שבת שלום בשבת בצהרים
ש: שמעתי שאין לומר שבת שלום בצהרים כי אז נפטר יוסף הצדיק, משה רבינו ודוד המלך?
ת: למעשה, ודאי לומר שבת שלום בחיוך רחב (כתב הגר"א נבנצל בירושלים במועדיה ב קצו, יש שנמנעים, כי משה רבינו נפטר אז, הנמנעים – נמנעים מחצות. אמנם סיפר הגר"ח קניבסקי שאביו ה"סטייפלר" נהג להימנע, משום שכתוב בזוהר שג' צדיקים נפטרו בשבת אחה"צ, משה יוסף ודוד, ולכן יש נהגו כן, ומסתמא מזמן מנחה קטנה – דרך שיחה א רעא).
ברק
ש: מי שלא ראה את הברק עצמו אלא רק את האור שלו, האם מברך?
ת: כן. פסקי תשובות (רכז ג).
דת לפי האם
ש: למה לפי התורה הדת עוברת לפי האם?
ת: כי לאם יש סגולה אלהית יותר לפי רצון ד', ואכן היא מברכת: שעשני כרצונו.
תרומת אברים
ש: האם אין בחתימת כרטיס אדי פתיחת פה לשטן?
ת: אדרבה. זו סגולה לבריאות ואריכות ימים.
כיפה
ש: למה לא מברכים על חבישת כיפה?
ת: מברכים כללית על כיסוי ראש: עוטר ישראל בתפארה.
אבא וטיטול
ש: מותר שאבא יחליף טיטול לביתו התינוקת?
ת: אין בעיה.
תשלום נזק
ש: אם אדם קלקל לי או איבד לי חפץ שמוצאים רק בחוץ לארץ, האם הוא חייב לנסוע לשם לקנות לי?
ת: לא. רק לשלם מחירו כאן.
סנוקר
ש: האם מותר לשחק סנוקר?
ת: קצת. ובתנאי שזה מקום צנוע, כשר והגון.
יעודו של אדם
ש: כיצד יוכל אדם לדעת מה יעודו בעולם?
ת: לא יוכל לדעת מראש. ד' יקבע לאורך ימים. אמנם מקצועו ייקבע על פי נטיה כשרון וצורך לאומה.
מלחמה אחרונה
ש: האם זה נכון שמלחמת גוג ומגוג קרובה אלינו?
ת: לא.
פסיכולוגיה
ש: פסיכולוגיה היא מדע או אמונה?
ת: מורכב. יש חלק בנוי על ניסויים ותצפיות ויש חלק שבנוי על השקפת עולם מה הנורמליות של האדם.
הארכת שעור
ש: האם מותר למורה להאריך את השעור, מה שבא על חשבון ההפסקה?
ת: הכל לפי כללי אותו בית ספר.
העתקה
ש: אם אני רואה תלמיד מעתיק בבחינה, האם לדווח?
ת: לא. זו בעיה שלו.
רמיה בניווט
ש: אם אני רואה חייל פותח מפה באמצע בוחן ניווט, האם לדווח למפקד? אולי יסלקו אותו מהיחידה?
ת: כן. צבא בנוי על זה שלא מרמים!
שואה
ש: מה להשיב לחבר למה היתה שואה?
ת: בדיוק מה שאתה משיב לעצמך. דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב.
ש: אך אני גם לא יודע מה להשיב לעצמי?
ת: אז אל תשאל מה להשיב לאחרים. אלא למד מעצמך מפי ספרים ומפי חכמים.
נרגילה
ש: האם יש ברכה על עישון בנרגילה?
ת: לא. וממילא איסור חמור לעשן.
גלגיליות בשבת
ש: האם מותר להשתמש בנעלים עם גלגיליות בשבת?
ת: כן. זה לא אופנים.
ד' רחוק מהבל
ש: האם ד' יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים?
ת: מבואר במורה נבוכים שאינו עוסק בכגון אלה. מו"נ ב. יג.
דאגה בחבורה
ש: בשבט שלי קורים בזמן האחרון יותר מדי דברים: תאונה, מחלה וכדומה. צריך לעשות איזה תיקון?
ת: תהילים ומסילת ישרים.
צחצוח שניים בשבת
ש: מותר לצחצח שיניים בשבת?
ת: בלי משחה. ויש ספרדים מתירים גם משחה (שו"ת שאילת שלמה א קע. ב קטז. ג קטו).
בליעת דם
ש: מדמם לי בפה אחרי עקירת שן. מותר לי לבלוע את הדם?
ת: כן. הוא רק אסור משום מראית עין. לכן, אם לא יצא החוצה, הוא מותר.
ברית מילה בלי נישואים
ש: יש ברית מילה לבן שנולד לחבר שלי בלי נישואים. אמנם הוא עומד להתחתן. ללכת?
ת: לא. אין מחזקים ידי עוברי עבירה. כלומר מבטאים שמחה והערכה.
חתול
ש: האם זה נכון שאדם המגדל חתול, כאשר החתול מת, הוא מקרג עליו, ויביאו לגהינם?
ת: הבל.
נהגת
ש: האם מותר לאשה לנהוג ברכב?
ת: כן.
סירוס חתולים
ש: האם מותר לסרס חתולים?
ת: לא. זה איסור תורה. אבל עיקור חתולה הוא מדרבנן ומותר על ידי גוי. וכן כלבה (שו"ת שאילת שלמה ד רסב).
צביעת רצועות תפילין משני הצדדים
ש: יש עניין לצבוע רצועות תפילין משני הצדדים?
ת: חומרה רחוקה שלא נהגו כל הדורות.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים