פסיקה תקדימית בארה"ב: מאחורי המחבלים הבודדים עומדים ארגוני הטרור

פסיקה תקדימית בארה"ב: מאחורי המחבלים הבודדים עומדים ארגוני הטרור

בית המשפט בארה"ב פסק כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי תמכו ב"מפגעים הבודדים" שפעלו לכאורה ללא שיוך ארגוני - ביניהם גם המחבל שירה ביהודה גליק. התובעת ניצנה דרשן-לייטנר בירכה: "ניצחון משמעותי לקורבנות הטרור"

author-image
גליק ניצח בתביעה בארה"ב: ניתן לתבוע מפגע בודד
  (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

בתום מאבק משפטי שנמשך כחמש שנים, בית המשפט הפדרלי בוושינגטון שבארה"ב בדק וקבע היום (שלישי) בפסיקה תקדימית כי מאחורי כל מחבל שהגדיר עצמו בתור "מפגע בודד" אשר ביצע פיגוע כנגד אזרחים ישראלים ואמריקאים על דעת עצמו לכאורה – עומד ארגון הטרור חמאס או הג'יהאד האיסלאמי אשר תמך בו, הניע אותו ואף תמך בו כלכלית גם לאחר המעשה.

בשנת 2015 הגישה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר תביעה בשם שבעה משפחות נפגעי טרור כנגד ממשלות איראן וסוריה בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, בגין אחריות ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האיסלאמי לרצף "פיגועי הבודדים" בגלי הטרור השונים בין השנים 2008-2018 שביצעו מחבלים "בודדים" שפעלו לכאורה ללא שיוך ארגוני, אך למעשה עם תמיכה מובהקת מצד ארגוני הטרור.

מבין משפחות התובעים נמנים: טיילור פורס, ריצ'רד לייקין, מנדי ריבק ונפגעי הפיגוע בישיבת מרכז הרב, אשר מאחוריהם עמד ארגון הטרור חמאס במסווה של מפגעים בודדים. הפסיקה הנוכחית מגיעה בהמשך ל"חוק טיילור פורס" שנחקק לפני שנתיים בקונגרס האמריקני, לפיו ארה"ב לא תעביר כספי סיוע לרשות הפלסטינית עד שהנהגת הרשות תפסיק לשלם משכורות למחבלים ובני משפחותיהם ותגנה את הטרור.

עוד באותו נושא

חוק חדש: ארה"ב עוצרת את כספי הסיוע לפלסטינים

כמו כן, בית המשפט מצא ופסק כי ה-"מפגע הבודד" שפצע אנושות בירי מטווח אפס את יהודה גליק בשנת 2014 בירושלים, השתייך לארגון הג'יהאד האיסלאמי. על פי פסק הדין, ניתן לתבוע פיצויי נזיקין מממשלות סוריה ואיראן מאחר והן תומכות בארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי, לטובת משפחות נפגעי הטרור ולשם קביעת גובה הפיצויים ימנה בית המשפט מומחה שיאמוד את הנזק. על פי הערכתה של לייטנר מדובר בסכום המגיע לכדי מיליארד דולר. הכספים יעוקלו מנכסים איראניים וסורים ברחבי העולם, ויועברו לקרן פיצויים ייעודית עבור משפחות קרבנות הטרור.

לתביעה סייעו מומחי הטרור אריה שפיצן ונועה מרידור, שביצעו עבודת מחקר יסודית בכדי להוכיח את הקשר הישיר בין אותם המפגעים הבודדים לבין ארגוני הטרור שתמכו בהם, אשר לבסוף הובילו להפללת אותם ארגונים על ידי בית המשפט.

"מדובר בפסיקה תקדימית ובניצחון משמעותי לקורבנות הטרור" סיכמה לייטנר. "בית המשפט מצא שמאחורי כל מחבל עומד ארגון טרור, ולכן לא מדובר בגל פיגועים חסר שליטה, בו כל אחד יכול ליטול סכין ולדקור באקראיות יהודים, אלא מדובר במערכה מוכוונת ומתוזמנת של ארגון החמאס. ככזה, ייתכן וניתן היה למגר אותו באיבו, לו הייתה מתנהלת מלחמה משפטית נגד ארגון החמאס, היינו עדים לפחות פיגועי דקירה או דריסה. כעת ברור לכל אחד, ש-״זאב בודד״ כפי שמכונה בתביעה, איננו ממש בודד, אלא מדובר בכנופיה של זאבים שעומדת מאחוריו תשתית טרור נרחבת, ולכן המלחמה צריכה להיות בשורשיו. אנו מברכים על פסיקת בית המשפט שקבע באופן חד משמעי כי ארגוני הטרור והמדינות התומכות בהן – ישלמו בסופו של דבר את המחיר״.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
כסף
דני | 02-06-2020 10:25
הממשלה נותנת כסף למחבלים נתניהו תיתעורר
כל הכבוד שישאר בארה''ב להילחם נגד השחורים
קילג | 02-06-2020 16:38
עם אדמוני אסור להתחיל