מדרש חדש, נכתב בכאב לב גדול.
מעשה ברבי עמי וברבי עשי שיצאו לתקן תקנות בערי ארץ ישראל, והיו נכנסים לכל אתר ואתר ואומרים להם לישראל הביאו לפנינו את נטורי קרתא [שומרי העיר], והיו מביאים להם רבני קהילות שדבריהם חוצבי להבות.
והיו רבי עמי ורבי עשי אומרים לאנשי העיר: אין אלה נטורי קרתא, אלא חרובי קרתא. אמרו להם אנשי המקום: וכי מיהם שומרי העיר, אלה דמתקרי נטורי קרתא דבירושלם דשנת התש"ף?
אמרו רבי עמי ורבי עשי: לא אותם אנו מבקשים, אבל אף הם טובים בהרבה מהני רבני קהילות חוצבי להבות שהבאתם לפנינו, שאלה דמתקרי נטורי קרתא דבירושלם אינם מציקים אלא בענייניהם המסוימים, ואלה דקהילות יש מהם היוצאים לצייד ומשחרים לטרף בכל דבר ועניין שאינו כרוחם, והם בבחינת חיה רעה* המשולחת שיש לגזור עליה תענית.
אלה דבירושלם אינם מזיקים אלא בכמה סמטאות שבשכונתם, ואלה דקהילות מצודתם פרוסה על פני כל הארץ ועד קצה תבל יוצא קולם, לפי שיושבים הם על המרשתת ומעלים מכל הבא לפה ברשת, ושולחים דברי לשון הרע וכזב ודברי ריב ומחלוקת בספר הפנים* לארבע כנפות הארץ.
אמרו להם אנשי העיר: והלא עוסקים הם גם בתורה? אמרו להם רבי עמי ורבי עשי: האם לא שמעתם ולא למדתם מה שאמר אדוננו דוד מלכא משיחא לפני הקב"ה על אותם יושבי בית המדרש שבשעה שעוסקין בנגעים ואהלות היו אומרים לו: "דוד הבא על אשת איש מיתתו במה?" ומלכנו דוד היה משיב להם: "מיתתו בחנק ויש לו חלק לעוה"ב, אבל המלבין את פני חבירו ברבים אין לו חלק לעוה"ב".*
והיה דוד אומר: "רבש"ע גלוי וידוע לפניך שאם היו מקרעים בשרי לא היה דמי שותת לארץ", מחמת שאזל דמו מטהרנים אלה היושבים באהלה של תורה, ומבזים את הבריות ומלבינים פניהם ברבים. אמרו להם אנשי המקום: והלא הני רבני קהילות חוצבי להבות עוסקים בתורה תדיר, וקיימא לן שתורה משכחת עוון, וכיצד לא הגנה עליהם תורתם מפני עבירות חמורות של לשון הרע וניבול הפה ושאר מרעין בישין?
אמרו להם רבי עמי ורבי עשי: הלא תדעו כי אין התורה משכחת עוון אלא אם כן יש עמה דרך ארץ,* והני רבנים עוסקים בתורה ורחוקים הם מאוד מדרך ארץ. ולא עוד אלא שכבר נשאלה שאלה זו לפני רבנו החפץ חיים, וענה ואמר שכל העוסק בתלמוד תורה ומדבר לשון הרע ורכילות ונבלות הפה ומלבין פני חברו ברבים, אין זאת אלא שאין תורתו תורה לשמה, ולכן לא נעשתה לו תורתו לסם חיים.
ואותו אדם, המושך רבני קהילות אלה אחריו לריב ומדון וכל מיני מחלוקת, אינו מבקש אלא להגדיל כוחו וכבודו ומעמדו ותוארו ועוצמתו, ולהעצים כל מי שיקבל מרותו, ולהחליש כל החושב אחרת ממנו, ולהשתיק כל המפרסם דברים שאינו מתבטל לדבריו, משל היה הוא שופט ושוטר מטעם ריבונו של עולם. וכיוון שכך, כיצד תגן תורתו עליו?!
אמרו להם אנשי המקום: תינח שאין רבני קהילות אלה נטורי קרתא, מדוע לא התקררה דעתכם, רבותינו, עד שקראתם להם חרובי קרתא, וכי עד כדי כך הדברים מגיעים? אמרו רבי עמי ורבי עשי: האם לא למדתם, ושמא לא שמעתם מה שלימדונו חכמינו: "מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם"*.
ומי לנו מחרחרי שנאת חינם יותר מהני ביריוני דמתקרי רבני קהילות חוצבי להבות, שמפיצים שנאתם ברבים בהכפשות ובהשמצות ללא כל עכבות. אמרו להם אנשי המקום: מי הם אם כן נטורי קרתא דהתש"ף? וכי אותם בעלי כתונת פסים, הדרים במאה שערים? אמרו רבי עמי ורבי עשי פה אחד: לא ולא! נוטרי העיר שאנו מחפשים אנשים מתונים הם, בעלי מוסר ואוהבי שכל ישר, ואין הם ניכרים בבגדיהם, ולא בולטים במעשים משונים, כי אם במעשים ישרים והגונים, ואין הם עסוקים תמידים כסדרם לתפוס אחרים בקלונם, ולא לדבר סרה בכל מי שדרכו שונה מדרכם. צאו וראו כי רבים הם, אך לא ברעש קולם, ולא באש, מצאום ותחי נפשכם.
=======
הערות וציוני מקורות:
– מעשה ברבי אמי ורבי אסי – איכה רבה פתיחתא ב'.
לר' אסי ולר' אמי יצאו לתקן תקנות בערי ארץ ישראל, [במינוי מלמדי תורה לבנים], והוון עלין לקרייתא ואמרין להון [והיו נכנסים לעיירות ואומרים להם לאנשי העיר]: אייתו לן נטורי קרתא [הביאו לפנינו את שומרי העיר], והוון מייתו להון ריש מטרתא וסנטרא [והיו מביאים להם את ראש משמר העיר ואת השוטר], והוון אמרין להון [רבי אסי ורבי אמי לאנשי העיר:] אלין נטורי קרתא, אלין חרובי קרתא
חיה רעה המשולחת – תענית כא,
בספר הפנים – שקורין: פייסבוק בלעז.
אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע – בבא מציעא נט, א
שתורה משכחת עוון – אבות ב,ב
מקדש שני מפני מה חרב – יומא ט, ב
=======
הרב רונן לוביץ׳ הוא נשיא 'תנועת נאמני תורה ועבודה' ורב ניר עציון
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
אלי
אין לנו את הזכות לחבר מדרש ולהסביר כמו שנראה לנו דברי ר עמי ור אסי ז"ל גם אם הכוונה לטובה וגם אם הדברים הם נכונים ולא כמו פה שמשמע שכולם...
אין לנו את הזכות לחבר מדרש ולהסביר כמו שנראה לנו דברי ר עמי ור אסי ז"ל גם אם הכוונה לטובה וגם אם הדברים הם נכונים ולא כמו פה שמשמע שכולם פסולים כיוון שכולם עושים מחלוקות חלילה דרך התורה הוא לדבר בצניעות מתוך דיברי חז"ל ולהיזהר שאנשים הפשוטים יבינו אותם מחוץ להקשרם דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום ואין להתחכם מידי וזו הסיבה שחכמים ביקשו לא ללמד את בנותיו כדרך שמלמד את בניו.. וכאן רואים דוגמה חייה בעיניין זה
המשך 01:14 16.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הזוי
מי שמדבר נגד משרע"ה.. רבניות ורבנים אבל בלי יראת שמיים כלום לא שווה. 'נאמני עבודה ועבודה בעינים'.
16:54 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
אין לנו את הזכות לחבר מדרש ולהסביר כמו שנראה לנו דברי ר עמי ור אסי ז"ל גם אם הכוונה לטובה וגם אם הדברים הם נכונים ולא כמו פה שמשמע שכולם...
אין לנו את הזכות לחבר מדרש ולהסביר כמו שנראה לנו דברי ר עמי ור אסי ז"ל גם אם הכוונה לטובה וגם אם הדברים הם נכונים ולא כמו פה שמשמע שכולם פסולים כיוון שכולם עושים מחלוקות חלילה דרך התורה הוא לדבר בצניעות מתוך דיברי חז"ל ולהיזהר שאנשים הפשוטים יבינו אותם מחוץ להקשרם דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום ואין להתחכם מידי וזו הסיבה שחכמים ביקשו לא ללמד את בנותיו כדרך שמלמד את בניו.. וכאן רואים דוגמה חייה בעיניין זה
המשך 01:14 16.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הזוי
מי שמדבר נגד משרע"ה.. רבניות ורבנים אבל בלי יראת שמיים כלום לא שווה. 'נאמני עבודה ועבודה בעינים'.
16:54 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביהו
ברוך שלא שם חלקנו בהם המתקרים נאמני תורה ועבודה ואין בהם ריח של תורה ולא של עבודה. בסך הכל עובדים עלינו
16:51 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
הרב היה צריך להתנצל ולהוציא הבהרה שאין לא לו ולא לאישתו כוונה להוציא שם רע על קודשי וגדולי ישראל, והדברים הוצאי מהקשרם ילהסביר. במקום זה הוסיף סולר ובנזין ושמן למדורה.. בקטנה -...
הרב היה צריך להתנצל ולהוציא הבהרה שאין לא לו ולא לאישתו כוונה להוציא שם רע על קודשי וגדולי ישראל, והדברים הוצאי מהקשרם ילהסביר. במקום זה הוסיף סולר ובנזין ושמן למדורה.. בקטנה - לא חכם !!
המשך 16:44 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
משפחת אליהו מתדרדרת כל הזמן למחלוקות ולשון הרע. חבל!
16:09 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם שלום
מלכלכים על היקר לנו. ואז שבאים אליכם בביקורת פתאום זה לשון הרע. הרב עמיחי זעק את כל מה שעם ישראל חושב.. כדאי לחשוב בהגינות על הדברים
15:12 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמנון
אגב אני גם כותב מדרשים אבל לא סתם מדרשים. אני כותב מדרש תנחומא בלבד.
15:02 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן שבת
בכל התורה כולה .תחפשו אין את המילה רב אין דריסת רגל לרבנים .ומה לעשות אלה השתלטו עלנו והביאו את נשותיהם .חטא על פשע .מתי שרתה אישה בקודש .אין דבר כזה...
בכל התורה כולה .תחפשו אין את המילה רב אין דריסת רגל לרבנים .ומה לעשות אלה השתלטו עלנו והביאו את נשותיהם .חטא על פשע .מתי שרתה אישה בקודש .אין דבר כזה בתורה .הגיע הזמן להבין שהלכות ברובם .שוות כקליפת השום .הם מקור לכסף קל .אב מביא את בנו .ועכשיו הגיע תור הנשים .קליגולא מינה את הסוס שלו נקווה שזה לא יקרה ביהדות .
המשך 15:00 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר