במקום לתלות 'חמסה' נגד עין הרע, עדיף שתקיים מצוות - סרוגים

במקום לתלות 'חמסה' נגד עין הרע, עדיף שתקיים מצוות

תמה אני לראות אנשים ברי שכל, חכמים ונבונים, אשר מצויים בביתם חפצים בלתי מזוהים כסגולות, סגולה של מטבעות ענידת חוטים אדומים סגולים וירוקים השד יודע כנגד מי ומה? העיקר לענוד לתלות לרכוש ולהרגיש בטוח. הרב בנציון אלגאזי אומר שאין קיצורי דרך לפתרון בעיות רוחניות.

author-image
במקום לתלות 'חמסה' נגד עין הרע, עדיף שתקיים מצוות

דברים אלו נכתבו לאחר שיחת טלפון עם חבר בר אוריאן "צורבא מרבנן" הלומד ומלמד.

הוא התקשר להיוועץ האם ראוי למסיבת בת מצווה לבתו לרכוש כמות של סגולה המצויה בשוק בשם "חמסה" אשר מקובלת בציבור להציבה ולענוד אותה כנגד "עין הרע".

קמיע וסגולה זאת מצטרפת היום לשוק הסגולות קמיעות מרחקות ומקובלים ועוד המצויים בשפע בעולמנו והם זמינים וקלים לרכישה ולברכה לכל דורש, אין ספק שחלק מתהליך השפע הרווח בעולמנו.

הזמינות לכל דבר באשר הוא, בלחיצת כפתור נפתחים עולמות, מובילה את הציבור לרוץ ולרדוף אחר זמינות בפתרון בעיות רוחניות ולקנות את המונע בעיות הכל בקניה ובלחיצת כפתור.

תמה אני לראות אנשים ברי שכל חכמים ונבונים אשר מצויים בביתם חפצים בלתי מזוהים כסגולות, סגולה של מטבעות ענידת חוטים אדומים סגולים וירוקים השד יודע כנגד מי ומה? העיקר לענוד, לתלות, לרכוש ולהרגיש בטוח.

הסגולה הבדוקה ביותר

הרמב"ן כתב באופן פשוט לסגולה ולהצלחה "יעשה המצוות ויצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו עונשו". הקשר שלנו עם בורא עולם תלוי בעבודתנו ובעמלנו אין דרכי קיצור לקשר האלוקי איתנו ועלינו. יתכן שמצאו טכניקות עתירות ידע לתקשורת בין לאומית בלחיצת כפתור אך לקשר עם בורא עולם עוד לא הומצא לו תחליף, כתפילה, תחנון וזעקה מעומק הלב.

הגם שחז"ל אומרים במס' ב"ב אדם שיש לו צרה ילך אצל החכם ויתפלל עליו בכל אופן אין כמו תפילת החולה על עצמו בשברון לב "זבחי אלוקים רוח נשברה", כוונת הלב מעומקא דליבא גורמת לפתיחת שערי שמים שנאמר: "תכין ליבם תקשיב אוזניך", ושערי דמעה לא ננעלו.

הרדיפה אחרי מקובלים לא ברורים, טובה היא לטייקונים שאינם יודעים דרך אחרת להתקשרות עם בורא עולם ואינם יודעים את הכתובת הנכונה ל"מקור הברכות", גם ה GPS הכי משוכלל לא מורה להם את הדרך העולה בית אל.

חז"ל קובעים באופן ברור מניעת בעיות וצרות היא דרך עסק התורה שהיא "אגוני אגנא ומצולי מצלא" (מגינה ומצילה מפני הפורעניות) סגולות וקמעות הנמכרות בשוק כנגד "עין הרע" המצוי בעולמנו ויש לו יכולת להזיק, ומה יעשה אדם ולא ינזק ממנו?

"הוי אפל וקיים" הייה מאפיל את עצמך אל תתבלט ותראה הכל לעין כל, צניעות וענווה היא סגולה מצוינת כנגד עיניים צרות ומזיקות , אך להגיע לכך דרושה עבודה ויגיעה עצמית ומי מסוגל בדור כל כך מהיר וזריז להשקיע מעט בעבודת המידות, בעבודה פנימית, הכל הומצא כבר, אך אין המצאה טכנית ליצירת האדם השלם ברגע!

עסק מסוכן

אסיים את דברי בשני קטעים מרבותינו בדורות הקודמים: בשו"ת מן השמים סי' ט' כתוב מי שעוסק בהשבעות של מלאכים או בלחישה לא יהיה סופו טוב, אין מזיקים מתגרים אלא במי שמתגרה בהם כגון שכתב הוא או אבותיו קמעות לא יעסוק אדם בהם ולא יאמר אעשה בשל פיקוח נפש כי אין זו חוכמה אלא נזק.

והרמב"ם יצא חוצץ כנגד שימוש בסגולות, קמעות ושאר טכניקות ששורשם מעולם אפל וזה לשונו:(הל' ע"ז ט"ז) "ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן, והן שהטעו בהן עובדי עבודה זרה הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהו אחריהן. ואין ראוי לישראל שהן חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא לעלות על הלב שיש בהן תועלת. שנ' כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל ונאמר כי הגויים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן נתן לך ה' אלוקיך.

כל המאמין בדברים אלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודברי חכמה אבל התורה אסרה אותן, אינו אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת שאין דעתן שלימה. אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה, אינו דברי חוכמה אלא תוהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת ונטשו כל דרכי האמת בגללן. ומפני זה אמרה התורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים, תמים תהיה עם ה' אלוקיך"

בטח בה' ועשה טוב שכון ארץ וראה אמונה!

==

הרב בנציון משה אלגאזי הוא ר"מ בישיבת כרם ביבנה וראש מכון 'צורבא מרבנן'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מדוע אינך נאמן לרבותינו החיד"א והבן איש חי, למה להשמיץ?
זהר | 16-07-2012 16:03
צריך גם וגם. וכך היו דרכי רבותינו מגלות ספרד. ודאי ת"ת כנגד כולם. אבל אין להשמיץ קמעות. מקובלים מזוייפים זה עניין אחר שודאי יש להימנע ממנו. כמו שאומר רבי ומורי שכאדם רוצה להיות למעלה יש לו שתי דרכים, האחת לנות לעצמו הר, השנייה לכרות לחברו בור. ועצתי לך כבוד הרב, בנה לך הר...
2
לזוהר מגיב 1
בלפור רומנוב | 17-07-2012 0:52
רבינו משה בן מימון שמי לנו גדול ממנו בנגלה ובנסתר אומר על מי שמשתמש במזוזה כקמיע "ואלו הטפשים..." ואם על המזוזה רבם של ישראל שבקיא בנגלה ובנסתר כפי שרואים המבינים בספרו מורה הנבוכים אומר כך על אחת וכמה וכמה על חמסה