המכתבים חושפים: זו שיטתו של הרב אליהו על הר הבית
ידוע שהרב אליהו זצ"ל קרא להקים בית כנסת בתוך הר הבית כפי שנביא לקמן. ואם כן צריך להבין, מדוע מצד אחד אמר בציבור באופן מוחלט כי אסור לעלות להר הבית, ומאידך קרא להקים בית כנסת בהר, מהי באמת שיטתו של הרב אליהו על העלייה להר הבית כהלכה?
ידוע שהרב מרדכי אליהו זצ"ל קרא להקים בית כנסת בתוך הר הבית כפי שנביא לקמן. ואם כן צריך להבין, מדוע מצד אחד אמר בציבור באופן מוחלט כי אסור לעלות להר הבית, ומאידך קרא להקים בית כנסת בהר, מהי באמת שיטתו של הרב אליהו על העלייה להר הבית כהלכה?
כדי לבאר ולברר בס"ד מהי שיטתו של הגר"מ אליהו זצ"ל בנוגע לעלייה להר הבית, נעיין בכמה אגרות שכתב הרב בכתב ידו ומכתבים שפרסם:
מכתב א':
קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל
בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים שלא כדין.
וע"כ כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר ולעומד בראשה שהמקום הוא קודש לישראל והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל וגזע – אלא בהסכמת ובהרשאת ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר.
רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדעות כדי שיתאספו בו ראשי עם ועדה בתפילה ותחינה כמו שהיה בזמן הרמב"ם.
מכתב ב':
לכבוד ידידי הרב המובהק וכו' הרה"ג ר' זלמן מ. קורן שליט"א ר"מ בקרית ארבע היא חברון ומחבר ספר 'חצרות בית ה'…
אנו רואים בעין כיצד שועלים הלכו בו, כיצד מקום שנאמר בו והזר הקרב יומת הולכים בו זרים ומחללים אותו, וכבר חז"ל גזרו על כל העכו"ם כזבים ואסורה להם הכניסה למקום הקודש והמקדש ועוד מקומות שמותר לישראל טהור להכנס ואפי' בזמן הזה, וע"כ חובה קדושה מוטלת על מי שבידו למנוע מצב עגום זה ואפי' ע"י פרסום הענין שהם עוברים על איסור ואין לחשוש ממה שיאמרו.
אודות כניסת ישראל עם הגבלות מסוימות כמו שכת"ר מציע זה טוב ויפה אם תהא לנו שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים ובכלל בני ברית, אולם לפי המצב הנוכחי חוזר אני כל הכתוב לענ"ד על הצעתי והיא לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפילה בשטח שמותר להכנס אליו והכניסה והיציאה תהא מבוקרת שאין אפשרות ללכת יותר ממקום המותר, ובזה אנו לא גורמים לאחרים לדרוך על מקום אדמת קודש.
מכתב ג':
יום ג' לסדר "למען אשר לא יקרב איש זר" תשמ"א
לכבוד ה"ה ר' אלבוים דוד הי"ו
…מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה' עמכם אכי"ר.
כך גם כתב הרב יצחק שילת שליט"א:
"בי' בשבט תשמ"ו פרסמו הרבנים הראשיים לישראל דאז, הרב אברהם אלקנה שפירא והרב מרדכי אליהו זצ"ל, קריאה אל כל רבני ישראל אשר נדבה רוחם אותם, לעסוק בבירור ענין הכניסה להר הבית בזמן הזה, הגבולות המותרים והאסורים וכו'. בעקבות קריאה זו כתבתי מאמר שפורסם ב'תחומין' כרך ז', ומסרתי אותו לרבנים הראשיים, אשר אמרו שכתבתי דברים נכוחים, אבל הביעו את החשש שכל עוד אין גבולות מסומנים המצב עדיין בעייתי.
בנוסף לכך שהרב קרא להקים בית כנסת בהר כנ"ל, ישנם עדויות שהרב התיר ליחידים עלייה להר הבית. לפניכם אחת מהעדויות שראיתי:
"קראתי בעלון "מעייני הישועה" שבנשיאות הרב אליהו שליט"א. ובאמצע העמוד היה מודעת הבהרה על האיסור לעלות להר הבית. באותו חודש לא עליתי להר עד שאשאל את הרב. הייתי אצל הרב אליהו וסיפרתי לו שאנו עולים להר מאז שפתחו אותו מחדש וכבר 14 פעמים שאנו עולים כל ח' לחודש. בקורת רוח מרובה, התעניין הרב בסקרנות רבה אודות כל פרט ופרט ממה שקורה בהר, הוא ביקש לדעת על ההתפתחויות הציבוריות, כיצד עולים, מי ומי העולים. וצימאונו הורגשה מאוד. סיפרתי לו כי אנו עולים כמובן רק לאזור המותר, טובלים בחומרה, לומדים שם הלכות הר הבית, ומקיימים את מצוות יראת המקום. ושאלתי אם להפסיק לעלות להר. הרב ענה לי חזק וברוך, תמשיך לעלות. מאיר עקנין. חשמונאים."
כך כתב מורינו הרב ישראל אריאל שליט"א:
"כשנתיים לאחר מלחמת ששת הימים נערך כנס בבית כנסת 'תורת חיים' בעיר העתיקה, עוד בטרם הוקמה ישיבת 'תורת כהנים'. בשולחן הנשיאות ישבו רבנים ודיינים וביניהם הרב מרדכי אליהו, הדיין ר' פייבל פרנק ועוד.
הרב מרדכי אליהו נשא דברים, כשהוא יוצא חוצץ מול העובדה שההר נתון לשליטת הערבים. לבסוף יצא בהכרזה בדבר החובה לבנות בית כנסת בתוך הר הבית כשלב לקראת בניין המקדש. בסיום דבריו עמדתי ונתתי לו צ'ק על אלף לירות (הייתי באותם ימים אברך המתפרנס בצמצום). האוירה היתה כאילו מניחים אבן פינה למחרת. הצ'ק כמובן לא נפרע עד היום.
בעניין העלייה להר שמעתי כמה אנשים שסיפרו לי שהתיר להם לעלות".
כך כתב הרב אליעזר ולדמן שליט"א בחוברת 'קומו ונעלה' עמ' 16:
"באותה תקופה הסכים הרב אליהו להיות נשיא של תנועת 'אל הר ה' שהוקמה ע"י ר' יואל אליצור נ"י ועודדה עליית יהודים להר הבית למקומות המותרים".
בנוסף לכל האמור, ב"קריאה לרבני ישראל" כתב מרן הרב אליהו זצוק"ל (שנת תש"ס):
רבנים נכבדים. הר הבית ששוחרר בישועת ה' במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשיממונו כאילו שדבר לא קרה. ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבניין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית. לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש. כולנו מתפללים ונושאים עינינו שייבנה עוד בזמננו אנו. ובזכות התעוררות זו תבוא סייעתא דשמיא להחשת גאולתנו ופדות נפשנו בקרוב בימינו.
הקורא דברים אלו רואה שחלילה לנו לחשוב שהרב אליהו זצ"ל סבר שיש להפקיר את מקום מקדשינו בידי הגויים ולהתרחק ממנו עד ביאת המשיח. להיפך, הרב כאב את המצב הקיים ורצה לתקנו על ידי שייבנה מקום תפילה מסודר על הר הבית!
מתוך כך ברור שלשיטתו ישנם מקומות המותרים בכניסה להר הבית לכו"ע לאחר טבילה במקווה כהלכה.
העולה מכל האמור:
א. לשיטת הרב אליהו זצ"ל אסור להפקיר את מקום מקדשינו בידי גויים, וכפי שאמר כי ייתכן שכל הצרות הבאות עלינו הם מחמת שאנו אדישים לנושא הר הבית .
ב. הרב סבר שישנם מקומות המותרים בכניסה להר הבית בטהרה, ואף קרא להקים בית כנסת בתוך הר הבית באופן שאין חשש שייכשלו.
ג. לציבור הרחב הרב אליהו אסר לעלות להר הבית. אך מצאנו כי למי שהיו בקיאים בהלכות ובגבולות הרב התיר באופן אישי לעלות להר הבית.
לסיום נאמר, צריך להבין ששאלת העלייה להר הבית הינה שאלה עדינה ומורכבת כפי שמעידים דברי הרב אליהו זצ"ל. אין אפשרות להתיר זאת בריש גלי לכל העולם שהרי העלייה להר מחייבת טבילה דאורייתא, כניסה למקומות מסוימים בלבד, והלכות שצריך ללומדם. על כן העלייה להר הבית נעשית בהדרגה, כפי שאנו רואים בחוש שככל שהזמן מתקדם והציבור לומד את הסוגיה, כך יותר ויותר רבנים מתירים לעלות להר הבית.
כיום עשרות רבות של גדולי הרבנים בדור קוראים ומתירים לעלות להר כהלכה. גם יש מנכדיו של הרב אליהו זצ"ל אשר עולים היום להר הבית. היום ישנם ספרים וחוברות ומפות אשר מורים לציבור "שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר" כדברי הרב אליהו זצ"ל, ועל כן רבים מתלמידיו עולים כיום להר הבית כהלכה.
המאמר הנ"ל נכתב בתגובה לסרטון שפורסם בסרוגים בו נשמע הרב אליהו זצ"ל אוסר את העליה להר הבית
(ההקלטות של הרב אליהו באדיבות 'בית המדרש דרכי הוראה לרבנים')
=======
הרב אלישע וולפסון הוא ר"מ בישיבת ההסדר צפת ומחבר החוברת "לשכנו תדרשו".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו