לאור מאמרו של צחי פנטון מן הראוי להגיב על מנת לאזן את הקצוות אליהם הגיעו דבריו החריפים והשנויים במחלוקת.

כמו צחי פנטון גם אני גדלתי במסגרות החינוך הדתי לאומי ובישיבות בני עקיבא, כמוהו גם אני הדרכתי בתנועת הדגל "בני עקיבא" ואף למדתי בישיבת הסדר. אך בשונה מידידי צחי, כיום אנכי משתייך (לפחות למראית עין) לציבור החרדי, עקב היותי חסיד ברסלב ועוד.

כשקראתי את מאמרו של צחי פנטון, חלחלה עברה בגופי, האם עד כדי כך העמיקה שנאת האחים בתוככי עם ישראל, האם ציבור אשר עשרות שנים חרט על דגלו "תורת ישראל-עם ישראל-ארץ ישראל" שרוי בסלידה כה עמוקה מאחיו החרדים לובשי השחורים.

כאשר אדם מגדיר אמת אבסולוטית בצורה מגמתית מיד באותו הרגע נשללת ממנו מידת האמת ובמקומה שולטת מידת הנצחנות, "כוחי ועוצם ידי".

אין ויכוח שישיבות ההסדר הרבות, הישיבות הגבוהות הציוניות, הינן דגל של תורה מובחרת ואיכותית. אך "תורה" כערך אינה עניין לתחרות, נצחנות והשוואת מעמדות. בית המדרש אינו מקום להוקעת יהודים וכינויים "קשקוש, צביעות והונאת דברים".

עולם התורה האמיתי מבית מדרשו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל אינו פוסל אף יהודי, אלא מחבק כל אשר חפץ ליכנס וללמוד.

עולם התורה האמיתי לא מחפש חדשות לבקרים להגדיר מי אמיתי ע"י הפיכת השונה לשקרן וצבוע, אלא ע"י מיצוי היכולת בלימוד התורה ויישום התורה בעולם המעשה ללא קשר לפעולות האחר ופסילת דרכו.

עולם התורה האמיתי, הוא אמיתי גם בלי שיגדירו אותו… כי ברגע שמגדירים אותו, מצמצמים אותו וסוגרים דלתותיו בפני אותם שלא עמדו בקריטריונים של הכותב-המגדיר. עולם התורה האמיתי יודע לעשות הבחנה ובירור בתפיסת ההלכה, בכך שיש מחלוקת פוסקים האם חיוב גיוס לצבא עדיף מלימוד תורה והאם בכלל ישנו חיוב כזה?!

רבבות פוסקים ודיינים, גדולי תורה מכל קצוות בתי המדרש בכלל ישראל דנים בסוגיא זו עשרות שנים, ובוודאי שאין באפשרות שום פרט לבוא ולהכריע לצד אחד כאילו התורה מונחת בחיקו כבשלו.

עולם התורה האמיתי מבין שלהתיישב ברמת בית שמש ב' ובבני ברק או ברחלים ובעדי-עד, שניהם הוא קיום בפועל של מצוות ישוב הארץ.

כמו-כן עולם התורה האמיתי מביע הערכה למעפילים ולתנועת החלוצים אשר מרן הרב קוק זצ"ל העריכם על מסירות נפשם בבניין הארץ ובו-זמנית מייקר וזוכר כי תנועת החסידות היא הראשונה אשר שלחה משלחות ליישב את הארץ הן מעשית והן רוחנית. וכן אחריה תלמידי הגר"א בראשות הרב משקלוב זצ"ל. שניהם יחד יישבו בפועל את ארץ ישראל בראשית דרכה ההתיישבותית-חלוצית.

עולם התורה האמיתי מחפש להכיל במקום לרחק, או כמו שכתב מרן הרב קוק (ערפילי טוהר): "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה".

כמו שישנה בעיתיות בהתערבות ומעורבות של החברה החרדית בכלל ישראל, ישנה בעיתיות של התערבבות יתר של החברה הדתית לאומית בכלל הציבור החילוני.

החכמה הוא לגשר בין פערי התפיסות, לא להנציחם ע"י תוכחות סרק שנופלות על אזניים ערלות, יש לזכור כי דורינו דור מיוחד במינו, או כמו שכתב מרן הרב קוק זצ"ל "דורנו, הוא דור נפלא, דור שכולו תמהון. קשה מאד למצא לו דוגמא בכל דברי ימינו. הוא מורכב מהפכים שונים, חושך ואור משמשים בו בערבוביה. הוא שפל וירוד, גם רם ונשא, הוא כולו חייב, גם כולו זכאי אנחנו חייבים לעמוד על אופיו למען נוכל לצאת לעזרתו". (עקבי הצאן)

תפיסת הקצוות והיכולת לקבלם ולהבינם, היא היא חכמת האמת ולא תפיסת הקצה והפיכתו לאמת אבסולוטית.

יש להרבות אהבה, סובלנות, יחס הוגן וכבוד הדדי, אהבת חינם היא דגל הרבה יותר חשוב מאמת שמוטלת בספק רב.

==

הרב נעם שרעבי הוא ר"מ בישיבה הגבוהה רעננה (לשעבר), תומך בבי"ס למטפלים של "לב הדברים" שו"ב וחסיד ברסלב.