על מצע השיח החברתי, פורסם גיליון השבת שעברה של מכון מאיר, בו טושטשו פניה של רותי פוגל הי"ד.
מהמכון נמסר כי מדובר בעלון תורני המופץ בבתי הכנסת, ובשל כך המדיניות היא לא לפרסם בו תמונות נשים. הוסיף הרב שלמה אבינר בהקשר זה כי טשטוש פניה של רותי "זה כבודה". אמנם היא נפטרה, אבל עדיין צריך לכבד אותה, וכך הייתה רוצה.
בשבת הזו פרסם מכון מאיר התנצלות רחבה במסגרתה לא התנצל על כך שאינו נוהג לפרסם נשים, ולא על ההתנהגות הקיצונית שהביאה לטעות האיומה, אלא התנצל "על הצער והכאב שנגרם לקוראים עקב הפרסום הבלתי ראוי של תמונת רותי פוגל הי"ד".
ואני, כל שנותר לי לאחר שנעתקו המילים, הוא פשוט להתבייש.
אינני מתביישת בהיותי דתייה. אני מתביישת במה שזה אומר עלי.
לא נשארה לי דרך ליחצן את הדת שלי שזרים הפכוה לנכר. לשממה. שכרתו מתוכה את החיות והפכו אותה לגופה שההמון מבקש להביא לקבורה. אינני יכולה להגן עליה עוד.
אני מתביישת בכך שמוסדות דגל ורבנים מרשים לעצמם להשחית את פניה של היהדות ברשות הרבים. אני מתביישת באלו המתיימרים להיקרא מנהיגים שמובילים את הציבור לחיים של היררכיה דורסנית. אני מתביישת בכך שהם מרשים לעצמם להחליט בשבילי ובשביל אחרות מהו כבודן אפילו לאחר מותן, תוך ביטול רצונן העצמאי והשתקת קולן.
אני מתביישת בעשייה הדמגוגית של רבנים ואישי ציבור שמשמרים את ההגמוניה הגברית תוך סילוף האמת והטלת איסורים על גבי איסורים שאין להם בסיס או מקור.
אני מתביישת באמירה מבית מדרשו של הרב שלמה אבינר כי "אסור ליהנות מאישה שאיננה שלך" כפי שכתב השבת בתשובה לשאלה האם מותר לשמוע קול אישה אם זה לא משפיע על השומע.
אני מתביישת.
איפה הרבנים השפויים?
ואני גם מתפלאת. איפה אתם רבני הציונות הדתית המתיימרים להוות אלטרנטיבה לטירוף הדעות שמתחולל בשערה של העיר? כל אלו שהתירו לאישה להביא ילד לעולם שלא במסגרת זוגית, כל אלו שנלחמו בעד לימוד תורה לנשים על אף ה"איסור המפורש" על כך? איפה אתם? כל אלו שברצותכם אתם מבצעים ג'אגלינג למיצוי פתרונות הלכתיים והפיכת הדת לתורת חיים נגישה ומקיימת דור.
בשתיקתכם ולמעלה מכך בהרתמותכם במידת מה לשיגעון, אתם חוטאים לדור, אתם חוטאים לעצמכם ואתם חוטאים כלפי שמיים.
אתם משתמשים לרעה בכוח ההנהגה שניתן לכם על ידי הציבור ובמקום הובלה לחיים של דרך ארץ שקדמה לתורה, אתם מנצלים את הבמה להפצת שיח של רודנות מגדרית והשפלה.
האם מי מכם נתן דעתו לכך שהאיסור על שמיעת קול אישה מכוון לשמיעת קולה של אשתו בזמן קריאת שמע? האם זוכרים אתם שבאותו מראה מקום כתוב שאסור להסתכל באצבע קטנה של אישה? פתרון ראוי יהיה וודאי הנחייה ללבישת כפפות, כדי שחלילה לא תיחשף זרת מעוצבת ומגרה, כל זאת במקום אמירה נוקבת ולא מתפשרת האומרת די. עצור סוסים.
"ליהנות מאישה" זה כמו ליהנות מתמונה יפה שעל הקיר או ממאכל טעים. ליהנות מאישה בהקשר זה אפשר רק דרך אחת, ולא רחוק היום שכך יפרש הציבור את האמירה אליה מוביל השיח המנוהל על ידי ההגמוניה הרבנית.
הייתכן שישראל לא נכנסו לארץ כי מרים הנביאה עם בנות ישראל יצאו במחול לאחר קריעת ים סוף? הייתכן שחרב בית המקדש בגלל שיהודית יצאה מהחומות ללא אישור בעלה ובלבוש לא צנוע?
האם זו מהותה של היהדות? האם מפרשנות כזו ודומותיה נבנה עולם של חסד ואמת?
התשובה היא לא.
להתאים את ההלכה
האמירות ההלכתיות הן עניין של בחירה, של הנהגת הדור. במקום לגדוע באיבו את ניפוח ההלכה למימדים שאפילו הקב"ה לא ידע שאפשר להגיע אליהם ולומר בקול חזק וברור הדת נגד הדרת נשים, הדת נגד הפיכתן של נשים לאובייקט מיני מהלך שטוב לו שלא יהלך כלל.
במקום לצאת באמירה ברורה ונוקבת ולומר ששירת נשים כמוה כאצבע קטנה של אישה – מי שזה מעורר בו מחשבות שיעבוד על עצמו או שימנע את עצמו, במקום זאת מפתחים שיח המעודד הפיכת האישה לאובייקט לכלי, לצלע, והאיסור הוא "ליהנות מאישה שאיננה שלך", אבל אם היא שלך, למה לא, היא שלך. תהנה. הבנייה חברתית של החפצה: שלך-לא שלך-מותרת-אסורה.
במקום לחנך דור עתיד על ערכים של כבוד ודרך ארץ, מפתחים דור עתיד ממין זכר שלומד לדכא את המין השני ולהתייחס אליו בביטול ובזלזול. דור עתיד הלומד להסתובב בראש מורם בגאווה "שלא עשני אישה".
טשטוש פניה של רותי פוגל הוא אכן טעות איומה. אבל מאחוריה טעות איומה לא פחות. ההצהרה על המדיניות. אי פרסום תמונות של נשים בעלון ככלל. וחטא על פשע באמירה שזהו כבודה של רותי הי"ד.
עיוות גדול מזה בשם היהדות אין. בימים ההם אין מלך בישראל.
מה דעתך בנושא?
50 תגובות
1 דיונים
דתי
מ
13:17 26.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עודד יקים
"כיצד אתם יכולים להסתכל בפניהן של אמותיכם, אחיותיכם, נשותיכם, בנותיכם ובו בזמן להמשיך ולהתייחס אל כל אישה באשר היא כאל איום או גרוע מכך - אובייקט או גרוע אף יותר...
"כיצד אתם יכולים להסתכל בפניהן של אמותיכם, אחיותיכם, נשותיכם, בנותיכם ובו בזמן להמשיך ולהתייחס אל כל אישה באשר היא כאל איום או גרוע מכך - אובייקט או גרוע אף יותר - "ערווה" מהלכת" ציטוט דבריך. להתיחס לאשה כערוה בציבור הדתי, אולי טעית בכתובת, יתכן שאת מתכוונת לציבור שאינו דתי ששם האשה הינה ערווה ותו לא, על גבי שלטים, באתרי אינטרנט, בפרסומות ושאר מקומות שהשתיקה יפה להם. הרצחת וגם ירשת? באשר לטענה חסר השחר שמה שמקומם את כל המגיבים אינו תחושת בטן על הפלית נשים, אלא צורת זילזול בדבר המקודש ביותר לכל אדם דתי נאמן לתורת האלוקים, פגיעה בסמכות חזל, חשד שהלכותיהם אינם אוביקטיבים וכו' ערעור מעמדן של חכמים ורבנים הינו שואה ליהדות, משום שהיום נערער על סמכותם בענין מעמד האשה, מחר נערער על סמכותם בהלכות שבת, ושאר הלכותו ומכאן עד רפורמית הדרך קצרה. דבר א' אני בטוח בוודאות את אינך דתיה ואם כן, אבוי לדתיות כזאת....
המשך 01:13 07.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
האם מי מכם נתן דעתו לכך שהאיסור על שמיעת קול אישה מכוון לשמיעת קולה של אשתו בזמן קריאת שמע? האם זוכרים אתם שבאותו מראה מקום כתוב שאסור להסתכל באצבע קטנה...
האם מי מכם נתן דעתו לכך שהאיסור על שמיעת קול אישה מכוון לשמיעת קולה של אשתו בזמן קריאת שמע? האם זוכרים אתם שבאותו מראה מקום כתוב שאסור להסתכל באצבע קטנה של אישה? פתרון ראוי יהיה וודאי הנחייה ללבישת כפפות, כדי שחלילה לא תיחשף זרת מעוצבת ומגרה, כל זאת במקום אמירה נוקבת ולא מתפשרת האומרת די. עצור סוסים. מתוך הפרשנות שלה לדברים שאמרה בודאי ניכרת הבורות של בנוגע לראיית נשים והאיסור אשה צנועה בודאי שלא חושבת כמו אישה זו ""ליהנות מאישה" זה כמו ליהנות מתמונה יפה שעל הקיר או ממאכל טעים. ליהנות מאישה בהקשר זה אפשר רק דרך אחת, ולא רחוק היום שכך יפרש הציבור את האמירה אליה מוביל השיח המנוהל על ידי ההגמוניה הרבנית"
המשך 20:21 06.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילנה
כשהתורה הינה דבר שאינו מחייב, מנהגי פולקולור חביבים באמת אין שום צורך לפחד ולמחות על דברים בוטים נגדה, ואפשר להפריח דיעות שלא נשמעו בעבר גם בקרב הרחוקים באומתנו, אולם אם...
כשהתורה הינה דבר שאינו מחייב, מנהגי פולקולור חביבים באמת אין שום צורך לפחד ולמחות על דברים בוטים נגדה, ואפשר להפריח דיעות שלא נשמעו בעבר גם בקרב הרחוקים באומתנו, אולם אם נתחייס איליה בבחינת כי חייכם ואורך ימיכם, יש לנו הרבה מה לפחד מדיעות כוזבות, ונסיונות לקעקע אותה. זה ההבדל בין הפוחדים לאלו שאינם פוחדים.....
המשך 01:41 06.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יריב
בעצם אין כל חדש במה שכתבת, אינני מוצא סיבה מדוע הטענות שלך רלוונטיות יותר בדור שלנו מאשר בדורות של חזל, שהרי המושג ערוה קבעה התורה וגם חזל, שעשני כרצונו לא...
בעצם אין כל חדש במה שכתבת, אינני מוצא סיבה מדוע הטענות שלך רלוונטיות יותר בדור שלנו מאשר בדורות של חזל, שהרי המושג ערוה קבעה התורה וגם חזל, שעשני כרצונו לא קבעו הרבנים "הקיצונים" של מאה שערים, קול באשה ערוה אינו המצאה של המאה ה 20 . את מושפעת ממקורות חילונים מובהקים, שם מציגים את הגברים ביהדות כמתנשאים, כמפלים וכדו' וכל זה כמובן לחפות אל חולשותיהם וכישלונותיהם החברתיות. הצטרפת ובהצלחה לעליהום השורר היום על הציבור הדתי (אני מדגיש דתי משום שכלל הציבור שמאמין בתורה באמונה שלמה נכלל תחת מתקפה ברברית זו), לדבר בלי שחר וללא הצדקה על סתירות בחזל (צייני ולו סתירה אחת, אל תדברי ללא כיסוי) לקבוע בפסקנות כי אימותנו אחיותנו מסכנות, לקבוע כי אנו מתייחסים לכל אשה כערוה, הינם פרי דמיון הזוי, מתוסכל ולא מציאותי. לצאת נגד חזל ולקבול על שלא עשני אשה, קול באשה ערוה וכו' לא מאפין נשים מפוחכות "שפתחו עינים", לעולם לא שמענו בקרב יהודים מאמינים בתורה שבכתב ובעל פה ביקורת על דברי חכמים, ואם מצאת אנא צייני לנו מקור בזה אולם מצאנו כן מצאנו בקרב בקרב צדוק ובייתוס, אולם מעלתן גדולה משלך, הם לפחות קבוע כי אינם מקבלת את כל דברי חזל, ואילו את כביכול מאמינה בתורה שבע"פ אולם מרשה לעצמך לבקר דברי חכמים במה שלא נראה לך, מצאנו בקורת בקרב הרפורמים, אולם את הגדלת לעשות וכל זה ללא תקדים. עצתי לך- הפסיקי לינוק ממדיה חילונית באושה, הפסיקי לעצב את דיעותיך ממקורות של טומאה ושנאה, זה הזמן ללמוד לעומק יהדות מהי, להפנים כי איסור ערווה אינו מהווה פחיתות לנשים, אלא משום חולשת הגברים שצריכים להלחם ביצרם ביתר שאת, ולכן נצטוו לשמור שמירה יתירה, להבין כי שלא עשני אשה לפי דברי מהרל הוא שבח לאשה שהיא קרובה יותר לשלימות, ולכן הגבר מברך כן שהוא מצווה ביותר מצות כדי להביאו לשלימות שהוא חסר בה, נקטתי דוג' קטנות א' מיני רבים לנסות ולשפוך קצת אור בנושאים שלעולם לא ניסית לרדת לעומקם זה הזמן לחזור למקורות ולגלות כי דברי חכמים אמת, כי דעתם דעת תורה ורצון הבורא שאת מתיימרת לעבדו מדברת מגרונם, וכבר דרשו חזל על הפסוק "כי לא דבר רק הוא מכם", (ירושלמי שביעית א, ה) ואם ריק הוא, מכם הוא ריק כלומר אם אתם לא מסוגלים לרדת לעומק דברי חכמים החסרון טמון אצלכם ולא אצל אחרים אז אל תפחדי להתנתק מכל השקר החופף אותך ולהתחבר למקור האמת בהצלחה
המשך 01:01 06.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מירי
לכל החרדים (תרתי משמע) ל"כבוד ת"ח" - מדוע כל אמירה ביקורתית מלחיצה ומפחידה אתכם כל כך? אתם רועדים כעלה נידף - אחרת לא הייתם מתגוננים ומגינים על "הסדר הישן" בעוצמה...
לכל החרדים (תרתי משמע) ל"כבוד ת"ח" - מדוע כל אמירה ביקורתית מלחיצה ומפחידה אתכם כל כך? אתם רועדים כעלה נידף - אחרת לא הייתם מתגוננים ומגינים על "הסדר הישן" בעוצמה כזו. לא הייתם מכנים את הכותבת "בורה" "רפורמית" ו"חסרת אינטליגנציה" (נו, באמת...) אלא עומדים ביושר מול דבריה ומנסים ליישב סתירות ולא להתחמק בטענה ש"כך כתוב ב...". ואז הייתם מגלים, כנראה, שהסתירות בין קביעות חז"ל (שכבודם במקומם...) מלפני אלפיים שנה לחיינו היום אינן פשוטות כלל ובמקום לברוח "למקום הבטוח" - לציטוטי מקורות - הייתם משמיעים את דעתכם הכנה - כבני אדם (וחוה...) ולא כ"משנה ברורה" מהלך (שגם כבודו במקומו...). הייתם מרשים לעצמכם להרפות לרגע מן החרדה ולהרגיש את כאבו של האחר. במקרה הזה - של האחרת. אולי אפילו לשים את עצמכם במקומה לחלקיק שנייה. לחשוב איך נראים החיים מבעד למחיצה, ל"תקרת זכוכית" שמלווה נשים רבות כל כך מהרגע שהן לומדות לקרא "שעשני כרצונו".לא להביע דעה, לא להחליט החלטות - רק להרגיש. האם עוצמת המגננה (וכידוע - אין מגננה טובה יותר מהתקפה) לא מעידה על תחושת בטן שמדגדגת לכם אי שם שיש (הרבה) אמת בדבריה של מיקה? כיצד אתם יכולים להסתכל בפניהן של אמותיכם, אחיותיכם, נשותיכם, בנותיכם ובו בזמן להמשיך ולהתייחס אל כל אישה באשר היא כאל איום או גרוע מכך - אובייקט או גרוע אף יותר - "ערווה" מהלכת (מחילה על הביטוי, אבל לא לי זכויות היוצרים עליו)? האם - עם יד על הלב - אינכם חשים שמשהו כאן "חורק", ומזמן? אל נא תשלו את עצמכם ואותנו באמירות כגון "היהדות מכבדת נשים בתור המחנכות של הדור הבא". מי שמכם להגדיר לנשים "גבולות גזרה" צרים כל כך ולהדיר אותן מתחומי חיים רבים אחרים? האם שאלתם פעם - ולו רק פעם אחת - ולו אישה אחת - איך היא מרגישה כאשר בוחנים אותה איברים איברים ומטביעים עליהם את החותמת "ערווה"? האם אי פעם התקיים דיון שוויוני בין גברים לנשים בהלכות צניעות שבו נשמעו קולותיהם של שני הצדדים - גברים ונשים - לא כמושא תאווה או סכנה מהלכת אלא כבן/בת אדם (וחוה) מן השורה? הקול הנשי ימשיך להישמע - תרצו בכך או לא, והוא רק ילך ויתחזק, ונשים רבות יותר "תקבלנה אומץ" לאמר את אשר על ליבן. גישה מזלזלת ונטולת כבוד מצידכם לקול הזה - קולן המושתק של אמותיכם, אחיותיכם, בנותיכם - לא תוביל אתכם רחוק. במקרה הטוב תמשיכו לזעוק ציטוטים בגרון ניחר מבלי שאיש יקשיב לכם. אז - עצה ידידותית קטנה: נסו להתגבר על הפחד, ולחשוב, לשם שינוי, כבני אדם ולא כדף מקורות.
המשך 23:23 05.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
להתאים את התורה ל זמן נשמע כמו לקיים מצות בחודש סיון שבו נתנה תורה, אולם בשאר החודשים האחרים אנו פטורים, את התורה לא מתאימים לזמן בטח לא לעולם חילוני ריק...
להתאים את התורה ל זמן נשמע כמו לקיים מצות בחודש סיון שבו נתנה תורה, אולם בשאר החודשים האחרים אנו פטורים, את התורה לא מתאימים לזמן בטח לא לעולם חילוני ריק מתוכן, כל הקולות על הפליית נשים מגיעים ממקורות לא טהורים, התורה מרוממת את מעמדן של נשים, לא בתור רבניות אולם בתור אבן יסוד להשתת הבית היהודי חינוך הבנים לתורה וירא"ש, רב לכם בזה ובקשתם גם להיות רבניות, אולם כשנצמדים לתקשורת חילונית מושפעים ממנה ומאבדים את הצפון. התאמת התורה לזמן הינה פרי רוחו של מנדלסון ושאר משכילים אשר את הדורות הבאים שלהם תמצא במנזר ולא בבית הכנסת!
המשך 09:35 05.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לאבן הקודש החיונית
לחיינו העכשויים ולכן כדי להצליח ולמצוא מסילות ללבבות האנשים נחוצה אדפטציה של הלכות לא מוסריות מסויימות שנחתמו וניקבעו לפני אלפי שנים.כדי להצליח דתנו חייבת לצעוד עם הזמן והמציאות אחרת חלקים...
לחיינו העכשויים ולכן כדי להצליח ולמצוא מסילות ללבבות האנשים נחוצה אדפטציה של הלכות לא מוסריות מסויימות שנחתמו וניקבעו לפני אלפי שנים.כדי להצליח דתנו חייבת לצעוד עם הזמן והמציאות אחרת חלקים ממנה יגרמו לאנשים ובמיוחד לנשים למאוס בה וחבל.עברו כ-1600 שנים מאז נחתם התלמוד.האם אתה בטוח שמאז ועד היום לא השתנה העולם?...........
המשך 06:20 05.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבן קודש חיונית
הקיום לדת או חברה נמדדת בהשתעבדות לבורא עולם, ולנושאי דברי חזל הקדושים, ולרבנים יודעי דת ודין מה מותר ומה אסור ומורים את העם לשם שמים, מהו רצונו יתברך. דבר זה הינו...
הקיום לדת או חברה נמדדת בהשתעבדות לבורא עולם, ולנושאי דברי חזל הקדושים, ולרבנים יודעי דת ודין מה מותר ומה אסור ומורים את העם לשם שמים, מהו רצונו יתברך. דבר זה הינו עמוד תווך ביהדות, גל הצונמי הנבער שמנסה לקעקע חומות בצורות אלו, יגרום לדה לגיטמציה לדת ויציאה נרחבת לחוזרים בשאלה, אשר בראותם ציבור דתי המרשה לעצמו לזלזל בנושאי דגלה של ההלכה, ולהכתיב להם לומר רק מה שערב להם לשמוע והכל כמובן לפי המסורת החילונית והתרבות ככל הגוים בית ישראל. האנשים מתחילים להבין כי אם לא נמצמד לקבלת חזל ולתופסי התורה נחשף למשהו רקוב מאוד באומה שלנו.
המשך 23:11 04.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דעת הפ' ליבוביץ' ז"ל
שאין בה שיויון זכויות גמור לנשים".יש לכם חומר למחשבה שהשאיר לנו אדם חושב כדי להאיר בו את עולמנו.
21:24 04.02.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר