חרדים שחזרו בשאלה נגד מדינת ישראל: לא למדנו חשבון - סרוגים

חרדים שחזרו בשאלה נגד מדינת ישראל: לא למדנו חשבון

קבוצת חרדים שהורידו את הכיפה מתכוונים להגיש בקרוב תביעה ייצוגית נגד המדינה. הסיבה: לא למדנו לימודי ליבה ונאלנו להשלים לבד את הפערים. "המדינה הפקירה בידי ההורים שלי את העתיד והם בחרו למנוע ממני ידע בסיסי" מספר אחד העותרים.

author-image
חרדים שחזרו בשאלה נגד מדינת ישראל: לא למדנו חשבון
  בלי לימודי ליבה. תלמוד תורה (פלאש90)

על פערי תרבות שמהם סובלים חרדים לשעבר כולנו כבר שמענו וראינו בסדרה "סימני שאלה" ודומותיה. כעת מתברר שהחרדל"שים פוצחים במערכה חדשה, הפעם מול מדינת ישראל. מה הם רוצים ממנה? כסף, והרבה.

עשרות יוצאים בשאלה מהמגזר החרדי התאגדו יחד במסגרת עמותת "מ.ע.ב.ר" על מנת לנסח כתב תביעה משותף, שבמסגרתו הם תובעים מהמדינה פיצויים על כך שלא זכו בילדותם ללימודי ליבה, ובשל כך נאלצו לעבור מסכת יקרה של צמצום פערים הכוללת השלמת בגרויות ולימודי אנגלית, תהליך שכרוך בהפסד של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

לאחרונה פנתה הקבוצה למשרד עו"ד שלמה לקר, במטרה לבחון מבחינה חוקית את זכויותיהם ולנסות לגבש תביעת פיצויים מהמדינה.

השלמת פערים מסובכת

"אני מאשים את המדינה שלא אכפה את חוק חינוך חובה", טוען אודי, (השם המלא שמור במערכת), יוצא בשאלה, מיוזמי התביעה וחבר בעמותה. "כל ילד רגיל בארץ, אם הוריו לא ישלחו אותו ללמוד, המדינה תכריח אותם. ואותי, כילד שלמד בחינוך החרדי המדינה הפקירה בידי החלטת הורי, שבחרו למנוע ממני ידע בסיסי.

אודי למד בחינוך חרדי שבו שפת הלימוד אפילו לא הייתה עברית. "בחינוך החרדי ישנם מאות אלפי ילדים שלומדים חשבון רק עד גיל 8, וברמה בסיסית ביותר". הוא מספר.

"החל מאז, ועד גיל 20-23, שבו יוצאים לעצמאות, הם לא לומדים דבר מלבד משנה וגמרא. אני עוסק כיום במסחר, והעברית שלי לא תקנית. לא למדתי אנגלית וגם לא מתמטיקה, ואלו תחומים שחוסר הידע שלי בהם מגביל אותי בעסקיי ובאפשרויות שלי להתפתח".

יוצא בשאלה חרדי, שרוצה למשל ללמוד משפטים, לא יכול פשוט להתחיל ללמוד. התהליך כרוך בלפחות שנתיים של השלמת בגרויות, תוכנית שעולה כ-30-40 אלף ש"ח, ובמקביל הוא מפסיד זמן עבודה יקר. מדובר פה בנזק שיכול להגיע לכ-150 אלף ש"ח ואף יותר. הניסיון המחקרי מוכיח שאם לא רוכשים בגיל צעיר ידע בסיסי במתמטיקה, אנגלית ומחשבים, קשה מאוד להשלים את הפערים בגיל מבוגר. כתוצאה מכך יוצאים בשאלה למעשה ניזוקים ומופלים לרעה.

אין אפשרות לתביעה ייצוגית

בבסיס התביעה המתוכננת עומד טיעון המסתמך על הזמן שבו אושר חוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, שעבר בשנת 2008.

החוק למעשה מכיר במוסדות החרדיים כפטורים מהוראת לימודי ליבה, אלא שהוא לא חל בתקופה שבה התחנכו רוב היוצאים בשאלה נשואי התביעה, ולמעשה עומדת להם הזכות, לכאורה, להאשים את המדינה בכך שלא רכשו את הידע הבסיסי שאמור לאפשר להם להשתלב בשוק העבודה בארץ. אגב, בשנים האחרונות נעשים ניסיונות לבטל את החוק, והוא ממתין כעת להכרעת בג"ץ בנושא.

מאחר והמדינה לא מאפשרת לחברי הקבוצה להגיש תביעה ייצוגית, על כל אחד מהתובעים למסור תצהיר שבו הוא מפרט את הנזק הפרטי הכספי שנגרם לו, והסכום משתנה מאדם לאדם בהתאם לנתוני הפתיחה שלו בעולם החילוני. נכון לעכשיו כבר פנו לעמותה עשרות יוצאים בשאלה במטרה להצטרף לתביעה, וההערכות של חבריה מדברות על כך שהמספר יגיע למאות.

==

הכתבה המלאה תתפרסם במגזין 'מוצש' בסוף השבוע

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
חוזרים בתשובה ייתבעו את המדינה
תובע את המדינה | 02-02-2012 15:19
איך הפקירו ביד הוריהם החילונים את החינוך לערכי היהדות,ללימוד תורה,לאמונה כשידוע שכדי להשלים את הפערים בתחומים אלו צריך הרבה יותר מסירות נפש וממון מאשר להשלים בגרות.
2
על זה נאמר: בעקבות משיחא חוצפא יסגא
שי | 02-02-2012 17:45
אמנם החבר'ה עזבו את מעגל החינוך החרדי, אך המשיכו לדבוק בעמדה "אכלו לי, שתו לי, המדינה חייבת לי (ועדיף בהעברה בנקאית)". אף אחד לא לימד את ביאליק חשבון, הוא למד בעצמו. דתל"שי המאה ה-19 ידעו להסתדר בכוחות עצמם ולבנות קריירות מפוארות מבלי שהקיסר פרנץ-יוזף יעניק להם קורס מבוא לחשבון דיפרנציאלי.
3
אין ספק שהחינוך התורני לנחשלות וטפילות הוא מגה פיגוע
חינוך לבערות ופיגור | 03-02-2012 0:11
שממשלת נתניהו מבצעת במדינת ישראל.ההישרדות הקואליציונית חשובה לממשלה ה"פטריוטית ימנית" מאשר עתידה של המדינה וחוסנה הכלכלי והצבאי.בלי השכלה מדעית טכנולוגית אין עתיד למדינת ישראל.
4
כסטודנט ברור לי שמי שלא למד אנגלית ומתמתיקה בגיל צעיר
אין ידע בסיסי | 03-02-2012 0:28
יתקשה אח"כ להשלים את החסר וכך למעלה מ-50% מהחרדים נושרים מהשלמת בגרות ומילמודים אקדמיים.האגדה האורבנית שלימוד גמרא מחדד את המוח לא תופסת לגבי שני המיקצועות הנ"ל ולראייה אחוז הגדול של הנחשלים הניכשלים.
5
אחיין שלי התפקח בגיל 17 ועזב ישיבה של ש"ס והידע שלו
סיפור אמיתי | 03-02-2012 0:36
הסתכם בתפילות,גמרא ושפה זרה חשובה מאוד ואקטואלית והיא.....ארמית.יצא בור ועם הארץ מהישיבה.הוא נישלח להשלמת 10 שנ"ל בפרוייקט הילה וכיום הוא לקראת סיום שירותו בצה"ל.צה"ל הגדיל לעשות ושלח אותו ועוד חיילים במצבו לבסיס מחווה אלון כדי להשלים 12 שנות לימוד כדי שמשם בתוך 4 חודשים יצליח אולי להגיע ללימודים אקדמיים.כל הכבוד לצה"ל.
6
והמדינה תתבע אותם בחזרה על כך שלא שרתו בקרבי.. קרבנות..
דרור | 03-02-2012 0:56
7
המדינה הולכת לפשוט רגל
אביתר | 03-02-2012 1:04
עדיף לחנך לבורות חרדית ולא לדעת חשבון אנגלית, אולם להנהג כבני אדם מכובדים שלא מעשנים סמים, דוקרים חברים על תור בבנק או מקום חניה, מתעללים בנשים ולא נאריך בדברים שהנפש היפה סולדת מהם וכו' (הדרת נשים זה באופנה), מנבלים את פיהם, שודדים וגונבים, עושים מעשי אלימות ועוד מרעין בישין שהחברה החילונית הנאורה סובלת מהם. אנגלית וחשבון חשוב! להיות בן אדם מוסרי חשוב יותר ולכן הנני קורא לכל אדם פקח לנצל את ההזדמנות העיסקית הגדולה שנקראת בפנינו, וליזום תביעה יצוגית על עיצוב פני המדינה בידי פורקי עול שהרסו את חיינו, גזרו את פאותנו, לקחו את כספנו, חינכו את בננו כהגרועים באומות. נא לציין את מספר החשבון של כל א' מן התובעים (עדיף בהעברה בנקאית כמו שהציע שי המלומד), לא אכלו לי לא שתו לי אלא חיללוני, גזזוני חרדי המאה ועשרים יודעים להסתדר לבד בלי חשבון ואנגלית, אולם לא מצליחים להיות בני אדם ללא מוסר תורה ומצוות.
8
יפה שדווקא אתר סרוגים נפל קורבן לחרטוט של שמאלני שלמעשה
אשקלוני | 03-02-2012 14:04
פועל רבות גם נגד הציבור הלאומי בשטחים.... חבל שנתתם לו במה.
9
גם אני
מירוני | 04-02-2012 23:31
גם אני תובע, וקורא לכל החוזרים בתשובה לתבוע את המדינה שלא לימדה אותנו יהדות
10
למס 1 אהבתי חזק
יעקב | 05-02-2012 0:01
למס 1 אהבתי חזק