הרב שרלו: "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?" - סרוגים

הרב שרלו: "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?"

איך ייתכן שאדם מוסרי יסכים לכך שאחרים ימסרו את נפשם במובן הפשוט והמדויק של המילה עבורו, והוא לא יהיה חלק מכך. נימוקים מוסריים מסוג זה נמצאים גם בסוגיות אחרות

author-image
הרב שרלו: "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?"
  (צילום: מנדי הכטמן\ פלאש90; תמונה קטנה: ארגון 'צהר')

ישיבות ההסדר מבוססות על החובה הכפולה המוטלת עלינו. חובת תלמוד תורה והקמת דור של תורה, והחובה המוסרית שלא ייתכן שתהיה מלחמה ואחרים ייהרגו בה, וקבוצה תפטור את עצמה מכך. הכשרת תלמידי ישיבות ההסדר מביאה אותם בשעת חירום לשורות הראשונות של "חלוצים לפני ד'"

הקיום של שתי החובות האלה מחייב גם את כל בוגרי ישיבות ההסדר: בקביעת עתים לתורה; בהתמסרות רוחנית לעם ישראל; בשרות מילואים ארוך ורצוף ללא התחמקות; ובכל מה שצריך לעשות כתוצאה מהמבנה המיוחד של מילוי שתי החובות.

זה אחד המקומות המיוחדים שבו מדבר משה רבנו בשפה מוסרית: לא בשפת מצוות כיבוש הארץ; לא בשפת מלחמת מצווה; אלא בשפה מוסרית ופשוטה: איך ייתכן שאדם מוסרי יסכים לכך שאחרים ימסרו את נפשם במובן הפשוט והמדויק של המילה עבורו, והוא לא יהיה חלק מכך.

נימוקים מוסריים מסוג זה נמצאים גם בסוגיות אחרות. לדוגמה: כיצד יכול אדם מוסרי לצפות מאומות העולם לא לשתוק בשעה שעושים לנו עוול נורא, ולראות בכך חטא וצביעות, אך במקביל לא להיחלץ לזעוק כאשר לאחרים עושים עוול.

מדוע הצליל המוסרי הפשוט הזה אינו חלק בלתי נפרד מדמות האדם, מצלם אלוהים שבו, מעבודת אלוהים שבו ומנאמנות ליסודות הבסיסיים ביותר של הקיום?! האם יש צורך דווקא במצווה פורמלית ומדויקת?!

=======

המאמר פורסם בקבוצות 'זיקים' בהן מפרסם הרב שרלו מדי יום מאמר קצר בענייני השעה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
50 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
לאיזה מלחמה בדיוק צהל יוצא??
יהודי | 26-07-2019 11:32
בינתיים הוא רק משמש ככח האום ביוש וכנציגי כיבוי אש בדרום השרוף ובין לבין כמקום התכנסות לשמאלנים שמזהים תהליכים.. והחיילים נדרשים להתמודדות לא פשוטה עם נסיונות בשבת צניעות וכשרות והרבה הרבה שיעמום שמביא חטא.. רבנים תתעוררו מהחלומות שלכם ותבואו לראות מה החיילים עוברים במציאות..
2
אשמח אם אפשר להעביר את התגובה לכבוד הרב
עידן | 26-07-2019 11:54
א. בספר הלכות מדינה לגרא ולדנברג להציץ אליעזר (כידוע מגדולי הפוסקים ומורי ההוראה בדורות האחרונים) מבוארת החובה המוסרית וההלכתית של עמלי התורה להתמסר אך ורק לעסק התורה ולא לקחת חלק במאמץ המלחמתי הפעיל. אך ורק בזמני חירום בלתי רגילים שיש סכנת פיקונ ממשית אם לומדי התורה לא יקחו חלק במאמץ המלחמתי הפעיל יש לאפשר ללומדי התורה להשתחרר מהמאמץ המלחמתי בבית המדרש ולקחת חלק במאמץ המלחמתי הפעיל. וגם זה במשורה ורק עפ מה שנדרש לאותה שעת חירום. בעת הקוממיות אפשר אולי למצוא דוגמה לכך במלחמת השחרור. ב. הטענה המוסרית של האחיכם וכו' מופנת כלפי מי שנמנע מהלחמה למען רווחתו הכלכלית וכדו' האישית (כגון שנים וחצי השבטים), ולא לוקח חלק במאמץ המלחמתי. כמובן שאין זה נוגע כלל לעמלי התורה בבית המדרש שמתוך תחושת שליחות כלל ישראלית מתמסרים ללימוד התורה וביתר שאת וביתר עז בשעת מלחמה, מתוך הידיעה הברורה בכוחה של תורה והשפעתה הבלעדית להצלחה הגשמית של האומה. אין זה אומר שכל עמלי התורה חיים כל הזמן בתודעת שליחות זו, אך אין זה גורע בהשפעה המעשית של לימודם בהצלחת האומה בענייניה הגשמיים. לכן אין שום רלוונטיות בין הפס' לבין הטיעון שעולה במאמר. ג. צריך להיחלץ לזעוק כאשר לאחרים עושים עוול גם אם לנו לא עשו שום עוול. ועוד אך איך כל זה קשור לטענת האחיכם וכו'?
כל הוזה הזיות שנקרא רב הופך למחוקק? אז אמר...
נורא ואיום מה שקראתי | 29-07-2019 22:14
איזה ציבור אתם. בוחרים להיות רופסים, גלותיים וטפילים ורוצים לחיות על חשבון החילוניים. פלא ששרפו יהודים כמוכם באירופה לא פלא. טפילי טפילים.
האחיכם?....
עמיחי | 26-07-2019 15:54
תבורך . אכן אין קשר בין דברי הרב לפסוק. הודו לה שיש פוסקים והם פסקו שכל מי שיכול להתמסר לעולם התורה תימסר אלה שלא ישלבו. לא חייבים לפרסם מאמרים כדי למצא חן בעיני מישהו.
3
אלף למטה אלף למטה
שמעון | 26-07-2019 12:08
כבודו לא ראה את האור החיים הקדוש אלף למלחמה אלף לבית המדרש אם נשאר להסביר רק על הפשט הכתוב עדיף שתלך לישון כי באמת לא נבין ושיהיה הכי קל לשנות על פי דעתו של כל אדם ללא רוח וטעם ואיך כבודו מדמה את זה לשבט גד וראובן שלכאורה לא רצו להתאמץ כי הם לכאורה נראו כמו נוכלים שבשביל לקחת סיכון רצו את עבר הירדן
פשט שמט, תתגייסו וזהו, אל תחפשו תירוצים.
רשע מה הוא אומר? | 29-07-2019 22:18
כל מיני רבנים עצלנים כתבו הלכות של רביצה וקריאה אין סופיים הוציאו אתכם מהכלל. רק רשע מוציא את עצמו מהכלל ופוטר עצמו מחובות החברה.
דברי הרב לא קשורים למלחמת רשות
שמעון | 26-07-2019 17:00
הרב הוציא דברים מהקשרם הוא מנסה לבנות תאוריה ממוקם שלא מכוון לשם ושאלה לי אליך הרב מסכים עם זה שכשאין מלחמה כולם ישבו וילמדו או שהכל הולך לכיוון אחד בלבד וחבל
מה שמדובר שם זה מלחמת רשות
אביח | 26-07-2019 14:21
במצב שלנו מדובר על מלחמת מצווה שעליה כותב הרמבם שאפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה יוצאים למלחמה, ומה שמבואר שם בהלכות שמיטה על תח מדובר על ברכה (כמנהג הרמבם לכתוב בסוף כל נושא ברכה)
4
היכן פועלים למען ארץ ישראל?
מאיר | 26-07-2019 12:15
כיום עיקר המאבק על ארץ ישראל נמצא בגבעות ובמאחזים. גם על זה צריך לומר את הפסוק שבכותרת.
5
האחיכם יצאו למלחמה .
רבי חנינה | 26-07-2019 13:21
הרב שרלו אתה מצטט יפה יש חרדים ששומעים רק אידיש לפחות תקרא בשמם .ותסביר להם שהם טנופת
רב חנינא???
שלום . | 28-07-2019 9:37
לא יפה (בלשון המעטה) מה שאתה חושב על החרדים במדינה אחרת היית נקרא אנישמי ועכשו לגופו של עניין החרדים לא מאמינים שהגאולה כבר התחילה ולכן הם אינם משרתים כי הגמרא אומרת מפורשות תח אינן צריכים שמירה (בבא בתרא דף ח עא) בהצלחה!!!! (אני מקווה שהבנת)
הרב שרלו
עמיחי | 26-07-2019 15:57
הם שומרי התורה ועם ישראל. והרבה שרלו במאמר גרם לאדם רדוד כמוך לטנף את הפה על לומדי התורה . שירבו כמותם של לומדי התורה מגינים באמת גם על החיילים בקרב וגם על עם ישראל. רצוי שהרב שרלו יתן הסבר למאמר כל כך הזוי
6
סוג של קראות
חיים | 26-07-2019 13:23
כאילו.. לצטט פסוק מהתורה, ולהסיק ממנו מסקנות בניגוד למה שהסיקו גדולי התורה במשך הדורות?!
תגובה
רבקה נחמיאס | 27-07-2019 21:15
גדולי התורה הם לא גדולי תורה .אף אחד לא הוסמך מאוריתא . הם גדולי היהדות .לפי התורה אין בהם לא דעת ולא תבונה .אבל זכותם לחשוב כך בתור כת עם הרבה מעריצים שרוצים הכל לפה הנביא אומר לא מחשבותי מחשבותיכם .יוצא מזה שמה שאתם הרבנים פוסקים ומלמדים רק מכעיס את הבורא ועל זה נאמר בינו בוערים בעם וכסילים מתי תשכילו
זה לא הסקת מסקנות
אביח | 26-07-2019 14:26
זו הלכה פסוקה ברמבם שבמלחמת מצווה הכל יוצאין אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה, וגם הרב עובדיה כחתב שאנחנו נמצאים במלחמת מצווה אבל לא ברור שם איך הוא מסיק להלכה שבחורי ישיבוץ פטורים מהצבא, לא מצינו שום מצווה שתלמיד חכם פטור ממנה
מה ההגדרה של פיקוח נפש?
אביח | 26-07-2019 14:24
שמחבל מנסה להיכנס לשטחי ארץ ישראל זה לא פיקוח נפש? שבכל רגע נתון יכול להיכנס מחבל לישוב ולעשות את זממו זה לא פיקוח נפש?
7
שרלו היקר
מיכאל | 26-07-2019 13:29
הרב שרלו ידוע כליברל גדול תשאלו אותו למשל על מצעד הגאווה
8
האחיכם יצאו?
אשר כלימי | 26-07-2019 13:31
לרב שרלו יש תורה אלוהית חכמה הגיונית וטהורה ויש יהדות אינטרסנטית מלאת רפש וזוהמה מספרת לנו שהיא חרטה על דיגלה כמייצגת את התורה אין דבר כזה .ואתם משתפים פעולה
9
ץץץץ
אני | 26-07-2019 14:06
הכהונה מיצתה את עצמה עובדה שפנתה לדרדור. הכל מיתחת לשטח. איך מעיזים ליקרוא לאומי למי שלא הולך לצבא גם לא עובד. הוא יותר שמאלני מימרץ. נאחז בתעשיית הכסף האלילית וירמה את כל העולם ואישתו. אלוהים כבר מיזמן לא מצלצל גם ברח משם מיזמן. מה לו ולכל הסגידות והפולחנים למינהם שמדברים בשמו. ליסגוד לרבנים במקום לאלוהים . לחשוב שאם אתה שומר שבת ולמטה ממלא עולמך באופל, אז אלוהים לא רואה .להיות סמרטוטה של השמאל השולט. הוא השמאל רואה את הליכוד והגמרתיים ומסמן וי ענק לאות ניצחון. שהרי הם הישליטו אותו בכל חור.ישראל כבושה מיכל הכיוונים. הגלובליסטים שולטים פה ממלאים את כיסי האליטות במיליארדים. שודדים איתם את המדינה כולה. ככה לא מאמינים ככה לא עורגים. זמרו ורננו מחאו כפיים ותופפו באחרת ושונה. בוודאי לא מיצוות אנשים מלומדה. הכהונה לסוגיה היא שהיכניסה שילטון זר למדינה, כי אין לה מה לימכור יותר. שכחה ומשכיחה את הנבואה עוינת אותה. כי היא תאלץ אותם להיפרד מהכסף ומעלליו המדרדרים כל כך.
10
האחיכם....
יוסיפון | 26-07-2019 14:35
האחיכם? ...אחיכם....האחיכם? האחיכם? מדהים....החברה הישראלית קורסת רוחנית ומוסרית... וכל מה שנשאר זה לחבוט בלומדי תורה .... האחיכם.....אנחנו?
רוצה לראות קריסה רוחנית?
דני | 28-07-2019 11:33
לך לפארקים ולמגרשים בלילה של גבעת שמואל, ולקניון איילון ותראה מאות 'לומדי תורה' שתורתם אומנותם ושמגנים על עם ישראל וכו' וכו'
11
לאביח (מגיב מס' 5) היקר
עידן | 26-07-2019 15:09
יש כשל לוגי באמירה של אפילו חתן וכלה בייחס לעמלי תורה שכל ההצלחה הגשמית של האומה תלויה אך ורק בהם, האם אתה באמת חושב ששייך להגיד אפילו לחתן וכלה בייחס לעמלי התורה, אם כל זה שהמשמח חתן וכלה כאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים, וחתונה זה לא רק עניין פרטי אלא בעיקר עניין כלל ישראלי, אך אין זה קרוב למשמעות הקריטית של עמלי התורה לעמי. בקשר למקור האיסור של שחרור עמלי תורה מהמאמץ המלחמתי בבית המדרש ולהכניסם למאמץ המלחמתי הפיזי עי' בספר הלכות מדינה של הציץ אליעזר, ובמכתב של הגאון הרב צבי פסח פרנק רבה של ירושלים המודפס שם בספר, הדברים עתיקים – הרבה יותר מהחידוש של ישיבות ההסדר (שכמובן אין לזלזל בזכויותיהן הרבות). באשר לגדר הפקנ- ברור שבצהל שכשמו כן הוא מקויימת עזרת ישראל מיד צר שהיא מלחמת מצווה, אך בשביל לשחרר את עמלי התורה, שכל ההצלחה הפיזית של האומה (כולל ניצוח האוייבים) תלויה רק בהם, מהאחריות שיש להם בבית המדרש, נדרשת רמת פקנ קיצונית שרק אם הם יתבטלו מלימודם- הסכנה תמנע.
אתה מתחמק מהנקודה
אביח | 28-07-2019 0:28
האם זה שאדם שמוגדר כבן תורה הולך לצבא, אז הלימוד תורה נפסק? לא, הלימוד תורה ממשיך להיות, ועבודת ה' שלו היא בזה שהוא נהיה החייל הכי טוב והכי ירא שמים. ואני יאמר לך יותר מזה בתור אחד שלמד בישיבת הסדר הלימוד תורה שלי ושל חבריי אחרי הצבא רק הלך ונהיה יותר עמוק ויותר טוב. וגם בוודאי שאם חתן מחדרו יוצא אז גם בחור ישיבה צריך לצאת, הלימוד תורה שלך זה לא משהו פרטי אלא זה משהו כללי בדיוק כמו חתונה ואפילו יותר מזה.
12
המשך תגובה לאביח היקר (המגיב למס' 5)
עידן | 26-07-2019 15:20
קודם כל תיקון פליטת קולומוס: האם אתה באמת חושב ששייך להגיד אפילו חתן וכלה בייחס לעמלי התורה? עם כל זה שכל המשמח חתן וכלה כאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים וכו'. ועוד לגבי מה ששאלת - היכן מצינו שתח פטורים ממצווה? - מה זה שונה מכל מצווה שרק אם אינה יכולה להעשות עי אחרים מותר לבטל תורה בשבילה?
מי אמר
אביח | 27-07-2019 21:51
א. יש גדולי הדור ותלמיד חכמים שהם גם חושבים כרב שרלו בעניין הזה (הגרא שפירא, הרב ישראל,הרב צבי יהודה ועוד...) ב. גם הרב עובדיה כותב שאנחנו במלחמת מצווה ג. זה לא עניין של איזה רב גדול יותר או לא, כי לא מצינו שעפ זה פוסקים הלכה אלא פוסקים הלכה על פי שקלא וטריא (כמובן שצריך להגיע להוראה כמו שפוסק השוע) ד. לא ראיתי את הציץ אליעזר הזה, אבל כן למדתי את הסוגייה על גיוס לצבא מתוך מקורות (ודווקא מתוך ספר של חרדי) והגעתי למסקנה ברורה שאנחנו במלחמת מצווה וגם תח מחוייבים להילחם ה. מי אמר שזו מצווה שאינה צריכה? וכי דם של חייל חילוני שנרצח או נהרג שווה פחות? וכי אם תראה אישה שטובעת בים אתה לא תלך להציל אותה? ו. גם מבחינה שכלית, כדי שהצבא שלנו יהיה יותר דתי אנחנו מחוייבים להתגייס אחרת הוא לא יהיה כזה
תגובה לתגובת אביח שהגיב ל2
עידן | 26-07-2019 16:19
רק גדולי מורי ההוראה יכולים להחליט אם דברי הרמבם במשנה תורה הם הלכה פסוקה או הבטחה וברכה עפ דרך כזו או אחרת שהם מאבחנים ברמבם ובכך להפקיע הלכות. ועי' בהלכות מדינה לציץ אליעזר שהרמבם שהזכרת הוא אחד מהמקורות ההלכתיים שמחייבים את עמלי התורה להשאר וללמוד. הציץ אליעזר וכל שאר גדולי ישראל גם ידעו קצת את דרכו של הרמבם...
13
הרב שחי בהשליות
אלחנן | 26-07-2019 16:08
יש הבדל בין מלחמת יהושוע וצהל גם אם אנו לא הולכים בשיטת הרבי מסטמר שיש שלש שבועות אנו לא אוחזים שפה זה מלחמת מצווה זה מלחמת קיום שכפונו עלינו בגלל סילוק הערבים שאף נביא או צדיק או קדוש התיר לנו לעשות זאת
הרב עובדיה חולק עליך
אביח | 28-07-2019 0:29
הרב עובדיה סובר שאנחנו במלחמת מצווה
תקרא את מצוות עשה ד לרמבן
שלומקה | 26-07-2019 16:24
אין זו מלחמת מצווה?? פתחי תשובה לאבן העזר מביא את מצוות עשה ד לרמבן שזו מלחמת מצווה. אין מחלוקת הדבר. סליחה-מחלוקת עסקנים פוליטיים ותלמידי חכמים..
14
ההפליה( חרדים לשאר)בין דם לדם נמשכת ... כנסו
יעקב | 26-07-2019 16:24
אבי ואחיו שרתו בצבא אני ואחי שרתו ועכשיו בנינו ואילו קרובי משפחתי החרדים ( היקרים אך לא המוסרים) כבר דור שלישי שאף אחד לא חושב להתגייס , חלקם לומדים חלקם עובדים כבר מגיל צעיר מאוד - פשוט חוסר צדק ומוסר כשבעצם השלמנו עם המצב
תגובה למגיב 13
שלומקה | 27-07-2019 21:32
כמובן שהכי טוב שהבחור יהיה בישיבה גבוהה ויתגייס לחצי שנה וץויעשה מילואים. הרציה זצוקל מרחיב את הדברים ואת סדר החשיבות בספר החשוב שיחות הרציה תת שערך הרב אבינר שליטא. אלה שלא הלכו לישיבה גבוהה אלא להסדר כנראה שיהיו גם באקדמיה. ושם הנסיונות עוד ותר גדולים. לאחר מכן בעבודה שם עוד יותר חמור וכן הלאה. כמובן שהיום צריך להתגייס רק למקום נפרד כפי שפסק הרב אבינר. וכפי שמדריך הרב טאו שליטא.
הגהה לעידן
המגיה | 26-07-2019 17:41
ברור שמי שלא לומד צריך להתייגס באופן עקרוני, וברור שבצהל מקויימת מצוות כיבוש אי ומצוות עזרת ישראל מיד צר, על זה אין ויכוח. אלא שצריך לוודא שאין המתגייס הצעיר נשטף בזוהמת התרבות החילונית וגם אם הוא לא נשטף ממנה, איך הוא לא יושפע במאומה מזוהמת תרבותם. עם יד על הלב כמי שהיה בהסדר ובתוך עמי אנכי יושבת זה שאלה קשה מאוד, איך שומרים על התום, הזכות והטהרה, אפילו בהסדר יש מפגש עם זוהמת התרבות החילונית.
תגובה ל13 ושלומקה היקר שהגיב ל12
עידן | 26-07-2019 16:59
ברור שמי שלא לומד צריך להתייגס באופן עקרוני, וברור שבצהל מקויימת מצוות כיבוש אי ומצוות עזרת ישראל מיד צר, על זה אין ויכוח. אלא שצריך לוודא שאין המתגייס הצעיר נשטף בזוהמת התרבות החילונית וגם אם הוא לא מושפע ממנה, איך הוא לא יושפע במאומה מזוהמת תרבותם. עם יד על הלב כמי שהיה בהסדר ובתוך עמי אנכי יושבת זה שאלה קשה מאוד, איך שומרים על התום, הזכות והטהרה, אפילו בהסדר יש מפגש אם זוהמת תרבותם של החילונים.
15
האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה ? מה זה מחייב
אליהו | 26-07-2019 18:08
זכיתי השבוע לקבל צו למילואים. תמיד זה מרגש אותי. ללבוש שוב את המדים של צה'ל והפגש עם חברים שהם אחים. להגן על ישראל וערכיו. מהי הסוד של צה'ל. - מסירות נפש למען עם ישראל וערכיו היסוד שלנו. כלומר , עם מה הלך למלחמה , עם הקסדה , בווסט , הנשק . ומה עוד. העילה על הדעת לצאת למלחמה בלי הנשמה הטהורה. צדקת הדרך. ראוי שתקום זעקה של רבנים - לאפשר לכל החיילים שלנו לצאת עם נשמה טהורה - כי הם זכאים לסיוע מהשמיים. די ללימוד ואימון כוחות רצחניים במיאנמר דרום סודן,קונגו ,קמרון ועוד( רק 382000 נרצחו עם הרבה נשק שלנו בדרום סודן ). ואני י מתחנן לרבנים - והרוב המוחלט פשוט מתעלם. הילדים והנכדים שלנו יצאו למלחמה - מה זה מחייב אותנו ?.
16
התפלפלות לשם ההתפלפלות
פלפל | 27-07-2019 21:37
לומדי תורה יקרים ואהובים, תלמדו תורה כל חייכם. שנתיים-שלוש מהחיים שלכם, להטות כתף לאחיכם המשרתים בצהל, לא יגרע ממכם דבר. לדעתי רק יחזק אתכם. גם אנחנו, המשרתים בצהל צריכים ללמוד תורה, בשביל שנתפתח נפשית ורוחנית וללומדי התורה לשאת בעול. להביא פה ציטטות כאלה ואחרות, לדעתי זאת סתם התפלפלות משפטנית. תפתחו את הלב שלכם.
17
האחיכם יצאו למלחמה שלוש שהים ואתם רק שנתיים
יצחק | 27-07-2019 21:55
הסדר זו הצביעות במיטבה , מהיכרותי עם חברה לא דתיים הם הרבה יותר כועסים על זה מאשר על החרדים
18
קודם שצה"ל . יספק את הכשרות .החיים יהודים
אלכס | 27-07-2019 22:08
19
יובל ולחבריו מחפשים תמיד נגד החרדים.
אלעד | 27-07-2019 22:11
20
משועמם
חיים | 27-07-2019 23:10
זה שהרב שרלו מחפש כותרות כבר ידוע. מחלתו לדקות פרסום תוך פולחן אישיות ידועה. אבל למה בתור מי שמגדיר עצמו רב, הוא נטפל דוקא לעבירות של הציבור החרדי? האם זה מעיד משו על ריקנותו התורנית? שנאתו התהומית לנשואי קנאתו? האם היה מעוניין לקרוא כתבות מידי פעם על עבירות הפושות בקרב צאן מרעיתו? (איסור נגיעה, אשת איש, להטביות ועוד)
מסכים עם כל מילה
יצחק | 28-07-2019 3:17
כדתי ךאומי לשעבר אני יכול לומר שהיחס הסלחני לירידה הרוחנית ולעבירות מתוך ראיה שמדובר על חלק לגיטימי בתהליך הגאולה זה נורא. עדיף להיות חרדי. זה שקר לחשוב שכולם חשוכים. וכמו כן גם אני לא מתפעל מהרב שרלו.. מה מיוחד בדרך שלו עוד לא הבנתי..
21
הציונות הדתית מתים שהחילונים יאהבו אותם
סטגדיש | 27-07-2019 23:14
הגיע הזמן למודיעין וגלצ
22
ממתי החרדים מוסריים? הם אגואיסטים ותו לא.
רונית | 27-07-2019 23:23
..
23
לא התרגשתי
יעקב | 27-07-2019 23:42
לענד חסרה לרב שרלו האמונה בכך שגדולי הדור (שלצערו הינם חרדים) רואים את המציאות בצורה רחבה פי כמה יותר ממנו. הכרעת שאלת הגיוס הינה דבר הנתון להכרעתם בלבד. כשאין אמון בגדולי הדור אז מנסים להוביל מהלכים עצמאיים שאינם מוצלחים. לגופם של דברים, יש הבדל גדול בין צבאו של יהושע לזה שלנו. צבא שיוצר תהליך של חילון הוא נוראי וצריך להישתמט ממנו כמה שאפשר כל עוד אין פקוח נפש לכלל ישראל. אם יש חשש כזה אז גם החרדים יאמרו להתגייס כדאי' בחזו'א (עירובין ליקוטין סימן ו). יש להאריך בזה אבל להתווכח על נושאים מהותיים עם הרב שרלו זה דיון עקר וביטול תורה.
24
איך ייתכן שאדם הטוען למוסרית עושה הפוך?!
מנסה להיות מוסרי | 28-07-2019 0:14
האם זה מוסרי להשמיץ עשרות ורבבות תלמידי חכמים באי מוסריות כאשר ההשמצה עצמה אינה מוסרית. האם זה מוסרי להשוות את מצב בנ''י אז שהיו כולם באותו מעמד,למצב היום שישנם רבים שאינם לומדים וישנם הלומדים. וא''כ חובת השמירה היא ראשית על הבטלים בלא''ה רח''ל מלימוד. האם זה מוסרי להשוות את מלחמת הכיבוש שהיה אז ל''צבא העם'' המחנך? כשברור כיום שעבור השמירה כיום א''צ בכל החיילים, ורק בגלל מטרות שונות שנקבעות ע''י מינים ואפיקורסים נקבע הצורך בכמות וזמן השירות, האם זה יכול להוות איזה עילה להפטר או למעט בלימוד התורה. ומאוד עשרות סיבות ההשוואה אינה דומה, אז האם זה מוסרי ההשמצה הפרועה של הכותב ?!
25
הצבא חילוני ומחלין בכפייה.
חרדי | 28-07-2019 10:23
תקראו לנו כשיהיה צבא כמו של משה רבנו
26
מדוע ההסדרניקים עושים חצי צבא
דני | 28-07-2019 11:27
אבל לא עושים חצי תואר,או חצי קריירה? למה רק כשזה מגיע שירות אז הם מקריבים בשביל לימוד התורה..
27
הרב שרלו עומד להתפוצץ מהגאווה שלו
הרב אישר לו | 28-07-2019 15:35
המוכיח בשער, נביא הזעם. אה, סליחה- סתם רב בורגני פחדן ולקקן שלא שווה גרוש.
28
זה חוסר הבנה של הפסוק
שלמה | 29-07-2019 0:56
הפשט של הפסוק (לפי ההקשר) הוא האם אתם חושבים שבאמת אתם תישארו כאן ואחיכם ילכו למלחמה? הרי ברגע שיראו שאתם נשארים גם הם לא ירצו,וזה הפסוק שאחריו ולמה תניאון את לב בני ישראל.... זו כלל לא קריאה מוסרית. זה לדעתי פשט הפסוק וכך כותב במפורש הספורנו. לא מצאתי בינתיים במפרשים מי שפירש שזו קריאה מוסרית.
29
הכל טוב ויפה, אבל בישיבות עושים חצי צבא!
נא לתקן! | 29-07-2019 22:12
ישיבות ההסדר הן חצי הסדר וחצי פטור. מין שעטנז מוזר של דתיים.
30
גם שקרים מלמדים אתכם בישיבות. כל מיני קשקושים
דברים תלושים | 29-07-2019 22:20
דברים מיותרים שאין בהם דבר אחד אמת מלבד טכניקות של התחמקות מחובות. לא רק מחובה כלפי המדינה, אלא אף מחובה כלפי פרנסת אישה וילדים. שהאישה תעבוד, הגבר ברח לישיבה. מסכנות הנשים שרצו גברים וקבלו ילדים מגודלים, חסרי אונים וחלושים.