מי צריך ללמוד אבולוציה?

הבוקר התפרסמה בעיתון מעריב ידיעה לפיה רק חצי אחוז (515 מתוך כ90 אלף תלמידים) מהניגשים לבחינות הבגרות למדו ונבחנו על תורת האבולוציה של דארווין, המשמשת כפרק בחירה בבגרות בביולוגיה.

אחת הסיבות לאי לימוד הנושא בבתי הספר התיכונים, היה מפאת "רגישות דתית", של גורמים המובילים את ישראל "למקום חשוך". מורה אחר לביולוגיה טען כי הנושא פשוט לא מעניין את התלמידים.

חברת הכנסת עינת וילף (עצמאות) צוטטה כשהיא אומרת: "לא ברור מי הן האוכלוסיות שרגישות מדי למדע ולאמת, אבל אינני רואה שום סיבה שהתחשבות בהן תביא לכך שכל התלמידים במדינת ישראל אינם לומדים את תורת האבולוציה".

בשיחה שקיימנו ב'סרוגים' עם יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, ד"ר גבי אביטל, הוא אומר כי צריך ללמד על אבולוציה אך גם על החסרונות והשקרים שבה.

"הלוואי והיו מלמדים את ההיסטוריה של המדע, ואז היו נחשפים תלמידי ישראל, כולל הסטודנטים, לכך שלצד היתרונות שהיו בימיה הראשונים של תאורית האבולוציה, השתנו הממצאים המדעיים ללא הכר."

"הלוואי והיו מלמדים את מה שדרווין עצמו היה אומר על חסרונותיה של התיאוריה שלו. הוא הקדיש פרק שלם בספרו 'מוצא המינים' לחסרונות הללו.", הוא אומר ומוסיף "רבים החורים בהשערת האבולוציה המקורית יותר מחוריה של גבינה שוויצרית."

לדבריו במשך שנים מספר חתני פרס נובל מתחומים שונים, השיגו השגות חמורות על תיאורית האבולוציה המקורית של דרווין. "ראוי ללמד את האבולוציה כפי שהציג דרווין ובתנאי שלצד זה יציגו את ממצאי המאובנים החיים המפריכים את היסוד העיקרי של שינוי אקראי לאורך מיליוני שנים."

פוטר בשל דעותיו

ד"ר אביטל, שימש בעבר כמדען הראשי של משרד החינוך, אך בעקבות סדרה של התבטאויות בנושאי אבולוציה וההתחממות הגלובלית ("שקר מוחלט") הוא פוטר מתפקידו בלחץ של ארגונים ירוקים ואנשי אקדמיה.

אביטל לא מכחיש את הממצאים שמוכיחים על התפתחות, אך מקשה עליהם: "מישהו הרי צריך להסביר כיצד מתקיימת לה בשלום קירבה גנטית עצומה בין האדם לבין השימפנזה ובין האדם לעכברוש נורבגי.", הוא אומר, אך מוסיף "ואחרי כל זה, שילמדו או שיציגו את התהייה הרבה על המרחק האמיתי בין האדם לבין השימפנזה ובין העכברוש הנורבגי."

בסוף הדברים הוסיף אביטל כי אין סתירה בין עיסוק במדעי הטבע לבין אמונה, ואפילו להפך "הלוואי והיו מלמדים כמה מדענים מהגאונים וממיסדי המדע ממש הם אנשים מאמינים."

אביטל מונה רשימה ארוכה של אנשי מדע: "החל מקופרניקוס, קפלר, גלילאו, ניוטון, ליבנייץ, אוילר, פלנק, אמפר, שרדינגר, מקסוול, פסקל, פריסטלי, פסטר, קנטור, ברצליוס, קיוויה, ג'אול, גאוס, ועוד רבים, ואת איינשטיין אין צריך להזכיר."

"אילו היו מלמדים אותם רק מקצת הדברים לעיל, אחוז המאמינים היה בודאי עולה מעל ה-80." הוא מסכם.