אין למנוע מנוכרי תרומת כליה אך יש להעדיף יהודי, כך קובע הרב יעקב אריאל, בעבר רב העיר רמת גן, במאמר שיפורסם בכרך החדש (ל"ט) של השנתון תחומין מבית מכון 'צומת' היוצא לאור בימים אלו.

במאמר רחב המפרט את כל דיני תרומת הכליות קובע הרב יעקב אריאל כי לפי ההלכה חובת תורם הכליה להעדיף את קרובו, מדין 'מבשרך אל תתעלם'. כמו כן, עליו להעדיף את בן יישובו משום 'עניי עירך קודמים'. ובמקרה שאדם חבל בחברו ופגע בכליותיו חלה עליו אחריות אישית לרפאו.

להעדיף חולה ישראל

גם בין חולה ישראל לחולה נוכרי, עליו להעדיף ישראל. אך אם יש חולה נוכרי שרקמותיו מתאימות לאלו של התורם, ואין כרגע ישראל הנזקק לכלייתו, יש לתרום לנוכרי, ולא להמתין עד שיהיה ישראל מתאים.

לדברי הרב אריאל, אם תפורסם אמירה בשם תורת ישראל כביכול, שתפסול קטגורית כל תרומה של ישראל לחולה נוכרי, עלולה להתפרץ איבה גדולה שעלולה להביא לסכנת נפשות ממשית, בגלל כלי התקשורת והרשתות, ואם חלילה ייוודע שבקצה העולם יהודי נמנע מלהציל גוי בשבת, תתפשט מיד הידיעה בעולם ותחל הסתה שתתפשט ועלולה לעלות בחיי אדם ומדובר בהצלת נפשות של חולים ישראלים המצפים לתרומה שתציל את חייהם.

הרב אריאל מציין כי כשיש הדדיות, וישראל תורם לנוכרי ובמקביל גם נוכרי תורם לישראל, מתגברים הסיכויים שישראל הזקוק להשתלה יינצל ע"י תרומת נוכרי. לדברי הרב אריאל תרומת כליה אינה מסכנת את התורם ולכן מצווה להתנדב ולהירשם ברשימת התורמים הפוטנציאליים, אמנם  אין חובה אישית להיכנס למאגר תורמי הכליות, כי מדובר בניתוח ובהסרת איבר חיוני אך מי שנרשם למאגר הנ"ל "קדוש ייאמר לו" ומרגע שמתבררת התאמה בין רקמות התורם לרקמות החולה חל על התורם חיוב אישי לתרום מדין 'לא תעמוד על דם רעך'.

בנוסף, במאמר דן הרב אריאל גם במצב שבו הורי התורם מתנגדים לתרומת הכליה וקובע כי אין חובה לציית להם, אלא במקרה שדאגתם עלולה לפגוע בבריאותם הגופנית או הנפשית.