קבורה בשבת ובלי טהרה: הרבנות הראשית נערכת לטיפול בתמותה מקורונה

קבורה בשבת ובלי טהרה: הרבנות הראשית נערכת לטיפול בתמותה מקורונה

ברבנות הראשית לישראל נערכים לטיפול במקרי מוות כתוצאה מנגיף הקורונה. בין ההנחיות: קבורה אפילו בשבת וללא טהרה. פרסום ראשון

הרבנות הראשית נערכת לטיפול בתמותה מקורונה
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הוועדה לכבוד המת ברבנות הראשית לישראל מקיימת בימים אלו שורת התייעצויות לקראת פרסום הנחיות לצוותי חברא קדישא בארץ ישראל ובעולם היהודי כולו, לטיפול במתים ממגיפת הקורונה.

על אף שנכון לשעה זו לא פורסמה תמותה בישראל מהמגיפה, על פי הפרסומים השונים עלולה המגיפה המדבקת להגיע לאחוזי תמותה משמעותיים, מה שמצריך היערכות מיוחדת של אנשי חברא קדישא.

בתשובה לוועדה לכבוד המת, מתייחס הרב הגאון רצון ערוסי, רבה הראשי של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, כיצד ראוי לטפל במתים מהמגיפה.

דין קבורת אדם שנפטר מקורונה. לתשובה המלאה לחצו כאן

על פי שיטתו יש לקבור את המתים מהמגיפה בצורה מיידית ללא שום שהות, תוך שמירה מקסימלית על בריאות הציבור והצוות המטפל בהליך הקבורה.

"טהרת המת ותכריכין הן ממנהגי ישראל אך איסור הלנת המת הוא דין (הרמב"ם הלכות אבל)" כותב הרב, על כן "במקרה הצורך יש לקבור את המתים ללא טהרה במהירות האפשרית ביותר".

באשר למנהג הקבורה בעפר ועטיפת המת בשקית פלסטיק, מדריך הרב כי הפתרון הוא לשים מעט עפר בשקית הפלסטיק וכי כך נהגו בישראל לקבור בגלוסקמא שהיא תיבת שיש או אבן, ואין לחשוש מעבר לכך לקבורה בעפר.

על פי הנחיות משרד הבריאות אין להיכנס בהתכנסויות ועל כן גם אין ללוות את המת בהתכנסות רוב עם. באשר לאפשרות להלין את המת מספר ימים בקירור באופן שיפוג מהמת נגיף הקורונה ואחר כך לקוברו בכבוד, דוחה זאת הרב ערוסי, ומפנה לדברי השולחן ערוך "אין משהין את המת אלא מדחין (ממהרין לקבור) מיטתו מיד". על כן אין להלין את המת בשום מצב ובמקרה הצורך מפנה הרב להלכה שאף מסתייעים בגויים לצורך קבורה בשבת או בימים טובים.

"אין אנו רשאים להמר על בריאות הציבור אפילו ספק ספיקא של סכנה", מסכם הרב ערוסי ומסיים בתפילה, "יהי רצון שה' יתברך יקבל תפילותינו יצילנו מנגעים וחליים רעים ויסיר מקירבנו כל מחלה וירפאנו ברפואה שלימה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
לא לצפצף על הגטים ומוסלמים
ת | 11-03-2020 20:48
זה מדינה שלי העם שלי ולא ניתן לכם לחלק את העם שלי וארץ הקודש שלי אני יצרך לאלוהים שיציל אותנו מערב רב וישמעלים וגויים כמוכם עם את רוצה שהוא יצא סימן שאתם פוחדים שהיהדות שלנו ארץ הקודש מהתנך ואלוהים ינצחו את הגויים כמוכם ערב רב לא כולנו שווים היהדות האורתודוקסית היא היהדות לא הליברלים הומניזם מי שכותב ככה הוא לא חלק מעם ישראל את התורה אמת והתנך אסור לשנות מי שמשנה השכלה הנאורים שכולכם בתחת שלי אתם נעלמים מעולם לא הבנתם עדיין עמלקים ערב רב הוא לא יצא ואנחנו נתמוך בו לא נקבור בשבת וכן תהרה אתם רוצים לחלן אותנו להמיר את דתינו לא ניתן לכם אני מציע לשרוף את גוים ואת היהודים לקבור בתהרה לא בשבת שיפסיקו לחלן אותנו אפשר לקבור גם מוצאי שבת יום ראשון
2
הועדה לכבוד המת
אנונמי | 11-03-2020 20:51
מעניין מי פנה לכבוד הרב ומי הוא ראש הועדה הזו
יהדות
יחיאל | 11-03-2020 23:58
היהדות בדיחה .
3
מדהים!! מה דעתם של דוב ליאור ואבינר??
מדהים | 11-03-2020 21:01
בטוח שיש לשני עוקר ההרים האלה מה לתרום בנושא.
עוקרי הרים???
אלי | 17-03-2020 11:46
יש הרבה הרים. כול אחד עוקר את שלו.
4
מה מועילה כתבה זו ??? חוץ מהגדלת הפניקה!!!
מלכי | 11-03-2020 21:31
חוץ מלזרוע פניקה, מה מועילה כתבה עיתונאית זו??????????????????????? במקום לרומם, לחזק , לתת תקווה.... מלחיצים ומפחידים וזורעים אווירה של מוות. אולי תגלו אחריות ותורידו כתבה זו.
זכרון
אלי | 17-03-2020 11:49
לפני מלחמת ששת הימים, ציפו להרג המונים והכינו פרקים וגנים לקבורה... ולא היה צריך. כך גם היום.
5
וואוו, הנה מכת פרופורציה!
אמת | 11-03-2020 21:56
תודה לכם, לי זה חשוב מאוד המידע כאן
6
קטע מספר סבא ישראל
נחמן | 11-03-2020 22:46
איטליה, כל המדינות, סין, הם ישאלו: מה זה נ נח?, אין להם שום שאלה, רק על נ נח, מה זה, מה זה נ נח?, נ נח זה ניגון שהוא, הוא, שהוא מסוגל לרפאות כל המחלות, זה הניגון, אתם יודעים מה זה הניגון? נ נח (שיחות סבא ישראל )
7
מזעזע
מזעזע | 11-03-2020 23:31
צריכים לחזור בתשובה.
8
הוועדה
מרדכי | 12-03-2020 0:41
התמונה היא לא של הרבנות הראשית לישראל אלא של רבנות ירושלים
9
קבורת המת
אלי | 17-03-2020 11:45
אם הקבורה דוחה שבת, יהודים ולא גויים צריכים לקיים את המצוה.