חג הפסח גונז בקרבו את הביטוי המלא של הגאולה והחירות. עם שלם המשועבד מאות בשנים יוצא משעבוד לגאולה ומעבדות לחירות. סימני החג ונוסח ההגדה מדגישים בצורה מוחשית את הגאולה העצומה שהתרחשה מתחת לרגליה של מצרים, אימפריית האומות בעת העתיקה. רבן גמליאל לוקח את משמעות הגאולה צעד קדימה ופוסק ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קטז:).
בדור בו הציוויליזציה התרבותית בה אנו חיים כה רחוקה ממושג העבדות העתיק, נדמה שדבריו של רבן גמליאל נותרים כאמירה חיצונית ותו לא. בית ממוצע בימינו, מוגדר בלשון חז"ל כ"ארמון מלכים", השפע המצוי בשווקים וברחובות כל כך גדול, ודווקא מפני כך הדרישה לשוות בנפשנו כאילו אנו יצאנו ממצרים נראית מעט נבובה ממשמעות אמיתית. אם כן, כיצד דרישה זו שייכת גם לבני מלכים כמותנו?
הגמרא במסכת ברכות (ט.) קובעת: "הכל מודים כשנגאלו ישראל ממצרים לא נגאלו אלא בערב, וכשיצאו לא יצאו אלא ביום". כלומר, זמן הגאולה היה בלילה אך זמן היציאה ממש היה ביום, בעיצומו של יום. צריך להבין, אם עם ישראל עדיין נמצא במצרים מדוע זה נחשב כאילו הוא כבר נגאל?
הרב קוק על דברי הגמרא מסביר שלגאולה יש שני ממדים: גאולה חיצונית וגאולה פנימית. גאולה חיצונית פירושה מעבר קטגורי מעולם ה"עבדות" לעולם ה"חופש", ממיקום גיאוגרפי זר לארץ חמדת אבות. גאולה זו אינה מלמדת דבר על המתרחש בחדרי ליבו של האדם ה"נגאל", מסיבה פשוטה – המעבר הטכני-פיזי יכול להיות חיצוני בלבד, בעוד רוח העבדות עדיין עלולה לנשוב בעורפו. גאולה זו מוציאה את היהודי מהגלות אך לא מוציאה את הגלות ממנו.
גאולה פנימית זו גאולה שאינה תלויה במיקומו הפיזי של האדם, אלא היא מתחילה מעולם ההרגשות, התחושות ודרך ההתבוננות של האדם על החיים. האופן בו גאולה זו פועל, משפיע בעיקר על המערכת הפנימית של חיי האדם, הגאולה משנה מקצה לקצה את אופק חייו, כדברי שמואל לשאול טרם נבואתו: "וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר". הגאולה הפנימית פותחת לאדם את העיניים בפני עולם חדש של רצונות, כישרונות ותביעה אדירה לחירות ועצמאות. אדם בעל שייכות פנימית לגאולה לא מסוגל לחיות חיים צרים וקטנים, חיים בעלי שעבוד לאל זר, חיים בינוניים חסרי חלומות ותקוות.
אם כן, הכל מודים שכשנגאלו ישראל בגאולה פנימית התרחשה הגאולה בלילה, עוד בהיותם בארץ מצרים רחוקים מארץ אבותיהם. כבר אז חש עם ישראל כי הוא אינו מסוגל יותר להישאר במצרים. אולם כשיצאו פיזית, בגאולה החיצונית, היה זה ביום עצמו, "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה הוֹצִיא ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם". תחושת החירות הפנימית קדמה לגאולה הממשית עצמה, ובכך מסר עצום – כדי להיות שייך לגאולה במלואה תחושת החירות צריכה לבעור בקרבנו, הרצון לחיים משמעותיים, עוצמתיים, אמיצים ומלאי כח – מוכרח לבעור בנו. רק בדרך זו יש התאמה בין הגאולה החיצונית לגאולה הפנימית.
נמצא שהציווי של רבן גמליאל כלפי כל יהודי בציר ההיסטוריה "לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" מבקש לעמוד על הפינות בחיי האדם בהן הוא יצא ממאסרי המוגבלות, ולפתוח בפניו עולם עצום של שאיפות ורצונות חדשים, כאותן שאיפות שנפתחו בפני אבותינו ערב גאולתם, באותו ערב בו נגאלו ממיצרי מצרים.
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
1 דיונים
מירב
תמיד נהנית לקרוא את שאתה כותב. רעיונות אקטואליים שעולים מפרשנות הפרשה ולעיתים תוספת מחז"ל ומחברים את ההווה לעבר. מעגל מעניין.
16:44 22.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו 2
לכן יש החשים במדינה בגלות קטנה. גם מה שכתבת כאן: ''נראית מעט נבובה ממשמעות אמיתית''. לא ראוי לומר כך על תנא קדוש
08:35 22.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רננה
מרתק ורלוונטי
09:44 21.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בת אל
תענוג צרוף....
09:29 21.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קטז:).. וצריך להוסיף העיקר : " להיות תמיד בדרכו לארץ ישראל"
08:05 21.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
למה גלות אלפיים התארכה אלפיים שנה בס"ד. .משום שלא הבנו עד תום את הגנוז במאמר רבן גמליאל שבהגדה: ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים...
למה גלות אלפיים התארכה אלפיים שנה בס"ד. .משום שלא הבנו עד תום את הגנוז במאמר רבן גמליאל שבהגדה: ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קטז:).. לא ירדנו לסוף דעתו של רבן גמליאל . יותר משבקש לראות את העבר . ביקש הוא לסמן ולהדגיש רעיונית וגאולית את העתיד והעתיד הוא תמיד : "ארץ ישראל" . שהאדם תמיד ילך רק לארץ ישראל . ואם אדם לא יחנך את עצמו כי בכל רגע נתון הוא יצא ממצריים בדרך לאותו המקום - ארץ ישראל . לעולם יישאר בארץ מצרים . רק שיחליף מצריים אחת באחרת אין כל טעם לראות עצמך שיצאת מארץ מצרים. אם אין אתה שם פעמיך ל"מדבר" לילך לארץ ישראל . עתה אולי יובן מדוע התארכה לנו הגלות לכלל גלות אלפיים
המשך 07:59 21.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא-שלום אמיר
ההקשר של אמירתו של רבן גמליאל הן בגמרא והן בהגדה עוסק בפן מהותי בעצם היציאה ממצרים. מכאן משתמע שכוונת רבן גמליאל לעורר נקודה משותפת שהייתה בעצם הגאולה עוד לפני ההגעה לארץ ישראל. בעיני, רבן גמליאל פונה למישור יותר עמוק ופנימי בנפש הפרטית והלאומית, הוא מדבר על עצם תחושת החירות של בני ישראל ערב גאולתם ממצרים. ההגעה לארץ ישראל היא פועל יוצא ושלב שני לאחר הגאולה הפנימית, כפי שנאמר בהמשך: "לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ, לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵנוּ" - גאולה פיזית. רק לאחר התחושה שבני ישראל חפצים בחיים רחבים ומשמעותיים מתרחשת העליה המעשית לארץ ישראל. דבריך אינם סותרים אלא משלימים.
13:18 21.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רון
מאמר מעניין ומרחיב אופקים
17:21 19.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שולחן עורך
כל דברי חז"ל דברי אלוקים חיים. כאן, ועכשיו, מאז, ולתמיד. לפרט ולכלל בארץ ובחו"ל
16:22 19.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונית שוהם
נהנתי מאד לקרוא את המאמר. זו כניסה יפה ומשמעותית לחג הפסח. יישר כוח
15:59 19.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבשלום
ישר כח , נהנה מהרעיון שהבאת
12:03 19.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר