הגיע הזמן לשחרר את יום ירושלים מהציונות הדתית - סרוגים

הגיע הזמן לשחרר את יום ירושלים מהציונות הדתית

את יום ירושלים חוגגים אנשים הציונות הדתית, ירושלים ופוליטיקאים, מעבר לכך היום הזה מתקשה להיות חג העממי רחב ידיים שהחברה בכללותה חוגגת אותו, זה קשור גם לפוליטיקה, אבל לא רק

הגיע הזמן לשחרר את יום ירושלים מהציונות הדתית
  נתניהו אמש במרכז הרב (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

בהמשך לפוסט הקודם על יום ירושלים שהופך בכל שנה ליום בו בעיקר מציינים את מגרעותיה, את העוני, הלכלוך וההגירה השלילית, במקום לחגוג את חגה של העיר בהתבהרה לי עוד נקודה.

הנקודה הזו התחדדה כשראש הממשלה כדרכו, שהפכה מסורת- הגיע לישיבת מרכז הרב. ועוד חבר חילוני, ציין בפני שוב שזו חגיגה מגזרית ועל אף רצונו להרגיש חלק מהחגיגה, קשה לו להתחבר לחגה של ירושלים לאחר שעזב את העיר.

את חגה של ירושלים מצליחים לחגוג דתיים לאומיים, ירושלמים ופוליטיקאים. זה החג שלובשת העיר שחוברה לה יחדיו לצערנו. העניין הכי סמלי זאת אותה הגעה של ראש הממשלה לישיבת מרכז הרב. כמוה כהגעתו של נתניהו ופוליטיקאים למימונה, הם מצהירים שם קבל עם ועדה שזה חג שהוא כלל ישראלי, אך ברור מי החוגג ומי המתארח. או כמו הסיגד, או י"ט בכסליו של החב"דניקים, או כל חג שמציינת עדה וקהילה והפוליטיקאים מגיעים כדי להשתתף בו.

יום חג עממי רחב

אם יום ירושלים הוא חג כללי ולאומי, צריכים להיות בו מסורות וטקסים עממיים וכלל ישראליים. גם ביום העצמאות אין איזו מסכת דתית שמציינים אותה, מלבד קריאת הלל בבתי הכנסיות של הציונות הדתית ועוד נעימת שיר המעלות בנגינת התקווה. יום העצמאות הוא חג עממי, יש חופש, מנגל מסורתי, יצאה לשטח, טקסי יום העצמאות חגיגיים, בהר הרצל ובכל רשות מקומית. והציבור חוגג בהמוניו באופן טבעי. השירים ברדיו ותכניות הטלוויזיה, החבר'ה שיושבים בערב על בירה וסטייק. כולם חוגגים בפרץ שמחה עממי.

יום ירושלים הפך חג מעין דתי, שרק הציונות הדתית מציינת באדיקות. האדיקות הזאת והניכוס הזה מונעים ממנו להיות חג עממי ורחב ידיים. חג של ערבי שירה, או הופעות בסימן ירושלים, חג של עליה לרגל? של ציון של כל עירייה, מושב, או קהילה את הקשר לירושלים, אולי? שירים ברדיו ותכניות טלוויזיה, הקראת טקסטים של סופרים ומשוררים, פינות חמד מהעיר והרעיונות ללא גבול.. הטמעה תרבותית באה גם מלמעלה וגם מלמטה..

האמנם חוברה לה יחדיו?

גם החרדים שרבים מהם כבר חוגגים את יום העצמאות כחלק מישראליזציה שעוברת על חלק מהחברה, את יום ירושלים לא חוגגים ולא יחגגו. כי אם הוא יום דתי, אז להם יש את התפיסה שלהם לגבי הממד הדתי במדינת ישראל, לגבי חג עממי- כבר ראינו שהוא לא והנה עוד פלח שגם הוא מתרחק מהחג בשל כך.

נכון שיש אליטה תרבותית מהצד השמאלי של המפה שהציבו מאבק ביום הזה, כחלק מדיון על שטחים ושלום, אבל זה רק חלק אחד בפאזל, כי לירושלים יש קונצנזוס אדיר.

וקשה לכונן ולהנדס מנהגים עממיים, אך בטח כשראש ממשלה מגיע למרכז הרב, ועיקר הסיקור הוא מצעד הדגלים שרובו ככולו שייך לציונות הדתית, זה מונע ממנו להיות חג רחב של עיר שמטרתה ההיסטורית הייתה לאגד את השבטים.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אעלה את ירושלים לראש שמחתי
ישעיהו | 03-06-2019 11:41
כשתקום מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל ובירתה במזרח ירושלים. המקומות הקדושים ינוהלו על ידי ועדה בינלאומית.
יהי רצון שלעולם לא תעלה את ירושלים
המיואש | 04-06-2019 5:01
על ראש שימחתך מחבל שכמוך
התעטף בטלית של שוחד. בטלית של מרמה והפרת אמונ
טלית שכולה שחור.... | 03-06-2019 11:47
טלית ?? חרפה.
2
הכיפה סרוגה ממליכים שחיתות על בני ישראל..
ארבעה חילוקי כפרה... | 03-06-2019 11:45
אוי אביו שלמדו תורה. אוי רבו שלמדו תורה. ראו דרכיו ומעשיו כמה מגונים ומכוערים המה...
לא מגיע לו ללבוש את הטלית, אדם שמתעלל
אכזבה | 04-06-2019 9:17
בציונות הדתית כל פעם ולא נרגע. הפעם פיטר את אלירז עובד ההתישבות בלי נימוק ובלי סיבה. מי שהחליט לתת לו את הטלית ט ע ה בגדול -לא מגיע לו, בלאו הכי הוא לא מהמתפללים.
3
לנכס?????
מיכי | 03-06-2019 11:48
הציונות הדתית חוגגת כבר שנים את ריקוד הדגלים, מישהו מונע מציבור אחר להגיע? אתמול הלכתי במדרחוב, היה שם את האולפן השקוף של גלגלצ, היתה מוסיקה לא מגזרית בעליל וכולם כל-כך נהנו, יחד, דתיים חילונים ותיירים שעברו. מי מונע מחילונים או חרדים להצטרף לחגיגה מלבד הם בעד עצמם? תושבי ירושלים לובשים חג, והציונות הדתית חוגגת בדרכה באהבה גדולה לעיר ולעובדה שהיא שוחררה. להאשים בניכוס החג?? איך לעזאזל זה לא יום ממלכתי? איך אין חובת טקסים בבתי ספר? חולצות לבנות? משהו??? 0 התייחסות!! שלא ידברו איתנו על אובר ערכים, אנחנו לא צריכים להוריד מעצמנו כי אנשים איבדו את הדרך. כל מי שרוצה מוזמן להצטרף, הם מוזמנים אפילו לתת לחג את האווירה שמתאימה להם,כל אחד בדרכו. אם בתפילה , ואם במסיבות או ערבי שירה בציבור.
יכול אבל לא חייב
המיואש | 03-06-2019 18:54
לגבי הבית כנסת, זה בית כנסת ואלה הכללים לא מתאים לך תמשיך אצל הרפורמים לא נבכה עליך, ולגבי הריקוד דגלים נכון שהיו כאלה שדפקו על חנויות של ערבים כמו שמהצד שלכם במחאה החברתית ניפצתם חלונות ראווה של חנויות ובנקים ושלא נדבר על צעדות ה1 במאי האנטישמיות, עזוב תחזור לחור בשיינקין אל הבן זוג שלך
ברור שהחג פתוח לכולם
הבנת הנקרע | 03-06-2019 15:15
כל חילוני יכול לבוא לבית כנסת אורתודוקסי (הכותל), להיות מופרד מאישתו, להתפלל באופן אורתודוקסי כאוות נפשו (שזה כמובן מה שמגדיר אותו כחילוני) ולספוג כאוות נפשו נזיפות מנודניקי הכותל למיניהם על איך שהו מתלבש, איפה הוא עומד וכולי. וכל ציוני יכול גם לחגוג את איחוד ירושליים עם כל מיני כפרים ערבים ועיירות ערביות שאין להם ולירושליים ולא כלום, ומחנות פליטים ערביים, איחוד שמוסיף למדינה המונינערבים וכך פוגע בתכליתה הציונית - מדינת היהודים. אפשר גם לחגוג את הטקס המשונה שבו נהוג לקחת דגלי ישראל ולהשתמש בהם כמקלות להרביץ לחנויות של ערבים. אז כן, אפשר לחגוג את החג המתנחלי חרדלי הזה גם אם אתה תל אביבי חילוני, או נניח שאתהדרוזי. מצד שני, לא ברור למה.
4
יום ירושלים
מניאן רות אביגייל | 03-06-2019 12:05
יום ירושלים מיועד בעיקר לירושלמים וכמובן לכלל עם ישראל. זה שהמגזר החילוני לא חוגג זו בעיה שלו. אף אחד לא מונע מאף מגזר להשתתף בריקודגלים המסורתי. גם אני בתור בוגרת בית סםר חילוני חגגתי בזמנו את יום ירושלים. לצערנו בשנים האחרונות העם התחלק לחילונים ולדתיים. אז בואו נצאחד ונחגוג יחד את שחרורה של עיר בירתנו ונשכח ולו לכמה שעות את שנאת החינם שבנינו
יום ירושלים
עזריאל | 13-06-2019 17:36
צריך לאחד את יום ירושלים עם תשעה באב
יום ירושלים לירושלמים
אייל | 03-06-2019 18:29
הוא עוד יום, רק עם יותר פקקים.
5
בהחלט. שהציונות הדתית תחגוג את יום תל אביב
בהצלחה | 03-06-2019 12:08
החילונים יחגגו את יום ירושלים. בינתיים גם בבני ברק מתעלמים מים ירושלים.
6
מה מפריעה לך הציונית הדתית?
אילה | 03-06-2019 12:41
מה כואב לך להצטרף ויוהיו דתיים וחילונים גם יחד - כמו ביום השיחרור
7
כל עוד אין לך קשר לדת אזי אין לך מה לחגוג
אריאל כהן | 03-06-2019 14:50
כל עוד אין לך קשר לדת אזי אין לך מה לחגוג
8
יום ירושלים
פאני זילברטרסט | 03-06-2019 15:41
איזה צביעות! מה לא עושים בשביל הקולות של הבוחרים? האינטרס משחק פה תפקיד ואין לזה שום בסיס אידיאולוגי.
9
הם לא רוצים.
ציונית דתייה ירושלמי | 03-06-2019 16:42
לא ניכסנו שום חג! זכותנו המלאה לחגוג את חגנו ולהנות ממנו כמו שכל עדה נהנית מהחג שלה. החג שייך לכולם החילונים והחרדים מוזמנים באהבה לבוא לחגוג איתנו. מה גם שאם הם היו רוצים הם היו באים. לפי מה שאני רואה ולפי החילונים שאני מכירה כל חילוני שהוא לא ירושלמי לא מעוניין לחגוג את יום ירושלים! האולפנא שלי באשדוד. בנות כאן לא ידעו מה זה יום ירושלים ולא הפסיקו להגיד שאפשר להחזיר אותה לערבים ושהיא מיותרת. את החילונים ירושלים לא מעניינת ובשביל החרדים זה ישראלי מדי והם אמרו בעצמם שהעיקרון של חרדיות זה פילוג והפרדה. לכן איחוד לא מתאים להם. אז נשארנו רק אנחנו לחגוג לעיר היפה הזו
10
שיך לכולם!
שושי | 03-06-2019 16:50
תבואו ותחגגו! זהו יום גדול!
11
הבעיה אצלך שאתה תמיד מסתכל בחצי הכוס הריקה
המיואש | 03-06-2019 18:24
וגם השקרית כדרכם של דומיך המזרוחניקים הסמרטוטים, שנהנים לתקוף את עצמם, ראשית אין מה להוציא את יום ירושלים מהציונות הדתית, היא לא מחזיקה אותו בכוח, אלא התקשורת הישראלית הרשעה ניתקה את כולם מירושלים, ועכשיו צריך לתקן את הנזק שנית כמו מיזרוחניקים טיפוסי אתה גם משתף פעולה עם זה ומעצים את ומשווה את יום ירושלים לחג הסיגד או לנובי גוד ממליץ לך לעשות קצת חושבים, ואם אתה תוקף תתקוף את הנושאים שבאמת ראויים לתקיפה ולא כל דבר שזז עם כיפה סרוגה על הראש
12
באמת אין טקסים לא דתיים ביום ירושלים
אני | 03-06-2019 19:08
רוצה לארגן כמה טקסים? אולי כמה מנהגים ומסורות כמו לעשות מנגל ומטס חיל האויר? שירים יפים ברדיו? (דרך אגב זה מעניין שכולם אוהבים יותר את השירים ביום העצמאות, למה לא מנגנים אותם כל השנה?) אתה יותר ממוזמן. כל הפוליטיקאים מגיעים לטקס בישיבת מרכז הרב פשוט כי מזמינים אותם והם רוצים להגיע. אני בטוח שאם תזמין אותם לטקס ממלכתי בהר הרצל הם ישמחו לבוא.
13
כתבה יפה,
סהר | 03-06-2019 20:45
אבל אני מוכרח להוסיף שבנוסף לכך שהפנמתי את העניין הזה השנה במיוחד, גם קלטתי כמה פתטי זה שחוגגים את העובדה שהר הבית בידינו, כשהוא לא. פשוט מפחדים לומר את האמת ולתסכל את הציבור. אין מה לחגוג. המצב כולו נמצא כרגע רק בירידה, ורק עוורים לא יראו את זה.
14
ירושלים
דוד | 04-06-2019 12:33
כן לחגוג כי זו בירתנו
15
ץץץץ
אני | 04-06-2019 14:24
דווקא בכל האבסורד המעלה ועולה לנו הם לפחות יש בהם מהטוב קצת הולכים לצבא עובדים. הבעייה היא בחרדיות הגמרתית. צריך לעברת אמונה להכניס בה מהאחריי של הקיבוצים של פעם עם הלאאומיות של פעם עם נדייה מטר ודומיה ולהפעיל את הגה הנבואה. להפוך אמונה לרוח עממית נוסח הנבואה. הנבואה תאחד את כולם. היא ניפלאה מעשית מאוד מאוד בכל תחומי החיים. אידיאליסטית וכל כך וודסטוקית. מהפכנית עממית. להיתלבש כמוהם עם המיטפחת כמו שעשה הראל נוף ממש ניראה לי יצא מהתנך. הם האימוגי האמיתי שלנו. נשים נוסח דבורה הנביאה איך היתלבשה איך הלכה איך תיקשרה. הנה שווה אפילו פותרת את הבעייה. היא גם הרי בעולם הנוצרי בחגורת התנך ואגב המוסלמים קוראים לאברהם נביא פעם הייתי שומעת אותם הרבה. זה נכון הוא באמת נביא הוריש חיידק זה שפעם בו במיצעדי אהבה לצאצאין הקסומים הנביאים והנביאות .אפילו בדוד היה נבואה. רוח הנבואה שרתה על התנך ועל כולם.
16
ירושלים
אסתר | 04-06-2019 20:05
קנאה על הצלחה... לא לקלקל דבר טוב. להצטרף
17
דיקטטור שפוגע ברגשות הציבור הדתי לאומי
לשחרר את ירושלים ממך | 05-06-2019 10:58
שלחת שליחים בתשלום בבחירות האחרונות והקודמות, שיתפסו ברחובות כל אשה ואיש עם חזות דתית ויתחננו שיבחרו בליכוד ולא במפלה הדתית, כי חסרים קולות והשמאל יעלה. שקר גדול. אם יש מפלגה גדולה שמתאימה לכולם, מכיפה בגודל פלאפל ועד לכיפה אמיתית ולדתי חרדלי שיבחרו במפלגה אחת- זאת המפלגה. למרות שבאתר סרוגים חושבים אחרת, מזמינים עיתונאים ומצמידים אותם לנתניהו והם נושמים אוויר ואוכל נתניהו כמה שעותו ולמרבה הפלא- חוזרים בתשובה ומצביעים ואף מפתים אחרים להצביע ... ליכוד