הסוד הגדול של התשובה - סרוגים

הסוד הגדול של התשובה

בעולם הטבע מוצאים אנו את האפשרות לתקן, נייר שנכתבו בו שגיאות אפשר למחוק אותם, כלי שבור אפשר להדביקו, אלא שאחר התיקון אין הדבר המתוקן דומה למצבו קודם הקלקול, אינו דומה נייר מחוק לנייר חלק, וכאן שונה התשובה מכל תיקון אחר. מהמצב של החטא לא נשאר כל זכר או רושם רע.

הסוד הגדול של התשובה

"התשובה" אינה דבר המובן מאליו.

חכמינו מספרים לנו (ירושלמי, מכות פ"ב ה"ו) כי "שאלו לחכמה חוטא מהו עונש? אמרה להם: חטאים תרדף רעה, (במדרש הוסיפו: שאלו לתורה חוטא מה עונשו? אמרה: יביא אשם ותכפר לו) שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו? אמרה להן: הנפש החוטאת היא תמות, שאלו לקודשא בריך הוא: חוטא מהו עונשו? אמ' להן: יעשה תשובה ויתכפר לו, היינו דכתיב: (טוב וישר ה') על כן יורה חטאים בדרך, יורה לחטאים דרך לעשות תשובה".

מהו הסוד הגדול שיש בתשובה, שלא החכמה, לא התורה ולא הנבואה ידעו את האפשרות הזו, עד שהקב"ה היה צריך לגלות אותה?

"תשובה קדמה לעולם" וסודה טמון בבריאת העולם כמו שמובא במדרש (אגדת בראשית א): "בתחילה עלה במחשבה לברוא את העולם במדת הדין וכיוון שראה שלא היה יכול לעמוד במידת הדין לבדה, שיתף עמה מדת הרחמים".

אילו היה העולם נברא במידת הדין בלבד היה כל קלקול בעולם בבחינת "מעוות לא יוכל לתקון". סוד התשובה הוא בשיתוף מידת הרחמים, שניתנה לאדם הזדמנות שניה לתקן את המעוות ולחזור בו.

אבל האמת היא שסוד התשובה הוא עמוק יותר, גם בעולם הטבע מוצאים אנו את האפשרות לתקן, נייר שנכתבו בו שגיאות אפשר למחוק אותם, כלי שבור אפשר להדביקו, אלא שאחר התיקון אין הדבר המתוקן דומה למצבו קודם הקלקול, אינו דומה נייר מחוק לנייר חלק, וכאן שונה התשובה מכל תיקון אחר.

כמו שאמר הנביא (ישעיה מד כב): "מחיתי כעב פשעיך וכענן חטאותיך, שובה אלי כי גאלתיך". וכוונתו היא כמו השמים המכוסים עננים שחורים המכסים את עין השמש ומטילים קדרות ואפילה על העולם, אם לפתע יתפזרו העננים ישובו השמים כבתחילה להיות טהורים כעצם השמים לטוהר.

ומהמצב של החטא לא נשאר כל זכר או רושם רע, ואם התשובה היא מאהבה הזדונות שבעברותיו מתהפכים לזכויות. ועל המהפך הזה כתב הרמב"ם (הל' תשובה פ"ז ה"ו): "התשובה מקרבת את הרחוקים – אמש היה זה שנוי לפני המקום, משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד".

התשובה היא המפתח לחייו הרוחניים והמוסריים של האדם, כמו שכתב ב"אורות התשובה" (פ"ה ז): "מבלעדי התשובה החיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח".

וחז"ל הפליגו בחשיבותה ואמרו (יומא פו א-ב): גדולה תשובה ש… שמביאה רפואה לעולם. שמגעת עד כסא הכבוד. שמקרבת את הגאולה. שמארכת שנותיו של אדם. שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו