הרב פרסם באתר סרוגים שהרבנית חנה טאו זצ"ל עודדה את הנשים, הן רווקות הן נשואות, ללמוד תורה, ללמוד וללמוד, ואכן, בזכותה, נשים רבות למדו ולומדות. אבל חז"ל אמרו ש"כל המלמד בתו תורה, כאילו מלמדה תפלות" (סוטה כא ב). האם יש חולקים על משנה זאת? ומה זה בדיוק תפלות?
אין חולקים. זה גם נפסק ברמב"ם (הלכות תלמוד תורה א יג) ובשולחן ערוך (יו"ד רמו ו). המובן של תפלות, הסביר המאירי: "דברים תפלים, שמתוך הבנתה ביתר מגדרה, היא קונה ערמומיות מעט, ואין שכלה מספיק להבנה הראויה, והיא סבורה שהשיגה ומקשקשת כפעמון להראות חכמתה לכל "(סוטה שם)- כלומר ראוותנות.
אבל יחד עם זה, השולחן ערוך כותב: ומכל מקום חייבת אשה ללמוד דינים השייכים לאשה". שהרי אם לא תלמד הלכה, לא תדע לקיים. אולי בזמנים הקדומים, לא הייתה צריכה ללמוד, כי ראתה אותם אצל אימה, אך בימינו ודאי יש ללמוד. אבל כמובן, בלי התפלספות, אלא בתמימות ובשלמות. ולכן על פי זה כתב הב"ח שהן מברכות כל בוקר את ברכות התורה (או"ח מז). אם כן עליהן ללמוד מצוות לא תעשה ומצוות עשה שאין הזמן גרמא, ובמיוחד מצוות הנוגעות להן: נדה, חלה והדלקת הנר (ליקוטי הלכות לח"ח סוטה שם).
ומאותה סיבה היא צריכה ללמוד את הסידור והברכות, כדי לדעת מה מתפללים, ומה המובן של התפילות והברכות, שהרי זהו חלק מן המצווה להבין מה אומרים (יעלזו חסידים על ספר חסידים שיג).
ומאותה סיבה, אמר רבנו הרב צבי יהודה, הן צריכות ללמוד אמונה, שהרי אמונה אינה מצוות עשה שהזמן גרמא, וזה כולל לימוד אמונה בעמקות, לא בהתפלספות אלא בעמקות, שהרי זה גדר האמונה להאמין באמת ולא לרמות את עצמו.
ומסיבה זו ,עליהן ללמוד את ספר האמונה הראשי שלנו שהוא התנ"ך. ואמנם השולחן ערוך כותב שלכתחילה אין להן ללמוד מקרא, אך אם מלמדים אותן, אין זו תפלות (שם). אבל כאמור, כבר החפץ חיים כתב שזה היה בדורות הקודמים שכל בת ספגה תורה ממשפחתה, אך לא כן הוא בימינו, שהכל נתרופף, לכן מצווה רבה ללמדן תנ"ך (שם).
ואכן יש ספר שנקרא 'צאינה וראינה' ביידיש, ותורגם לעברית, בו פירושים קדמונים וחדשים על התנ"ך שנשים באשכנז נהגו ללמוד והוא ספר עמוק מאוד. והרבנית שרה שנירר שייסדה את 'בתי יעקב' אמרה בשם החפץ חיים: אמנם מי שמלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות, אבל מי שאינו מלמדה, ממש מלמדה תפלות. וגם כאן יש ללמוד בעמקות אבל בלי התפלספות, אלא בתמימות ובישרות.
מאותה סיבה אומר החפץ חיים שעליה ללמוד ספרי מוסר כדי לחזק את האמונה (שם).
בסיכום. מה לא ללמוד: גמרא, מצוות שלא שייכות, התפלספות.
מה כן ללמוד: תנ"ך, הלכה, סידור, אמונה, מוסר- וכל זאת בדרך עמוקה ותמימה.
הלוואי וכל הגברים היו לומדים מה שנשים צריכות ללמוד.
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
7 דיונים
מאיר
הכלל הראשון בלימוד הדיונים בתלמוד הוא שלא כל הדעות להלכה... והרבה דעות נאמרו לתיקון יצר הרע. כמו שיש בתורה עצמה ביטוים קשים העלולים להטעות... על אלה הקב"ה אמר למ"ר "כתוב!...
הכלל הראשון בלימוד הדיונים בתלמוד הוא שלא כל הדעות להלכה... והרבה דעות נאמרו לתיקון יצר הרע. כמו שיש בתורה עצמה ביטוים קשים העלולים להטעות... על אלה הקב"ה אמר למ"ר "כתוב! מי שרוצה לטעות, שיבוא ויטעה", או במילים של הרב סעדיה גאון "התורה לא נכתבה בשביל הטיפשים". כבוד הרב אבינר, אתה טועה ומטעה!
המשך 02:34 02.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
איזה כיף ומזל שיש לנו אותו, אשרינו. לא שהוא צריך את האישורים שלי אבל למה לא להרבות באהבת חכמים, ודברים טובים.
11:28 01.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
הכלל הראשון בלימוד הדיונים בתלמוד הוא שלא כל הדעות להלכה... והרבה דעות נאמרו לתיקון יצר הרע. כמו שיש בתורה עצמה ביטוים קשים העלולים להטעות... על אלה הקב"ה אמר למ"ר "כתוב!...
הכלל הראשון בלימוד הדיונים בתלמוד הוא שלא כל הדעות להלכה... והרבה דעות נאמרו לתיקון יצר הרע. כמו שיש בתורה עצמה ביטוים קשים העלולים להטעות... על אלה הקב"ה אמר למ"ר "כתוב! מי שרוצה לטעות, שיבוא ויטעה", או במילים של הרב סעדיה גאון "התורה לא נכתבה בשביל הטיפשים". כבוד הרב אבינר, אתה טועה ומטעה!
המשך 02:34 02.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
איזה כיף ומזל שיש לנו אותו, אשרינו. לא שהוא צריך את האישורים שלי אבל למה לא להרבות באהבת חכמים, ודברים טובים.
11:28 01.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ההיפך
כדאי להסתכל בתוך הטקסט של הרמב"ם (שהשולחן ערוך ביו"ד רמו העתיק, אציג אותו להלן) - איך מזה מנסים ללמוד שאסור לנשים ללמוד?!!! זה בדיוק הפוך, נאמר מפורשות שיש לה שכר,...
כדאי להסתכל בתוך הטקסט של הרמב"ם (שהשולחן ערוך ביו"ד רמו העתיק, אציג אותו להלן) - איך מזה מנסים ללמוד שאסור לנשים ללמוד?!!! זה בדיוק הפוך, נאמר מפורשות שיש לה שכר, אמנם מועט משל גבר. רק לאב צוו שלא ללמד את בתו, וגם זה מנימוק של "רוב נשים אין דעתם מכוונת להתלמד" - שמתייחס לעולם תרבותי שונה לגמרי משלנו - בו באמת נשים היו רחוקות מאוריינות כרחוק מזרח ממערב. והלשון "צוו" מראה על גדר והרחקה נקודתית, ולא על איסור גורף מצד עצמו - אין כאן שום לשון שמשתמע ממנה פסול בעצם היכולת או הזכות של אשה ללמוד, רק אמירה סטטיסטית שרוב הנשים אינם במקום הזה, האם רוב נשים שיבמינו זהה לרוב נשים של פעם - תענו בכנות? הנה הציטוט מהרמב"ם שהשלחן ערוך העתיק מנו רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יג אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואע"פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות, (חבל גם שהכותב התעלם מדעת בן עזאי, שאמר "חייב אדם ללמד את בתו תורה" שהיא הטריגר לדיון כולו, במשנת סוטה ג, ד).
המשך 17:59 30.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אויש נו
ללמד אנשים שלמדו קצת יותר טוב תורה? הרמב"ם הוא לא יחיד. הוא גם לא המציא את התורה. לך תלמד את הסוגיה, שוטה בשקל.
14:30 01.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
eli
אם גבר לא היה מצווה, היה צריך לאסור עליו ללמוד תורה וגמרא בגלל כל הדברים הבטלים שהוא מדבר. אכן חז"ל אמרו את זה כשתיקנו את ברכת התורה בלשון "לעשוק" ...
אם גבר לא היה מצווה, היה צריך לאסור עליו ללמוד תורה וגמרא בגלל כל הדברים הבטלים שהוא מדבר. אכן חז"ל אמרו את זה כשתיקנו את ברכת התורה בלשון "לעשוק" ו ל א בלשון "ללמוד". אין הרבה גברים שיודעים ללמוד.
המשך 17:59 30.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זוועה
מצטט משרה שנירר, מבלי לעמוד על כך שהיא זו שפרצה את הדרך ללימוד תושב"ע לנשים? ועד מתי תסתמך בפסיקותיך על ספר חסידים? יש לך את זה ביותר אזוטרי? ההלכה התפתחה,...
מצטט משרה שנירר, מבלי לעמוד על כך שהיא זו שפרצה את הדרך ללימוד תושב"ע לנשים? ועד מתי תסתמך בפסיקותיך על ספר חסידים? יש לך את זה ביותר אזוטרי? ההלכה התפתחה, וכיום מצווה על נשים ללמוד תושב"ע, כולל גמרא כמובן.
המשך 10:48 30.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכיאוי
והוא במפורש כתב כדברי הרב אבינר. אל תהיה מטומטם שלא יודע כלום ומעיר לתלמידי חכמים שאצבעם הקטנה עבה מכולך
14:29 01.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלוואי
איך אפשר בניגוד לרוח ההלכה? שאלו רב קודם?
09:23 30.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כגעי
דגרעאכ
14:27 01.05.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ושהמתוסכלים יחכימו.
ליצר הרע את התכניות שלו. כמו כאן לפמיניזם המנסה להשתמש בתורה למגמותיו. והכל עוד מגובה במקורות שלא ניתן לחלוק עליהם...
00:10 30.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני רק שאלה
עמוקה = סיפורי מעשיות. תמימה =נאיבית. ודאי לא אמונה תמימה במובן של תמים תהיה עם ה'.
22:24 29.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר