"עושק שחור": כתב אישום חמור הוגש נגד אליעזר ברלנד - סרוגים

"עושק שחור": כתב אישום חמור הוגש נגד אליעזר ברלנד

הפרקליטות הגישה לבית משפט המחוזי בירושלים כתב אישום חמור נגד אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת שובו בנים, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק, וכן עבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה

"עושק שחור": כתב אישום חמור הוגש נגד אליעזר ברלנד
  ברלנד מובא לבית המשפט, היום (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

הפרקליטות הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום בפרשת "עושק שחור" נגד מנהיג קהילת שובו בנים, אליעזר ברלנד בגין עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, וכן עבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה. כתב האישום החמור נוגע ב-17 פרשיות שונות.

כזכור, גם לאחר הרשעתו במסגרת עסקת טיעון בביצוע מעשים מגונים, ברלנד המשיך לשמש כראש קהילת "שובו בנים" המונה אלפי מאמינים, והווה עבור חברי קהילתו סמכות רבנית ורוחנית אשר יש לפעול על פי פסיקותיה והוראותיה.

עוד באותו נושא

חשד: אנשי הרב ברלנד מעורבים בהיעלמות נער לפני כ-30 שנה


23

לפי כתב האישום, החל משנת 2014 ועד למעצרו בתיק זה בתחילת פברואר 2020, ברלנד, בעצמו ובאמצעות עוזריו אשר שימשו כידו הארוכה, ניצל את מעמדו כרב מוכר ונערץ בקרב קהילתו ומעבר לה, ופעל באופן שיטתי להוציא סכומי כסף מאנשים אשר היו שרויים במצוקה ופנו אל ברלנד לעזרה ולהצלה.

במקרים המתוארים בכתב האישום, ברלנד בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו, מצגי שווא שונים לפיהם, הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים לידיו.

ברלנד עשה כן, כשהוא יודע כי אין בכוחו לגרום לכך שהתוצאה המבוקשת תתרחש, ושאין אמת במצג כי התוצאה תתרחש. מצגי השווא הוצגו על ידי ברלנד ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של ברלנד, ותוך שימוש בכסות של "פדיון נפש" וניצול מעמדו של ברלנד כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו.

מצגי השווא הוצגו על ידי ברלנד לפונים אף במצבים קיצוניים כגון – תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים (כגון נכות) ומצבים רפואיים קשים, וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים. לעיתים במסגרת מצגי השווא, עשה ברלנד שימוש בהמלצות על תכשירים או כדורים לגביהם מסר פרטים כוזבים.

מצגי השווא הוצגו על ידי ברלנד לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופה נושא האישום, ברלנד נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, והפיק וניסה להפיק באמצעותם הכנסה כספית של מיליוני שקלים.

עוד באותו נושא

האם הסמכתו של אליעזר ברלנד כרב עיר זוייפה?


5

בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לפגוע בבני זוג מהקהילה על רקע עמדתו כי התנהגותם מנוגדת לדיני תורה. ברלנד הקליט הודעה בקולו בה קרא לתת להם מכות ולשבור להם את העצמות, והורה להשמיע הודעה זאת באחד מאמצעי התקשורת של קהילת ״שובו בנים״.

בבקשת הארכת מעצרו עד תום ההליכים נכתב כי: "קיים יסוד סביר לחשש כי אם ישוחרר ינסה לשבש הליכי משפט ולהתחמק מהדין, זאת נוכח עברו של המשיב, הכולל יציאה מהארץ בעת פתיחת חקירה פלילית בעניינו, והתחמקותו מהליכי חקירה, באופן שהצריך מבצע נרחב ומורכב שערכה מדינת ישראל לצורך הבאתו לדין, משך כשלוש שנים. במסגרת בריחתו עבר המשיב בין מדינות שונות, אשר לחלקן אין הסכם הסגרה עם מדינת ישראל, תוך שימוש בתיעוד מזויף, לרבות דרכון דיפלומטי מזויף מחוף השנהב, ותוך מעשי מרמה רבים כלפי הרשויות במדינות בהן שהה".

עו"ד ארז פדן, עו״ד עינת ברוכי יריב ועו״ד צור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים שהגישו את כתב האישום מסרו: "כתב האישום נגד אליעזר ברלנד מגולל פרשת מרמה ועושק חמורה במסגרתה ברלנד ניצל את מעמדו ואת מצוקותיהם של מאמיניו אשר פנו אליו לעזרה ולהצלה כדי להוציא מהם סכומי כסף גדולים באמצעות הבטחות כזב שונות".

"בגין מעשים אלה ייחסנו לו עשרות עבירות של קבלת דבר במרמה וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק.  בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לתקוף ולשבור את ידיהם ורגליהם של בני זוג מקרב הקהילה אשר לשיטתו עברו על איסור תורני".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
נוכל בעם
Dd | 01-03-2020 12:27
צריך אחת ותמיד להכניס את האנס ולהקתו הנוכלים לכל החיים בבית הסוהר.הם לא ראויים לחיות עם אנשים טובים.ולא להאמין שהוא יבקש להשתחרר בגלל מחלה.הוא רמאי וצריך לא לשחרר אותו לעולם מהכלא.בושה שאנשים מכנים אותו רב.הוא מפיונר גדול.שקרן נוכל ורוצח.איך אנשים מסוגלים לדבר איתו?זה חייזר בצורת אדם.הקדוש ברוך הוא ישפוט אותו כמו שצריך.
2
ובערת הרע מקרבך
דויד | 01-03-2020 12:44
סוף גנב לתליה. כן יאבדו כל אוייבך ה
3
התיקים לא מחזיקים מים כולם יתפוררו ויעלמו כלע
ונהפוך הוא | 01-03-2020 13:48
התיקים לא מחזיקים מים כולם יתפוררו ויעלמו כלעומת שבאו ‏מקריאת כתב האישום עולה שהמשטרה תיאלץ לחקור את כל ההומיאופתים שמוהלים תרופות עד אין קץ, המתקשרים עם רוחות, כירופרקטים שגורמים נזק למאמיניהם ושאר שרלטנים. שיהיה בהצלחה עם זה ‏ למעט סעיף אישום אחד שמדבר על שידול לגרימת חבלה, שאר 16 הפרשיות המפורטות במסמך הזה לא יכולות להוות קייס משפטי בלי להוציא את השרלטנות, על כל צורותיה, מהחוק סוף
4
אכן, מאוד בעייתי
התמים | 01-03-2020 17:28
מבחינה משפטית, בית המשפט בעצם יידרש לקבוע שאמונה היא מירמה. שאין מושג של קמיעות שמסייעות לחולים, שאין מושג של מים ( ולצורך העניין : מנטוס ) מקודשים, שמעשיהם של רבנים ומקובלים המקבלים תמורה כספית עבור ברכותיהם - הם הבל ורעות רוח ובעצם מירמה מצד נותני הברכות שיודעים שמדובר בברכה ריקה מתוכן, שאינה יכולה לעזור. אבל, הרי זה שקר תרבותי מוסכם. המשכילים יודעים ששום ברכה של רב לא מקימה חולה ממיטת חוליו ושום קמיע לא מתיר אסורים או מחזיר אהבה ישנה. אבל, רבים מפשוטי העם מאמינים בכך והרבנים נהנים מכך. אז מה נעשה עכשיו ? נודיע שהדת היא עורבא פרח ? נוציא את הדת אל מחוץ לחוק ? נאסור על רבנים לברך תמורת כסף ? אין מנוס אלא להמשיך את השקר המוסכם. כפועל יוצא - השרלטן הנבזה ברלנד יזוכה.
5
כולם פה צריכים...
הרב ברלנד צדיק האמת שבדור | 06-12-2020 7:42
כולם פה צריכים רחמי שמים אני מאחל לכם שתזכו להיות מתלמידיו של הצדיק הרב אליעזר ברלנד שליטא
6
לתשומת הלב
. | 22-01-2024 4:56
היחס והשפה בכתבה ובתגובות לא טובים. הרב זכה לתמיכה של רבנים גדולים למרות הדברים בהם האשימו אותו ולא ראוי לקפוץ למסקנות. אם הוא חף מפשע יוצא שיש פה חו ביזוי תלמיד חכם.