בל תשליך: היהדות-הישראלית צריכה לפתח "הלכות איכות סביבה"

בל תשליך: היהדות-הישראלית צריכה לפתח "הלכות איכות סביבה"

כיצד ייראה הטבע בישראל 2040? בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, עלינו לפשפש במעשינו ולחשוב כיצד נצמצם את הפגיעה בסביבה

author-image
בל תשליך: היהדות צריכה לפתח 'הלכות איכות סביבה'
  צילום: שרה קלאט/פלאש90

איך ייראו מדינת ישראל וארץ ישראל בעוד 20 שנה, בשנת 2040? האם ייוותר בישראל משהו ממרחבי הטבע, הדומם, הצומח והחי הלא-אנושי המצוי בה כיום? האם תולבש כליל ב"שַׂלְמַת בֵּטוֹן וָמֶלֶט" כמאמר אלתרמן, או שנצליח להותיר בה טבע בלתי מבוית?

עוד באותו נושא

הפתעה מתוקה: הקינוח המושלם לט"ו בשבט

ט"ו בשבט הוא עיתוי מוצלח לדיון בנושא, כי הוא נקודת ציון בולטת בלוח השנה היהודי-ישראלי בסוגיית הסביבתנוּת (environmentalism), וכי זהו יום ההולדת של כנסת ישראל, שפעילותה ומחדליה משפיעים ישירות על עתיד הטבע בישראל.

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בישראל מושלכים יותר מחמישה מיליון טונות של פסולת בשנה. חלק גדול ממנה אינו אורגני ומזהם את האוויר שאנו נושמים, את המים שאותם אנו שותים, את האדמה ואת המזון מן הצומח ומן החי שאנו אוכלים. למרות מאמצים ניכרים של ארגונים כמו "מגמה ירוקה" ו"אדם טבע ודין", ועל אף תשומת לב גוברת של התקשורת הישראלית לנושא – דומה כי טרם הפנמנו את גודל האתגר.

האם נוכל להסתייע במקורות כדי לקדם את שמירת הטבע והסביבה? ובכן, לא כתוב בתורה האם מותר וראוי להשתמש בכוסות פלסטיק בחגיגה של הכנסת ספר-תורה. למקורותינו המכוננים לא היה מושג ירוק לגבי חומרים לא-אורגניים ולגבי ייצור תעשייתי. מאידך, גישה המבטלת מראש את האפשרות שמצויים עומק ותבונה בדברי קדמונינו ובהתמודדותם עם אתגרי זמנם בעייתית אף היא. כדי לפתח “הלכות איכות הסביבה” ליהדות הישראלית יש צורך בעבודה פרשנית עם מקורות היהדות. לאור המרקם הפרו-מסורתי של רוב הציבור בישראל, לגישה זו בסוגיית הסביבתנות יש סיכוי גדול להיענוּת ציבורית רחבה גם.

עוד באותו נושא

נוטעים לא רק עבורנו אלא עבור הבאים אחרינו

כך למשל, האמונה שהעולם הזה הוא תוצר של בריאה מיטיבה עשויה להביא אותנו למאמץ גובר להגנת הסביבה, כדי לאפשר חיים אנושיים ראויים על כדור הארץ גם לדורות הבאים.

ב-2015 יצא האפיפיור פרנסיסקוס בקריאה חשובה לאחריות סביבתית. הציבור בישראל עוד ממתין לגילוי דעת רבני מקביל וחוצה-פלגים בנושא הגנת הסביבה (בהקשר זה אפשר לציין לטובה את גילוי הדעת ההלכתי של רבני ורבניות "בית הלל" שקרא לצמצום השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים ולהגברת המיחזור). מנשי ואנשי הלכה הנאמנים לאלוהי ישראל, ולא רק לאלילי הצרכנות והנוחות, אפשר לצפות לאומץ לב הלכתי בתחום הסביבתי.

האם גשמי הזעף שירדו בחורף הזה הם תוצר של כעס אלוהי על הפרת האיזון האקולוגי והפגיעה בטבע? אין לדעת. אך אם נרצה, זה עשוי להיות מבחינתנו התוכן האקטואלי המורחב של המונח המסורתי "יראת שמים": הכרה בכך שמעשינו עלולים לגרום לחורבן בלתי-הפיך, עשויה להביא אותנו לנקיטת אחריות אישית וציבורית כלפי הטבע. האם ניענה לאתגר?

==

נדב ברמן שיפמן הוא ד"ר למחשבת ישראל, עמית במרכז ללימודי יהדות באוניברסיטת הרווארד ומורה מן החוץ בביה"מ לרבנים באמריקה (JTS). גירסה ארוכה של המאמר תתפרסם בבלוג "על דעת הקהל" של מכון הרטמן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
הרחבת השאלה התאולוגית העמוקה כבדת המשקל
אדם | 10-02-2020 13:50
האם גשמי הזעף שירדו בחורף הם תוצר של כעס אלוקי על החג המוסלמי עיד אל-אדחא (חג הקורבן) שבו שוחטים רבבות רבבות טלאים במקום להיות טבעונים בשנת 2020 ?
גשמי הזעף
חוני המעגל | 10-02-2020 14:16
אם כבודו קורה לזאת גשמי זעף .תחפש את התשובה אצל הרבנים .שלא עושים כלום .לא שווים כלום אבל משכורת לוקחים ועוד איך
2
ממתי יש לציונות הדתית עמדה שלא קשורה להתנחלות
שאול | 10-02-2020 14:19
נושאים כמו תחבורה, בריאות, תעסוקה, איכות סביבה וכו' לא רלוונטיים לדתיים לאומיים. את זה מקבלים מהחילונים. אנחנו דואגים למעלה צפרירים ג' ומאחז גבעת סלעים ב.
3
לא רק שלילה גם חיוב נטיעה...
משה אהרון עו"ד | 10-02-2020 16:34
העץ מסמל את זכות הבחירה של האדם..... (משה אהרון עוד) לטו בשבט.- העץ מסמל ומגלם את זכות הבחירה של האדם 10/02/2020 16:24:00 בסד. הנה אם כן לארץ הבחירה מתחברים בנטיעת עצים . שזו ההמחשה היותר ממשית לבחירה ולבעלות בארץ ישראל . סיפור גן העדן בא אם כן,לקדש את זכות הבחירה של האדם אשר הוצע לו : מכאן חיים שלווים ושקטים ללא מסע החתחתים האין סופי לחתור אלי הידע האלוהי האין סופי. או במה שלבסוף בחר : בחיים של מסע מפרך וכואב של חתירה אין סופית לנסות לאחוז יותר ויותר בידע האלוהי האין סופי. והנה כפי שהוזהר האדם משבחר באכילה מעץ הדעת נגזרה עליו הגזירה המתבקשת של מות תמות. תחילה מתקיים בו תהליך של מות ולבסוף מוות מוחלט כלומר כל חייו מיום לידתו הם למעשה תהליך דעיכה מתמשך בבחינת : מות.[מוות איטי מתמשך] עדי מתקיים בו לבסוף : תמות. [כאמור המוות הסופי והמוחלט] שהרי זה דבר המתבקש לעגן את הדיסוננס המתבקש : שבין האלוהים לאדם. אדם שמבקש או חותר לידע האלוהי האין סופי לא יכול גם לצפות לחיים אין סופיים. תכונות יסוד אלה השמורות אך לאלוהות . והנה המפליא שבדברים : שביחד עם עץ הדעת נברא גם עץ החיים. לסמל את גבולות הבחירה האנושיים כאמור שהבחירה לאדם בפועל ניתנה לו אך לעץ הדעת. עץ החיים תפקידו להמחיש כי עם הבחירה הראשונה בעץ הדעת . משמע בחר גם האדם לוותר על הזכות לחיי נצח המסומלים בעץ החיים. הואיל בכל זאת גם עץ החיים נכרח עם עץ הדעת לעניין הבחירה כאמור לסמל את משמעותה הרחבה של הבחירה אזיי גורש מיד האדם מגן עדן על מנת שלא יאכל גם מעץ החיים. במילים אחרות קדושתה של זכות הבחירה לאדם רוממה אותה התורה עד למדרגה הכי גבוהה של כמעט היות אלוהים בבחינת ותחסרהו מעט מאלוהים
תגובה למשה אהרון
חוני המעגל | 11-02-2020 8:08
למשה אהרון התורה אומרת ביום אכולך ממנו מות תמות איך כבודו מסביר שאכלו מפרי העץ ולא מתו באותו יום .האם התורה משקרת .או שהאינטליגנציה הרבנית היא בדיחה .רמז היהדות היא ברמת גן
4
ליסוע בזמן
אני | 10-02-2020 22:54
צריך להילחם למען ההרים משטחים אותם במסות. ראיתי בעל גלגלים פשוט מעציב. תנועה למען הרי ישראל היופי הכי נהדר בעולם והוא תנכי עיברי. כמה יפים הרי ישראל הוד רוממות הדר תיפארת האצלה. בעיני הם הכי יפים בעולם הציור הכי הכי. הנה עוד רעיון חוות אורגניות בתל אביב שאפשר לקטוף היישר ולקנות מהחווה וגם בכל הארץ. להיות אכותי בכ עיברי וכמה שיותר.
5
היהדות והילכות הסביבה
יהודה | 11-02-2020 10:05
תמיד יש לומר .יש הלכות שהתורה מבקשת ויש הלכות של רבנים .יחי ההבדל הקטן .
6
לחוני המעגל....
משה אהרון עו"ד | 11-02-2020 10:55
בסד. הביטוי התורני מות תמות משמעותו לא מיתה מיידית אלא תהליך אחרוך של גוויעה איטית . בכל אדם קיים למעשה מות תמות שהרי מרגע לידתו מתחיל תהליך מסויים אומנם מינורי ביותר של תהליך מיתה ואפילו תחילה ברמה של תאים ועד יום המיתה
תגובה למשה אהרון
חוני המעגל | 11-02-2020 14:25
אני רציתי לבדוק משהו כתוב ביום אכולך ממנו מות תמות שוב אני מתחכם .באותו יום לא מתו שני האכלנים אדם וחווה .אז האם התורה טועה .או שמא היהדות ברמת גן