שו"ת: דיני צניעות לגברים ונשים בכניסה למעיין - סרוגים

שו"ת: דיני צניעות לגברים ונשים בכניסה למעיין

לקראת העונה החמה והטיולים במעיינות, מזכיר הרב שלמה אבינר כי גם על גברים חלים דיני צניעות, ואסור להם לטבול במעיינות בלבוש חלקי ליד נשים

שו"ת: דיני צניעות לגברים ונשים בכניסה למעיין
  (צילום אילוסטרציה נתי שוחט/פלאש90)

שאלות ותשובות עם ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל – הרב שלמה אבינר.

[שאל: הרב מרדכי ציון]

דיני צניעות בכניסה למעיין

מטיילים בארצנו הקדושה מאוד נהנים להיכנס למעיינות. מה הם דיני צניעות במעיין?

כמו בים. אין הבדל. זה מים וזה מים. כמו שאסורה שחיה מעורבת בים, כך היא אסורה במעיין.

ומה יהיה הדין אם הנשים נכנסות למעיין עם לבוש מלא?

אין זה מועיל, כמו שאין זה מועיל בים, בגלל שתי סיבות. קודם כל, בגלל שהבגד נדבק לגוף הן במים הן ביציאה מן המים. ומבחינה הלכתית בגד צמוד לגוף לא נחשב כיסוי, כמו שכותב הש"ך בהלכות אבלות לגבי הלכות קריעה של אשה.

ומה יהיה הדין אם ימציאו בגד שאינו נצמד לגוף, כמו שלובשת אשה שמתגיירת, שטובלת במקוה מול שלושים רבנים, ולובשת בגד מיוחד שלא נצמד?

כמובן, שאלה זו אינה רק לגבי מעין, אלא גם לגבי הים. אלא יש נימוק שני שהוא המכריע, והוא שעירבוב גברים ונשים אסור, כפי שעולה מהסוגיות סוף קידושין, וכפי שניסח הרמב"ם שגברים ונשים צריכים להתרחק מאוד מאוד, ומובא בשולחן ערוך, ואפילו בקיצור שולחן ערוך. וברור שאם שוחים יחד בים או במעיין, זה נקרא קירוב מאוד מאוד.

ומה יהיה הדין אם כולם משפחה אחת?

תלוי מה הכוונה למשפחה. אם זה אבא, אמא, בנים ובנות, אז מותר. אבל אם יש שם דודים ובני דודים, גיסות וגיסים, זה כמו כל אדם זר, אפילו יותר חמור, כי הם רגילים זה בזה.

מה צריך להיות המרחק?

אכן, בזה מעיין יותר חמור מים. כי ים הוא רחב ידיים, במקום אחר יש חוף גברים ובמקום אחר יש חוף נשים. אבל מעיין הוא קטן, ואי אפשר לחלק אותו לשני מעיינות.

ואם הוא מעיין גדול? מה הגדר?

מעיין אינו גדול. הגדר הוא כמו שכתב הרדב"ז לגבי הליכה אחורי אשה שהיא אסורה, ונעשית מותרת אם אינו מבחין בתנועותיה. לכן אם מרחוק רואים שיש אשה, אך לא מצליחים להבחין מי יש בדיוק שם, יהיה מותר לה בלבוש מלא.

ומה יהיה הדין אם המעיין ריק, נכנסו בה נשים בלבוש מלא, ואז גברים נכנסו בפנים?

אז הן צריכות לצאת. כמובן, גברים אלה היו אמורים לא להתקרב, אך אם הן רואות שהם מתקרבים, עליהן לצאת. וכן, אם הם לא נכנסים, אך מתיישבים שם בסמיכות.

אז הנשים מפסידות בגלל שאותם גברים הם חסרי צניעות וחסרי נימוס?

כן. לצערנו דברים כאלה קוראים בעולם הזה. אבל להיפך יהיה אותו דין, אם גברים נכנסו למעיין, ונשים מגיעות ונכנסות, אז עליהם לצאת.

ומה יהיה הדין, אם הנשים אינן נכנסות, אלא רק יושבות על יד ורואות?

אז מותר להם להישאר, בתנאי שהם בלבוש מלא, ולא אם הם לבושים בבגד ים או בבוקסר.

למה?

כי אין זה צנוע. גם גבר חייב להיות צנוע, כי גם כשהוא לבד בחדרו, וגם בחושך, כי הקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו, ולפניו חשכה כאורה. כך נמצא בשולחן ערוך בהתחלה (שו"ע או"ח ב א-ב) ועיין משנה ברורה שם לגבי גרביים. וגם בקיצור שולחן ערוך (ג א).

אבל בים ובמקלחת, ודאי אינו חייב בלבוש מלא?

נכון. כי שם זה נחשב צנוע. אבל כאשר הוא גומר את המקלחת, עליו להתנגב ולהתלבש במהירות המירבית. וכן כאשר הוא יוצא מן הים ויושב על שפתו, אוכל, או נח, או קורא, עליו להיות לבוש.

אבל כאן מדובר שהוא במעיין, אז שם צנוע להיות בבגד ים או בבוקסר?

נכון, אם יש רק גברים, אך אם יש שם נשים, אז אין זה צנוע להיות לבוש כך.

ואם הוא לבוש במכנסיים אך בלי חולצה, האם זה צנוע בנוכחות נשים.

לא. גם זה לא צנוע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
חזק וברוך
עופר נהןן | 21-05-2018 13:15
כן ירבו רבנים כמותך בישרל
2
כניסה למעיין בשעות הלילה
אלי מאשקלון | 21-05-2018 17:01
מה לגבי כניסה למעיין בשעות הלילה - האור היחידי זה אור הירח וכמעט ולא רואים את מי שנמצא שם. (רק צלליות וגם את זה בקושי) עדיין יהיה אסור להיכנס למעיין כשהגעת ואתה שומע שיש כמה בנות בפנים. וכן להפך?
3
תודה הרב אבינר!
מור | 30-05-2018 20:46
בה שיש לנו כאלה רבנים צדיקים. מזכירים לנו דברים פשוטים בהלכה שאיכשהו הציבור שלנו בגדול מפספס.
4
אם נשים היו קודם במעין למה שתצאנה
יפה יוסף | 01-06-2018 1:18
בגלל גברים שבאו אך עתה? רק אם הן היו כבר זמן רב במעין הן יכולות לפנות גם לגברים להנות מהמעין.
5
אולי גם שיטבלו במקווה בלבוש מלא?
חיים | 03-06-2018 19:13
6
הפקרות בליפתא, עין איתמר וכו'
מ | 12-06-2018 10:24
מגיעים גברים לאתר שהוא בגדר מקום ציבורי שהוא בקרבת העיר ולא במקום נידח כלשהו, ולא מוכרז כמקווה, מתפשטים וטובלים, וכשיוצאים אינם מקפידים להתלבש במהירות, אלא שוהים מחוץ למים ללא כיסוי. היו מקרים בהם שהו במקום נשים, וכשהגיעו גברים, הם דרשו מהנשים להתפנות משם, כאילו היה מדובר ברכוש פרטי. דיבר הרב על צניעות אצל גברים, וצניעות בכלל, ומה שקורה שם זה הכל חוץ מצניעות.
7
אשריכן בנות ישראל
אשריכן בנות ישראל | 04-08-2019 16:22
אשריכן בנות ישראל, באמת: הלוואי על כולנו מסירות נפש כזאת. אתן נשות הלבושות בבגדי צנועות עושות נחת רוח גדולה להשם יתברך!!! באמת מקנאה בנשים הצנועות שלבושות כמו שצריך עפ הלכה, והכל מכוסה לפי גדרי ההלכה. כל הכבוד להן. והיה מחניך קדוש ! אשריהם ! בחום כזה ללכת כך = זה מסירות נפש ענק, הלוואי וגם אני הייתי זוכה ללכת ממש כך, אני פשוט מקנא בהם, וגם שאני קשורה אליהם זה מטעמי צניעות שנותנת לי שמחה בחיים. צריך כוח גדול מאד ומסירות נפש ללכת ככה ברחוב, וְאֵלּוּ שֶׁיֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא!!! וְלאֵלּוּ יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא!!! וְלאֵלּוּ יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא!!! וְלאֵלּוּ יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא!!! וְלאֵלּוּ יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא!!!