פרשת הרב טל: כשצניעות וטהרה מגיעות ממקום של אובססיה
כך נרשם לפני מספר שנים במוקד התלונות של תנועת נאמני תורה ועבודה, העוסק בסינונים לא חוקיים שנעשים בבתי ספר לקראת כיתה א':
משפחה מסוימת הייתה נעולה לשלוח את הילד לבית הספר התורני. כשהגיעו לראיון אצל הרב, אם המשפחה הרגישה כאילו בוחנים אותה פיזית, על כך שכיסוי שערה אינו מלא ויש שערות היוצאות מחוץ לכובע ועוד. בסוף הריאיון, החליטו ההורים לעבור לממ"ד הרגיל.
מאותה עיר הגיעו תלונות דומות נוספות, ומלבד הטענה כנגד ראיון הקבלה האסור בחוק, הרבה לא ניתן היה לעשות. ההורים פחדו לדבר, מפאת כבודו ומקומו של אותו רב.
זמן מה לאחר מכן, פנו אלינו שוב בתלונה שהרב המדובר מפצל כעת את הקהילה ופותח מוסד חינוכי "טהור" עוד יותר. אנחנו פנינו לראשי מערכת החינוך בדרישה שלא לתת רישיון למוסד שהוא רוצה להקים, כוך נכתב "…לאור ניסיון קודם עם התנהלות אליטיסטית שהרב היה פעיל בה בעבר, הרי שאישור המוסד יעמיק עוד יותר פערים חברתיים ויגרום לקריסה חברתית של בתי הספר הנושאים באחריות החברתית".
שלחנו מכתבים, דיברנו עם ראשי המערכת, אך דבר לא הועיל. לאותו הרב היה כוח רב ולא לחינם אנשים מתוך המערכת פנו אלינו וביקשו חיסיון. רב. מקובל. הרבה כריזמה. בעל עודף כוח בקהילה. מטיף לחינוך "בטהרה" ונשים מתלוננות על סגנון ראיונות הקבלה שהוא עורך.
עזרא שיינברג גם "חינך לקדושה"
שנים מועטות לאחר מכן, פורסם בתקשורת על רב מצפת שחשוד במעשים לא ראויים עם נשים. לא היה לי שמץ של מושג לגבי אותם מקרים מדוברים, אך כששמענו על המקרה, הנחנו מיד שזה הוא. כן, הרב עזרא שיינברג הוא אותו רב ששמו עלה אצלנו מספר פעמים במוקד, כאדם כוחני שמוביל ביד רמה את "החינוך לקדושה". הוא זה שכשל, והדברים ידועים.
במקום אחר לגמרי, קיבלנו כמה תלונות מהורים על מוסד תורני שמאמץ קו של היפרדות והיבדלות, אשר פוגעת בממ"דים שסביבו. מבחני קבלה, תקנוני צניעות מחמירים לילדות קטנות וכו', והכל מהול בכריזמה יתרה וגינוני טהרה. שנתיים לאחר מכן, התברר שמנהל המוסד שהוביל באובססיה את המהלכים ה"רוחניים", היה זה שנתפס בקלקלת צניעות חמורה והועף מתפקידו.
אפשר כבר לנחש שאני יכול לצטט כמה פניות ברוח דומה, שהגיעו אלינו מאזור יד בנימין, מקום שהצליח לככב פעמים רבות ברישומי המוקד שלנו. זה לא נרשם בתמלול המקרים, אך אני זוכר בצורה ברורה, שבכמה מהפניות, השיחה החלה עם משפט בסגנון "נמצא פה הרב טל, שמוביל קו בדלני מאוד".
הרב הכריזמטי הסיט את דחפיו למלחמה בחינוך המעורב
וכעת חובה לציין: אינני מסכים עם היפרדות חינוכית בבתי הספר בגילאים צעירים ועם כללי צניעות מחמירים. ואולם, הם לגיטימיים ומי שמקדמם הם אנשים טובים וברי פלוגתא ישרים ומוסריים. יכול אדם לפעול למען הפרדה ויכול אדם לפעול למען חינוך מעורב – ושניהם ראויים ויקרים. אינני בא ח"ו להטיל דופי כלשהו במי שפועל להפרדה מגדרית.
ואולם, כשנתקלים לא רק במדיניות ובפעילות למען הפרדה, אלא באובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות, בשיפוט לא סביר של אימהות שבאות לרשום את ילדיהן לבית ספר, ובדרישה ל"טהרה" כלפי אנשים יראי שמיים – במקרה שכזה, כדאי לבדוק פעם נוספת מה באמת קורה פה.
כל אדם יכול להיכשל, ואין חברה או קהילה שאין בה אנשים שנכשלים. הפרדה או עירוב, מעורבות או היבדלות מגיעים ממקום ערכי עמוק ולכל צד יש את הנימוקים הרעיוניים והראויים שלו. ואולם, כשמישהו פועל באופן כוחני וכפייתי להפרדה ולטהרה חברתית – ראוי כי נבדוק מהיכן זה מגיע. שמא ההדגשה היתרה של הצניעות מגיעה דווקא מהמקום החולה, וזה כמובן נכון גם במקרה ההפוך.
הדבר העצוב הוא, שמבדיקה ומעקב אחר כמה וכמה מקומות, ההפרדה היתרה בוצעה לעיתים בגלל אדם כריזמטי שאת דחפיו הסיט לעבר "מלחמת קודש" בחינוך המעורב, זה שאינו "בטהרה". הציבור לא הצליח לעמוד מולו ואימץ את עמדותיו הנוקשות, שנבנו לפי מידות של אדם שיצרו גדול יותר, ולא לפי מידותיהם של אנשים רגילים.
אנשים שלא הצליחו לשלוט על יצרם, לא רק עיצבו בעבורנו חלק מחוקי העולם המתירני. לעיתים הם גם אלו שעיצבו החמרות מוגזמות ומזיקות בדיני הצניעות. ושוב אדגיש שזה רק לעיתים ואיני רוצה ח"ו להכליל.
אין צורך לחשוד בכוונותיו של כל אדם אשר מדבר בלהט מוגזם על טהרה, צניעות ופרישות. ככל הנראה הדברים מגיעים ממקום אמיתי. אך לעיתים הדברים מגיעים ממקום אחר. פיקחו עיניים.
==
שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה
מה דעתך בנושא?
62 תגובות
14 דיונים
נעמי
הכללה גסה
12:07 15.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודיה
לשון הרע ללא משמעות.
16:04 11.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקי
לפי שם האירגון "נאמני תורה ועבודה" אתה אמור להיות נאמן לתורה, לא? חבל שאתה לא נאמן להלכות לשון הרע והוצאת שם רע. אה, אולי המצווה ללכלך על רבנים חרד"לים דוחה את...
לפי שם האירגון "נאמני תורה ועבודה" אתה אמור להיות נאמן לתורה, לא? חבל שאתה לא נאמן להלכות לשון הרע והוצאת שם רע. אה, אולי המצווה ללכלך על רבנים חרד"לים דוחה את זה...
המשך 10:51 11.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנשה
אין לי בעיה לקרוא דברים גם אם לחלוטין אני לא מסכים אותם, כל עוד הכתיבה עניינית. כשכתבת "אפשר כבר לנחש" שהגיעו תלונות גם על הרב טל, הכתיבה הפכה מעניינית לפופוליסטית...
אין לי בעיה לקרוא דברים גם אם לחלוטין אני לא מסכים אותם, כל עוד הכתיבה עניינית. כשכתבת "אפשר כבר לנחש" שהגיעו תלונות גם על הרב טל, הכתיבה הפכה מעניינית לפופוליסטית וזולה, ופה איבדת אותי.
המשך 10:43 11.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למחלה בריאות
......
15:56 10.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקי
יש אנשים שיש להם התנגדות אובבססיבית להקפדה על גדרי הצניעות... חבל.
14:48 10.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר
כשמוצאים אדם שמלכלך על ת"ח בניגוד להלכות לשון הרע, ובניגוד לקריאת רבנים חשובים, והכל מבוסס על - "אתם כבר יכולים לנחש" - שהוא קיבל כמה תלונות טלפוניות, ממש לא נראה...
כשמוצאים אדם שמלכלך על ת"ח בניגוד להלכות לשון הרע, ובניגוד לקריאת רבנים חשובים, והכל מבוסס על - "אתם כבר יכולים לנחש" - שהוא קיבל כמה תלונות טלפוניות, ממש לא נראה לי שהדברים דורשים התייחסות רצינית.
המשך 14:47 10.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מתוך היכרות עם הרב טל וקהילתו, לטעון על הרב טל שיש לו "אובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות" וכו' נשמע לי קישקוש...
מתוך היכרות עם הרב טל וקהילתו, לטעון על הרב טל שיש לו "אובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות" וכו' נשמע לי קישקוש מוחלט.
המשך 14:43 10.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
בגדרי צניעות יש אמירה וביטוי יותר עמוקים ולא רק כללים נוקשים כמו שמנסים לצייר מבחוץ. נכון, כאשר זה נעשה רק בצורה החיצונית בלי ההבנה הפנימית זה יוצר מתח ותסכול ובסוף גם...
בגדרי צניעות יש אמירה וביטוי יותר עמוקים ולא רק כללים נוקשים כמו שמנסים לצייר מבחוץ. נכון, כאשר זה נעשה רק בצורה החיצונית בלי ההבנה הפנימית זה יוצר מתח ותסכול ובסוף גם יכול לגרור מרידה במוסכמות. אבל כאשר עומדת הכוונה הנכונה מאחורי המעשה אז מתגלה גם המהות, והמהות של הצניעות זה כאשר איש או אשה בוחרים לחיות חיים פנימיים ולהאדיר אותם. כאשר המוח עסוק יותר באיך אני נראה, הוא נותן לזה חשיבות גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים. מי שבוחר לחיות על פי הדרכת התורה, מעוניין לתת חשיבות יתירה כפי יכולתו לחיים הפנימיים, לעבודת המידות. אין הכוונה להתעלם מהיצרים הטבעיים, אלא לא לתת להם את ה-חשיבות בכדי שלא יכבו את מה שבפנים
המשך 17:11 07.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר יעקב מיכלשוילי
אתה אפס לעומת גדולי הדור שמחמירים מאוד בצניעות ואין לך סמכות לפתוח את פיך
16:34 07.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אח
זה לא יפה לפגוע ככה ביהודי אתה יכול לבנות את מעשיו אבל לא לקלל ולצערי אחי
22:26 09.06.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר