דיווח: סעודיה בחנה דרכי התנקשות בבכירים איראניים - סרוגים

דיווח: סעודיה בחנה דרכי התנקשות בבכירים איראניים

ה"ניו יורק טיימס" חשף כי בכירים סעודים המקורבים ליורש העצר מוחמד בן סלמאן בחנו אפשרויות להתנקש בבכירים איראניים, ביניהם ראש כוח "קודס" קאסם סולימאני. על פי הדיווח, הבכירים פעלו עם אנשי עסקים- ביניהם ישראלים

author-image
דיווח: סעודיה בחנה דרכי התנקשות בבכירים איראניים
  יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: עמוד הטוויטר של רשת PressTV)

בכירים סעודיים המקורבים ליורש העצר מוחמד סלמאן בחנו אפשרויות להתנקש בבכירים איראנים, בהם ראש כוח "קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני- כך דווח הבוקר (שני) בעיתון ה"ניו יורק טיימס".

על פי הדיווח, הגורמים בסעודיה ביקשו מאנשי עסקים לבחון כיצד אפשר להוציא לפועל את תכניות ההתנקשות. ככל הנראה, מדובר בתכנית שעלתה עוד בתחילת ימיו של בן סלמאן בשלטון, וגובש על ידיו יחד עם סגן ראש הביון הסעודי מוחמד עאסירי, המואשם כעת כאחראי לחיסול של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

הפגישות בעניין נערכו בריאד במרץ 2017 עם מספר פעילים ראו בתוכנית לגבי איראן הן מקור הכנסה והן אפשרות לפגוע במדינה שגם לתפיסתם מהווה איום. אחד מאנשי העסקים שהשתתף במפגשים הוא ג'ואל זמל, ישראלי שפעל בעברו בסוכנויות המודיעין והביטחון בישראל. את המפגשים ארגן ג'ורג' נאדר, איש עסקים אמריקני-לבנוני, ובהם הסעודים שאלו את הנוכחים האם הם מוכנים לעשות "קינטי" (מבצע חיסול) על גורמים איראניים בכירים.

עוד דווח כי אנשי העסקים אמרו לסעודים כי הם יתייעצו עם עורכי דין- שדחו על הסף את הוצאת התכנית לפועל. gם זאת, נאדר סיפר להם על חברה שבסיסה בלונדון, בניהול בריטים יוצאי יחידת המבצעים המיוחדים, שעשויה לבצע את ההתנקשויות. בהמשך נאדר וזמל גייסו לצדם איש עסקים נוסף, אריק פרינס, שעמד בעבר בראש חברת הביטחון הפרטית הגדולה "בלאקווטר" והיה בהמשך יועץ לצוות המעבר של טראמפ. בפגישה בניו יורק, השניים שוחחו עם הגנרל עאסירי ועוזריו על התוכנית לגבי איראן- אך לבסוף הוחלט כי הוא "פרובוקטיבי ועלול לערער את היציבות".

הדיווח על התכנית הסעודית מגיעה בימים שבהם סעודיה מואשמת כאחראית לרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, אשר חוסל במהלך ביקור בקונסוליה הסעודית בטורקיה. במקור סעודיה סירבה להגיב לדיווחים על מותו של העיתונאי, כשרק לאחר שבועיים טענה כי הוא יצא מהקונסוליה הסעודית בחיים. בעקבות לחץ בינלאומי כבד והדלפות מצד גורמים טורקיים, סעודיה הודתה כי חאשוקג'י מת, אך טענה כי הוא נהרג במהלך קטטה שהתפתחה במקום ולא בפעולה מתוכננת. רק לאחר חודש הסעודים הודו כי מדובר ברצח שהיה מתוכנן, אך סירבו לקחת אחריות על הדברים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו