הסיבה שמפלגת העבודה לא יכולה להעמיד מתחרה ראוי - סרוגים

הסיבה שמפלגת העבודה לא יכולה להעמיד מתחרה ראוי

מאז קום המדינה עמדו בראשות מפלגת העבודה, בגלגוליה השונים, לא פחות משלושה עשר מנהיגים, כן ירבו. את תנועת הליכוד הובילו במשך שבעים שנה רק ארבעה. בגין, שמיר, שרון ונתניהו

הסיבה שמפלגת העבודה לא יכולה להעמיד מתחרה ראוי
  (צילום: Emil Salman/POOL)

בנאום הניצחון פנה ראש הממשלה המיועד לרעייתו, בפראפרזה על הפסוק הידוע, והודה לה – 'לכתך אחריי במדבר בארץ זרועת מוקשים'.

עליזה בגין ז"ל אכן הייתה ראויה להכרת הטוב על האמון רב השנים. עם זאת הייתה שם עוד גברת, שגם אם לא יכלה להתחרות ברעיית ראש הממשלה וודאי שהייתה ראויה גם היא לשבחים על האמון שנתנה במנחם בגין במשך עשרות שנים. שמה של הגברת הוא 'תנועת החירות' ובגלגולה החדש 'תנועת הליכוד'.

מאז קום המדינה עמדו בראשות מפלגת העבודה, בגלגוליה השונים, לא פחות משלושה עשר מנהיגים, כן ירבו. את תנועת הליכוד הובילו במשך שבעים שנה רק ארבעה. בגין, שמיר, שרון ונתניהו. תנועת החירות נתנה למנחם בגין קרדיט ארוך ארוך, שנמשך כמעט שלושים שנה, עד שהצליח במשימתו הבלתי אפשרית, להגיע לשלטון. במפלגת האופוזציה של היום, מפלגת העבודה, הקרדיט נמשך שלושים יום או לחילופין עד הסקר הבא. מה שיגיע קודם.

אחת הסיבות המרכזיות לחוסר הצלחתה של האופוזיציה להעמיד מתחרה ראוי לראשות הממשלה קשורה לבעיה כללית ושורשית שמאפיינת את החברה שלנו. החברה הישראלית היא תזזיתית וחסרת סבלנות. כשמישהו לא מצליח בפעם הראשונה מחפשים לו מחליף. אם הסחורה לא הגיעה מיד, נחפש ספק אחר. הכל צריך להגיע מיד, כאן ועכשיו. שלום עכשיו ומשיח עכשיו. אנחנו מתנהלים כמו חבורת ילדים חסרי סבלנות שלא מסוגלת להניח לסטייקים שלה להתחמם על הגחלים, והופכת אותם כל חצי דקה. ככה לא מכינים סטייקים וככה לא בונים מדינה.

תרבות האינסטנט האמריקאית ששולטת בארצנו לא מאפשרת לתהליכים להתפתח. משיח לא יגיע ביום אחד. גם השלום. בכל תחום שהוא, מחינוך ילדים ועד מאבק לראשות ממשלה צריך הרבה הרבה סבלנות. 'ואני אתנהלה לאיטי לרגל הילדים… עד אשר אבוא אל אדוני שעירה'.

=======

האמר יתפרסם בגליון הקרוב של העלון 'שבת בשבתו'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
הסיפור פשוט יותר: בעבודה מחפשים מנהיג פוטוגני
שי | 05-07-2018 11:41
גבאי נבחר בעיקר בגלל מוצאו המזרחי, כי בעידן התקינות הפוליטית בן לשכבה המקופחת מצטלם טוב. אלא מה, הכריזמה של גבאי היא ברמה של כינרת בתקופת בצורת.
הסיפור הוא מכאיב. רבים נשאו נשים נכריות
עמוס | 05-07-2018 19:36
מפלגת העבודה ביסודה. היו בה קומץ מנהיגים שלמדו בצעירותם בישיבות. אולם במשך הזמן הצטרפו למפלגה ערב רב. אפיקורסים וסתם ארחי פרחי. אין שום סיכוי למפלגה, אלא עליהם להצטרף למרץ. אולי בקושי יניבו 5 מנדטים
2
אתה צודק לגמרי
עם הנצח | 05-07-2018 13:02
אבל אדרבה, רק כלפי הצד השמאלי של המפה. הם מדברים על העכשו, הם מפחדים מדרך ארוכה.
3
לא בטוח
נדב | 05-07-2018 16:46
עד רבין התחלופה לא היתה ככ גבוהה [לימין חוץ מבגין לא היה עוד מועמד ראוי, בשמאל היו כמה] הסיבה האמיתית היא שמאז התפוצצויות האוטובוסים באוסלו ועד היום הם באובדן דרך ופועלים מתוך ייאוש.
לא מדויק
צביקה | 09-07-2018 10:26
בימין היו הרבה אנשים ראויים - רק שהם העריכו ואפילו העריצו את בגין, אז אף אחד לא חשב להוריד אותו.
4
ביבי החדיר את גבאי למחנה כדי להפילם
עמוס | 05-07-2018 17:15
עוד לא נולד אהבל כמו גבאי. כל הכבוד לביבי
5
יש הסבר פשוט יותר - הליכוד בשלטון מאז 77
כ | 05-07-2018 17:31
מפאי ירדו מהשלטון ב-77 ומאז היו בשלטון במשך 6 שנים בערך? אחריי שנתניהו הפסיד לברק ב-99' הוא הוחלף באריק שרון... אני לא חושב שיש קשר בין תרבות האינסטנט לבין תחלופת מנהיגי מפלגת העבודה, אלא פשוט בגלל שהיא מזוהה באופן מסורתי כאופוזיציה וכשהמנהיג הנוכחי לא הצליח להביא תוצאות (ממש כמו בקבוצת כדורסל) הוא כנראה ילך הביתה. סיבה נוספת היא הפריימריז. בניגוד למפלגות הופעת יחיד (כמו מפלגת שינוי ומנהיגה יאיר לפיד). הפריימריז נודעו כאירוע רווי יצרים, זרמים ובוחשים בקלחת... ואם המנהיג הנוכחי הוא לא מספיק חזק, כנראה שהוא יסחף בזרמים.
6
פופליזים בגני
ידען | 06-07-2018 8:35
בגין הצליח להטמיע בעדות הספרדים את השנאה לתנועת העבודה. תנועה שהקימה את המדינה מעפרות השואה ומהגלויות. הוא היה דמגוג גדול ששכתב את ההיסטוריה לטובתו. והספרדים חושבים דרך הרגש. ולא דרך השכל.ובגין נגין על זה מצוין. הלוא אים הוא היה במקום בן גוריון. מה הוא היה לעשות יותר טוב. בטוח שלא. חבריי הספרדים כל הזמן משכירים שהיו מחלקים להם תלושי אוכל.נו באמת. מה הם רצו שירד מהשמיים מן. וביבי בימנו מעתיק יפה מבגין. בושה למנהיגים כאלה
זה הכל בגלל הכיבוש והנכבה
מושיק | 18-11-2018 10:54
אם לא היינו פותחים במלחמת 48 ומגרשים את הערבים ומתאכזרים אליהם כל כך, יכול להיות שהיה שלום גם עם בגין וגם עם בן גוריון
בגין בהחלט פנה לרגש של עולי ערב
כ | 09-07-2018 12:34
וכן, הוא היה דמגוג גדול, ואת הנזקים של הדמגוגיה הזאת ושכתוב ההיסטוריה אנחנו רואים עד היום... יש היסטוריונים שממש עשו מזה פרנסה - לספק לאנשי ימין עובדות אלטרנטיביות ביחס לתפקידם של הלחי והאצל בזמן מלחמת השחרור, והטלת רפש בפלמח. לצערנו, בניגוד לבגין - שהיה אידאולוג צנוע עם כוונות טובות - נתניהו - שהוא איש מבריק - הוא איננו צנוע וממשיך לפרוט על מיתרי הלאומנות ורגשי הנחיתות. כמה חבל.
7
הבעיה היא שמפלגת העבודה היא מפלגה מלאת תככים!
שג | 07-07-2018 20:19
הכיוון שלהם לא אחיד, לא ברור, כל אחד זורק את עצמו לאיזה כיוון משלו , עם אגו וכיוון אישי. סתיו שפיר למשל חכ צעירה שפועלת כל הזמן כדי לייצר משמעות, וכל הכבוד לה על פועלה, אבל היא פועלת בחלל ריק כשלא ניכר שיש שיתוף פעולה בינה לבין חברי כנסת אחרים מהעבודה. אז היא מנסה לעשות, אבל בפועל היא פועלת לבד וזה יוצא מנומנם ולא מגובש כקבוצה. גם אבי גבאי למרות שהוא אדם רהוט ונחמד במהותו עם אמביציה אדירה לא מצליח לגרום לאנשים לעבוד איתו בעבודה משותפת וכשכל אחד פועל לבד התוצאה היא שהמפלגה הזאת לא מצליחה לגרום לציבור לעניין.
8
יור נבחר בדרך דמוקרטית מכבדים
רחלי | 08-07-2018 9:36
זה בדיוק מה שגבאי מנסה לעשות, להתיחס פחות לסקרים ויותר למעשים. גבאי נבחר על ידי הרוב לכן מחובת כווולם לתמוך בו ולשתף פעולה. אם הכנסת חברים חדשים למפלגה אני מאמינה ערכים בסיסיים אלו יכובדו. בקשר לאגון טבייב, תופעה מוזרה, אדם הזוי לא נאמן, מחליף מפלגות כמו גרביים וממורמר. חבל מאוד שיקבל הזדמנות להיות בכנסת.
9
פיספוס
יעקב | 08-07-2018 16:39
הבעיה האמיתית לאי השקט במפלגת העבודה נעוצה בכך שהיא איבדה את הדרך. כשאין אידאולוגיה אין פלא שישנן מאבקים אישיים.
10
צודק לגמרי
דלדק | 18-11-2018 10:52
שמעון פרס למשל שימש יור המערך משנת 1977 ועד 1992 כשהפסיד לאיציק רבין. גם לו רחש הציבור של המצביעים סבלנות רבה אך מאז שאהוד ברק נפל בבחירות 2001, מפלגת העבודה מחליפה ראשים כמו גרביים. אין מנהיג שהמפלגה יכולה להתגבש סביבו וזו גם הסיבה שהם כבר לא משמשים אלטרנטיבה נורמלית להחלפת שלטון הליכוד