש לקרוא לו רב?

ת: לפי הזמן והמקום.

גרעין נח"ל

ש: מה עדיף לגרעין נח"ל, עשייה חברתית חינוכית או עבודה חקלאית בקיבוץ?

ת: זה מצוה גדולה וזה מצוה גדולה.

ערכת קסמים

ש: האם מותר לקנות לילד ערכת קסמים?

ת: כן. אפשר לסמוך על המקילים. ואדרבה ילמד שזה לא ממש קסם (ע' חכמת אדם פט ו. שו"ת יביע אומר ה יו"ד יד. שו"ת יחוה דעת ג סח. בצל החכמה ד יג – רשם מ"צ).

חצאית

ש: אם אני הולכת לפאבים העדיף לי ללבוש מכנסים ולא חצאית כדי שלא יהיה חילול השם?

ת: ודאי חצאית. אין אומרים לאדם העושה עבירה: עשה עוד עבירה.

דמי שידוך

ש: הרב המליץ שבשידוך כל צד יתן 5,000 ש"ח, אבל אני תלמיד ישיבה וארוסתי סטודנטית. כיצד נעמוד בזה?

ת: כל אחד כפי יכולתו, שגם בא לידי ביטוי במחיר החתונה עצמה.

לימוד רפואה לכהן

ש: האם מותר לכהן ללמוד רפואה וכיצד יעשה עם טומאת המת?

ת: יכול לסמוך על עצת הגר"ש גורן לבקש מחבר לקחת מפתח ולגעת במת, אז למפתח יש דין אבי אבות הטומאה, והכהן יתלה על צוארו, אז הוא ממילא במגע עם אבי אבות הטומאה, ואז כיון שזו שעת הדחק, יכול לסמוך על השיטה שבמצב הזה מותר לו להיטמא הלאה (רמ"א יו"ד שסט, א. ש"ך שם. קובץ "כל הכתוב לחיים" – רשם מ"צ).

הכנסת אורחים

ש: אם אני מזמין חבר לכל השבת לישון ולאכול, זה נחשב הכנסת אורחים?

ת: אם אין לו איפה להיות.

עליה להר הבית

ש: מדוע לא לעלות להר הבית? יש רבנים גדולים שמתירים ויש שאוסרים, ואלו ואלו דברי אלהים חיים?

ת: א. האוסרים הם גדולי הדור ויש מדרגות בין תלמידי חכמים. ב. הרבנות הראשית לישראל אוסרת והיא הקובעת. ג. רבותינו מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה אוסרים.

מצוות נשים

ש: האם אצל נשים יש גם דבר שקול ככל התורה כמו לימוד תורה אצל גברים?

ת: חסד.

לועזית

ש: מה פשר התופעה שרבנים משתמשים במילים לועזיות?

ת: איני יודע. שאל אותם ישירות. אני הדל, באופן עקרוני איני משתמש.

יסורים

ש: איך זה שאני משתדל לעבוד את ד' בכל כחי ויש לי צרות כל הזמן?

ת: לפעמים יש צדיק ורע לו, וזה סודות של נשמות.

מסכת אחת

ש: החפץ חיים מביא שאדם שלקח על עצמו לימוד מסכת אחת שהיא תהיה המסכת שלו ויהיה בקיא בה, היא תלמד עליו זכות לפני ד'. האם זה גם נכון לגבי ספר מסילת ישרים?

ת: כן. ודאי.

תכשיטי אשה

ש: אם מטרת תכשיטים היא כדי שאהיה יפה בעיני בעלי, אז למה לי להתקשט בחוץ אפילו בתכשיט אחד?

ת: אכן את צודקת. ראוי מאוד לא להתקשט כלל בחוץ.

קללה

ש: לחשוש לקללה שאדם סתם קילל אותי שאהיה עני?

ת: לא. קללה סתם לא פועלת, אלא חוזרת אל המקלל. להתפלל שלא יקרה לו כלום.

ברית חדשה

ש: לחבר שלי יש ברית חדשה. לגנוב לו ולשרוף?

ת: לא. זה ענינו כלפי ד' ולא להתערב.

אי ידיעה

ש: אם איני יודע מה לברך על כל מאכל, מה לעשות?

ת: ללמוד, או לשאול מי שיודע.

בגד חדש

ש: אם אני לובש בגד חדש, האם עליי לברך מלביש ערומים?

ת: כן. לפני שהחיינו. אבל אם לובשים בבוקר, ממילא מברכים. שו"ע או"ח רכג ד.

ריח תפוזים

ש: האם מברכים על ריח קליפות תפוזים?

ת: לא. כי לא ניטעו לריח.

ברכת הגומל

ש: הייתי אמור להיות במקום בו ארע פיגוע, אך בסוף לא הלכתי לשם. האם עליי לברך הגומל?

ת: לא, כי לא היית בתוך הסכנה. אך להודות לד' ולתת צדקה.

הגומל אחרי כמה שנים

ש: האם אפשר לברך הגומל אחרי כמה שנים אם היה לי אז נס והייתי חילוני?

ת: כן אפשר אחרי זמן רב.

ברכת הבית

ש: אמרו לי ש"ברכת הבית" היא מהברית החדשה. זה נכון?

ת: היא מהסופר רודיאר קיפלינג כמדומני, אך לא לשים. לנו יש מזוזה על פי דבר ד'.