אברהם אבינו יוצא לחפש חלקת אדמה ראויה לשרה רעייתו. בתחילת מסעו פונה אברהם אל החתים יושבי הארץ, הם מציעים לו מקום קבורה היכן שרק יחפוץ – "בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת קִבְרוֹ לֹא יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ".
עיון בדו-שיח שמתנהל בין אברהם לבני חת, ובין אברהם לעפרון מלמד כי השיחה נסובה סביב עניין התשלום. אברהם אבינו להוט לקנות את מערת המכפלה, ולכן הוא מסרב להצעת החיתים ולאחר מכן להצעת עפרון. "בכסף מלא" מבקש אברהם לשלם לעפרון. עלינו להבין מדוע חשוב לאברהם לקנות את מערת המכפלה ב"כסף מלא"? ומה בכך אם יקבלה בחינם מידו של עפרון?
אברהם ודוד – סירוב למתנות חינם
רש"י מביא את דברי המדרש הנותנים סיבה לדבר:
"אך אם אתה לו שמעני – אתה אומר לי לשמוע לך וליקח בחנם, אני אי אפשי בכך! אך אם אתה לו שמעני הלואי ותשמעני".
ההסבר שנותן רש"י לדבר נובע מעמדה נפשית המסרבת לקבל מתנת חינם, כפי שאומר אברהם "אשלם כל שוויה" (רש"י שם). רש"י מביא הקבלה לדבר מדוד המלך: "וכן דוד אמר לארונה (דברי הימים א' כא כד) בכסף מלא". בימי דוד המלך חלה מגפת דבר בעם ישראל שהמיתה שבעים אלף מהעם. כאשר הגיע המלאך המשחית לירושלים, סמוך לגורן ארונה היבוסי, עצר אותו ה' ממלאכתו. דוד קורא לה' ומבקש שהמלאך לא יכה בעם מכיוון שהוא זה שחטא והעונש צריך לחול עליו. ביום ההוא בא גד הנביא אל דוד ויאמר לו: "עֲלֵה הָקֵם לַה' מִזְבֵּחַ בְּגֹרֶן אֲרַוְנָה הַיְבֻסִי". דוד מגיע לגורן ארונה ומבקש מארונה לקנות את הגורן על מנת לבנות בשטחה מזבח לה'. ארונה היה נכון לתת לדוד את כל צרכיו בחינם, אלא שדוד סירב בכל תוקף לקבל את גורן ארונה בחינם: "לֹא! כִּי קָנוֹ אֶקְנֶה מֵאוֹתְךָ בִּמְחִיר".
אברהם ודוד מתעקשים לשלם בכסף מלא על קניינם. אברהם רואה בכך הכרח נפשי "אי אפשי בכך", ודוד רואה בכך זלזול בקורבן עצמו "וְלֹא אַעֲלֶה לַה' אֱלֹהַי עֹלוֹת חִנָּם". קורבן שעולה לה' בלא תשלום שהתבצע עליו – הינו קורבן חסר. מניין נובעת התנזרות זו ממתנות? מה מונע מאברהם ודוד לקבל מתנות חינם?
"וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה"
אחד המקורות המפורסמים המדריכים את האדם להתרחק מעולם המתנות, מופיע בדברי שלמה המלך: "עֹכֵר בֵּיתוֹ בּוֹצֵעַ בָּצַע וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה" (משלי טו, כז). חז"ל רואים בתרבות המכורה למתנות סיבה לירידת איכות השנים: "משרבו מקבלי מתנות – נתמעטו הימים ונתקצרו השנים, דכתיב: ושונא מתנות יחיה" (סוטה מז:). התלות באדם אחר מורידה את רמת החיים ומקצרת אותם, באופן זה ימי האדם אינם מתנהלים בשלמות.
החיים מוגדרים על פי המהר"ל כ"נביעה עצמית", כפי שכותב: "מפני שהוא מעצמו נובע, וזהו החיים" (גור אריה כט, יא). עצמיות האדם, אופיו האמיתי והטהור ותכונותיו המיוחדות נדרשים כולם לצאת אל הפועל כפי שהם במקורם. ישנם שלבים בחיים בהם האדם זקוק להכוונה חיצונית שתברר את אופיו וייחודיותו. גם בתחום הלימוד זקוק האדם למסייעים; רב, מורה, חבר או כל עזר חיצוני אחר. אך לבסוף התוכן צריך להיקנות על ידי האדם עצמו.
מהלך הגאולה מוביל את עם ישראל למצב בו הוא מסוגל לעמוד על דעת עצמו. בגלות היינו רקב עצמות, מוטלים ביד שונא ותלויים בחסדי האומות. הגאולה מזמנת עמה עצמאות, רצון לעמוד על דעת עצמנו. אברהם אבינו מלמדנו על חשיבות העצמאות על ארץ ישראל, הוא חפץ לקנות אותה בכסף מלא. דוד המלך מדגיש את נחיצותה של העצמאות במימד הרוחני. מכל אלה אנו נדרשים לדעת לעמוד על אופיינו המיוחד, רק באופן זה נוכל למצות את כל כישרונותינו וייעדנו הלאומיים והאישיים.
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
אמיר
נודא מעניין שגם כתוב בצורה מעניינת אשריך!!
22:11 23.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
ארץ ישראל נגאלת בשדות פורחים ולא במערות קבורה 23/11/2019 21:15:14 בס"ד. יש יסוד מהותי סמוי במקח ובממכר שבין עפרון לבין אברהם ביחס לרכישת אחוזת הקבר בעבור שרה אמנו. אברהם מבקש לכתחילה לקיים אך...
ארץ ישראל נגאלת בשדות פורחים ולא במערות קבורה 23/11/2019 21:15:14 בס"ד. יש יסוד מהותי סמוי במקח ובממכר שבין עפרון לבין אברהם ביחס לרכישת אחוזת הקבר בעבור שרה אמנו. אברהם מבקש לכתחילה לקיים אך עיסקה ממוקדת וצרה ביחס למערת הקבורה בלבד - מערת המכפלה. והנה עם הארץ הזה עפרון בן צוחר [כנראה לא בכדי נקרא "עפרון" מלשון עפר שהיה איל נדל"ן] מגלה את אוזנו של אברהם כי גאולת הארץ לכתחילה אסור לה שתתמקד בצורך ההיכרחי הנובע מהמוות - ברכישת מערות הקבורה בלבד . אלא בשדותיה של הארץ הזאת. ברכישת שדותיה ובגאולתם. שהרי הוא פונה אל אברהם מציע לא רק את מערת הקבורה אלא גם את השדה הרחב שהיא מצויה בו [להזכיר המערה הייתה אך בקצה השדה]. וכל כך למה.? משל ביקש הקב"ה באמצעות אותו הגוי להזכיר לאברהם : כי ירושת וגאולת הארץ איננה מתחילה ברכישת מערות קבורה בארץ ישראל. אלא ברכישת שדות שהן סממן לחיים ולהתפתחותם של החיים ולגאולת הארץ בכלל . ארץ ישראל שימשה כאלף שנים ויותר מוקד לביקור של קברים - אומנם קברות קדושים. והנה באו החלוצים של ראשית המאה הקודמת כשרוח גאולה של אמת מפעמת בלבבם ומימשו את התובנה התורנית כאמור : לרכוש קודם לכל שדות של חיים בארץ ישראל . עניין הקבורה הוא זניח ואך תוצאה שולית נילוות ומחוייבת
המשך 21:33 23.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר
נודא מעניין שגם כתוב בצורה מעניינת אשריך!!
22:11 23.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
ארץ ישראל נגאלת בשדות פורחים ולא במערות קבורה 23/11/2019 21:15:14 בס"ד. יש יסוד מהותי סמוי במקח ובממכר שבין עפרון לבין אברהם ביחס לרכישת אחוזת הקבר בעבור שרה אמנו. אברהם מבקש לכתחילה לקיים אך...
ארץ ישראל נגאלת בשדות פורחים ולא במערות קבורה 23/11/2019 21:15:14 בס"ד. יש יסוד מהותי סמוי במקח ובממכר שבין עפרון לבין אברהם ביחס לרכישת אחוזת הקבר בעבור שרה אמנו. אברהם מבקש לכתחילה לקיים אך עיסקה ממוקדת וצרה ביחס למערת הקבורה בלבד - מערת המכפלה. והנה עם הארץ הזה עפרון בן צוחר [כנראה לא בכדי נקרא "עפרון" מלשון עפר שהיה איל נדל"ן] מגלה את אוזנו של אברהם כי גאולת הארץ לכתחילה אסור לה שתתמקד בצורך ההיכרחי הנובע מהמוות - ברכישת מערות הקבורה בלבד . אלא בשדותיה של הארץ הזאת. ברכישת שדותיה ובגאולתם. שהרי הוא פונה אל אברהם מציע לא רק את מערת הקבורה אלא גם את השדה הרחב שהיא מצויה בו [להזכיר המערה הייתה אך בקצה השדה]. וכל כך למה.? משל ביקש הקב"ה באמצעות אותו הגוי להזכיר לאברהם : כי ירושת וגאולת הארץ איננה מתחילה ברכישת מערות קבורה בארץ ישראל. אלא ברכישת שדות שהן סממן לחיים ולהתפתחותם של החיים ולגאולת הארץ בכלל . ארץ ישראל שימשה כאלף שנים ויותר מוקד לביקור של קברים - אומנם קברות קדושים. והנה באו החלוצים של ראשית המאה הקודמת כשרוח גאולה של אמת מפעמת בלבבם ומימשו את התובנה התורנית כאמור : לרכוש קודם לכל שדות של חיים בארץ ישראל . עניין הקבורה הוא זניח ואך תוצאה שולית נילוות ומחוייבת
המשך 21:33 23.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר דוד אמסלם
יישר כח
16:26 23.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
אברהם ביקש להוכיח לדורות כי אכן בחייו לא קיבל מתנות מחברים וכי כל הוצאותיו בעבור אישתו היו מכיסו בלבד . שאמר בניי ילמדו ממני קל וחומר מה במיתתה הייתי...
אברהם ביקש להוכיח לדורות כי אכן בחייו לא קיבל מתנות מחברים וכי כל הוצאותיו בעבור אישתו היו מכיסו בלבד . שאמר בניי ילמדו ממני קל וחומר מה במיתתה הייתי מוכן להשקיע כל כך קל וחומר בחייה שכל "פינוקיה" רק עלי ולא בחינם ובממת של חברים. אלו היו "חיי שרה"
המשך 15:16 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רון
משתמע שאנשים שמקבלים מתנות כל יום במשך שנים ולא שילמו על דבר מחייהם (כי אין להם כרטיס אשראי ) פחות ראויים להנהגה מאנשים פשוטים שמשלמים על כל דבר ...
14:19 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
אני נהנה כל שבת מחדש לקרא את מאמריך
12:52 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
אשריך
12:52 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
ואוהב מתנות יהיה ראש ממשלה! שבו יתמכו בערך כל נציגי היהדות הדתית בכנסת אכן מנעמי השלטון משחיטים גם את ה"ערכיים" בעיני עצמם. הרי גם נתניהו בעצמו לא כופר בזה שבמשך שנים...
ואוהב מתנות יהיה ראש ממשלה! שבו יתמכו בערך כל נציגי היהדות הדתית בכנסת אכן מנעמי השלטון משחיטים גם את ה"ערכיים" בעיני עצמם. הרי גם נתניהו בעצמו לא כופר בזה שבמשך שנים קבל מתנות מכל מני "חברים" וקרובי משפחה, ויש הטוענים שלא הוציא כסף מכיסו (הדי תפוח) כבר שנים ארוכות, אבל אף מנהיג רוחני וערכי מהיהדות הדתית לא רואה בזה פסול כל עוד נתניהו מספק את הסחורה הפוליטית. תשוו את זה להתנהגות של החילונים "חסרי המוסר " ברק ולבני, שדרשו מאולמרט להתפטר עוד בשלב החקירה! ושילמו מחיר פוליטי כבד על כך! בושו לכם מצביעי המפלגות הדתיות!
המשך 12:45 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר