דרעי וש"ס, אולי באמת תחזירו עטרה ליושנה? - סרוגים

דרעי וש"ס, אולי באמת תחזירו עטרה ליושנה?

ש"ס עשו הכרעה. להיות מובלים ולא להוביל. בעומק התפיסה מדובר במפלגת שמאל כלכלי ושמאל מדיני מתון. השנים האחרונות הביאו אותה למחוזות אחרים, המטשטשים את תפקידה המהפכני, והופכים אותה לעוד לבנה חיוורת בבלוק של נתניהו

דרעי וש"ס, אולי באמת תחזירו עטרה ליושנה?
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90; תמונה קטנה: גילי יערי/ פלאש90)

כשקראתי את הראיון המקיף של אריה דרעי, לשירית אביטן כהן, ב"מקור ראשון", שיפשפתי את העיניים. דרעי ביקש למסור את גרסתו לעניין ההצבעה של ש"ס על הסכם אוסלו. סוג של תגובה להאשמה של איילת שקד, בדבר אחריות המפלגה להסכמי אוסלו.

דרעי מתאר את התנגדות שלו בממשלה, בגיבוי עמדתו המקצועית של הרמטכ"ל דאז, אהוד ברק. רק שיחה עם הרב עובדיה יוסף, שהפציר בו לתמוך בהסכם, הביאה להימנעות שלו בממשלה. הסכם אוסלו אושר. "כל החיים שלי הקפדתי להתפלל בחברון וביוסף הצדיק וברחל אימנו. המורשת שלי כיהודי חרדי היא יותר בשכם ובחברון מאשר בתל אביב. אבל מה, לרב עובדיה הייתה השקפת חיים מאוד ברורה, הוא היה מורה דרכנו והוא תמך בהסכם עם מצרים והוא מאוד החזיק מרבין וסמך עליו".

בסיפור של דרעי, המרן, הרב עובדיה יוסף, יוצא, במקרה הטוב, תמים ומנותק, בעל השקפת עולם המנוגדת להשקפתו הנכונה והבטחונית של דרעי. אלו דברים שלא נשמעו בעבר על מייסד תנועת ש"ס, ומי שבלעדיו לא היה זוכה דרעי לכח הפוליטי העצום שלו, אז והיום. דברים שנענו בשקט גמור של ממשיכי דרכו של הרב.

לפני כשבועיים הוזמנתי לפאנל בערוץ הכנסת. שם כפר איציק סודרי, דוברו של דרעי בעבר ושותף בקמפיין ש"ס בהווה, בתמיכה של המפלגה באוסלו. אמרתי שם וחשוב לומר גם עכשיו: זו בריחה מבוהלת מהדרך של ש"ס. הפסיקה של הרב עובדיה בנושא החזרת שטחים, לטובת הביטחון והצלת חיי אדם, היא אבן יסוד בתפיסה הפוליטית שלו ושל התנועה. הפסיקה הזו מבדלת את ש"ס מהפוליטיקה החרדית- אשכנזית, שמדירה את רגליה משאלות ביטחון ומדיניות. היא גם מבדלת את ש"ס מהציונות הדתית הפוליטית, הרואה החזרת שטחים וריבונות ערבית, כפגיעה מפורשת בהלכה ובדרכה הפוליטית.

ש"ס עשו הכרעה. להיות מובלים ולא להוביל. בעומק התפיסה מדובר במפלגת שמאל כלכלי ושמאל מדיני מתון. השנים האחרונות הביאו אותה למחוזות אחרים, המטשטשים את תפקידה המהפכני, והופכים אותה לעוד לבנה חיוורת בבלוק של נתניהו.

ש"ס, בגרסת דרעי 2020, היא משגיח הכשרות בקרון של בנט ונתניהו, שדוהרים אל סיפוח וריסוק ההנהגה הפלסטינית. היא גם המכסה הספרדית בריצה של נתניהו ובנט לכלכלה ש"משועממת" מהמשפחות בפריפריות, מקדשת את השוק החופשי, ולועגת לפעולה של התנועה, שהקימה מפעלי צדקה וסיוע למאות אלפי משפחות בשכונות המוחלשות.

אני גדלתי, במובנים רבים, בש"ס. הרב עובדיה היה רבו של סבי, עוד לפני הקמת המפלגה. המובן מאליו במשפחת אימי היה, ועודנו, הצבעה והתגייסות לטובת ש"ס. עם כל הבעיות, זו תנועה שנגעה במאות אלפי מזרחים, חרדים ומסורתיים. הגלגול הנוכחי של ש"ס הוא אובדן דרך עמוק ומצער. לטובת המורשת של הרב עובדיה, לטובת ש"ס, אבל בעיקר לטובת החברה הישראלית, הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה.

=======

אבי דבוש הוא פעיל סביבתי, חברתי ופוליטי. משמש כמנכ"ל שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הלכה עשיו שונא ליעקב
jhho | 18-02-2020 20:39
שס היא מפלגה מזרחית תורנית אין ימין ושמאל
2
לפעמים יותר טוב שהילדים לא הולכים לבית הספר
לפעמים יותר טוב..... | 18-02-2020 22:08
לפעמים יותר טוב שהילדים לא הולכים לבית הספר; תראו מה שקרה... בשבוע האחרון הגיעה לביקור מיוחד בבית הספר לבנות 'ויז'ניץ' באשדוד הגברת היידי מוזס בתו המפורסמת של החכ לשעבר ר' מנחם אליעזר מוזס, וערכה במקום סיור עבודה בליווי גורמי מקצוע לצורך השגת תקציבים ואישורים הנדרשים להרחבת ביהס, וזה למרות שרעייתו של החכ הנוכחי יעקב טסלר מכהנת כסגנית מנהלת בביהס (איך לא) כנראה שקשריה וכישוריה של מוזס הצעירה עולים על יכולותיו של החכ, וגם הסגנית היתה בין מקבליה פניה של האורחת הדגולה. לבנות שתמהו מי הוא זו האורחת הנראית כחילוניה לכל דבר וזוכה לכבוד וקבלת פנים חמה, נאמר, כי הגברת בעצמה היא חניכת מוסדות ויז'ניץ בעברה, והיא יודעת לשיר היטיב 'מנוחה ושמחה' ו'קה ריבון' וכי אין לשפוט את האדם על פי חיצוניותו וכמו שנאמר 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו' , הבנות נשארו בתמיהה מדוע אותם כן שופטים על פי לבושן החיצוני, וזה גורם מחשבות רעות לבנות נגד הדעת, וגם גורם לחלוש גדרי הצניעות בבנות אלו חו. וזה חילול שם שמים ברבים!!! וזה דבר מושחת עד היסוד שמבייש כל חסידות ויזניץ.
3
למה שנתחשב בדעה שלך? מי אתה?
דתי לאומי | 18-02-2020 22:49
מבלי לזלזל, אבל דעת גדולי התורה נחשבת יותר משל פעיל סביבתי שחבר בארגון שעדיף שלא נדבר עליו בפורום הזה.
4
אריה דרעי מנהל את המדינה
כתבה שיטחית | 19-02-2020 23:03
היחיד שיודע להזיז משהו ,בכל רמה,גם מקרו וגם מיקרו,לדוגמא הישוב עמיחי לא היה קם בלעדיו,זה לפי ישראל גנץ ראש המועצה של בנימין,וגם תושבי עמונה מודיםלו על כך, סמוטריץ,שקד,בנט ,נכשלו והוא הצליח בגדול.
מה שנכון נכון
אלי | 21-02-2020 1:15
באמת לדרעי יש קדנציה מדהימה הצליח להזיז הרבה דברים