מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר - סרוגים

מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר

מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר. לאחר המעשה שאירע עם יהודה לתמר, התנהלותו של יהודה השתנתה. הגלות הקטנה אליה ירד יהודה, דחפה אותו לשוב לאחיו ולהנהיג אותם

מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשתנו פותחת בתיאור גישתו של יהודה לפני יוסף: "ויגש אליו יהודה". אין זה סוד כי יהודה מופיע באופן עקבי בלב הכותרות של פרשות מקץ-ויגש, הוא מנהל את המשא ומתן מול יוסף, ומן העבר השני את הדין ודברים מול יעקב אביו. מה עומד בסוד דמותו המיוחדת של יהודה? מדוע דווקא הוא מופיע כה רבות בפרשות האחרונות?

מכירת יוסף – מקור התהליך

כידוע, מכירת יוסף לישמעאלים יצרה אצל האחים שבר נפשי ותודעתי. מיד לאחר פרשת המכירה, מופיעה פרשת יהודה ותמר כלתו. מה עניינה של סמיכות זו? מהי המשמעות העמוקה של שתי פרשיות אלו? את התשובה לשאלות אלו עונים חז"ל:

"למה נסמכה פרשה זו לכאן והפסיק בפרשתו של יוסף? ללמד, שהורידוהו אחיו מגדולתו כשראו בצרת אביהם, אמרו: אתה אמרת למכרו, אלו אמרת להשיבו – היינו שומעים לך!".

בזמן המכירה התברר לעיני כל כוחו הגדול של יהודה, דבריו חדרו ללב האחים כחץ מהיר. דווקא בנקודת הרתיחה הזו, כאשר יכול היה יהודה להשיב את יוסף לאביו בשלום, בחר יהודה בהצעה ממוצעת ולא מוחלטת: "לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" – לא הצלה גמורה, ולא הרג סופי. בתוך תהליך הזיכוך הכללי של שבטי ישראל, גם ייעודו הרחוק של יהודה הולך ומתברר.

"וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו"

האחים טענו לפני יהודה טענה קשה: "אלו אמרת להשיבו – היינו שומעים לך", בשל כך פותח הפרק הבא במילים: "וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו", גדולתו בעיני האחים נפלה הרבה ממעלתה. יהודה מתנתק מאחיו ומתחתן עם בת איש כנעני, בניו ואשתו מתים, והוא מוצא לכאורה קדשה על אם הדרך ובא אליה. הירידה אותה אנו מוצאים אצל יהודה, מזכירה גם כן את אותה ירידה אשר התרחשה אצל יונה הנביא:

"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ד' וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אָנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ד'…וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם".

הירידה המתוארת אצל יונה בוודאי לא באה למסור לנו תיאורים גיאוגרפיים בלבד, אלא תוכן פנימי המלמד על בירורו העצמי של יונה. ירידתו של יהודה אף היא דרשה ממנו לרדת לעומקי נפשו, לעשות בירור נוקב על תפקידו במערכת החיים הלאומית. הניתוק של יהודה מאחיו היה ניתוק מיוחד, ההתבודדות הזו מהעולם החיצוני נתנה לו לשוב אל עצמו, דחפה אותו להבין את ערכו השלם.

מסע התשובה של יהודה

מתוך החושך מתברר האור באופן שלם ויציב יותר. לאחר המעשה שאירע עם יהודה לתמר, התנהלותו של יהודה השתנתה. הגלות הקטנה אליה ירד יהודה, דחפה אותו לשוב לאחיו ולהנהיג אותם. ההודאה של יהודה על המעשה עם תמר, עוררה אותו להקשיב אל העבר, להביט אל עומק המציאות ולשמוע לקולו הפנימי שקורא לו להתרומם. בדיוק אז, חש יהודה כי לאחריותו על המלוכה בישראל יש ערך עליון, אילו היה מכיר בערכו הגדול כבר בשעת המכירה הרי שלא היה יורד תמנתה וממילא הכל היה שב לתיקונו.

המסע אשר עבר יהודה משעת המכירה ועד פרשת ויגש, מלמד על מסע האנושות כולה, על תהליך התשובה של העולם כולו אל מקורו ואל האמת הפנימית המצויה בו. רק לאחר שגילה יהודה במעשה ובמציאות את אשר גנוז וספון בקרבו, מסוגל היה יוסף להודות בפני אחיו: "אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה". הצורך לחכות זמן רב לגלות לאחיו כי הוא אחיהם הקטן, אפשר שנבע מהצורך להמתין להתפתחותו של יהודה, רק לאחר שמלכות יהודה תחשוף את אשר קיים בקרבה – מלכות יוסף תוכל להתאחד עמה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
קסמי אלוהים. היום זה נבואה
אני | 03-01-2020 13:03
אני במאה 21 ורוצה התאמה אליה להבין אותה להבין למה חזרנו. מה הכי אקטואלי בתנך לימינו. עולם הנבואה. הנבואה הרי מדברת עלינו היום והלאה . צריך החלפת המטריקס היתחברות לנבואה היא הכי מאתגרת את המאה 21. שבתי נישמתי שבה לאדמתה וכולנו שבנו למה. אני עכשיו עיברייה עיברייה מהמילה לעבור. רוצה להשאיר את סאגת הגלות מאחורה. מהו זה הזוהר הניפלא שקשור למילה עיברי שהפך את גיבורי התנך לכה אקטואליים אפילו היום. הנה נוצריי חגורת התנך שחיים את המאה 21 שאבו מהם מידע כתב ספרים. כל עולמם מלא בתנך בשדרוג לנבואה. על אחת כמה וכמה אנחנו כי זה שלנו אנחנו. זו התגלית הבילעדית שלנו אנחנו הבאנו לעולם את התיפארת הבילעדית הזו נבואה. העולם היום בראי הנבואה. העילית האמיתית שלנו. זה נסיעות בזמן זה שמים בארץ בפועל ממש. זה מכונת זמן זה בחזרה לעתיד לסיפור המוזר גן עדן ועוד המון דברים. שבת שלום
2
אשריך. כמעיין המתגבר
דניאל | 03-01-2020 14:41
יישר כוחך
3
גיא אמיר
לייטנר יעקב | 03-01-2020 15:43
מאמר מלמד ומחכים.יישר כח
4
השוואה מדהימה .
מיכל | 04-01-2020 20:18
אכן משמעות עצומה למילה וירד
5
יישר כח לכותב
דר עמינדב סויסה | 04-01-2020 20:26
מאמר מעניין ומרתק..
6
מצטער הכל הפוך
משה אהרון עו"ד | 04-01-2020 22:19
כל העניין היה המתח שבין ראובן הבכור הפורמאלי לבכור המעשי יהודה שגילה מנהיגות. שאם היהדיבור ןתיאום בניהם היו משכילים למנוע גם את המכירה על כך ביכה הנביא הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו. והנה כיעקב שמע הבשורה הנוראה ונכנס ליגון נורא ומיאן להתנחם יהודה דפק על השולחן ביקש מהאחים לרדת למצרים ולחפש את יוסף. אמר להם איני יכול לראות את אבא באבלו הכבד ולא יתכן שאפילו לא ננסה לאתרו האחים בהנהגת ראובן סרבו פחדו שיעקב יגלה את האמת והעדיפו השארת המצב הקיים. יהודה קם ועשה מעשה אמר בין אחים כאלה לא אוכל לחיות הפריש מהם ויד לגור ולשכון בחיק הכנענים.....
תגובה למשה אהרון
אמנון | 05-01-2020 8:03
שמענו את התיזה שלך .שמעתי שיהודה אהב נשים בעיקר חתיכות ..זו הסיבה שהתחבר לכנעני כאילו .בפועל התאהב בבת שלו
בני יעקוב
נפתלי | 05-01-2020 5:46
כל האחים פושעים משתפי פעולה עובדים על אבא שלהם קואליציה של דתיים
7
בגלות הכנענית של יהודה חלה התפנית
משה אהרון עו"ד | 04-01-2020 22:35
יהודה מנסה לבנות עצמו מחוץ לבית יעקב בחיקם של הכנענים. אך הקבה הרי מייעד לו גורל אחר ולכן מתים שני בניו ואחר כך אישתו ואחר כך כלתו הצליחה לנצל חלושתו להפשיטו ערום ועריה מכל סממני המלוכה והמנהיגות שלו. והוא סוף סוף מתפקח לחזור לאביו ולאחיו אך הפעם לנסות לתקן את כל קילקןליו הקודמים. וכשהעסק הסתבך קפץ בראש ונטל את שרביט ההנהגה ...... משל אמר לאביו הקבה כבר המיט שני בניי ואני מבטיחך כי שני בניך לא ימותו.........
תגובה למשה אהרון
שאלתיאל | 05-01-2020 8:07
בבית הכנעני לא אכל כשר בטח לא בדץ .זו הסבה למוות שחווה .
8
מודל של משיחות...
משה אהרון עו"ד | 04-01-2020 22:47
יהודה שיקף היסטורית כיצד גם לעתיד לבוא. משיח בן דוד ימוסס את משיח בין יוסף : ברוח פיו בנועם שיח ובדיבור של חסד ושכל כשהדגל הוא חרדה לאבות ולבנים וערבות מוחלטת לאלה....
9
מי הוא יהודי.
דמטרי | 05-01-2020 5:41
יהודה התחתן עם בת איש כנעני .האם האשה התגיירה ברבנות ?.האם מי שהתחתן עם גויה ילדיו יהודים בניגוד לדעת הרבנים בני יוסף ובני משה יוכיחו את החוכמה הרבנית האומרת האמא קובעת .וזה לא דעת תורה .דעת תורה .הכלל הוא ביצחק יקרא לך זרע כי זרעך הוא
10
מירוץ השליחים משיח בן יוסף ומשיח בן דוד
משה אהרון עו"ד | 05-01-2020 7:29
מתוך הבלוג האישי : כי זה כל האדם2 : מירוץ השליחים ממשיח בן יוסף למשיח בן דוד 05/01/2020 07:22:24 בסד. המקרא ============= וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה. משל כך אמר יהודה ליוסף , כשניגש אליו קרוב קרוב שבי ,אני יהודה תבוא לבסוף הגאולה. שאתה משיח של גלות או אווירה של גלות .[משל הרבי מלובביץ[ וכל כולך לשמש אך סדן של פירעון : כי כמוך כפרעה. ולבסוף אני ומזרעי יצא משיח של גאולה בארץ ישראל . שמשיח נולד כבר על סיפה של כל גולה וגולה. הנה כי כן . לכל משיח תפקיד וייעוד משלו . משיח בן יוסף להכשיר הלבבות ולהכין הקרקע גם בכיפור עוונות. ובסיפוק מזונות של גלות ומשיח בן דוד לגאול ממש במקומה של החופה בארץ ישראל . בכדי לקרב ולערוך את החופה שבין הדוד והרעיה בין כנסת ישראל לאלוהיה
11
מאמר מצוין
יוני | 05-01-2020 9:06
עמוק מאוד