צ'רצ'יל מעיד: בזכות השנ"צ ניצחתי את מלחמת העולם השנייה - סרוגים

צ'רצ'יל מעיד: בזכות השנ"צ ניצחתי את מלחמת העולם השנייה

צ'רצ'יל ניצח את מלחמת העולם השנייה, הרבה בזכות שנת הצהריים שהיה נוהג לתפוס. כך עולה מדברים שכתב ביומנו, ומובאים לתועלת הציבור לקראת אירוע השנ"צ ההמוני ביום שישי

צ'רצ'יל מעיד: בזכות השנ"צ ניצחתי את מלחמת העולם השנייה
  ניצח בזכות השנ"צ. וינסטון צ'רצ'יל

וינסטון צ'רצ'יל ניצח את מלחמת העולם השנייה, הרבה בזכות שנת הצהריים שהיה נוהג לתפוס. כך עולה מדברים שכתב ביומנו, ומובאים לתועלת הציבור לקראת אירוע השנ"צ ההמוני.

ביום שישי הקרוב, מארגנים תא הכתבים המכונה פורום תחריר: רועי שרון (כאן), עקיבא נוביק (ערוץ עשר) עמיחי אתאלי (ידיעות אחרונות) ואחרים, אירוע להחזרת מודעות שנת הצהריים (שנ"צ). מה שהחל כדאחקה פנימית, הולך ומתגלגל, כשהם מזמינים את הציבור להביא כרית ושמיכה ולתפוס תנומה ביום שישי בגן העצמאות בירושלים.

נזכיר, הלורד וינסטון צ'רצ'יל, שהיה שר הימיה עם פרוץ מלחמת העולם, ולאחר כשלון ההגנה הבריטית על צרפת מונה לראש הממשלה, מתאר את קורותיו בסדרת ספרים הקרויה "מלחמת העולם השנייה" ומחולקת לששה כרכים כמניין שנות המלחמה.

החלק הראשון בו הוא מזהיר מהמלחמה נקרא "מלחמת בין השמשות" בו הוא מתאר את כניסתו לתפקיד ראש הממשלה ואת ההכנות לפלישה גרמנית לבריטניה. בשלהי הספר (341-342) מתאר צ'רצ'יל שכבר אז היה בן 66, כיצד הוא מצליח לשמור על עירנות מול נטל העבודה האדיר, בעיקר בחברה של פקידים ואנשי ממשל צעירים ממנו בהרבה.

לפחות שעת שינה בכל צהריים

"למטרה זו נקטתי אורח-חיים שנאכף עלי באדמירלות ב-1914 וב-1915, ואשר מצאתי כי הוא מגדיל בהרבה את כושר עבודתי יום-יום.", כותב צ'רצ'יל בזכרונותיו, "תמיד שכבתי לישון לפחות לשעה אחת במוקדם ככל האפשר אחר הצהריים, וניצלתי עד תום את כשרוני המוצלח לשקוע כמעט מיד בתרדמה עזה."

ההסבר שלו לצורך בשנת צהריים הוא הכפלת זמן העירנות: "על ידי כך היה לאל-ידי לדחוס יום עבודה וחצי לתוך יום אחד. הטבע לא כיון לכך שיעבוד אדם משמונה בבוקר עד חצות הלילה בלי אותו חילוף-אונים של שיכחה מבורכת, שאף אם תארך עשרים דקות בלבד, די בה לחדש את כל הכוחות החיוניים."

ממליץ על שגרה זו בפני אחרים

"הצטערתי על שעלי לשלוח את עצמי למיטה כמו ילד כל יום אחר-הצהריים, אבל באתי על גמולי בזה שהיה בכוחי לעבוד משך הלילה עד שעה שעתים או אף מאוחר יותר – לפעמים הרבה יותר – בבוקר, ולהתחיל את היום החדש בין שעה שמונה לתשע.

על שיגרה זו שמרתי כל עת המלחמה, ואני ממליץ עליה לפני אחרים, אם וכאשר, ימצאו צורך לסחוט, משך תקופה ארוכה, את הטיפה האחרונה ממבנה גוף האדם."

פעם ראשונה בתולדות האנושות של שנ״צ ציבורי

בשיחה עם "נשיא" פורום תחריר, רועי שרון, הוא מסביר למה בכלל צריך להחזיר את המודעות של השנ"צ לציבוריות הישראלית.

זיהינו בשנה האחרונה תופעה מצערת של דה לגיטימציה לשנ״צ, ולכן התכנסנו בפורום תחריר וכמה ידידים מירושלים, בניסיון להחזיר עטרה ליושנ״צ. המטרה היא להגביר ולהאדיר את החשיבות של המנהג העתיק של שנת צהריים, קודם כל בימי שישי.

ואתה מצפה שאנשים יבואו לקחת חלק?

כדור שלישי לשונצים, אני באמת מקווה שיבואו שונצים ושונצות מתוך תחושת אחריות למוסד המפואר, שכיכב בלוחות הזמנים של צ’רצ’יל, יצחק שמיר, בן גוריון, ועוד רבים ושונצים.

שינת צהריים אמורה להיות פעולה אינטימית של אדם בביתו או בלשכתו, למה אתם מוציאים אותה לרחובה של עיר?

למיטב ידיעתנו זו פעם ראשונה בתולדות האנושות של שנ״צ ציבורי. כינוס המוני של אנשים למטרת שנ״צ ציבורי עשוי לקדם את התרבות הזאת, ולהגביר את המודעות ליתרונותיה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
נראה ששנצ נהוג יותר באירופה כי השקיעה
יפה יוסף | 22-10-2018 12:33
שם מאוחרת מאוד לכן חייבים מנוחה בנתיים. בארץ מי שמרגיש עייף בצהריים כדאי לו לישון שנצ ולהנות משאר היום.לישון בגלל שזה חוק זה לא נכון .