שתי מצוות כלליות נצטוו ישראל במדבר סיני, האחת: "קדושים תהיו" שהיא מצוה כללית כמו שפירש הרמב"ן (ויקרא יט ב):
"אחר שפירט האיסורים שאסר, ציוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות", ומטרת המצווה הזו כדי שלא יהיה האדם "נבל ברשות התורה", או כמו שאמרו חז"ל (יבמות כ א): "קדש עצמך במותר לך".
והנה לקראת כניסתם לארץ ישראל מוסיפה התורה מצוה כללית נוספת: "ועשית הישר והטוב", שגם היא מצוה כללית כמו שגם אותה פירש הרמב"ן:
"וזה ענין גדול, לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותיקוני הישוב והמדינות כולם, אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה כגון לא תלך רכיל, לא תקום ולא תטור, ולא תעמוד על דם רעך, לא תקלל חרש, מפני שיבה תקום וכיוצא בזה, חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר, עד שיכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין, ואפילו מה שאמרו פרקו נאה ודבורו בנחת עם הבריות, עד שיקרא בכל ענין תם וישר".
על פי דברי הרמב"ן אפשר לומר שמצות "קדושים תהיו" מכוונת ל"בין אדם למקום", ואילו מצות "ועשית הישר והטוב" היא "בין אדם לחברו".
קדושה גם במישור החברתי
וצריך להסביר מדוע את מצות עשיית הטוב והישר נצטוו ישראל רק סמוך לכניסתם לארץ, ואילו מצות "קדושים תהיו" נצטוו ישראל עוד בהיותם במדבר?
ואפשר לומר שישראל כל עוד היותם במדבר, כאשר דאגת הפרנסה היתה מהם והלאה, שאת כל צרכיהם קבלו ישירות מהשמים, מה שפטר אותם מלהזדקק לקבל סיוע מהזולת, במציאות כזו עיקר עבודתו של האדם היתה לקדש את חייו עד המעלה של "קדש עצמך במותר לך".
וכך חיו ישראל בארבעים שנות המדבר, ורק בשנת הארבעים סמוך לכניסתם לארץ, שהחיים בארץ הם חיים טבעיים, אז יש צורך להכינם למציאות חדשה, לחיים שיש בהם עניים ועשירים, חלשים וחזקים, שבעים ונצרכים, במציאות חברתית כזו אי אפשר להסתפק בקדושה בלבד, כי על עם ישראל להיות שלם גם בתחום החברתי, כדברי הרמב"ן:
ב"הנהגות האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותיקוני הישוב והמדינות כולם", ולכן עוד קודם כניסתם לארץ, כבר מצווה התורה את עם ישראל במצות עשיית הישר והטוב, שבזכותה יהיו זכאים להיכנס לארץ, ככתוב: "ועשית הישר והטוב בעיני ה'" ותכליתה מפורשת בתורה: "למען ייטב לך ובאת וירשת את הארץ הטובה אשר נשבע ה' לאבותיך, להדוף את כל אויבך מפניך כאשר דבר ה'".
דו שיח בין דורי
הכניסה לארץ כשלעצמה אינה מטרה אלא אמצעי, כמו שהמדינה אינה התכלית אלא כלי, שצריך לצקת בו תוכן, ומאחר ויש לחשוש שהבאים לארץ יעדיפו את המסגרת החומרית על התוכן הרוחני.
כמו שראינו אצל בני גד ובני ראובן, שאמרו תחילה: "גדרות צאן נבנה למקננו פה" ורק אח"כ "וערים לטפנו", שעשו את הטפל עיקר ואת העיקר טפל. שהדאגה לרכושם היתה בעיניהם חשובה יותר מהדאגה לטיפול בילדיהם.
כדי למנוע חשש כזה, הסמיכה התורה לכניסה לארץ את המעשה החינוכי, ובסמוך לציווי של עשיית הטוב והישר כתבה התורה: "כי ישאלך בנך מחר לאמר". המפתח לחברה מוסרית וטובה הוא החינוך, את החינוך צריך להתחיל כבר בגיל הילדות, ובפרשת "כי ישאלך" מלמדת אותנו התורה איך לנהל את החינוך: תנאי הראשון להצלחת החינוך הוא שיתנהל דו שיח קבוע בין דור ההורים לדור הבנים: "כי ישאלך בנך", שהחינוך ייעשה בהידברות הדדית ולא בהכתבה מלמעלה.
תנאי נוסף להצלחת החינוך הוא שמאפשרים לילד לשאול את כל השאלות, אפילו דברים העומדים ברומה של האמונה, כמו השאלה: "מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציוה ה' אלקינו אתכם", שאלה הכוללת את כל חלקי המצוות.
ואת התשובה יש להשיב בנחת כדברי הכתוב: "ואמרת לבנך", ש"אמירה" שהיא לשון רכה, כמו כן התשובה לא תהיה כדי לצאת ידי חובה, אלא תינתן בהרחבה, ואם יש צורך אפילו להתחילה בסקירה היסטורית מאז היינו עבדים במצרים, סקירה המחברת את השואל אל העבר וגם אל העתיד, ככתוב: "ואותנו הוציא משם (העבר), למען הביא אותנו לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו (העתיד)".
ואולי זה המקור לדברי הראי"ה קוק שכתב (אג' קע): "מטרת החינוך היא להכשיר את האדם לצורתו המתוקנת, שהנקודה המרכזית היא לעשותו טוב וישר".
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
הציונות הדתית היא הסכנה הגדולה ביותר ליהדות ...
הציונות הדתית היא הסכנה הגדולה ביותר ליהדות יותר משקרבה את החילוניים ליהדות,קרבה היא את בניה בנותיה ותלמידיה לחילוניות סיבת ההרס הרוחני בציונות הדתית "לאומית", נובעת מהכניסה לאקדמיה ולפילוסופיה הארורה,שעליה אומר הפסוק בספר (משלי ז כה): "אֶל יֵשְׂטְ אַל דְּרָכֶיהָ לִבֶּךָ, אַל תֵּתַע בִּנְתִיבוֹתֶיהָ. כִּי רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה, וַעֲצֻמִים כָּל הֲרֻגֶיהָ". לעם ישראל ניתנה התורה,ועליה נאמר "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים",היא ולא אקדמיה ופילוסופיה ארורה. המקצועות המדעיים נתנו לגויים כי בזה הם בחרו,ולא בתורה. תפקידו של העם היהודי להגות בתורה,להשקיע בה את כל חייו,כפי יכולתו, ע"פ הפסוק והציווי (יהושע יח יט)"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל ".יש עבודות למכביר ואין צורך להיות לא רופאים,ולא מהנדסים,ולא עורכי דין,ולא שופטים.לא לזה נועד העם היהודי. אבל כמו שפעלו דור ההשכלה בימי משה מנדלסון ונפתלי פרידלנדר ואחרים שהתעסקו בספרים חיצוניים עד ששקעו למדמנת הכפירה וכל משפחותיהם נכחדו מעם ישראל,ואחריהם פרחה הריפורמה,וגם היא נשאבה דרך האקדמיה לביב הכפירה ולזוהמה של אומות העולם. רגשי הנחיתות אל מול התרבות העולמית היתה להם ולמשכילים לרועץ,ושברה את גאון עוזם,ולא שעו הגויים לחנופתם,והתוצאה של שואת אירופה היא הראיה,שאין מקומנו בין העמים,אלא עם לבדד ישכון ,ובגויים לא יתחשב. אין ספק שהאקדמיה והפילוסופיה הארורה זה דבר מפתה,זה מבטא את ה"אני" אני גם אלהים,ולכן חללים רבים הפילה. לאחר השואה קמה הציונות החילונית ממשיכי דור ההשכלה שדגלה במדינה חילונית "דמוקרטית" תוך הריסת היהדות,ובנו על הריסותיה את הכפירה. הציונות הדתית רצתה לייצר ציונות דתית כנגד הציונות החילונית, כשלה כישלון חרוץ,ולאחר עשרות שנות קיום המדינה,"יותר משקרבה חילוניים ליהדות,קרבה היא את עצמה,ואת הנוהים אחריה לטיט היוון החילוני,נהגה בדיוק כפי שנהגו בתקופת ההשכלה,והריפורמה,השתלבו באקדמיה ובמקצועות החופשיים,המדעיים,רדפו אחרי האקדמיה,כאילו שזה משאת נפשו של העם היהודי,כאילו עליו נאמר "כי הם חיינו ואורך ימינו,ובאקדמיה נהגה יומם ולילה". התוצאה כישלון! במקום התפתחות תורנית ואמונית,יצאו מתחת ידיה אקדמאים,בלבד,שרבים מהם פקרו,ובמקום לעלות מ12 עשר מנדטים בקום המדינה, ל30 מנדטים,נעלמו מעל המפה הפוליטית. איך יכל להיות ד"ר או פרו' עם תואר רב גאון כל שיהיה, "צדיק" "חסיד" ומלאך ה'?!. הרי כתוב במלאכי (ב ז') "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון" "כי שפתי כהן ישמרו דעת ,ותורה יבקשו מפיהו,כי מלאך ה' צבאות הוא" רק אם מלאך ה' צבאות הוא,ישאלו מפיהו,אבל אם הוא למד באקדמיה,הוא כבר לא מלאך ולא חסיד ולא צדיק,אלא בעל הרהורי כפירה,זילות וזלזול בדברי חז"ל והשלת מטענו הרוחני. דרכה של הציונות הדתית ברובה הגדול,חכמתם קודמת לייראתם,והם עץ ששורשיו מועטין ועליו מרובים שרוח הכפירה עוקרתו מהעולם. אני חוזר ואומר ,אין דבר כזה אקדמאי צדיק וחסיד,וברור שלא מלאך ה'. הציונות הדתית בדרך לרפורמה,פסיעה קטנה והם ריפורמים לכל דבר ועניין,למרות שגם כעת הם כבר מחוץ למעגל התורני. השקפת עולמה של הציונות הדתית זהה לחלוטין לציונות החילונית והריפורמית בכל מכל כל,מלבד דבר אחד מסורת יהודית,וזה לזמן מוגבל. כל ההסברים הפילוסופיים לא יעזרו להם,התירוצים טובים להם,אבל חוטאים לאמת. לעומתם עולם התורה החרדי עמד כחומה בצורה,ושמרה על הגחלת, ודווקא אותם מעריכים אפילו הכופרים משמאל ומימין,כי רואים בהם את האמת,ואילו בציונות הדתית את החנופה והצביעות,כדי למצוא חן בעיני החילוניים. אילו היתה להם ייראת שמים,לא היו יוצאים נגד עולם התורה,ומשסים בחרדים את החילוניים,כדי לגייס בחורי ישיבות,או סתם בחורים שתרבותם שונה מהתרבות הציונית חילונית שנמצאת בצהל,הם אלה שמאחרי הקלעים משלחים מדנים,ונותנים רעיונות עצות ותחמושת כדי להלחם בגיוס החרדים,כי החרדים הם המראה לרמתם הרוחנית הקלוקלת. ולכן שנאתם יוקדת מקנאה, שהחרדים לא סרו מן הדרך שעברה להם מדור לדור מאז היותנו לעם וקיים בהם הכתוב "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְהוָה עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו". תוספת נופך על הכתבה כדי להבהיר את הכתבה על בורייה ומענה לשאלות של גולשים. כל הטענות הנכתבות שצריך חכמות חיצוניות,"ככלי" ללמוד תורה הם "סופר כפירה" ומדוע? כי תורתנו שלמה בכל מכל כל,ואם אדם לומד את הפסיכולוגיה של זיגמונד פרוייד משמע שיש חיסרון בתורה,היתכן! פרקי אבות,ספר משלי הם לא פסיכולוגיה חינוכית? שיהיה ברור שלימוד פסיכולוגיה היא סכנה לנשמה,וכל ספרים חיצוניים הם סכנה לנשמה,אוי לילד שנלקח לפסיכולוג ,שפוגמים בנשמתו הקדושה,אפילו פסיכולוג חרדי שלמד את תורתו מכופר פסיכולוג.מלבד יוצאים מהכלל עקב מחלה לא עלינו,שמצריכה רפואה כמו הפרעות נפשיות, שאלה כבר מחלות נפש. בעולמנו ישנם שני דרכים לקבל שפע,אחד מצינור הקליפה,והשני מצינורא דקדושה ,ועל היהודי להתפלל על כל דבר כדי לקבלו מהקדושה,אפילו ללמוד תורה,לקבל פרנסה,להתפלל,ולאכול, כי אם לא יעשה כן,הוא יקבל זאת מצינור הקליפה,וכסף שמקבלים מהקליפה או כל דבר אחר "סכנה" לנפש ולנשמה, שנאמר "כסף שמור לבעליו, לרעתו". באשר לציונות הדתית ,כל מטרתה להוציא שולחן ערוך חדש כמו של גייגר הריפורמי, שהפסיקות צריכות להיות התחתית של "הקולא" לא די שמבטלים את הרמ"א,אלא גם את מר"ן הבית יוסף, לבטל את תואר הרב הגאון,או מר"ן (הרב עובדיה יוסף).ומטרה נוספת שכל רב צריך להיות אקדמאי,אחרת לא יוכל להיות רב עיר או רב ראשי. אם כך מי יכהן כרב? רק ד"ר הרב, או פרופסור הרב,שבתוכי תוכם הם כופרים בדברי חז"ל שאינם מתיישבים עם שיכלם האקדמי. הציונות הדתית רוצה להיות חלק עם עמי תבל ,בכל מכל כל,כלומר השתתפות באולימפיאדות ,וכל תחרות עולמית, "קבוצות ספורט" כמו נבחרות כדורגל וכדורסל,שחיה נשים וגברים עם בגדי ים , יוצרי סרטי קלנוע, בימאים,ושחקנים, וכן על זה הדרך,והיוצא מכך שמבטלים את הציווי "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" לי ולא להם,אתם ולא הם,חובה לבנים ובנות לשרת בצהל,לא חובה ללמוד תורה. כבר אמרו מתחכמי הציונות הדתית שתקופת חז"ל ודבריהם אינם רלוונטיים להיום,אם זו לא כפירה,אז אינני יודע מהי כפירה. ועוד לא פחות גרוע,ויותר גרוע והוא לגבי גיורים ,אם הגויי משרת בצהל,או בקיבוץ אפילו בשומר הצעיר,ורוצה להיות ציוני,הופך להיות יהודי לכל דבר ועניין,ומצטרף למניין ולכל דבר שבקדושה, למרות שבפועל הוא יאכל נבלות וטריפות,והכל כדי להגדיל את אוכלוסיית עם ישראל שהוא עם קטן. באשר למשפט התורה הדין העברי,אמר אחד מכהני הדת של הציונות הדתית שטוב שיש בית משפט,ולא דין תורה,כי אחרת הנשיא קצב היה יוצא זכאי,מאי נפקא מינה, שדין תורה לא רלוונטי. מעניין לשאול את הרב יואל בין נון,הוא כנראה יסכים עם דבריי. ועוד סימבול אחד מצמרר אישת אחד מרבני הציונות (שהיא ד"ר) אמרה בשידור רדיו ביום העצמאות "אני מתרגשת מההימנון יותר מתהלים" אפשר לשאול את דעתו של תלמידו של יואל בין נון,מר יובל שרלו ראש ישיבה בפתח תקוה.הוא כנראה יסכים לדבריי. ומה בנוגע לנשות הציונות הדתית,יוצאות האולפנות,הם כבר אקדמאיות,תלמידות חכמים,ובחורות ישיבה וכוללים,ולכן הן יכולות לשמש כ"דיינות" בבתי דין, רבניות עיר,ורבנית ראשית,חזניות,וגם למול ילדים,מהן הן שונות מנשות אומות העולם,ונשות הציונות החילונית?! ראש הנחש הציוני לנשות הציוניות (הדתית) והפמיניסטיות סבורה לדוגמא ,ששגו חז"ל שקראו למסכת בשם "נידה " שם זה זה מאוד מעליב, וצריך להחליף את שם המסכת. איני מדבר על מצעדי הגאווה שהם מבינים אותם,ומה עם "שמירת נגיעה" זה בדרך לביטול בשל המציאות שבאה בעקבות הציונות, הבנות צריכות לסיים אקדמיה,מתי ינשאו ואם בכלל,ומה יעשו עד גיל שלושים,יישארו חסודות?! לכן אני סבור "שיותר משקרבה הציונות הדתית את החילוניים ליהדות,הם קרבו את עצמם,את בניהם ובנותיהם,ותלמידיהם לחילוניות" ומה ההיגיון באיתחלתא דגאולא שנשמע מפי צדיקי הציונות הדתית, האם עדות המזרח שעלו לארץ ממ"ט שערי קדושה,ונפלו למ"ט שערי טומאה,זה רצון ה', כך צריכה להיות האיתחלתא ברגל שמאל?! לדעתי הס"מ הוא היועץ המסתורי והמנהיג של הציונות הדתית,וזאת רואים מהשקפתם הנוגדת את כל חכמי ישראל החרדים לדבר ה',שאינם ציונים. טוב יעשו החרדלי"ם וייעלו מעל עדת קורח של הציונות הדתית ,ויצילו את עצמם,ואת כל בני משפחותיהם מההשקפה הכפרנית שהיא נגד ה' ותורתו,ונגד משה עבדו.
המשך 01:20 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס ארליך
משה רבנו הוא הציוני הדתי המוצהר הראשון. אפילו לפני יהושע בן נון.
22:06 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר