הזוי
בעת כתיבת השורות דומה כי המשוכה הגבוהה ביותר להרכבת קואליציה ממשלתית היא מיתווה הגיוס החרדי.
בעיני זה הזוי, אבסורדי ו…פורימי. זה הנושא, בה"א הידיעה, עליו תיכון או תימוט ממשלה בישראל, כאילו גזירות המן הפרסי כבר בטלו מן העולם, ואנחנו נמצאים בניו-זילנד, באיים הקנריים או על כוכב הלֶכֶת צדק. גם אם נקרא לנושא הקריטי 'שויון בנטל', ולצד הגיוס נסמיך את ההשתלבות בכח העבודה – עדין נישאר הזויים, אפופי עדלאידע ונעדרי פרופורציה לאומית.
דבריי מכוונים בעיקר כלפי קברניטי ה'בית היהודי', שאני מתגורר בו. ואומר את אשר בפי במשפט הפתיחה: הדיון איננו מענייננו בהיבטו הפוליטי-קואליציוני, ואנו מתעברים על ריב לא לנו. גם אם נרויח בפוקר המשא-ומתן המתנהל בימי כתיבת השורות, עדין נצא קרחים מכאן ומכאן, בתוך הבית ומחוצה לו. אם נציע את המיתווה שלנו לא נזכה לחיבוק משום צד, ובתוכנו נתפתל בין הפלג החרד"לי ליותר ליברלי, ועוד נכונו לנו מריבות כאלו.
עמדתנו בנושא זה צריכה להישמע בקול צלול בשדה האידיאולוגי והחברתי, ושם בלבד. על הציונות הדתית הפוליטית (להלן: 'אנחנו', קרי: 'הבית היהודי האיחוד הלאומי') לנקוט עמדה ניטראלית; שיסתדרו הצדדים לבדם ומה שיוסכם ביניהם – מקובל עלינו, פוליטית. איננו נמצאים כרגע בסיטואציה של "לחנך את החרדים", ואם בג"צ השליך אבן – שיסתדרו בלעדינו. בעיני משול הדבר שלא נצטרף לקואליציה עד שהחרדים יאמצו את לימודי הליבה.
גשר או מיקס
ואנפץ מוסכמה שגדלנו עליה; אינני יודע מי טבע את הסיסמה שהציבור הדתי-לאומי הוא 'גשר' בין הציבור החרדי לחילוני. אמיתה זו מועלית בעיקר כטפיחה עצמית על שכמנו: "אנחנו הגשר המקשר בין הצדדים"; "בכוחנו להביא לקירוב הדעות" וכיוצא באמירות נוסכות-גאוה מעין אלו. היגדים אלו נשמעים בעיקר/רק בקרב דוברי המחנה 'שלנו', וכמדומה שראשי הגשר משני צדדיו אינם מאמצים קביעה זו.
אכן, אם הכוונה בהיותנו 'גשר' היא שאנו נטועים באמצע, ויש לנו 'מילה' הן עם החרדים והן עם המסורתיים והחילוניים – סביר וניחא. אכן אנחנו שם; מאמינים בשילוב תורה ומדינה, יהדות ולאומיות, דת ודמוקרטיה, חוקי הקב"ה וזכויות האדם – כמורכבות יחודית מופלאה. אבל אם הכוונה בסיסמת ה'גשר' למעמד של מגשר המסוגל לתווך בין הצדדים – אין זו אמת. אנחנו מסתדרים בערך עם כולם, וחלקים מתוכנו מרגישים קירבה להכא או להתם, אך איננו יכולים להניע אותם להסתדר ביניהם.
ללא ספק, יש לנו משנה ברורה שלנו בסוגיית הגיוס והשתלבות בכח העבודה ובכלל, והסרוגים והסורגות בצה"ל ובכל תחום בחיינו יוכיחו! אני תומך בפה מלא ובכל לב בהשקפת עולם שילובית, אך איננו יכולים לכפות השקפתנו על המיגזר החרדי, ואני מציע לא לעשות זאת בכח פוליטי. וכבר רמזנו כי הסקאלה העצמית 'שלנו' משתרעת מ'חרדל' עד 'לייט' בואכה חילוניות.
ברית בנט-לפיד
ומכאן היגד פוליטי ישיר בקשר ל'ברית' המכונה 'בנט-לפיד'. בעת כתיבת השורות היא נחזית כמוצקה, ומשמשת כמכפלת כח והעצמת מנדטים, ו"טובים השנים מן האחד". כמשחק טקטי מחושב בבורסה הפוליטית ובשוק ההון-סיכון – זה נשמע מוצלח (בעת כתיבת השורות). מאידך, אם ה'ברית' מצביעה על תוכן משותף, מלבד אינטרס, אזי 'מיתווה גיוס' או 'שויון בנטל' אינם פלטפורמה נכונה. ועד כה לא שמעתי שום רקע אחר לברית זו; האם בנט-לפיד מסכימים לקוי היסוד פוליטיים בסוגיית שלום ובטחון? או שמא מתואמים במדיניות הכלכלית וקיצוב בתקציב? וסוגיות נוספות במרחבי 'דת ומדינה' – האם הן כלולות ב'ברית'? דומה כי ה'ברית' מתמקדת ר ב'אויב' המשותף, המסרב לשאת בנטל. זה צורם ולא ערב לאזניי.
לפיכך, על משמרתי אעמודה; עלינו להישאר בעמדת ניטראליות כלפי ריב זה. שלפיד יסתדר עם החרדים ואנחנו נענה אמן! ממילא הפתרון לא יהיה ערכי אלא נוסחה מפותלת המרבעת מעגל או מעגלת משולש. וכבר כתבתי במדור זה כי אינני רואה דרך כלשהי לשילוב הערבים בנטל, וגם לא למכסות שהיא משימה בלתי אפשרית לראשי ישיבות שיצטרכו לדון דיני נפשות ולדחות נפש מפני נפש.
* * *
הדברים נכתבים בפורים, ואסוציאטיבית נזכרתי בפסוק החותם את מגילת אסתר בו נאמר שמרדכי היהודי היה "רצוי לרוב אחיו", "ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין" (מגילה טז,ב). והסביר רש"י: "לפי שבטל מדברי תורה ונכנס לשררה", דהיינו לשירות לאומי ולאחריות על העם. פורשים אלו זכרו לו כנראה גם עוון נעורים של לימודי 'ליבה' ושפות: "בגתן ותרש היו מספרין בלשון טורסי… והן לא היו יודעין כי מרדכי מיושבי לשכת הגזית היה, והיה יודע בשבעים לשון". (מגילה יג,ב).
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר יתפרסם בעלון 'שבת בשבתו'.
מה דעתך בנושא?
36 תגובות
0 דיונים
מרדכי פריזיס
בס"ד בזמן האחרון אנו עדים להתקפות מצד אנ"ש (אנשי שלומנו)נגד יהודים אחרים, מאמינים, והכל למען רעיונות ואנשים לא מקובלים לפי רוח התורה. ראשית, כל הנושא של "שוויון בנטל" וההתקפה...
בס"ד בזמן האחרון אנו עדים להתקפות מצד אנ"ש (אנשי שלומנו)נגד יהודים אחרים, מאמינים, והכל למען רעיונות ואנשים לא מקובלים לפי רוח התורה. ראשית, כל הנושא של "שוויון בנטל" וההתקפה חסרת התקדים נגד העולם החרדי, אפילו שזה ידוע לכולם שאף אחד לא באמת רוצה את כל החרדים בצבא ובמיוחד השמאל. אז מה באמת קורה כאן? לפי דעת עיתונאי חשוב שפורסם ברבים, בימים אלו, הדברים מאד ברורים. "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד לא באמת מעוניינת ב"שוויון בנטל" אלא רוצה ללמד את החרדים שחוק המדינה יותר חשוב מחוקי התורה (ולא נכנס כאן מה התורה אומרת על סוגיית השוויון בנטל). אמירה דומה יצאה מפיו של אותו יאיר לפיד, אחרי הגירוש מגוש קטיף, אז פרסם בידיעות אחרונות את הדברים הבאים:" הודה שהגירוש מגוש קטיף לא נועד לקדם את השלום ולא לפתור את בעיית הדמוגרפיה אלא ללמד את המתנחלים שיעור בצניעות ואולי גם בדמוקרטיה...". ואנחנו מדברים על אותו האיש שפעם כתב: "עדיף מלחמת אחים עכשיו כשעוד אפשר לשלוט בזה", או שלא מזמן כינה את הציבור הספרדי "פרנקים". אם כן, מה יש לאנשים שמייצגים את עולם התורה, שומרי תורה ומצוות ורבנים שהולכים אחרי דעות של אנשים ומפלגות כאלה? יש כאלה שיגידו, הכל פוליטיקה. בכל אופן, כל יהודי מאמין באמת ועוד יותר כל מי שרוצה שיגדירו אותו כמנהיג יהודי, חייב לזכור שהוא נבחר במקום הזה רק על מנת לקדש שם שמיים ברבים ולעזור לעם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל ולומדיה. כל השאר הם דברים בטלים ואף מזיקים. וכמו שקראנו במגילה שמרדכי אמר לאסתר:" אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" באהבת ישראל מרדכי פריזיס
המשך 11:16 07.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאביק
נא לא לשכוח שזה הגיע אחרי בגידה של הסרוגים בחבירתם ללפיד האב! אז נא לדייק..
02:24 05.03.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צבי
אני רק רוצה להגיב על דבר אחד שנאמר בו שהחרדים עמדו מנגד ולא היה אכפת להם מעקירת גוש קטיף אז לשם הדיוק ההיסטורי אני רוצה להזכיר לכולם שזה היה אך...
אני רק רוצה להגיב על דבר אחד שנאמר בו שהחרדים עמדו מנגד ולא היה אכפת להם מעקירת גוש קטיף אז לשם הדיוק ההיסטורי אני רוצה להזכיר לכולם שזה היה אך ורק אחרי שהמפד"ל הלכה אז אם לפיד האבא ומיררה לחרדים את החיים בשיתוף פעולה מלא של המפד"ל ולא הסכימה לצאת מהקואליציה עד שכבר גזירת הגירוש מגוש קטיף יצאה לדרך ואחרי זה שהחרדים נכנסו לממשלה זה היה כדי למזער נזקים ולכן אני חושב שנפתלי בנט בתור טירון פוליטי לפחות שיסתכל על ההיסטוריה ויבין שעכשיו משתמשים בו עוד פעם על אותו תקן לפגוע בחרדים ואחרי זה שחוסיין אובאמה יתחיל ללחוץ על ויתורים אז ביבי ולפיד יתפשרו עם החרדים על חשבון ההתיישבות אז בוא נהיה חכמים לפני מעשה ולא נחזור על טעות פעמיים
המשך 10:05 28.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל לבל
אנחנו נענה אמן, לנו דת תורה וישיבות ,לא נוגעים מאמר הזוי
01:14 28.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יקי
רציתי להזכיר למגיב הראשון שהתרדים לא ישבו באותה ממשלה שהחזירה את גוש קטיף אלא המפדל
22:51 27.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
גם את זה בנט רוצה למחוק? הרי גם מוסדות הדגל שלנו גם נפגעים
15:24 27.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת
עוזי ביטון צודק מאה אחוז
13:34 27.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קוקניק
השנאה מקלקלת את השורה. מה לנו ול"יש עתיד"? האם אנו תומכים בחילון התורה? האם אנו חפצים במילוי משאלותיו של "השבט הלבן"? הדבר המשותף הוא - הרצון לנקום בש"ס, ולשם כך כל...
השנאה מקלקלת את השורה. מה לנו ול"יש עתיד"? האם אנו תומכים בחילון התורה? האם אנו חפצים במילוי משאלותיו של "השבט הלבן"? הדבר המשותף הוא - הרצון לנקום בש"ס, ולשם כך כל האמצעים כשרים.
המשך 19:23 26.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
12:46 26.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי מתנחל מבנימין
בגירוש הבא אל תבואו לחרדים, תסתדרו לבד עם ליבני, אנחנו לא גשר!
09:14 26.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר