הרב עמאר: סכנת הרעלה בירקות ללא חרקים - סרוגים

הרב עמאר: סכנת הרעלה בירקות ללא חרקים

פסק הלכה שיצא הבוקר ע"י הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר קורא לציבור להיזהר מריסוס יתר בירקות ללא תולעים. הרב ממליץ לקנות רק ירקות בעלי תקן ממשרד הבריאות או לקנות ירקות רגלים ולנקות לבד "העניין אפשרי בהחלט, וכפי שעשו בדורות שעברו אבותינו ואבות אבותינו".

הרב עמאר: סכנת הרעלה בירקות ללא חרקים
  סכנת רעל. (פלאש90)

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הרב שלמה משה עמאר הוציא היום (ה') פסק הלכה הקורא לציבור להיזהר בקניית ירקות עלים שלא מפוקחים ע"י משרד הבריאות ובעלי סכנה בריאותית לציבור.

לטענתו כמות הריסוס בירקות ה"מפוקחים" גבוהה ביותר מעל הכמות המותרת לפי תקן משרד הבריאות, וזאת לאור נתונים שהובאו לידיעתו ע"י חוקרים ומנהלי מעבדות ברי סמכא.

הנתונים שהוצגו לרב, מלמדים שבחלק מן החברות המתיימרות לשווק "עלי ירק" ללא חשש חרקים ותולעים, נעשה שימוש בחומרי הדברה אסורים, או לחלופין ריסוס במינון הגבוה בהרבה מן המותר, המסכן את בריאות הציבור בצורה ודאית.

מהנתונים עולה עוד כי כדי להדביר את החרקים משתמשים חלק מהמגדלים בחומרים שאסור להשתמש בהם כלל לפי הוראות משרד הבריאות, או בכמות גדולה מן המותר בעשרות אחוזים.

אחד המומחים הבכירים בתחום, הציג לרב עמאר נתוני מעבדה המוכיחים כי: "יש מגדלים המשתמשים בכמות של שמונה ועשרה פעמים מעל המותר, ויש דברים שהם מסוכנים ביותר לבריאות ואסור שיגעו במאכל כלל, ומגדלי ירקות אלו משתמשים בהם דרך קבע", אמר המומחה והוסיף כי ההדברה מעמידה את בריאותם של אוכלי הירקות בסכנה. כמו כן ציין כי יותר ויותר מחקרים בעולם מצביעים על הקשר בין מחלות כרוניות לחומרי הדברה מסוימים.

"על בעלי הירקות מוטלת חובת ההוכחה להוכיח בבירור גמור את צדקת טענתם, ואין שום הצדקה שאנשים שנזהרים מאיסור תולעים וחרקים משלמים על זה במיטב כספם, ואף מיעוטי יכולת מקמצים מעיסתם וחוסכים מאכל מפיהם ומפי עולליהם, כדי להינצל מאיסורים חמורים, ויפלו בסכנות שהם חמורות יותר מן האיסורים", כותב הרב עמאר.

יחד עם זאת כתב הראשון לציון תשובה ארוכה ומפורטת המתייחסת לאופני בדיקת העלים והירקות במגזר הפרטי כדי להימנע מאכילת חרקים. כשמרביתה בנויה על אופני בדיקת הירקות וכיצד יש לנקותם ולבודקם כראוי מחשש תולעים. לדברי הרב "העניין אפשרי בהחלט, וכפי שעשו בדורות שעברו אבותינו ואבות אבותינו".

הרב מסכם ומזהיר את הציבור: "הספקות מונחים לעיני כל, וכל איש יעשה בביתו כפי שנראה לו, או כפי אשר יורו לו רבותיו. ולעניין הכשרים ציבוריים הדבר נתון לשיקול דעתם של נותני ההכשר, כל אחד יבדוק עד היכן שידו מגעת ויורה הלכה כאשר נראה לו".

לטענתו הציבור צריך לדרוש ולוודא שהסחורה המוצגת מאושרת ומפוקחת ע"י משרד הבריאות, ולא ע"י גופים שאינם מקצועיים "אשר לצערנו פועלים בשוק ומכשילים את הציבור". הוא מסיים ומבקש מהציבור לפקוח עין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ירקות ללא חרקים זו המצאה של האשכנזים מטעם הרבאפרתי
אברהם | 01-11-2012 19:31
2
החלק הכי חשוב חסר-החלק ההלכתי של איך לנקות
ירוחם | 02-11-2012 14:11
3
ירק עם ריסוס מסוכן ורעיל שמשווק ע"י קטיף במושבה למהדרין
איציק אלימלך | 13-11-2012 21:48
החברה הנ"ל משווקת ירק עם ריסוס מסוכן ביותר בעל חומר זרחני ורעיל ונמכר באזור טבריה ובצפון...
4
הרב עמאר
ציבור מאוכזבים | 01-12-2012 19:57
רבנים וקהל עצום של מאוכזבים, 01/12/12 19:23 יישר כוחו של כל מי שימנע את הכהונה הנוספת של עמאר זהו עוד דיל מסריח מלא צביעות של רדיפת השררה וכביכול שהרב עובדיה לוחץ עליו עמאר ידוע כשועל פוליטי מאין כמוהו והארכת הכהונה ב3 חודשים נקווה כולנו שלא תגרור עוד 10 שנים זהו פשוט אסון לאומי הוא בכלל לא פופולרי לא עזר וזכר אף אחד מידידיו יכל הרבה יותר להועיל ולקדש שם שמיים ולאחד את עם ישראל ומה שעשה זה הפוך