הלכות ל"ג בעומר/ הרב שלמה אבינר

הלכות ל"ג בעומר/ הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר מסכם את הלכות ל"ג בעומר, מזכיר שאין למדורות שום בסיס הלכתי ומבהיר: רשב"י בכלל לא נפטר בל"ג בעומר

זו טעות; ההילולה של רשב"י היא לא בל"ג בעומר
  ציון הרשב"י במירון (צילום: דוד כהן/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

א. אין שום הלכה ושום מנהג להדליק מדורה בל"ג בעומר.

ב. כבר העירו החיד"א ועוד גדולים שהמקור בו כתוב שרשב"י עלה למרומים בל"ג בעומר נפלה בו טעות סופר (במקום "שמת" רשב"י צריך להיות "שמחת" רשב"י. בזמן האחרון נתגלה כתב יד ישן המאשר שנפלה כאן טעות סופר.

ג. גם אם נאמר שרשב"י נפטר בל"ג בעומר, אין מקור ברור לכך שביום מותו של צדיק עושים חגיגה ומדורה, אדרבה זה יום של צום.  חת"ס תורת משה ויקרא.

ד. ובכלל, אחרי חורבן בית המקדש אין להוסיף ימים טובים חדשים. שו"ת חת"ס יו"ד רלג.

ה. הרמ"א כותב בשו"ע או"ח תצג שבל"ג בעומר עושים קצת שמחה – אך לא מזכיר מדורה.

ו. אין קשר ברור בין ל"ג בעומר לבין מרד בר כוכבא, וכמובן לעורר גבורה הוא תמיד דבר טוב, אך אין לזה קשר למדורה.

ז. אם כבר עושים מדורה, אסור לגנוב עצים, ואסור לגנוב עגלות מרכולים כדי להובילם.  רשב"י לא היה גנב וגם לא בר כוכבא.

ח. אחרי המדורה יש לאסוף את העצים השרופים, וכן כל שיורי המזון והאריזות.  רשב"י לא היה מלכלך וכן בר כוכבא.

ט. אין לשבת מעורב בנים בנות גברים נשים במדורה.  רשב"י וכו' כנ"ל.

י. יש לעשות את המדורה במקום בטוח מסכנת התפשטות שריפה ולהכין דליי מים וחול על כל צרה ולכבות היטב כל גחל בסוף המדורה. לצערנו כל שנה יש שריפות.  רשב"י… וכן הלאה…

יא. יוצאים ידי מדורה קטנה בשיעור כזית או כביצה.  אין צורך במדורה ענקית עד לב השמים.  כל שנה מגיעים בל"ג בעומר לחדר מיון אנשים עם כוויות.

עוד סיבה לעשות מדורה קטנה: המדורות גורמות זיהום אויר נורא.  וכל שנה מגיעים בל"ג בעומר לחדר מיון אנשים עם בעיות בדרכי הנשימה.

יב. אין לעשות מדורה בשעה מאוחרת איפה שיש שכנים וזה מפריע להם לישון. וכן צריך לקום מחר בבוקר בזמן לתפילה.

יג. כאשר ל"ג בעומר חל במוצאי שבת במירון, זה גורם חילול שבת נורא ואיום אצל המשטרה ואצל אנשים רבים.  רשב"י לא היה מחלל שבת.  גם בר כוכבא לא חילל שבת.

יד. בכלל, אין מקור ברור להילולא במירון.  הרבה גדולי ישראל אומרים שעדיף לשבת באותו זמן ללמוד תורה ואת כסף הנסיעה לתת לצדקה.  ללימוד תורה ולצדקה יש מקור ברור.  ואין צורך לומר שרשב"י למד תורה.

טו. בכלל יש להרבות אהבת ישראל.  רשב"י היה מאוד בעד (זוהר כי תשא קצ ב).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
הוא לא יודע מה שהוא מדבר
יהודי אמיתי | 21-05-2019 17:18
תפתחו ויקיפדיה ותראו את הכל זה מאוד קל לכתוב שאין מקור וכו שיראה הוכחות החת''ס לא כותב בשום מקום שזה לא יום ההילולא
איזה נס נעשה ביום הזה ממש?
למה? | 22-05-2019 11:03
הרי הנס נעשה לאחר תקופה ולאור סיום המלחמה כך שאם לחגוג ו/או לציין נס אז צריך לציין את יום הפסקת האש. ועוד דבר כשמקדימים את ארועי יום העצמאות כמו השנה למה לא להישאר עיקבי עם התאריך שכביכול הוא האמיתי והמקורי לציון הנס ומקדימים את הציון ולא מציינים כלום ביום האמיתי
החתם סופר כותב ז באדר
Aviv | 21-05-2019 22:37
החתם סופר כותב כמו בז באדר צמים על משה רבינו כך צריך לצום על מיתת רשבי ביח באייר. אם זה יום מיתתו.
קצת דרך ארץ
שרית | 21-05-2019 19:44
איך אתה מתבטא ככה כלפי רב? אין לך טיפת חינוך ודרך ארץ? ולעניין, אם אתה סומך יותר על ויקיפדיה מאשר על תלמיד חכם ובקי - משהו מאד רע קרה לשיקול הדעת שלך. תתעשת
2
הוא כנרא יודע מה הוא מדבר אבל למה להרוס מסורת
צח | 21-05-2019 17:51
הוא כנראה יודע מה הוא מדבר אבל למה להרוס מסורת יפה של שנים!
3
אז שיסביר לי כבודו אם אין להוסיף ימים טובים ל
מעניין | 21-05-2019 18:05
לאחר החורבן מדוע כבודו חוגג את יום העצמאות ועוד באמירת הלל עם ברכה?
לפי החת"ס, יום העצמאות זה מדאורייתא...
עיין בסוף התשובה | 22-05-2019 0:53
וכבר הארכתי יותר מדי ולסיים בנחמה אומר מש לעיל דקביעת יום מועד ביום עשיית נס הוא קו דאורייתא ולפעד לפז יום פורים וימי חנוכה דאוריי' הם אך מה לעשות בהם אם לשלוח מנות או להדליק נרו' או לעשות זכר אחר זהו דרבנן והעובר ואינו עושה שום זכר לימי חנוכה ופורים עובר על מע דאוריי' אך העושה שום זכר יהי' מה שיהי' עכפ ביום א' מימי חנוכה ואפי' לא הדליק נרות ולא שלח מנות בפורים וכדומה אינו אלא עבריין דרבנן ואפשר קריאת הלל ומגילה הוה קו דאו' לומר שירה כמו שציוה בפסח לספר ימ בפה הנ ממות לחיים חייב לומר שירה בפה דוקא
תפתח את המקור
הציטוט כאן חלקי | 22-05-2019 0:13
[ובמקומו טרחתי הרבה לקיים מנהג עיר מולדתי קק פפדמ העושים פורים ביום כ' אדר א'] ומנהג מצרי' ביום כג אדר שלפעד דאמרי' הוא מהאי קו משעבוד לחירות אמרינן שירה ממיתה לחיים לא כש אבל לקבוע מועד שלא נעשה בו נס ולא הוזכר בשס ופוסקים בשום מקום זאת אומרת, שהתנאי הוא: יום שנעשה בו נס, יום שמוזכר בשס. והחתם סופר מביא דוגמאות לימים שבהם נעשה נס בקהילות מסויימות ומקפיד על מנהג זה. יום העצמאות ויום ירושלים בהחלט עומדים בהגדרה זו של יום שנעשה בו נס בדומה לחנוכה ופורים, ואף יותר (שיהיה ברור - חנוכה זה על ניצחון החשמונאים! נס פך השמן לא מוזכר בעל הניסים או בספר מקבים ומקורו מאוחר לאחר שכבר אבדה העצמאות היהודית) ובהחלט יותר מכל יוט מקומי אחר, כולל זה של פרנקפורט!
4
האשכנזים שישארו בבית ויחנקו
מרקש | 21-05-2019 18:14
מספיק לאשכנזים לכפות את המנהגים הדיכאוניים שלהם. שישבו בבית. ויניחו לעדות המזרח להמשיך מנהג אבותיהם. בחום באש ובמים ובשטויות והמצאות פולניות.
5
רק העם יכריע והוא הכריע אדוננו בר יוחאי
ם | 21-05-2019 18:16
הוא מגן בעדנו
העם יכול לקבוע מה ההנהגה המשותפת שהוא רוצה
אמת | 22-05-2019 17:57
אבל אי אפשר להכריע מה האמת רק בגלל שיש יותרר בורים בעם. על מה התורה אומרת, מה האמת האלהית- יחליטו רק הרבנים. אמנם גדולי ישראל דברו ממעלת לג בעומר, אבל הרב אבינר בא להביא גם את הצד השני, שבודאי גם הוא דברי אלהים חיים.
6
שאלות לגבי כמה סעיפים
השואל | 21-05-2019 18:45
לכבוד הרב אבינר, אשמח להתייחסות לגבי כמה שאלות לגבי הסעיפים הבאים: בסעיף א. כתב כבודו שאין מנהג להדלקת מדורות, והינה כבר עשרות שנים נהגו כל חצרות האדמורים והרבה רבנים מכלל העדות לעשות מדורות, ממתי זה התחיל וגם אם זה מנהג שנהגו רק עשרות או מאות שנים למה אינו נחשב מנהג? בסעיף ב. כתב כבודו לגבי תיקון הטעות שיום זה הוא יום שמחת רשבי, והרי באידרא כתוב שכשנפטר רשבי יצאה בת קול שאמרה שזהו יום ההילולה שלו, כך שגם אם כתוב שם יום שמחה, משמע שזה יום הפטירה לא כן? לגבי סעיף ג, בסהמשך לסעיף ב. כיוון שיצאה בת קול, ובאותו יום היה מעמד האידרא, אין ללמוד ממנו לשאר פטירת צדיקים, והרי זה מקרה יוצא מהכלל הלא כן? לגבי סעיף ד, כמו שכתבו לפני, גם יום העצמאות ויום ירושלים הוסיפו לאחר החורבן, ועוד, לג בעומר אינו יום טוב, שהרי לא נאסר במלאכה, אלא הוא יום שנהגו בו מנהגי שמחה, שזאת לא ראינו שיש אוסרים. בסעיף יא כתב כבודו שיוצאים ידי חובה במדורה בשיעור כביצה, אולם דבריו נראים סותרים זה את זה שהרי כבר בסעיף א כתבתם שאין זו מצוה או מנהג, וממילא אין מה לצאת ידי חובה במדורה. לגבי סעיף יד, כתבתם שאין מקור ברור להילולה במירון, והרי ידוע שהארי הקדוש וגוריו, מרן הבית יוסף, האור החיים הקדוש ועוד גדולי עולם עלו על קיברו וליחכו עפר קיברו, ועוד ידוע שביום פטירת כל אדם יורדת נשמתו על קיברו, וממילא רשבי בכבודו ובעצמו נמצא שם באותו יום, האין זו סיבה לעלות לחלוק לו כבוד? ובסעיף טו כתב כבודו שיש להרבות באהבת ישראל, האם אין כבודו מסכים שבעליית רבבות עמך ישראל לקיים שמחה של מצווה לכבוד הצדיק, הרי עצם ההימצאות במקום כזה מחזק ומקרב את הלבבות והרי זה גורם לקידוש ה'?
7
ואם אתה צודק...
נחמה דינה רוזנבוים | 21-05-2019 19:04
אז מה המקורות לחגוג את יום העצמאות?!
8
שנים חוגגים את לג בעומר עם מדורות
יוסי | 21-05-2019 19:09
מה התעוררתם היום רבנים ניכבדים ? כך נהגו כבר יותר מ 50 שנה שבלג בעומר עולים למרון ועושים מדורות אז בבקשה די שחררו אותנו עם ההלכות שלכם ותנו לציבור לחגוג כמו שהם יודעים , ציבור יקר תמשיכו כמו שאתם התרגלתם ונהגתם עם הרבה הרבה מדורות .
9
המונים מתחברים לקדושה ביום הזה וזו סיבה מספיק
ישראל קריטנברג | 21-05-2019 20:25
טובה לנמשיך במנהג הזה.
10
לג בעומר
משה בניאן | 21-05-2019 22:26
מברך את כבוד על ההערות
11
רפואה שלימה למי שכתב את המאמר הזה
אוהד | 21-05-2019 22:32
עד כמה הוא יכול להיות טיפש?
אכן. טיפשות גדולה
שחמה | 23-05-2019 0:32
הוא בכל מנסה למשוך אליו אש? אפילו במחיר בץהשקרים שהוא כותב? כל שנה יוצא נגד העליה למירון... כנראה מי שלא טהור-רשבי מקיא אותו...
איך אתה מעיז לדבר ככה ואיך אתר סרוגים מאפשר ?
אברהם | 22-05-2019 12:59
אתר סרוגים, כתבתם אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע אז למה אתם מאפשרים לפרסם תגובה 11 שכתב שהרב טיפשי !?!?
הרבה מאוד מסתבר
משה | 22-05-2019 8:01
בעיקר מנותק מעם ישראל
12
מדוע הוא מתעלם ממרן הרב מרדכי אליהו זיע"א
תגובה הולמת | 22-05-2019 0:19
שהיה עולה בעצמו למירון ואף היה מעודד אברכים ובני ישיבות לעלות...עיינו בספר דברי מרדכי על ויקרא בסופו
13
שמחת רשבי
יהודי מאמין | 22-05-2019 1:09
לא מתעסקים אים רבי שמעון בר יוחאי.מצווה לכל עם ישראל לשמוח בשמחה של רבי שמעון בר יוחאי במירון.מי שאנוס ולא יכול להגיע פטור .אבל חלילה למנוע ודי לחכימה .אשרכיםל ישראל ששמחים בחתונה של רשבי
14
הרבי בלקוטי שיחות מביא מזוהר חדש
משה בן אברהם | 23-05-2019 18:26
ומפרי עץ חיים שזה כן יום פטירתו [עיין לקו''ש חכ''ב (אפשר להוריד מהיברובוקס) שיחה לל''ג בעומר]
15
מה????
אדם | 10-05-2020 10:33
לכבוד הרב, עי' בשדח חלק ו מערכת אי סי א. שות פני אריה סי' יד שעהכ דרושי פסח דרוש יב כהח סי' תצג כו ואם תעיין בהם יובן לך שזה יום שמחה ללא ספק. אמנם נתון במחלוקת אם הוא פטירתו, אבל לא לומר כך בהחלטיות. מה גם שהקבה מגלגל גלגולין ויודע תעלומות כיון כך את הדברים שאולי זה באמת יום פטירתו. אם תעיין שם יובן לך שיש עניין לעלות למירון ושיש מקור להדלקת מדורות ונרות. ושהסיבה לשמוח זה לא רק בגלל הפטירה שאולי קרתה אלא כי התבטלה גזירה. אם אסור להוסיף ימים טובים איך הוספת את יום העצמאות ועוד אתה מברך בו על ההלל?? והרבנות הראשית ממש לא הורתה לברך. הרב גורן דחק את כולם כיון שהוא פסק, זה פסק של הרב גורן. ור' אברום, הרב הראשי לא בירך. והורה שלא לברך. אז יום לג לעומר שמוזכר ברמא ובכתבי רבנו הארי גרוע מזה שאתה כותב שאין לעשותו יום טוב? מה עם הגרמ אליהו?? מה עם הרב בניהו שמואלי? מה עם עוד מאות רבנים ורבבות אנשים שנוהגים לפקוד את המקום ואיך נהיה אנחנו חכמים יותר מהמנהג האדיר הזה?? גם אין חובה ללכת לכותל לסליחות. ועדיין הולכים. אז במירון ששם מגיעים כחצי מיליון?! כבוד הרב, מחילה. זו פשות התעלמות מוחלטת מרבנו הארי ועוד. אם הרב היה מסיים בזה שאולי אין לעלות מפאת הציון כמו שכתב הגרע יוסף ועוד, ניחא (ועל זה אמר הגרמא שמי שרוצה יודע לשמור על עצמו שם, ולא להיכשל במראות אסורים), אבל לומר שאין עניין להדליק מדורות, או להדליק נרות ו ו ו ו. כבוד הרב מחילה דבריך תמוהים.