גילויים חדשים בשיטת הרב מרדכי אליהו בענין הר הבית

השאלה שנותרה פתוחה עד היום בשיטת הרב אליהו זצ"ל היא שאלת בית הכנסת שרצה לבנות בהר. מכתבים חדשים עשויים לשים קץ לספק ומוכיחים שכוונתו מעולם לא הייתה לבית כנסת בתוך ההר

גילויים חדשים בשיטת הרב מרדכי אליהו בענין הר הבית
  ארכיון (צילום ארכיון: פלאש90)

כשעוסקים בשיטתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל בעניין הר הבית, בצד דבריו הברורים, הנחרצים והעקביים על איסור הכניסה לרחבת הר הבית, (כפי שהובא בסרטון שפורסם לאחרונה), עולה הדיון על בית הכנסת שרצה הרב לבנות לחיזוק אחיזתנו וריבונותנו בהר הקודש: היכן רצה הרב לבנות את בית הכנסת, האם מחוץ להר, כפי שכתב הרב עצמו בשו"ת הרב הראשי (תש"ן-תשנ"ג הערת הרב לסי' ה): "בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת – לא בשטח הר הבית ממש, אלא מחוץ לחומה בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק", או שמא בתוך ההר, כפי שמשמע ממכתבים שכתב הרב בשנים תש"מ-תשמ"ב, בהיותו דיין בבית הדין הגדול? שני מכתבים חדשים, המפורסמים כאן לראשונה, פותרים שאלה זו.

מכתב לשר הדתות

(באדיבות ארכיון הרבנות הראשית)

המסמך הראשון הוא מכתב של הרב אלי בן דהן, עוזרו האישי של הרב אליהו זצ"ל, לשר הדתות יוסף בורג ז"ל, מתאריך ב' אדר א' תשמ"ו. התפרסם אז בשם הרב אליהו, שהיה אז הרב הראשי, שהוא רוצה לבנות בית כנסת בהר הבית, והתעוררה סערה תקשורתית ופוליטית. בעקבות כך פנה שר הדתות ללשכת הרב אליהו בשאלה מה כוונתו. וכך עונה לו עוזרו האישי של הרב: "כבוד הראשון לציון לא הציע כלל לבנות בית כנסת על שטח מסגד אל-אקצה. דבריו היו בתשובה לשאלה האם מותר לבנות בית כנסת על הר הבית, על כך השיב כבוד הראשון לציון שעל הר הבית אי אפשר לבנות, אבל בצד חומת הר הבית אפשר לבנות בית כנסת שיהודים יוכלו להתפלל בו… בכל מקרה מדובר על בניית בית כנסת בשטח הצמוד לחומת הר הבית המזרחית".

מכתב לרב שילת

(באדיבות ארכיון הרבנות הראשית)

המסמך השני הוא מכתב של הרב אליהו עצמו לרב יצחק שילת שליט"א מיום ה' אלול תשמ"ו. הרב שילת כתב מאמר ארוך ומקיף בשאלת בניית בית כנסת בהר הבית (המאמר התפרסם אחר כך ב'תחומין' כרך ז). במסקנת המאמר מציע הרב שילת לבנות בית כנסת בפינה הצפונית מזרחית של הר הבית, שהכניסה אליו תהיה דרך שער השבטים. בנוסף מציע הרב שילת לבנות מרפסת מבית הכנסת צמוד לחומה המזרחית לכיוון דרום, הרב שילת שלח את המאמר לרבנים הראשיים, והרב אליהו זצ"ל עונה לו, ואחרי שהוא משבח את המאמר הוא כותב: "בענין המיקום, גם לי נראה שצד המזרחי הוא הטוב ביותר ולא הדרומי, וכוונתי היא מעל לשערי רחמים או צפונה יותר כמוצע. אמנם הייתי מוותר על המרפסת כדי שלא להכשיל אחרים".

הקלטות נדירות: הרב מרדכי אליהו זצ"ל בקולו אוסר עלייה להר הבית

ברור מדברי הרב שכוונתו לבית כנסת מחוץ לתחומי ההר, שיתנשא מעל לחומה (כלשונו בשו"ת הרב הראשי: "במקום גבוה שיראה למרחוק"), הן מלשונו: "מעל לשערי רחמים", והן מעצם כך שמדובר על בית כנסת צמוד לחומת ההר המזרחית, שבה אין פתחים המאפשרים כניסה ברגל לשטח ההר. (הרב שילת הציע לבנות את בית הכנסת צמוד לשער השבטים, שנמצא במזרח החומה הצפונית, אך הרב אליהו מדבר על שערי רחמים הנמצאים בחומה המזרחית הרבה דרומה משם). לאור זאת ברור שבמשפט "הייתי מוותר על המרפסת" כוונת הרב לשלול מרפסת שתכנס לתוך תחום ההר עצמו, "כדי לא להכשיל אחרים" שעלולים לצאת אל המרפסת בלי טבילה.

מדוע דווקא מחוץ להר?

מדוע באמת הרב אליהו זצ"ל רצה לבנות את בית הכנסת דווקא מחוץ להר, ולא בתוכו, כפי שמשמע במכתביו המוקדמים? מתוך חרדת קודש אציע שתי אפשרויות:

א. גם במכתביו המוקדמים הרב אליהו מתנה שבית הכנסת יהיה במקום המותר בכניסה לכל הדעות. לאור זאת יתכן שהרב סבר שאין בהר הבית עצמו מקום המותר לכל הדעות, כיון שזיהוי הצכרה כאבן השתיה אינו מוסכם (כפי שכתב הרב שילת עצמו במאמרו הנזכר, ואף האריך בקשיים העצומים שיש בתשובת הרדב"ז שעליה סומכים בזיהוי זה), והחישוב של הרב שילת עצמו לפי משנת "הר הבית רובו מן הדרום" מתאים רק לפירוש הרמב"ם במשנה זו, ולא לפירוש הר"ש והרא"ש.

ב. גם במכתביו המוקדמים הרב אליהו מזהיר שלא תהיה שום גישה לרחבת ההר, שלא יכשלו חלילה בכניסה למקום שאסור להיכנס בו, וכן שהכניסה לבית הכנסת תהיה מפוקחת על ידי הרבנות הראשית, שלא יכנסו בלי טבילה כדין. לאור זאת יתכן שכרב ראשי ראה הרב זצ"ל שלא יהיה ביכולת הרבנות הראשית לשלוט על הדבר, וחשש מהמכשולות הנוראיים שעלולים לבוא מכך, ולכן רצה שבית הכנסת יהיה מחוץ לתחומי ההר בלי שום חשש מכשול.

בין כך ובין כך עולָה מהדברים יראתו העמוקה של הרב מחילולו של הר הבית, והאיסור החמור והגמור על כניסה לרחבת ההר, וכלשון הרב בתשובה לשאלה: "אין שום היתר להיכנס להר הבית".

=======

(הרב עמיחי אליאש הוא חבר בארגון מורא מקדש)

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
יהודים שפנפנים תמיד נותנים את הלחי השנייה
הציבור | 24-06-2018 19:06
אסור לשדר חולשה לבני ישמעאל פראי אדם חיות טרף מנצלים חולשה החוקים בג'ונגל המזרח תיכוני מי שלא אריה הוא כבש על האש
2
עוד הפעם? כשממחזרים חומר ישן, סימן שאין
אלי | 24-06-2018 19:08
שאין מה לצפות לחידושים. טחנתם עד דק את עגל הזהב של המקדש. כעת בואו תציאו את הגויים שנמצאים שם. לפחות למראית עין תראו שאתם מנסים לעשות זאת, זה מורא מקדש אמיתי! כל עוד שאינכם עושים זאת, דבריכם שווים כקליפת השום.
3
ישן. כנראה...
אלי | 24-06-2018 19:16
שאין חדש. שאין מה לצפות לחידושים. טחנתם עד דק את עגל הזהב של המקדש. כעת בואו תציאו את הגויים שנמצאים שם. לפחות למראית עין תראו שאתם מנסים לעשות זאת, זה מורא מקדש אמיתי! כל עוד שאינכם עושים זאת, דבריכם שווים כקליפת השום.
4
להוסיף בתורה ומצווה
חנן | 24-06-2018 21:29
מי שרוצה כל כך במצוות המקדש שישתדל להקפיד על המצוות שבידינו
5
בשורה התחתונה הכותב מודה שהרב אליהו לא מ"הקו"
אלו ואלו | 24-06-2018 22:24
אין שלילה עקרונית מסיבות רוחניות הנוגעות למצב הדור וחסרות בסיס הלכתי. יש חששות שאם נתיר במקום אחד יבואו להתיר במקום אחר ואידך זיל גמור
6
ישר כח על דברי האמת
חיים | 24-06-2018 23:21
דברים חשובים
7
שנזכה לאמת
לשכנו תדרשו | 24-06-2018 23:39
הרב אליאש שליטא, לא הבנתי מה התחדש פה. ברור שכאשר הרב אליהו היה הרב הראשי לישראל, הוא לא יכל בפועל לקרוא להקמת בית כנסת בתוך ההר, כפי שהדברים מעידים שהבנה זו גרמה לסערה, ועל כן הציע באופן שהדברים יתקבלו. (כשם שמצווה לומר דבר...) אך מכאן לבוא ולסתור דברים שכתב ואמר במפורש לבנות בית כנסת בתוך הר הבית במקום המותר ובאופן שלא ייכשלו?! אתמהא!
תגובה לתגובה
תגובה | 25-06-2018 18:41
אין הדבר נכון. כאמור, הרב זצל כותב במפורש ללא ספק שצריך להורות את האופן המותר ולהגביל שלא ייכשלו. כיוון שהרב היה חכם מרדכי וראה שבפועל אין אפשרות לדבר על בנייה בתוך ההר באופן הרצוי, על כן ניסה לפחות לכוון את הדברים לבית כנסת מחוץ להר שדבר זה הרבה יותר קל. ואפילו זה לא התקבל...
תגובה ל7
אם נרצה באמת את האמת | 25-06-2018 10:43
שלום רב הבעיה בדבריך היא שהדברים שהרב כתב ואמר במפורש בתשמ הופנו בעיקר אל הרבנות הראשית, כך שהרב עצמו סבר שבניית בית הכנסת היא תפקיד של הרבנות הראשית. ואכן כרב ראשי הרב הקים ועדה לענין הר הבית, ואף קרא לרבני ישראל לעסוק בדבר ולהציע הצעות, כך שהדברים שכתב אז הם מסקנתו בשאלה זו, והוא חזר על כך גם בשנים שאחרי כן, כשלא היה רב ראשי, כמו שמופיע בהערתו בשנת תשסח לשות הרב הראשי. ההתעקשות להיתלות בדברים שהרב כתב בשנים תשמ- תשמב, כשהרב חי אחר כך כמעט שלושים שנים בהם התבטא באופן ברור ונחרץ פעם אחר פעם על איסור העליה להר, אינה מבטאת דרישת האמת.
8
באיזו התלהבות ולהט
שרון | 25-06-2018 0:52
להרחיק ולהפחיד ולמצוא עוד ועוד חששות ומכתבים. זה לא יעזור. הלב פועם ויפעום. הנשמה דוחפת
תגובה ל8-אם זה חשוב לך אתה מוזמן להקים כת
אור | 26-06-2018 21:48
שפועלת לפי הלב ולא לפי ההלכה. יהדות לא נקבעת לפי רגשות.
9
שיא חדש של הבל
מנדל | 25-06-2018 1:16
מר אליעש אתה פשוט חולה נפש. אתה לא מבין כמה אתה חולה. לו היית בזמן קורח אין לי ספק שהיית מצטרף אליו. אם זה מריח ככת והולך ככת ונראה ככת כנראה זה כת. כת חדשה לא רחוק מנצרות סניף של ישיבת הר המור הנקראת כת שונאי המקדש.
תגובה ל9-עם כזה יחס משפיל לת"ח מובן מאד למה
אורי | 26-06-2018 21:31
הרבנות אוסרת את הכניסה, אתה לא מחפש לדעת את האמת אלא לעשות מה שבא לך, מתי תבין שיהדות זה מה שה' והתח אומרים ופוסקים ולא מה שמתחשק לך ואתה חושב שנכון??!
10
אתם בדיוק כמו האנטי ציונים לפני השואה
שונאי ישראל | 25-06-2018 8:32
נלחמים במציאות המונהגת עי הקבה. גם אז אמרו שאנחנו לא ראויים. נקווה שהתוצאות לא יהיו זהות
11
איזה פלפולי הבל.
אלי | 25-06-2018 9:16
לא על המסגד אלא סמוך לחומה זה ברור שהכוונה סמוך לחומה מבחוץ?! מאיפה הבאת את זה?
12
וזה לעומת הרבה מכתבים מפורשים שזה בתוך ההר
אורי | 26-06-2018 17:19
די לברוח מהר הבית
13
אם הכוונה מחוץ להר הבית מה הדיון במיקום?!
יהודי | 06-12-2018 16:50
מבחוץ אפשר בכל צד צפונה דרומה מערבה או צפונה, למה הוא כותב משער הרחמים וצפונה, למה הוא כותב שעדיף בצד המזרח ולא הדרומי זה הרי שאלה אדריכלית או אולי פוליטית, לא קשור לרב אליהו ולא למאמרו של הרב שילת.