מחקר חדש בחן: האם הטלפון שלנו מאזין לנו? - סרוגים

מחקר חדש בחן: האם הטלפון שלנו מאזין לנו?

בשנים האחרונות גובר החשש מכך שהטלפון שלנו מאזין לנו ומעביר את המידע למפרסמים. מחקר חדש בחן אלפי אפליקציות וקבע: הטלפונים לא מקליטים שיחות בלי אישור מפורש מהמשתמש

מחקר חדש בחן: האם הטלפון שלנו מאזין לנו?
  (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

האם הסמארטפונים מאזינים לנו? השאלה הזאת עמדה במרכז אחד החששות העיקריים של הציבור בשנים האחרונות. כיום רבים מאמינים שאפליקציות המתפרנסות מפרסומות, ובראשם פייסבוק, משתמשות במיקרופון של הטלפון כדי להאזין לשיחות שלנו, ואז מעבירות את המידע למפרסמים שמנצלים אותו כדי להציג פרסומות הרלוונטיות לנו.

אלא שכעת מחקר חדש של אוניברסיטת "נורת' איסטרן" שבבוסטון מוכיח כי החששות שלנו מההשתלטות הטכנולוגית מוגזמים מדי. החוקרים ניסו לאושש או להפריך את התיאוריות על פייסבוק, וכדי לעשות זאת בחנו באופן מקיף האם אפליקציות באמת מסוגלות להאזין למתחרש סביב הטלפון.

עורכי המחקר השתמשו ב-17,260 אפליקציות שונות, הכוללות בין השאר את האפליקציות הפופולאריות ביותר בעולם כגון וואטסאפ, פייסבוק וטוויטר. 9,000 מהאפליקציות שנבחנו דורשות גישה למצלמה או למיקרופון של הסמארטפון כדי לעבוד, בעוד ש8,260 האפליקציות הנותרות ידועות כאפליקציות ששולחות מידע לפייסבוק. המחקר בוצע במשך שנה שלמה, כשהחוקרים השתמשו בתכנות כדי לדמות שימוש רגיל ב-10 מכשירי אנדרואיד של חברות שונות.

בתום שנת המחקר בחנו את דפוסי השימוש באפליקציות השונות, והפעולות שכל אפליקציה ביצעה. בניתוח התוצאות הוכח כי הטלפונים לא מקליטים שיחות ללא אישור מפורש של המשתמש בפעולה מוגדרת (כגון, לחיצה על כפתור להקלטת הודעה קולית). בכל תקופת המבחן לא נמצא מצב אחד שבו אפליקציה הפעילה את המיקרופון או שלחה הקלטה בעצמה- כך שניתן להפריך את השמועה על הקלטת שיחות. למרות ההפרכה, החוקרים הבהירו כי לא ניתן לשלול באופן מוחלט האזנת סתר, מכיוון שהניסוי לא דימה באופן מוחלט את השימוש הרגיל של המשתמשים.

החוקרים אמנם קבעו כי הטלפון לא מקליט את שיחותינו, אך במקביל נמצא כי אפליקציות כן יכולות לאסוף מידע בדרכים אחרות.  "לא ראינו שום עדות לכך ששיחות של אנשים מוקלטים בסתר מבלי שהמשתמשים יהיו מודעים לכך" אמר דייוויד צ'ופנס, אחד מכותבי המחקר. "עם זאת, אנשים לא מבינים שיש דרכים אחרות לאסוף מידע באמצעות הטלפון הסלולרי שלא מתבססים על המצלמה או המיקרופון של המכשיר, והמידע הזה מסוגל להביא לחברות תמונה טובה לא פחות על זהות המשתמש".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו