שאלה

לכבוד הרב אביגדור נבנצל שליט"א

בתקופה האחרונה נחשפתי הרבה לתכניות הלימוד בתנ"ך אשר משרד החינוך מפרסם באתר החמ"ד וראיתי שם הרבה דברים יפים ונחמדים שנכתבו על ידי תלמידי חכמים מגוונים שונים בציבור.

אמנם מצאתי שם תכנים שמקורם במלומדים ואנשי מדע היושבים באוניברסיטאות, אך גיליתי שאף בדבריהם ישנם דברים מחכימים, אפילו בדברים המובאים שם בשם נוצרים מצאתי כמה רעיונות נחמדים.

אמנם נמצאו שם גם כמה דברים מעוררי שאט נפש, אך לרוב נשאו הדברים חן בעיני. בדרך כלל הדברים המכוערים שהועלו לאתר ירדו ממנו אחרי שהעירו על כך לאחראים על האתר.

לכן מאוד הופתעתי מהמכתב שכבוד הרב חתם עליו, במכתב נאמר: "בתכנית זו ישנן מגמות וגישות שאינן תואמות את השקפת חז"ל תוך סילוף וגילוי פנים בתורה שלא כהלכה שביסודן עומדות השקפות עולם מקולקלות". עולה מן הדברים שהרב סבור כי יש כאן מגמה שלילית בכלל התכנית ולא רק בקורת על כמה פרטים שבאמת אינם מתאימים.

והנני שואל מדוע? נכון הדבר כי במאמרים רבים שהועלו לאתר ישנה גישה חדשה ללימוד התנ"ך שבאה מעולם המחקר האקדמי, אבל מה רע בכך? למה אי אפשר לקבל את הטוב והיפה מכל דבר?

למה לא להיות 'חכם הלומד מכל אדם'? אמנם נכון הדבר שסגנון זה אינו מצוי כל כך בדברי חז"ל, אך דברי חז"ל בדרך כלל הם רק 'דרש' ואילו באוניברסיטאות מתרכזים בלימוד ה'פשט', ואנו יכולים לקבל ברכה גם מזה וגם מזה, למה לא?

תשובה

מה שאומרים אנשים באוניברסיטאות אינו 'פשט' כלל אלא רעיונות רוח דמיוניים שבאים ממקורות זרים. הדבר בולט מאוד ביחסם של אנשי האוניברסיטה (ואנשים המושפעים מהם) לסוגיית החטאים של קדושי האומה.

חז"ל מסרו לנו בנאמנותם כי כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה והמתבונן בעומק פשטי הכתובים ימצא ראיות רבות לכך (עיין מה שכתבו בשמי בספר שיחות לספר בראשית). חז"ל הבינו את המקרא ביסודיות רבה ודווקא מתוך הירידה לעומק הפשט נאמרה דרשתם!!

אך האנשים המושפעים מהאוניברסיטה קיים אצלם 'כלל' כזה משונה שהדרש סותר את הפשט, הם אומרים: הדרשה שדרשו חז"ל היא דרשה נאה, אך הפשט האמתי הוא מה שלמדת בבית הספר או מה שהחוקרים טוענים.

יהודים אלו לא ישנו את דעתם גם אחרי כל הראיות שנביא להוכיח את דברי חז"ל, הם "יודעים" שהדעה הנכונה בעניין בת שבע היא הדעה האומרת שבת שבע הייתה אשת איש בבואה אל דוד ושכל עניין הגט של היוצאים למלחמת בית דוד לא היה ולא נברא.

יותר מזה אותם יהודים "בטוחים" כי דוד חשק כפשוטו בבת שבע, טענתם היא כי גם דוד הוא בסך הכל בן אדם והוא לא היה יכול לשלוט ביצרו גם כשנודע לו שהיא אשת איש. ומה עם כל ההוכחות מן הפשט, מחז"ל, מהזוהר וכיוצ"ב – אלה הן אמנם דרשות נאות "דרוש וקבל שכר" אבל מה שקרה באמת הוא מה שהם והחוקרים מבינים מהפשט בהבנה שטחית.

היית מאמין על אבא שלך?

נשאל רגע אחד את היהודי הזה- אם היו באים ומספרים לך לא על משיח ה' אלא על אבא שלך שבגיל חמישים ושבע הוא ראה איזה ילדה בת שש או בת שמונה ולמרות שנודע לו שהיא אשת איש הוא לא היה יכול לעמוד ביצרו, האם היית מאמין לסיפור כזה על אביך? הרי אותו אדם היה רותח מזעם על מי שמספר לו סיפור משונה שכזה!.

על הרב קוק זצ"ל או על החזון איש זצ"ל היינו מאמינים שבאחרית ימיהם אחרי שהתעלו במעלות הקדושה והטהרה נכשלו בחטא כזה??? הרי שערות ראשנו סומרות רק לשמע הדברים! הרי כל אחד היה מחזיק את המספר לתמהוני ולמשוגע גמור!

ואם נצרף לכך את אחד מעיקרי היסודות אצלנו: 'אם ראשונים בני מלאכים אנו כבני אנשים' הרי שאם על אחרוני האחרונים איננו מוכנים להאמין ששקעו בתאווה טמאה כזו, כל שכן על הראשונים וקל וחומר בן בנו של קל וחומר על דוד המלך רגל רביעית שבמרכבה!

מי שאומר כן על דוד המלך אינו אומר "פשט"! זוהי סכלות ואטימות לב שאין דוגמתן! זוהי קלות דעת! השקפה נפסדת שכזו על קדושי עליון היא טעות יסודית ושורשית אשר בהכרח באה מהשפעות זרות של גויים!

גם כלי שני לא מועיל בזה

חז"ל במסכת שבת דף עה. אומרים כל הלומד דבר אחד מן האמגושי חייב מיתה ופרש שם רש"י כי אמגושי הוא מין ואסור ללמוד ממנו אפילו דבר תורה לפי שכל דבריו דברי עבודה זרה – התרחק מעליו שלא ישיאך! מי שלומד דברים ממקורות נוצריים הרי הוא נמשך אחרי טעותם של אלה ההופכים דברי אלוקים חיים למדרש טעות ואליל וצריך שלא לשמעו על מנת שלא נטעה גם אנו אחריו!

ועיין שם עוד ברבינו חננאל שפירש שאמגושי הוא כופר בעיקר ונמצינו למדים שאסור ללמוד תורה גם מיהודים כופרים ולא רק מעובדי עבודה זרה.

והעובר על זה ולומד דברי תורה מכופרים הרי עליו אמרה הגמרא שחייב מיתה! אין זה משנה אם לומדים את פירושי המינים והכופרים בתורה באופן ישיר או שלומדים את תוכן דבריהם דרך מלמד שהוא בעצמו מאמין, כל תוכן דברים אשר מקורו במינים וכופרים אסור ללמדו, לא מועיל בזה כלי שני או שלישי.

והנה רש"י מעיד כי העובר על זה ולומד דבריהם הוא מסוכן להמשך אחריהם, ולחרפתנו אנו רואים זאת בעיננו שיהודים מאמינים נמשכים אחרי דברי כפירה ואחרי דברים שרוחם הפוכה מרוח ישראל, וכל זאת בא להם מפני שהם עוברים על דברי הגמרא ולומדים מן האמגושי!

וודאי שכל החפצים בתורת אמת ימנעו מללמוד בעצמם ומללמד הבנים על ידי אנשים ספוגי דעות זרות.

ויהי רצון שמי שהקדושה שלו יכניס בלבנו אמונה אמתית בו ובקדושיו ומהרה יבנה בית מקדשו ויתן חלקנו בתורתו תורת אמת.

ביקרא דאורייתא

צעיר הלוים אביגדר נבנצל

==

הרב אביגדור נבנצל הוא רב העיר העתיקה בירושלים.