תרומתה של סאטמר לויכוח הדתי- לאומי- חרדי - סרוגים

תרומתה של סאטמר לויכוח הדתי- לאומי- חרדי

היחיד כמעט בעולם החרדי שניסה בכל זאת להעמיד משנה תורנית סדורה של אנטי- ציונות היה האדמו"ר הראשון מסאטמר. בספרו "ויואל משה" הוא ניסה לטעון ש"שלושת השבועות" עדיין בתוקף ולכן 'אין להתגרות באומות העולם' ואסור להקים מדינה יהודית

תרומתה של סאטמר לויכוח הדתי- לאומי- חרדי

נכון שאני לא אובייקטיבי אבל בוויכוח בין הצד הדתי- לאומי לצד החרדי, תמיד התרשמתי שאין הדדיות.

צד אחד (הדתי) בא עם אידאולוגיה מבוססת של מקורות תורניים מוצקים על מצוות יישוב הארץ והחובה להיות שותפים בלהביא את הגאולה בדרך הטבע, כשהמציאות של נס קיבוץ גלויות והנצחונות המדהימים כנגד כל אויבינו הם ראיה מוחצת שאלוקים איתנו במהלך הזה.

והצד השני (החרדי), לעומת זאת, בא בעיקר עם פחדים וחששות. ההשפעה השלילית של המדינה החילונית מאיימת עליו והוא מעדיף להתרפק בחיקה של הגלות המוכרת בציפייה דמיונית ליום שבו יקרה נס על-טבעי ובית המקדש יירד בנוי באש מן השמים.

היחיד (כמעט) בעולם החרדי שניסה בכל זאת להעמיד משנה תורנית סדורה של אנטי- ציונות היה האדמו"ר הראשון מסאטמר. בספרו "ויואל משה" הוא ניסה לטעון ש"שלושת השבועות" עדיין בתוקף ולכן 'אין להתגרות באומות העולם' ואסור להקים מדינה יהודית (ובפרט שראשיה 'רשעים').

צחוק הגורל (או ההשגחה העליונה, לדתיים שבינינו) הוא שתחת כנפי מטוסו של האדמו"ר מסאטמר שנחת היום בארץ הקודש הגיעה בשורה מלבבת ממסדרונות הבית הלבן בארה"ב. אחרי ההכרה הרשמית בירושלים כבירת ישראל ובגולן כחלק אינטגראלי מהמדינה, מגיעה ההצהרה שמעניקה למעשה להתיישבות ביהודה ושומרון את מעמדה החוקי.

אם עוד היה מישהו שטרם הִפְנִים שהפרק של הגלות תם ושאור חדש על ציון האיר, קיבלנו בתקופה האחרונה את האמירות הברורות ביותר מהגורם החזק ביותר בפוליטיקה העולמית: "יהודים, תחזרו הביתה לנחלת אבותיכם. אנחנו כאן מאחוריכם..".

האם המציאות המדהימה שמשתנה לנגד עינינו תזיז במשהו את עמדתו של האדמו"ר מסאטמר? מסתבר שלא. כי איך אמר פעם אדמו"ר אחר (רבי אברהם מרדכי מגור):קל יותר להוציא את היהודים מהגלות. קשה הרבה יותר להוציא את הגלות מהיהודים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
אני רק שאלה
אברום בורג | 19-11-2019 22:53
האם כבוד הרב מבקש בכל שנה בליל הסדר לשנה הבאה בירושלים? בתשעה באב אתה אומר נחם את ציון האבלה? אכ מדוע אתה אומר שהגלות תמה? ועוד דבר קטן, גם תחיית המתים זה ציפייה דמיונית ליום שבו יקרה נס על-טבעי. לא רק בית המקדש שירד בנוי ומוכן מן השמים
אם בני גנץ 'מתחתן' עם הערבים מה לנו נגד הרבי?
עידו 2 | 20-11-2019 12:01
''כחול לבן'' ומרץ ופרץ גרועים פי 5555 מהרבי שליט''א. השמאל במדינה מטרתו לחסל את המדינה. אבל הרבי רק מעוניין שלא יפגעו בתורת ישראל כמו שעשו מפא''י בדור הקודם
יג עיקרי אמונה להרמב"ם
מנדי | 20-11-2019 9:08
לעיונך ואחכ תגיב לעצמך, יום טוב אברום
אני רק תשובה
ר. | 20-11-2019 0:00
יש *תהליך*. אנחנו עוד לא יודעים מהו סוף התהליך הזה. יש גורמים שצועדים חלילה לכיוון חזון הבלהות של האדמור מסאטמר זצל: והם הגורמים הרפורמים, שמנסים להפוך את המדינה הזו לבליל של עמים על ידי יבוא גויים בכח, על ידי יבוא התבוללות בכח, על ידי הרס קדושת העם היהודי והרס השבת והרס קדושת המשפחה היהודית והרס קדושת המקומות הקדושים לנו. ולעומת זאת, יש כאלו שנלחמים למען חזונו של הראיה קוק זצל: על קדושת הארץ, על ישוב הארץ, על בניין הארץ, על בניית עוד ועוד ישובים, על הוספת עוד ועוד תורה, על הוספת אהבת חינם ובניית הארץ כמדינה יהודית. מי ינצח? מי יהיה צודק בסוף? בטוח שגם כל חסידי סאטמר היו מעדיפים שהחזון האופטימי יצדק. שהטובים ינצחו. אבל עוד חזון למועד, ואין לנו עוד נביא, וזה כמו מחלוקת על מניה מסויימת שכולנו מושקעים בה, האם היא תעלה או תרד, אבל בניגוד למניה, הפעם זה תלוי הרבה בנו ובהשתדלות שלנו ובמאמצים שלנו, לאיזה כיוון הם יהיו וכמה הם יהיו. האם נפעל למען היהדות של המדינה הזו, או שנפעל חלילה נגדה? האם נילחם בעד העלאת יהודים מכל העולם כדי למנוע את התבוללותם, או שחלילה נילחם בעד הבאת גויים הנה, מכל מיני תירוצים הומניטרים או היסטוריים או כל מיני כינויים מכובסים אחרים, כדי להכניס את ההתבוללות בכח גם הנה. וזו בדיוק השאלה. ומי שנלחם בעד הרפורמים ובעד ההתבוללות ובעד הרס היהדות של מדינת היהודים, הוא מקדם את חזון הביעותים של חורבן מדינת היהודים, בדיוק מה שהאדמור מסאטמר זצל היה חרד ממנו כל כך.
צודק לחלוטין.
אליהו חיים | 19-11-2019 23:47
הוא התחיל בזה שהוא לא אובייקטיבי ואח"כ הוא הוכיח את זה גם...
אמת ויציב
אליהו | 19-11-2019 23:46
הוא התחיל בזה שהוא לא אובייקטיבי ואח"כ הוא הוכיח את זה גם...
בהחלט מילים כדורבנות
מיקי | 19-11-2019 23:18
אין ספק אברום שאת יפה. תשובה?? כשאור חדש כ על ציון תאיר
2
מהי חרדיות?
דוד | 20-11-2019 1:12
לידיעת כבוד הרב אין הרבה קשר בין האידיאולוגיה של סאטמר לאידיאולוגיה של המגזר החרדי הכללי שמנהיגיו לא התנגדו לציונות מתוך עניין הלכתי שאוסר על הקמת המדינה (למרות שכמובן שהם לא ראו את הקמת המדינה והתגשמות החזון הציוני כאתחלתא דגאולה) אלא התנגדות זאת נבעה כחלק מאסטרטגיה שגובשה בידי מנהיגי הציבור החרדי בראשית המאה הקודמת שמהותה התבדלות מוחלטת מהציבור החופשי(החילוני) והתבצרות של ציבור היראים(החרדי) בתוך עצמם שבאה לידי ביטוי בהתייחסותם לסוגיות כדוגמת ציונות אקדמיה צבא ועוד אין ספור דברים (למעשה החרדיות כמו שהיא מוכרת לנו היום ראשיתה בייסודה של תנועת אגודת ישראל ב1814 כששורשיה של תפיסה זו של התבדלות קיימת כבר אצל החתם סופר שהנהיג בזמנו את פירוד הקהילות) בכדי להתגונן מפני תהליכי חילון שנגרמים בהכרח על ידי מעורבות בקרב ציבור שאינו שומר תורה ומצוות, ומשום כך כשאתה אומר שלתחושתך אין הדדיות בין התפיסה החרדית לזו של הציונית הדתית לא אמורה להיות הדדיות במקום שהוא אינו ליבת הוויכוח כי הציבור החרדי ברובו אינו חושב שהמדינה היא דבר רע שקרה לעם היהודי ולא זה העניין מבחינתו. מה שכן ברור לכולם שאין הדדיות בתהליכי החילון בין שני המגזרים, (חרדי/דתי כללי) בעוד שבמגזר הדתי אחוזי היציאה בשאלה גבוהים מאוד ולפי מחקרים מסויימים מגיעים לכדי שיעור של כ50% (עיין בספרה של פאראנק מרגוליס-היוצאים) במגזר החרדי האחוזים נמוכים יותר באופן דרמטי, (מחקרים שנערכו בצורה כמותנית על כלל המגזר החרדי כדוגמת תוצאות מחקר שנערך בידי הלמס שהובא בתוכניתו של אבישי בן חיים החרדים ההתפרקות לא משקפים את המציאות מפני שבמגזר החרדי יש את הגרעין המרכזי שמחזיק בפרקטיקה של ההתבצרות בכל כוחו ובקרבו אחוזי היציאה בשאלה שואפים לאפס, בכדי לסבר את האוזן המגיב נמנה על חסידות שמונה כאלפיים משפחות בארץ ואנשיה נמנים על המיינסטרים של הציבור החרדי ומתוכם לא יצאו בשאלה אפילו לא 10 אנשים ב30 שנה האחרונות לעומת חרדים מודרנים שנטשו את דרך ההתבדלות ובקרבם אחוזי החילון גבוהים יותר למרות שעדיין רחוקים מאוד מהמגזר הדתי הלא חרדי), כך שאפשר לומר כי בפרספקטיבה היסטורית ההאדריכלים שעיצבו את החרדיות ידעו טוב מאוד מה הם עושים ומנעו את תהליכי החילון בקרב הציבור שלהם בעידן של תרבות מערבית מאיימת שזה מבחינת המגזר החרדי ערך מרכזי ביותר ערך שהם מוכנים להקריב בעדו הרבה מאוד מנוחיותם.
דברים כדורבנות
אני | 20-11-2019 8:59
כתיבה צחה וישרה!
שאגב הוא אמר ך זה במפורש
י | 20-11-2019 7:54
3
שלוש השבועות הן עלבון לאינטליגנציה
שי | 20-11-2019 5:54
לקחת מדרש ולהפוך אותו למצוות לא תעשה, נו באמת.
לחרדים אין אינטליגנציה ככה שאי אפשר להעליב או
רון | 20-11-2019 8:35
הם תמיד שוכחים את השבועה השלישית ...ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי .... מישהו חושב שהגויים שמרו על החלק שלהם בעסקה? אז כמו כל חוזה כאשר צד אחד מפר אותו הצד השני לא מחוייב למלא את חלקו (יתנו יקבלו, לא יתנו לא יקבלו...) ואז יש הנושא השולי שחבר הלאומים (המקדים לאו'ם) קבע שיש לייסד בית יהודי בארץ ישראל (המנדט הבריטי ) וכמובן החלטת עצרת האומות המאוחדות על הקמת מדינת ישראל שהתקבלה ברוב עצום. וכמובן מצד המעשה בזמן הקמת המדינה היו בארץ 60 ריבוא בני ישראל (כמניין יוצאי מצרים ) ללא צבא ועם חימוש עלוב שהביסו בניגוד להגיון צבאות של 7 ארצות ערב עם צבאות סדירים. באותו הזמן מאמיניו של הכופר מסטאמר סבלו מחרון אף בשואה פיגרהם מוטלים במדבר כמו אבותיהם המורדים שהוציאו דיבת הארץ רעה ... האויב הנאצי ניצח בכל הקרבות עד שהגיע לשערי ארץ ישראל (אל עלמין שהיא שער של ארץ ישראל ) ושם הובס לראשונה ונהדף. הכופרים מסטאמר ששינו את שמם לשם גרמני ולבושם ללבוש של גולה לא ראויים לשבת בארץ הקודש שתקיא אותם ואת הארכי כופר מסאטמר.
4
הם האמים העיקריים בהתרחשות השואה האיומה.
משה אהרון עו"ד | 20-11-2019 7:14
כשיתקיים משפט השואה וועדת חקירה ממלכתית לפשר גלות אלפיים כנראה על ידי המשיח] אלה יהיו האשמים העיקריים בכך שסילפו תורה הוסיפו עליה מדרשים אוויליים והפקירו את עם ישראל למשיסה אלפיים שנה. בסוף לא מדובר בפרשנות של תורה אלא בגדלות נפש לשקלל מציאות של כמאה שנה כולל קיבוץ גלויות פילאי. כבודם המזוייף של אלה לא מאפשר להם להודות שטעו והם טועים כיום. צריך לההחרימם ולא לשתף עמם פעולה ואפילו לא לסגור צירי תנועה בעבור ראשם
5
מאמר מגוחך על גבול ההזוי
אורי | 20-11-2019 8:54
לציונות הדתית יש משנה סדורה ורק לחרדים אין-חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
התגובה שלך זה בדיוק מה שכתוב במאמר
אני | 20-11-2019 13:01
חחחחחח במקום תשובה נורמלית, של משנה סדורה ומסודרת נגד הציונות, עם מקורות וכו'. אתה כותב חחחחחחח והרב כתב בצורה קצת יותר רצינית, 'פחדים וחששות'. ויואל משה זה ספר שדן בצורה מעמיקה בציונות ובמדינה, כמובן שאפשר להסכים איתו או לא אבל אין ספר אחר כמותו ברמת היחס הרציני לסוגיית הציונות.
6
רוב החרדים לא מכירים בשלושת השבועות
אלעזר | 20-11-2019 8:57
אלא בעובדה שהמדינה היתה ועודנה איום על הדת והם רוצים פשוט להיבדל מהחילוניות ולא להתערב בה בשונה מהציונות הדתית [המזרחניקים] שהיו אנשים פשוטים יותר ולא הכירו במושגים של היבדלות ושל חומה השקפתית ואכן את התוצאות של הציונות הדתית רואים אנו היום כל מי שהולך למחזור חרדי של אנשים שהיום בני חמישים יגלה שאחוז החילון שם היה פחות מ1 אחוז לעומת הציונות הדתית שספגה עשרות אחוזי חילון בדיוק מכך הם ברחו
7
הסיבה לדחיית דעת הרבי מסאטמר הרבה יותר פשוטה
פשוט | 20-11-2019 12:22
כמעט כל הפוסקים בכל הדורות (חוץ מבעל המגילת אסתר) לא סברו שיש איסור בשלושת השבועות. אז כשם שבהלכות אחרות אנו לא חוששים לדעת יחיד עם יש אלף פוסקים שסוברים אחרת, אז גם במקרה הזה.
8
אין שום ויכוח, שיח ושיג עם הציוניסטים.
נחמן | 20-11-2019 12:32
הציוניסטים הם לא ברי פלוגתא ליהודים מאמינים ובמיוחד לא לאדמור הקדוש מסאטמר. אתם יכולים להתווכח עם הים או עם חילונים. אף אחד מכם ומרבניכם לא יכול להחשב אפילו כתלמיד (לא) חכם.
גישת התורה בהתגלמותה
אני | 20-11-2019 13:06
אם אתה לא כמוני כנראה שאתה לא שווה כלום
מס' 8 הטיעונים שלך כל כך ירודים ושפתך שפת
הנודניק | 20-11-2019 13:00
ביבים, אתה פשוט אידיוט
9
50% דתלשים אצל המזרחי זו התשובה של החרדים
יאיא | 20-11-2019 13:02
והמספרים עולים
התנצרות המונית של בנות סאטמר תופעה מוכרת
רון | 20-11-2019 15:49
הסאטמר כפר בעיקר ולא פלא שבנות עדתו מתנצרות
10
השקפת החרדים
יהודי | 20-11-2019 13:44
על רגל אחת מבחינת החרדים גם לאלו שסוברים שאין ג שבועות תקפות ואף לסוברים שיש כיום מצוות כיבוש הארץ להלכה הרי זה נעשה כבר ממילא ואין לנו צורך להשתתף בכך ובאלו מצוות אחרות יש להתמקד זה כבר וויכוח פנימי בין הליטאים חסידים וחבד כידוע