שליח או סוחר

ש: אם נשלחתי לקנות דבר מה והצלחתי להוריד מחיר, האוכל לקחת לעצמי אם ההפרש, בלי להודיע?

ת: לא. כי הנך שליח, וידך כיד השולח, ואינך סוחר עצמאי.

חדר מורים מעורב

ש: מותר לי להיות מורה בבית-ספר בו ספר מורים הוא מעורב?

ת: לשבת בצד.

הפרשת חלה

ש: האם לבקשות שאשה מבקשת בזמן הפרשת חלה, יש סגולה שמתקיימות?

ת: כמו כל תפלה.

ניגון בשבת

ש: למה אסור לנגן בשבת בחלילית, הרי אין מה לתקן?

ת: עיקרון ההכללה.

סכין חלבי

ש: מותר להשתמש בסכין חלבי שאינו בן יומו לבשר קר?

ת: אסור, אלא רק באופן חד פעמי באקראי.

מנזר

ש: מותר להכנס למנזר במסגרת טיול לימודי?

ת: לא. זה מקום עבודה זרה.

בר כוכבא

ש: האם בר כוכבא היו כופר חילוני או דתי?

ת: דתי. עיין רמב"ם מלכים יא ג.

גאוה

ש: האם מותר לספר לסבתא שקיבלתי ציון טוב כדי לשמחה או זו גאוה?

ת: מותר ומצוה. הכוונה קובעת כאן.

נדר

ש: האם נדר מתוך כעס הוא נדר?

ת: כן, הוא נדר.

תכלת

ש: האם להטיל תכלת בציצית?

ת: כמעט כל גדולי ישראל לא הסכימו עם הוכחות הזיהוי (שו"ת שאילת שלמה ד יב-כ – רשם מ"צ).

נבול פה

ש: האם נבול פה הוא רק לא יפה או גם חטא?

ת: חטא חמור. מסילת ישרים יא.

שומרונים

ש: מותר לבקר במוזיאון שומרונים?

ת: לא. מדין אין מחזקים ידי עוברי עבירה.

הדרת פני זקן

ש: אם יש זקן שאיני יודע אם הוא מעל גיל 70 או לא. יש לקום?

ת: כן. ספק מן התורה (שו"ת שאילת שלמה א שנא – רשם מ"צ).

ציצית

ש: האם אפוד צהוב של רכב צריך ציציות?

ת: לא. אינו בגד (שו"ע או"ח י יא ביה"ל – רשם מ"צ).

הר הבית

ש: מה דעת הרב ביחס לעליה להר הבית?

ת: דעתי הענייה לא קובעת. הרי הרבנות הראשית אסרה.

ש: ומה אומרים גדולי ישראל?

ת: במעט כולם אוסרים.

אחטא ואשוב

ש: אני נכשל בחטא הברית, חוזר בתשובה, אך אני יודע בתוכי שרוב הסיכויים שאפול שוב. הלא זה נקרא: אחטא ואשוב?

ת: זה נקרא שאתה נלחם. יישר כחך.

כתובת קעקע

ש: בעל תשובה שיש לו כתובת קעקע עובר על איסור כל רגע?

ת: לא. אין איסור בהשארה. כמובן ראוי להוריד אך אינו חייב (שו"ת מנחת יצחק ג יא. שו"ת להורות נתן ח עב. שו"ת רבבות אפרים ח שח – רשם מ"צ).

ציונות

ש: מה לענות למי שטוען: "טוב היה להשאר בגלות ולהשאר דתים מאשר להגיע לארצנו ולהיות מנותקים מהדת"?

ת: הבל. מאז השואה, יש טוענים שעוד 6 מליון יהודים התבוללו. "השואה שקופה". עתה יש במדינת ניו יורק 56% נישואי תערובת. ויש מדינות שזה מגיע ל85%. וארצנו היא מלאה תורה.

מזון לחילוני

ש: האם מותר לי לכבד חבר בעבודה במזון כאשר הוא לא יברך?

ת: אולי אכול גם אתה וברך בקול (ע' שו"ת מנחת שלמה – רשם מ"צ).

תורה לשמה

ש: האם יש אפשרות שלימוד גמרא לבגרות ייחשב תורה לשמה?

ת: כן. הבגרות היא מאיץ חיצוני, אך התלמיד שמח ללמוד בשביל ד'.

ערלה

ש: למה התורה אסרה פירות ערלה, בכך מפסידים ברכת הארץ של שלש שנים?

ת: יש אומרים שזה כדי שנלמד מידת ההתאפקות שהיא ברכה לאין ערוך יותר גדולה.

שיחה עם אשתו

ש: מה פירוש אל תרבה שיחה עם האשה – אשתו? כיצד ייבנה הקשר?

ת: כן לדבר, המובן של ריבוי שיחה הוא שיחה עקרה ומעייפת שאינה מביאה ברכה.

כבוד אם

ש: מה עדיף – להתפלל במנין או לעזור לאמי בקניות?

ת: לעזור לאמך. היא צריכה אותך.

בטחון בד'

ש: אמא שלי עברה ניתוח. כיצד אקבל בטחון בד' שהכל הסתדר?

ת: בודאי רבונו של עולם הוא טוב לכל והוא עושה רק מה שטוב לנו.

טבעת נישואים

ש: מה לעשות בטבעת נישואים בגירושים – להחזיר או למכור?

ת: היא שלך. למכור.

לימוד תורה של בני זוג

ש: האם כדאי שבני הזוג ילמדו יחד תורה?

ת: ודאי, זה מעולה, בתנאי שזה משמחם, ולא בכפיה, כי אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ.