במכון ידעיה שאלו את הרב חיים נבון האם אפשר להיות מוסרי בלי אמונה באלוהים?
"החרדים מצטטים בהקשר הזה הרבה פעמים פסוק שאמר אברהם אבינו. הוא הסביר למה הוא חשש שהפלשתים יחטפו ממנו את שרה ויהרגו אותו: "כי אמרתי רק אין יראת אלהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי". במקום שאין יראת אלוהים, הורגים".
מספרים שהפילוסוף הצרפתי וולטר אמר: "אין אלוהים – אבל אל תספרו את זה למשרת שלי, כדי שלא ישחט אותי בלילה כשאני ישן".
אנחנו מכירים הרבה מאד אנשים לא מאמינים, ברוך ה' אנשים טובים, מוסריים, בטח לא הורגים. כשאנחנו מנסים לבסס את הקשר בין מוסריות לבין אמונה באלוקים, צריך לנסח לדעתי טיעון יותר עדין, יותר מורכב. הפילוסוף הסקוטי אליסטר מקינטאייר אמר, שקשה מאד לבסס אינטלקטואלית עמדה מוסרית כלשהיא בעולם שאין בו איזשהו סדר עליון. אם כל מה שיש בעולם זה מולקולות שמתנגשות אחת בשנייה באופן אקראי, קשה מאד לראות איך בעולם כזה יכול להיות איזשהו סוג של מוסריות.
איך בכל זאת יש בעולם הרבה מאד אנשים לא מאמינים שהם אנשים מאד מוסריים? שתי אפשרויות: או שהם לא מאמינים באלוקים אבל בכל זאת הם מאמינים באיזשהו סוג של סדר מוסרי עליון, אולי אפילו סדר רוחני – או שאפילו בזה הם לא מאמינים, אבל הם עדיין לא קראו את אליסטר מקינטאייר, ואם כך, אז נקווה, כמו וולטר, שהם גם לא יקראו.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
3 דיונים
תשובה
מוסריות המונתקת מאמונה באלקים יכולה להחזיק מעמד עד שהיא עומדת בפני מבחן. ואגב באופן עקרוני יכולים גם להיות אתאיסטים שמחופשים לדוסים כך שלא החיצוניות קובעת.
10:08 16.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חגי
המחשבה שמוסר נובע באמונה באלוהות או בסדר עליון כלשהו היא מוטעית מיסודה. היא להסתכל על הסימפטום ולחשוב שהוא הגורם. א. אם מוסר נובע מאלוהים, לא היתה לו סיבה להתפתח. המוסר היהודי...
המחשבה שמוסר נובע באמונה באלוהות או בסדר עליון כלשהו היא מוטעית מיסודה. היא להסתכל על הסימפטום ולחשוב שהוא הגורם. א. אם מוסר נובע מאלוהים, לא היתה לו סיבה להתפתח. המוסר היהודי של לפני 3000 שנה היה טוב גם להיום. לפי מוסר זה אפשר היה לסקול מחלל שבת, אפשר היה להרוג עם שלם ואפשר היה גם לסלוח למלך על כמה שחיתויות גדולות. אז מדוע המוסר בכל זאת המשיך להתפתח? ב. האם אפשר להגיד שאנשים דתיים הם מוסריים יותר? האם בחברה דתית יש פחות אלימות בתוך המשפחה? פחות אונס? פחות הסתרה והגנה על התוקפן? פחות רמיה של האחר? פחות לשון הרע? לא ניתן לפטור זאת בכך שכל אדם חוטא הופך ללא מאמין, שכן זו גם טענה מעגלית וגם אנו יודעים שאינה נכונה - אדם חוטא לא בגלל שאינו מאמין אלא בגלל שלמרות המוסר והאמונה הוא בחר לפעול כך. ג. כי מוסר הוא ענין שקודם כל נמצא בין אדם לחברו. בחברה טוב הוא דבר שמתחשב ועוזר לזולת, רע הוא דבר אנוכי שפוגע בזולת. דבר שאינו עוזר ואינו פוגע גם אינו טוב או רע, הוא סתם. אדם מוסרי מקבל על עצמו כללים של אי פגיעה ואף עזרה לאדם אחר מתוך ההבנה שיהיה לו טוב יותר לחיות בעולם בו כך גם יתייחסו אליו. ד. כאשר אדם עומד מול דילמה מוסרית הוא קודם כל מתמודד עם עצמו - עם החינוך שקיבל, הערכים שינק מביתו, מעמו וממולדתו. אם זה לא יעצור אותו הוא נדרש להתמודד מול משפחתו והחברה שסביבו, מה יחשבו עליו, איך יראו אותו. אם גם זה לא עוצר אותו, הוא נדרש לחשוב על אימת הדין האזרחי. אדם שכל אלו לא עצרו אותו, ספק רב אם אמונה באלוהים היא זו שתחזיק אותו מלפשוע. ה. מה בדבר שבין אדם למקום? גם כאן אדם קודם כל עומד מול עצמו, אח"כ מול משפחתו והחברה. נכון, כאן לא עומדת לו אימת הדין. על כן אנשים דתיים גם נוטים יותר להיכשל במצוות שבין אדם למקום, שכן הן שייכות הרבה יותר למוסר פנימי. הדבר דומה במידת מה לשאלה האם אדם שמכבד את יום הזיכרון עדיין יבחר יעמוד בצפירה כאשר הוא לבד בחדר. האם יפסיק את מעשיו לזמן הצפירה? ובכן, הדבר תלוי באדם, בערכיו ובתפיסת עולמו. העיסוק בשאלה תופס חלק נכבד מהמחשבה הדתית וזה בגלל הצורך להצדיק את האמונה מול אלו שאינם מאמינים. צריך הדתי להיות מותר במשהו על האתאיסט ועל האגנוסט, אחרת למה בכלל להחזיק באמונה? לדעתי זו טעות שיסודה במחשבה שאמונה היא דבר חיצוני. אמונה היא דבר פנימי עמוק, כמו שמוסר הוא קודם כל דבר פנימי עמוק. התורה והיהדות אולי החילו ציווי אלוהי על המוסר, אבל זה המאוחר ולא המוקדם. המוסר כבר היה שם ומקורו פשוט בחברה האנושית.
המשך 21:58 15.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חד קרן
נעים להכיר, אתאיסטית מאוד מוסרית. הבנתי פתאום שאני לא כאמת אתאיסטית או לא באמת מוסרית או לא באמת קיימת. אולי אני יונקורן ?
20:49 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
ורוב הרוצחים לצערנו הרב מאמין אמונה שלמה בצדקת דרכם ובכך שאלוהים כלשהו עומד מאחוריהם. אז אולי כדאי לחפש מוסר דווקא אצל אלו שאינם מאמינים?
13:50 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פילוסוף
חשבתי שלשאלה תורנית אמורים להביא מקורות מהתורה ומחז"ל, במקום זאת המשיב הביא רק פילוסופים, ואפי' לא טרח לציין אם התורה מסכימה איתם.
08:16 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
מה אחוז חובשי הכיפות בבתי הסוהר ? מה אחוז השרים הדתיים שהורשעו במרמה והפרת אמונים או ישבו בכלא? במה מאמין הנשיא לשעבר קצב ? אין קשר בין מוסריות ואמונה באל, בדיוק כפי שאין קשר בין פולחן ורוחניות
14:05 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דלית
בדיוק כמו שאפשר להאמין באלוהים בלי להיות מוסרי. העולם מלא בכאלה וכאלה. אפשר לקיים את 'מה ששנוא עליך אל תעשה לרעך' גם בלי להאמין באלוהים. עצם השאלה מעידה על התנשאות.
23:36 13.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורח
די אל מול ערוץ סרוגים אשר מחשיך היום את העולם . אלה לא רבנים אלה מוקצים מחמת מיאוס. אלה באים בטענות של כפירה . די או שתזהרו בדבריכם ואנשי שלומכם.....
די אל מול ערוץ סרוגים אשר מחשיך היום את העולם . אלה לא רבנים אלה מוקצים מחמת מיאוס. אלה באים בטענות של כפירה . די או שתזהרו בדבריכם ואנשי שלומכם.. יש אלוקים בשמים הוא אחד ויחיד ויעשה האמונה כי הוא צופה הכל.מראשית עולם ועד סוף כל הדורות. הוא היחיד צופה. ואנחנו רק מהרהרים.ומנחשים עתידות על ריק הוא
המשך 18:46 13.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דילמת אותיפרון
או שהחוקים מוסריים מכיוון שהאל ציווה אותם? אם האל מצווה חוקים כיוון שהם מוסריים הוא כפוף למוסר כברואיו ואינו מקור המוסר. אם החוקים מוסריים מכיוון שהאל ציווה אותם המוסר הוא...
או שהחוקים מוסריים מכיוון שהאל ציווה אותם? אם האל מצווה חוקים כיוון שהם מוסריים הוא כפוף למוסר כברואיו ואינו מקור המוסר. אם החוקים מוסריים מכיוון שהאל ציווה אותם המוסר הוא שרירותי ובעולם היפותטי בו האל היה מצווה על שוד ורצח הם היו מוסריים.
המשך 17:58 13.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה שייך?
תשאיר את הגאוה הזאת לגויים. ה' נשגב מהעולם, הוא ברא את הכל, אם הוא לא היה בורא לא היה שייך לדבר כלל על מוסר, החוקים שהוא קבע הם החוקים האבסולוטיים של העולם, ולגבינו החוקים אינם שרירותיים.
08:22 14.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
מי שלא מאמין כי אין לו בלמים
17:57 13.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדדיה
אז אם המאמינים הם גדולי הרוצחים איפה המוסר?
17:33 13.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר