שאלה
כידוע לכולם ישנן הרבה פעולות בשבת שיש מחמירים שלא לעשותם ויש מקילים בהם וכגון פתיחת בקבוקים, קופסאות שימורים וכדומה. האם מותר למי שמחמיר לבקש ממי שאינו מחמיר שיפתח עבורו את הבקבוק?
יאמין לי הרב ששאלתי כבר הרבה רבנים שאלה זו ואף אחד לא ענה לי תשובה ברורה, ולא הראה לי מקור מדברי הפוסקים לשאלה זו הנוגעת מאד למעשה.
אני למשל מן המחמירים שלא לפתוח בקבוקים בשבת וכל שבת אני מתחבט בשאלה זו, וכמו כן אני שואל מה עדיף יותר לפתוח את הבקבוק בשינוי, או לבקש מאחר שיפתח עבורי?
אודה מאד אם הרב יוכל לתת לי תשובה ומקורות לשאלה זו.
תשובה
מי שמחמיר לא לעשות דבר מסוים בשבת אינו יכול לבקש מיהודי אחר שאינו מחמיר לעשות את הפעולה בעבורו. כמו כן נראה שעדיף למי שמחמיר שלא לפתוח בקבוק בשבת – לפתוח את הבקבוק בשינוי מאשר לבקש מיהודי אחר שיפתח עבורו.
ביאור: נראה פשוט שאיסור אמירה לגוי בשבת הוא לאו דווקא לגבי גוי אלא גם לגבי יהודי, ולכן עד כמה שאדם מחמיר שלא לעשות פעולה מסוימת בשבת שבחינתו פעולה זו אסורה בשבת אם כן אינו יכול לבקש ממי שאינו מחמיר לעשות עבורו את הפעולה שזה בכלל איסור אמירה לגוי וכן מבואר מדברי המהר״ם מרוטנבורג המובאים בדרכי משה על הטור אורח חיים סימן תרכ״ד וכן מבואר דעת הגר״מ פיינשטיין זצ״ל.
ואין זה דומה למה שמבואר בהלכה שמותר לאדם שקיבל עליו שבת לבקש מחברו שעדיין לא קיבל שבת לעשות עבורו מלאכה, ששם חברו אכן מותר לו לכולי עלמא לעשות מלאכה זו שאצלו עדיין אין זה שבת אבל בנידון דידן עד כמה שאתה סבור שפעולה זו אסורה להעשות בשבת אם כן סבור אתה שגם לחברך אסור לעשות פעולה זו ואיך תאמר לו לעשות את המלאכה עבורך?!
אמנם יש מקום לפקפק ולומר שכמו לגבי מלאכה שנחלקו הפוסקים לגביה אם היא מותרת בשבת אם לאו ונפסקה הלכה כאוסרים ומכל מקום פעמים שמקילים לגבי איסור אמירה לגוי שמותר לומר לגוי לעשות מלאכה זו ולסמוך על דעת המקלים באיסור דרבנן של אמירה לגוי, אם כן הוא הדין בנידון דידן שאף על פי שאדם מחמיר לא לעשות מלאכה זו מכל מקום לגבי איסור ׳אמירה׳ שהוא איסור דרבנן יוכל לסמוך ולהקל ובפרט אם מה שנמנע ממלאכה זו הוא רק בגדר ׳חומרא׳ ולא מעיקר הדין.
אך נראה שאיסור אמירה ליהודי בנידון דידן חמור יותר מאיסור אמירה לגוי, שאיסור אמירה לגוי הוא לכולי עלמא רק מדרבנן ואין בזה חשש דאורייתא, אך באיסור אמירה ליהודי יתכן ויש לחשוש אף לאיסור דאורייתא ואבאר דבר זה.
בגיליון בסוד שיח לפרשת ׳ואתחנן׳ תשע״א (גיליון מספר 133), הבאתי הרבה ראיות ממקורות מגוונים לחקירה המפורסמת האם איסור מלאכה בשבת הוא איסור על הגברא, או איסור על החפצא, או במילים אחרות האם התורה הקפידה על מנוחת האדם או על מנוחת הבריאה, ולצד שהתורה הקפידה על מנוחת הבריאה התבאר שעבירה של עשיית מלאכה בשבת היא עבירה שבאופן עקרוני יכולה להיעשות על ידי שליח אילולי הכלל שאין שליח לדבר עבירה.
ואם כן מאחר שבנידון דידן לא שייך לומר אין שליח לדבר עבירה, שהרי השליח סבור שפעולה זו מותרת בשבת ולכן לא שייך לומר ׳דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים׳ אם כן נמצא שעל ידי זה שאתה מבקש מחברך לעשות את המלאכה עבורך נעשה הוא כשלוחך והרי הוא ׳ידא אריכתא׳ שלך לעשיית הפעולה, ונמצא שאתה עושה את הפעולה בשבת ואם כן לא הרווחת שום דבר אך באמירה לגוי אין איסור דאורייתא כי אין שליחות לגוי מן התורה.
ולכן נראה שאדם המחמיר שלא לפתוח בקבוק בשבת ונצרך לפתחו, עדיף לו לפתוח את הבקבוק בשינוי שאז לכל היותר הוא פוגע באיסור דרבנן, מה שאין כן אם יבקש מחברו יתכן שהוא פוגע באיסור דאורייתא. עד כמה שהוא מחמיר שפתיחת בקבוקים בשבת אסורה.
והנה אף שעדיין יש לומר שסוף סוף לפי דברי פוסקים חשובים אי אפשר לחלל שבת על ידי שליח ואם כן גם באמירה ליהודי בשבת האיסור הוא רק דרבנן ואם כן אף שמחמיר לא לעשות כן בעצמו אינו יחמיר לא לבקש מאחרים לעשות מחברו, מכל מקום נראה שאין זו הנהגה ראויה להפוך יהודי אחר שאינו מחמיר ל׳גוי של שבת׳ בעבורך, ועד כמה שאתה חושש לחילול שבת של עצמך תחשוש גם כן לחילול שבת של חברך.
ואל תפטור עצמך בטענה שהוא בין כך ובין כך מתיר לעצמו לעשות פעולה זו שהרי כל פעולה היא פעולה נפרדת ומבחינתך בפעולה הזו שהוא עושה עבורך הוא בחשש חילול שבת, ובוודאי שאין הדעת יכולה לסבול את העובדה שאלו שפותחים בקבוקים בשבת ״הפכו לגויים של שבת עבור המחמירים, וזו הנהגה פסולה ואינה נכונה ואינה מתיישבת על הלב, כך נראה לענ״ד.
ולכן או שלא תפתח את הבקבוק כלל או שתקל לעצמך לפתחו בשינוי אבל אל תבקש מאחרים לפתוח עבורך .
בשולי הדברים אוסיף עוד לומר שאין לפשוט שאלה זו מצד איסור הנאה ממעשה שבת, כלומר- שנאמר שאין היתר למחמיר לבקש מחברו, שהרי מבחינת המחמיר פעולה זו אסורה בשבת אם כן אף אם אחר עשה זאת איך יכול המחמיר ליהנות ממנה? הרי מבחינתו זו מלאכה האסורה בשבת! זה אינו, מחמת כמה וכמה טעמים ומשום כך אם החבר פתח בקבוק עבור עצמו מותר גם למי שמחמיר לשתות מבקבוק זה וכל הנ״ל נאמר באופן שמבקש מחברו לפתוח בעבורו.
==
הרב שבתי יגל הוא רב בכולל הקהילתי ברעננה.
הדברים פורסמו בעלון 'בסוד שיח'.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים