ראש הממשלה לוועידת איפאק: אוהב את ביידן, ברק ואובמה, אבל אשמור על מדינתי - סרוגים

ראש הממשלה לוועידת איפאק: אוהב את ביידן, ברק ואובמה, אבל אשמור על מדינתי

בנאום מוקלט ששלח נתניהו לוועידת אייפאק, הוא חילק שבחים לביידן ואובמה, אך אמר שישראל לא תוותר על זכותה להגן על עצמה מפני איראן, ועל גבולות בני הגנה. הוא לא הזכיר מדינה פלסטינית

author-image
ראש הממשלה לוועידת איפאק: אוהב את ביידן, ברק ואובמה, אבל אשמור על מדינתי
  צילום: פלאש 90

בכל שנה נוסע ראש הממשלה לנאום בפני ועידת איפאק. השנה ראש הממשלה עסוק בהרכבת קואליציה, לכן הוא שלח נאום מוקלט. הוא גם הסביר מדוע: "אתם בוודאי יודעים שקיוויתי לדבר אליכם אישית, אך למרבה הצער נאלצתי להישאר בארץ ולהתעסק בדבר מה הרבה יותר כייפי – להרכיב קואליציה. כיף לא נורמלי… אם יותר לי לעוץ לכם עצה – אל תאמצו את שיטת הממשל בישראל. לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה, אך האמינו לי שקל הרבה יותר למצוא מכנה משותף בין שתי מפלגות מאשר בין 10 מפלגות. אתם חושבים שהפוליטיקה אצלכם קשה? האמינו לי שזה קשה בהרבה. אך למרות הקשיים, בכוונתי ליצור ממשלה חזקה ויציבה בעתיד הקרוב".

ראש הממשלה פתח את נאומו בדברי שבח חמים וגדולים לביידן, לאובמה, ולאהוד ברק המייצג שם את ישראל. בנאומו הוא גם שיבח את אמריקה וכינה אותה "מקור הטוב המשמעותי ביותר שהעולם אי פעם ידע".

אח"כ התייחס ראש הממשלה לביקורו הצפוי של אובמה בארץ, ואמר שהביקור יעסוק בשלשה נושאים: המצב באיראן, המצב בסוריה והמו"מ המדיני.

לגבי איראן אמר ראש הממשלה: "עליי לומר את האמת: הדיפלומטיה טרם צלחה… נכון לעכשיו, גם הסנקציות לא הצליחו לעצור את תכנית הגרעין…. עלינו לעצור את תכנית ההעשרה הגרעינית לפני שיהיה מאוחר מדי. ועליי לומר לכם שמילים לבדן לא יעצרו את אירן. הסנקציות לבדן לא יעצרו את אירן. יש לצרף לסנקציות גם איום צבאי ברור ואמין למקרה שהדיפלומטיה והסנקציות יכשלו. יש דבר מה שהנשיא אובמה חזר ואמר ושאני מחשיב מאוד. עכשיו שמעתם את סגן הנשיא ביידן אומר את זה: צריך שלישראל תהיה תמיד היכולת להגן על עצמה, בעצמה, נגד כל איום על קיומה. העם היהודי מכיר היטב את מחיר חוסר האונים מול אלה שרוצים בהשמדתינו… יש לנו מקום תחת השמש. וגבירותיי ורבותי, אנו נגן עליו. תקומתה של ישראל היא אחד האירועים הגדולים בהיסטוריה. נדמה לי שצ'רצ'יל אמר שהיא תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. הוא אמר שהיא בעלת משמעות בפרספקטיבה של אלפי שנים. אנו לעולם איננו מאבדים את הפרספקטיבה הזאת. לעולם נגן על המדינה היהודית האחת והיחידה".

לגבי סוריה אמר נתניהו: "אני יודע שגם בנקודה זאת הנשיא אובמה מקבל לחלוטין את צרכיה של ישראל להגן על עצמה. ואני מקווה לשוחח איתו על הדרכים שבהם נוכל לטפל באיום זה על בטחון שתי המדינות שלנו".

לגבי המו"מ המדיני אמר נתניהו: "ישראל רוצה שלום עם שכנינו הפלסטינים – שלום שיסיים את הסכסוך, אחת ולתמיד. שלום זה חייב להיות מעוגן במציאות, הוא מוכרח להיות מבוסס על ביטחון. ישראל נסוגה מלבנון, נסוגנו מעזה, ויתרנו על שטחים. וקיבלנו טרור. לא נרשה שזה יקרה בפעם השלישית. ישראל מוכנה לעשות ויתורים משמעותיים. אך כראש ממשלת ישראל, לעולם לא אתפשר על בטחונינו. עלינו לעבוד יחד למצוא דרך מציאותית שבה נוכל להתקדם, ואני סבור שדרך זו צריכה להיות תהליך מדוד, צעד אחר צעד, שבו נפעל לקדם שלום אמיתי, בר קיימא וניתן להגנה. הוא חייב להיות ניתן להגנה, כיוון שבמזרח התיכון, בייחוד במזרח התיכון הזה, שלום שלא יהיה אפשר להגן עליו לא יחזיק מעמד אפילו חמש דקות. הוא חייב להיות אמיתי, כיון שכשנתקדם בתהליך, צעד אחר צעד, עלינו לוודא לא רק שנוכל להגן על עצמינו אלא גם ששכינינו יאמרו לאנשים שלהם ויחנכו את הילדים שלהם לחיות בשלום".

ראש הממשלה לא הזכיר את המלים "מדינה פלסטינית", אך גם לא הזכיר את העובדה שהארץ הזאת היא ארצו של העם היהודי. הוא דיבר רק על שיקולי ביטחון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בוזזזזזזזזזזזזזזז
| 05-03-2013 7:58