למה חילונים במדינת ישראל בכלל חוגגים את חנוכה? - סרוגים

למה חילונים במדינת ישראל בכלל חוגגים את חנוכה?

בניגוד לפסח או פורים בהם ניתן ליצוק תוכן לאומי או הצלה מהשמדה, חג חנוכה הוא חג דתי פרופר. מרד החשמונאים פרץ רק בגלל שאנטיוכוס עבר את הגבול עם הגזרות האנטי דתיות שלו. אריה יואלי שואל למה החילונים בכלל חוגגים את החג הזה?

author-image
למה חילונים במדינת ישראל בכלל חוגגים את חנוכה?
  למצולמים אין קשר למאמר (פלאש90)

לאנטיוכוס לא הייתה בעיה עם היהודים, הייתה לו בעיה עם היהדות.

השלטון של היוונים בארץ, התנהל דווקא תוך שיתוף פעולה של היהודים במשך רוב הזמן. חלק גדול של היהודים התחבר מאוד מהר לגימנסיון בירושלים ולתחרויות הספורט שהביאו איתם היוונים לארץ.

הבעיה של אנטיוכוס הייתה שהוא רצה יותר מדי ומהר מדי. במקום לחכות עד שהיהודים המתיוונים יטמעו לגמרי בתוך האימפריה שלו, הוא ניסה לזרז את התהליך וגזר לבטל כמה מצוות שזיכו אותו בתואר "רשע".

אנטיוכוס נלחם דווקא בזהות ובמשפחה היהודית: הוא אסר על ברית מילה, ועל כתיבת כתובה ודרש כי כל כלה תלך בליל כלולותיה אל שליט המחוז. הוא ציווה לכתוב על כל משקוף ועל כל שור: "אין לנו חלק ונחלה בא-לוהי ישראל".

בהתחלה עם ישראל עוד ניסה להסתדר עם הגזרות החדשות, אך היו כאלה שפה ושם לא כל כך רצו לקיים את הצווים של אנטיוכוס, אבל מול 'פורעי החוק' ציווה אנטיוכוס לנקוט ביד קשה ועל פי ספר מקבים, ירושלים התמלאה מדמם של היהודים שלא הסכימו להכנע לעריצות.

המרד פרץ במודיעין אחרי שגדוד של יוונים ניסה לשדל את מתיתיהו לשתף פעולה ולהקריב חזיר לזאוס. הסירוב עוד היה עובר בשלום, אלמלא מתיוון שהתנדב להחליף את מקומו של הכהן הקנאי. התגובה של מתיתיהו הייתה הריגת המתיוון וניתוץ המזבח, כשבניו מחסלים את הגדוד היווני שבא לכפר.

כך התחיל המרד. בהמשך החלו סדרה של פעולות תגמול מצד היוונים ומלחמת גרילה מצד בניו של מתיתיהו שהסתיימו בנצחונות הירואיים של יהודה המקבי, עד שבסופו של דבר הושגה כאן עצמאות יהודית, לראשונה מאז חורבן בית ראשון.

מה לחילונים ולחג הזה?

איך מתמודדים חילונים עם חג "דתי" שכזה?

עם ראשית התנועה הציונית, ניסו ראשיה, שהיו ברובם דתל"שים, להציג את חג החנוכה כחג לאומי של שחרור הארץ מידי הכובש הזר. בגני הילדים כל זאטוט רצה להיות יהודה המכבי, כשהמבוגרים רצו להיות מיקי ברקוביץ שמנצח את היוונים.

חינוך מחדש ברוח זו נעשו לכל החגים שהפכו כולם לחגים לאומיים או חקלאיים כשהמימד התורני שלהם התעמעם: בר כוכבא הפך לגיבור של ל"ג בעומר ואף  מילה על ר' שמעון בר יוחאי, שבועות הפך לחג הביכורים, כשהטנא מנצח את מתן תורה וכו'. זה החזיק פחות משמונים שנה.

עם ירידת קרנה של הציונות החילונית, עבר עיקרו של החג לעסוק באור. בגני הילדים הפכה מסיבת חנוכה למופע פירוטכניקה המשלב את האור והחושך. התוכן דליל מאוד.

בכלל במציאות חילונית ישראלית, חנוכה הוא חג של פסטיגלים וסופגניות. כמו ששבועות הוא חג החלב, יום כיפור הוא חג האופנים ופסח הוא "איך לעבור את ליל הסדר בשלום עם החותנת והדודות המעצבנות".

נסו פעם לשאול חילוני "למה אתה בתור חילוני חוגג או מציין את חנוכה?". תוסיפו לו את העובדות המנויות למעלה על החג, ותראו איך הוא נדחק לפינה ומתחיל לגמגם.

שלא יובן לא נכון, המטרה היא לא לגרום להם להפסיק לציין את החג, אלא לדרוש מהם קצת מחשבה בקשר לחג.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
המרד דיבר על כפייה דתית, ונחשו מה - זה מה שהחילונים
אופיר | 20-12-2011 16:21
נאבקים נגדו היום. עד שאנטיוכוס לא אסר על היהודים לקיים מצוות, המכבים לא הרימו את נס המרד. רק לאחר שניסה לכפות עליהם דת - הם מרדו. יש חילונים שעד היום נאבקים נגד כפיה דתית, ובמובן מסויים - בחלק אחד של החג יש להם יותר חלק מלנו, הדתיים.
2
גם אני דתי ואהבתי את תגובה מס 1
בנצי | 20-12-2011 19:07
מי קבע שהלאומיות היא לא חלק ממצוות התורה? בית לעם היהודי זאת לא מטרה נעלית שהתורה מכוונת אליו? בית במובן הכי פשוט: מחסה מוגן ומשפחתי. חג שמייייח!!!!
3
התעסקו יתר ב'טרור יהודי'
| 20-12-2011 19:47
חסר ת במילה התעסקו
4
לאופיר- מגיב מס' 1
מקבי | 20-12-2011 23:44
התבלבלת - המרד דיבר על כפייה חילונית, שזה מה שחילונים קיצונים רבים מדי מנסים לעשות היום.
5
כרגיל התנשאות דתית על החילונים אולי תתבגרו קצת
שחר | 21-12-2011 3:06
6
במקום לקרב את החילונים - אתה מרחיק
יובל | 21-12-2011 9:01
תתחיל להתעסק בבעיות בציבור שלך ולחילופין לקרב וללמד סנגוריה על החילונים. אנחנו עם אחד. להזכירך.
7
ללמד סנגוריה?
| 10-12-2012 10:50
אין בעיה! אפשר בשפע. אבל צריך גם לציין את הלוקה בחסר. גם אצל החברים שלך, אם אתה חבר אמיתי תגיד לו מה לא בסדר אצלו, כדי שלא יעשה לעצמו פאדיחות בחוץ. תפסיקו להיות יותר נוצרים מהאפיפיור! די להגשת הלחי השניה! ולבנצי, התורה בארץ ישראל היא הכי לאומית שיש! אבל מה הקשר לבית שאתה מדבר עליו? או שאתה מדבר על הקורת גג שיש לתושבי שדרות? לאומיות איננה קורת גג סתם, היא הרבה מעבר לזה. אז במה מתבטאת הלאומיות שאתה מדבר עליו?
8
ממש "חזרה מלכות לישראל" (רמב"ם הלכות חנוכה)
דתי לאומי | 10-12-2012 11:51
בהחלט לאומי
9
די להתנשאות!
אחת שאכפת לה | 10-12-2012 13:58
כולנו יהודים, וכל חג או מועד, חשוב שיציינו אותו מתוך אהבת היהדות, המסורת והמורשת המפוארת שלנו, אין צורך בהטפות ובמוסר שרק ממאיסים. כשכבר יש משהו שסוף סוף מאחד את רובו של העם - צריך לראות את החצי המלא ולא לנסות כמעט בכל הזדמנות כזו לחנך את כולם...
10
מה הסיפור שלך עם "מקבי" בקוף. או שאולי חילוניים כותבים
"מכבי" ודוסים "מקבי" | 11-12-2012 13:53
???
11
"מקבי" זה הניסוח המדוייק למונח "מכבי"
| 11-12-2012 19:52
כמו שמציין ספר ה"מקבים"(מכבים) מקבי מלשון "מקב"-כלי נשק דמוי רומח איתו נלחמים... תקרא קצת...
12
מעניין דווקא לשאול דתי למה הוא חוגג את החג!
חילונית-אטאיסטית | 13-12-2012 1:31
אני בתור חילונית שאינה מאמינה באלוהים מכירה את כל העובדות שרשמת להעיל. לעומת זאת בן זוגי, שמגדיר עצמו מסורתי, ומבחינתי הוא דתי- הולך לבית כנסת, שומר שבת וחגים. אינו מכיר את עובדות החג (זה או אחר) וכך גם משפחתו. אני חוגגת את החג בשביל המסורת היהודית, השאלה האמיתית היא בשביל מה חוגגים אנשים דתיים את החג אם אינם יודעים על מה ולמה...